ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hanna Pehrsdotters föräldrar ?  (läst 802 gånger)

2017-02-01, 14:46
läst 802 gånger

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Hej,
jag har ärv en del resultat efter en man som släktforskade utan tillgång till datorer o d, och tyvärr har han aldrig angivit några källor. Så ibland har jag svårt att se varifrån en uppgift kommer och har således svårt att verifiera om denna uppgift är korrekt. Så är t ex fallet med föräldrarna till Hanna Pehrsdotter, som avled den 20/4 1785 i Margretetorp, Hjärnarp. Enligt de ärvda uppgifterna skulle föräldrarna hetat Pehr Johansson, död 15/11 1790 i Hjärnarp, och Elna Jönsdotter, död 15/6 1784 i Hjärnarp. Men jag hittar inga källor så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig att verifiera huruvida detta är korrekt ? Jag har hittat bouppteckningen efter Pehr Johansson i Bjäre häradsrätts arkiv, Bouppteckningar. Huvudserien., SE/LLA/10005/F II a/7 (1789-1792), bild 284 i SVAR, men tyvärr är jag inte tillräckligt bra på att läsa gammal text, så jag ser inte om det där finns tillräckliga uppgifter för att jag skall kunna vara säker på att han var far till den Hanna Pehrsdotter som är aktuell för mig.

Mvh
Kjell Johansson

2017-02-01, 15:54
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15327
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 19:33
    • Visa profil
avlidne nämndemannen Per Johansson i Margretetorp
arvingar:
sonen Bengts fyra barn i Lyckorne: Sven,  Per, Nils och Olu
sonen Jöns i Algustorp
sonen Nils fyra barn i Veijby: Per, Jöns, Boel och Kersti
sonen Johan i Margretetorp
dottern Hannas sju barn i Margretetorp: Jöns, Lars, Johan, Per , Ola, Troen och Elna
dottern Lutse i Hjärnarp
dottern Boel i Tockarp
dottern Kjerstina i Rebbleberga

2017-02-01, 16:07
Svar #2

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Tack Eva,
de sju namnen på Hannas barn i bouppteckningen stämmer exakt med de sju barn jag hade noterat på Hanna Pehrsdotter i mitt släktträd, så då kan jag vara säker på att Pehr Johansson var hennes far.

Kjell Johanson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna