ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips om skilsmässa i Härnösand 1806  (läst 967 gånger)

2017-01-01, 11:35
läst 967 gånger

Utloggad Linda Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-11-10, 16:29
    • Visa profil
Jag fann ett tidningsdokument via google där mina släktingar Nils Flodin och Sara Margareta (Greta) Öfverholm florerar.
Tryckt i Stockholms Tidning augusti 1806, verkar det som att Sara Greta flytt hemmet och tagit ena sonen med sig och är numera eftersökt nationellt.
Maken, om jag tolkar det rätt, har ansökt om skilsmässa i huvudstaden och rätten kan komma att bifalla om hon inte infinner sig inom en viss tid.


Jag skulle vilja få fram mer information om hela händelsen men vet inte var jag skall söka.
Det verkar i alla fall som att skilsmässan går igenom då de båda slutar sina dagar på olika platser. Nils i Nora och Sara Greta i Härnösand.
Jag antar att hon bestraffas på ett eller annat vis när hon återvänder. Var kan jag hitta information om det?


Mycket tacksam för all hjälp!


Linda

2017-01-02, 07:47
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6957
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:40
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Du jar säkert sett att hon finns i hdl från 1812 (AI:4C s 17), då med ytterligare två döttrar med annan fader/andra fäder. Men den andra dottern, Laurina, döptes i Härnösand 1810, så redan då bör hon ha varit tillbaka i staden. Äldre dottern Maja Greta f 1807 hade någon gång efternamnet Bill och vistades i Själevad 1826. På 25:e rotan i Själevad fanns 1807 en båtsman Anders Johansson Bill.

2017-01-02, 15:25
Svar #2

Utloggad Linda Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-11-10, 16:29
    • Visa profil
Aha, tack för upplysningen. Barnen kände jag till men visste inte att de hade olika fäder. Har inte gjort några djupdykningar i de leden som inte är direkt anknutna till mitt släktled. Då får man anta att skilsmässan gått igenom. Det hade varit intressant att läsa lite dokument om det då det säkerligen var högst ovanligt på den tiden att äkta makar delade på sig. Någonting måste ha hänt eftersom hon "af ondska och motvilja förlupit honom och hans hus".
Jag får forska vidare. Jag vet bara inte riktigt vart jag ska leta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna