ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Susanna Simonsdotter Siggarp  (läst 846 gånger)

2017-02-03, 16:25
läst 846 gånger

Utloggad Henry Perneborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 14:51
    • Visa profil
Susanna föddes den 15 juni 1714 som dotter till Simon Andersson och Ingrid Andersdotter. Enligt uppgift dog Susanna redan den 20 aug 1715. Jag har funnit en uppgift i Säby C:3 sid. 262 som anger ett dödsfall 20 aug 1715 (bild bifogas) men kan inte riktigt tyda vad som står där. Någon dog 20 aug och begrovs 4 september. Åldern anges till 1 år och 10 veckor (är det veckor som avses?). Det stämmer ju in på Susanna men jag är inte riktigt övertygad. Kan någon bistå mig?

Allt gott!
Henry

2017-02-04, 01:25
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Den här notisen har vållat mig och andra mycken huvudbry, eftersom den direkt pekar på Simon Andersons barn Susanna som var just ett år och 10 veckor i augusti 1715. Problemet är att det i dödsnotisen står att PAUL ZIMONßON är den som dött. Inte mycket stämmer mellan Susanna och Paul och inte könet heller.


Min tro är att någon har gjort fel här, antingen vid inskrivningen av födelsen eller inskrivningen av dödsfallet. Jag är övertygad om att det handlar om samma barn, men att den mänskliga faktorn här spelar oss sentida släktforskare ett spratt.


Men det finns ytterligare en möjlig men kanske osannolik förklaring, nämligen att det var TVÅ av Simon Anderssons barn som dog i augusti 1715, men bara ett av dem skrevs in i dödboken. Paul skulle i så fall kunna vara den son Paul som föddes 1695 i Simons första äktenskap och som inte återfunnits i vuxen ålder.


Om det var en "Susanna" som föddes 1714 var hon sannolikt död 1716 eftersom Simons yngsta barn, ytterligare en dotter Susanna, föddes i november 1716. Det var ovanligt att två överlevande barn i samma familj fick samma namn, även om det förekommer, till exempel i Simons son Enoch Simonssons familj! Han döpte två flickor till Ingeborg, den ena, född 1722, sannolikt efter barnets morfars mor, och den andra, född 1738, efter den döda första hustrun.


Mvh/




2017-02-04, 09:39
Svar #2

Utloggad Henry Perneborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 161
  • Senast inloggad: 2023-11-06, 14:51
    • Visa profil
Tack än en gång Hans!

Jag är imponerad av dina kunskaper på det här området och vilken värdefull hjälp de tillför oss andra släktforskare.

Det är intressant att få bekräftat att det verkligen står Paul Zimonsson som jag också tydde det till men inte på något sätt kunde få att stämma med uppgiften om den dödes ålder.

Men att Susanna, född i juni 1714, dog i späd ålder får vi anta. Det är väl hennes ålder som anges i notisen. Men hur det gick för Paul får vi väl aldrig veta. Kanske antagandet att båda dog i augusti 1715 ändå inte är helt osannolikt!

Bästa hälsningar
Henry
Allt gott!
Henry

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna