ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker föräldrar  (läst 1039 gånger)

2017-01-25, 23:54
läst 1039 gånger

Utloggad Lola Löwenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2018-03-10, 17:33
    • Visa profil
Söker föräldrarna till Andreas Andersson född 9 Apr 1810 i Wrån Forshälla, modern 19år.
Går detta på nåt sätt och lista ut? Tackar för hjälpen

2017-01-29, 21:35
Svar #1

Utloggad Monica E Nilsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 913
  • Senast inloggad: 2021-11-11, 13:27
    • Visa profil
Hejsan Lola!
.
Jag har ändrat mitt inlägg.

.
Jar har sett födelseannonsen när Andreas föds, den 9 april, 1810, i Wråen, Forshälla.

.
Det är inte ofta jag har sett att både fadern och modern inte är inskrivna. I alla fall så här tidigt.
.
Det är svårt att hitta hans föräldrar,  tyvärr.
.
Men ge inte upp, rätt som det är kan lösningen komma.
.
Hälsningar Monica E Nilsson :D


2017-05-14, 17:58
Svar #2

Utloggad Eva-Lotta Berntsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2019-02-28, 16:20
    • Visa profil
Hej Lola,
Jag instämmer med Monica att det är väldigt svårt att hitta okända föräldrar.
Ibland kan man ju gissa lite, men oftast är det omöjligt att verifiera.

Då jag inte har fler uppgifter än namn, födelsedatum och plats så gissar jag lite "hej vilt" nu....

Om man tittar i Forshälla AI:1 sid. 16, så finns där, på Wråen, en Per Larsson och Ingeborg Halfvardsdotter med sonen Swen. Tillskrivet i kanten står "Anders 4"

Om man sedan använder Släktdata.org's sökfunktion och söker på Ingeborg Halfvardsdotters barn hittar man Andreas f.1773-08-04, Marit 1775-11-12.

Om man nu tittar på Anders faddrar, i Forshälla C:4 sid. 281, så står där Marit Pehrsdotter, Brita Andersdotter, Andreas Magnusson och Sven Pehrsson. 

En helt overifierad hypotes kan då vara att Anders 4 år bor hos sina farföräldrar Per och Ingeborg och att fadern är Andreas Pehrsson.
Å andra sidan kan Anders vara son till en av Pehrs döttrar, eller inte släkt alls  ::)

Jag antar att du vet var Anders tar vägen i vuxen ålder? Finns någon av dessa personer med i hans liv då? Faddrar till barn, inhyses eller boende i närheten?

Marit Persdotter hittar du på Bäve AI:1 sid. 95. Där finns ingen Anders med.
Bouppteckning efter Pehr Larsson finns på Inlands Fräkne Häradsrätt FII:4 sid. 253. Där finns Pehrs barn med.

Hoppas jag gav dig lite idéer om hur du kan ta dig vidare (så jag inte bara rör till det för dig  :o  )

Lycka till med fortsatt sökande  :)

Vänligast
Eva-Lotta




2017-05-14, 19:42
Svar #3

Utloggad Lola Löwenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2018-03-10, 17:33
    • Visa profil
hej och tack,, men det blev nog inte rätt han växer upp hos vad jag tror är fosterföräldrar Engelbrekt Andersson o Margareta Albrektsdotter som kanske skulle kunna vara en okänd eller en farbror, Andersson är ju rätt vanligt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna