ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elisabeth Pedersdotter Bergs ursprung  (läst 475 gånger)

2017-01-27, 14:05
läst 475 gånger

Utloggad Paul Neptune

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:16
    • Visa profil

Jag har tidigare på Anbytarforum efterlyst information om Elisabeth Pedersdotter Bergs ursprung. Jag tror mig nu ha funnit lösningen.
Hon gifte sig 21/10 1722 med Jonas Ingemarsson Hillberg i Kedum Storegård. Paret fick tillsammans barnen; Ingierd 1723, Christina 1724, Maria 1725, Elin 1729, Petrus 1731, Ingemar 1733 och Jonas 1736.
Vid vigseln 1722 skrivs hon som frustugepigan Elisabeth Pedersdotter Bärg vid Ribbingstorp, Naum. Dopvittnen mm har inte gett några ledtrådar. Finns vid dop 1724 ett dopvittne Eric Berg - men utan angiven hemort.
Elisabeth/Lisken Pettersdotter avlider i Storegården 21/11 1771 med angiven ålder av 83 år. Det skulle innebära född ca 1688.
Jag har hållit för troligt att hon var dotter till en militär. Har därför noga genomsökt de militära rullorna. Fann där en korpral Peer/Peder/Petter Berg som 1701 upphöjs till korpral inom Skaraborgs Regemente. Han hade tidigare varit ryttare Nr 91 Per Håkansson inom Lifkompaniet där, boende i Synnerby socken och Tåstorp.
I kyrkböckerna för Synnerby socken finner man år 1690 att Pehr Håkansson och dennes hustru Elin (Andersdotter) 31/10 får en dotter Elisabeth. Pehr Håkansson är då rusthållare och ryttare. Elin Andersdotter avlider i Tåstorp, Synnerby 1703 och korpralen Pehr/Peder Håkansson Berg avlider i Härjevad socken 1725.
Det bör vara fler som sökt Elisabeths ursprung. Jag fortsätter nu denna diskussion under Synnerby socken.
Med vänlig hälsning
/Paul
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna