ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Historien om Olof Hultin & Stina Apelqvist. Ett brev är funnet och mer därtill :-)  (läst 772 gånger)

2016-12-30, 11:50
läst 772 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
I en gammal släktforkning som gjordes av min mormor hittade min syster ett orginalbrev som hon fotade av och skickade till mig...

Brevet är skrivet till sonen Hjalmar Victorin (min mormor pappa) och författat av Johan August Viktorin Apelqvist (1864-1939)

Johan August Viktorin Apelqvis är barnbarn till Lars Peter Apelqvist, son till Olof Hultin. Fastrarna som nämns i brevet är Lars Peters döttrar i första äktenskapet:

Johanna Evelina Bernhardina Apelqvist (1820-1907) & Josefina Karolina Wilhelmina Apelqvist (1824-1912)

Enl. familjesagan var faktisk Olof Hultin en något delaktig farfar till sina barnbarn, hur mycket kan man ju inte veta men han är iallafall dopvittne till Frans Victor...

Jag postar brevet här eftersom jag tror det finns fler inom familjen och andra som kan ha glädje av detta  ;D

Hej hopp//Tina

Tillägg...Under dagen har jag haft möjlighet att kika på Olof Hultins testamente/Bouppteckning. Jag blir inte klok på (ännu) vad allt betyder men Stina Apelqvist, deras son Lars Peter, Stinas syster Anna och hennes son PG Apelqvist står som exekutorer.

Jag har även lyckats hitta de flesta HF under deras liv och jag tror mig kunna konstatera att Olof Hultin mer och mer verkar som en sympatisk och empatisk man, i allra högsta grad involverad i Stinas familj. Olof, Stina och Lars Peter bor i samma hushåll tills Lars Peter skeppas till Stockholm 1818 för vidareutbildning, ingenting en piglön kan åstadkomma.

Under åren tillkommer det medlemmar ur Stinas familj som arbetar för Olof och som även de bor i samma hushåll under hela Olofs vuxna liv.

Min personliga slutsats är att dessa 2 personer, Olof & Stina verkligen betydde något för varandra men omständigheterna med Olofs yrkesval har tvingat deras förhållande och dess frukt att hållas så dolt som möjligt i "öppet hav" i 1800-talets Sverige. Jag gillar gubben :-)

Jag vill passa på att Tacka alla som hjälp mig under resans gång, utan er hjälp vore jag inte här vid vägs ände med familjehistorien  :D *bugar & bockar*

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna