ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Andersson i Pengsjö d.1822  (läst 997 gånger)

2017-02-07, 19:13
läst 997 gånger

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Hej,
Jag är konfunderad angående nybyggaren Erik Anderssons i Pengsjö ursprung. I husförhörslängderna anges han vara född 1754 och detta år finns det två kandidater födda i Anundsjö.
2/1 sonen till Anders Nilsson och Margareta Olofsdotter i Västerfanbyn
2/11 sonen till båtsmannen Anders Burman och Märta Ersdotter i Tvärlandsböle
I Anundsjö släkter och gårdar anges Anders Nilsson vara fadern, men eftersom jag inte kan koppla ihop dessa personer i kyrkböckerna så googlade jag Erik och hittade denna diskussion här på anbytarforum
Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2008
Av denna förstår jag att det i en senare upplaga av boken står att han kommer från o13 Burman och därmed är son till Anders Burman.
För att förvirra ännu mera så verkar det som att i databasen Kråken (både online och version 13a) är det Anders Nilssons son som är gift med Sara Salomonsdotter och senare Karin Jonsdotter.
Så vem är egentligen fadern till Erik Andersson? Och vad är det som pekar på rätt far? Den tidigare diskussionen  kommer in på Anders Burmans ursprung, men det bringas ingen klarhet om han Erik Andersson s far.
Så om det är någon som kan hjälpa mig att bringa klarhet i denna fråga så vore jag mycket tacksam.
Hälsningar,
/Elisabeth


2017-02-08, 12:44
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag svarar på Paul Olssons vägnar. Paul är just nu förkyld, men han gav mig den utredning han gjorde där han tvingades ändra vår uppfattning att Erik skulle vara från Västerfanbyn.




Åtskillnad av Erik Andersson f i Västerfannbyn och på o13 Burman:
Anders Nilssons och Greta Olofsdotters son Erik f 1754 2/1i Västerfannbyn finns inte
registrerad hos föräldrarna i Anundsjö husförfhörslängder AI:2 /73(1749-60) eller i AI:3/83+83
(1760-81). De andra barnen finns registrerade. Det tyder på att Erik avlidit även om han inte
kan återfinnas i dödboken.
 
När Erik Andersson i Pengsjö fick barn var följande faddrar:
1782 Ingeborg Andersdr Burman. Syster
1789 Anna Andersdr på Vallen. Måste vara dotter till Burman eftersom Anders Nilssons dotter
Anna var gift då och bosatt i Norrflärke.
 
När Per Andersson i Fällkäl (son till AABurman. Anm: Anders Nilssons son Per fanns då i
Godmersta) fick barn var följande faddrar:
1782 Erik Andersson i Pengsjö
 
När Anna Andersdr (gm Erik Nilsson i Hädanberg) fick barn var följande faddrar:
1776 Erik Andersson i Pengsjö
1778 Per Andersson i Fällkäl Bror

2017-02-08, 18:13
Svar #2

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Tack för svaret Per! Och direkt från källan.
Försökte själv kolla bouppteckningar efter de misstänkta fäderna, men det verkar vara dåligt med dessa från Anundsjö under 1700-talet.
Jag hoppas Paul kryar på sig.


Hälsningar,
/Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna