ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bäckaby - Slageryd Övergård  (läst 1291 gånger)

2016-12-19, 17:01
läst 1291 gånger

Utloggad GullBritt Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-10-15, 14:17
    • Visa profil

Hej! Skulle vilja ha hjälp med att tyda denna dödsruna över Jonas Persson född och död i Slageryd. Han dog av en vådelig händelse, som prästen noggrant beskrivet. Bäckaby C:3, 1739-1804, Bild 180/sidan 343
Detta är så långt jag själv kommit att tyda:
Den 29 april död och den 2 maj begrovs enklingen Jonas Persson ifrån Slageryd Öfregård död 1750 den 2 september. Far: Per Jonsson och Mor: Annica Persdotter.
Döpt. Upppfödd i föräldrarnas hus ärligen och stilla. Hade sinne vid att läsa i bok än de andra syskonen. Levat utan .....
Gift 1744, änkling och barnlös.
Vådelig händelse orsakade hans död. Frisk och sund gick ifrån sitt hus den 29 april vid klockan 10 f.m. tillika med Rote-...............
till Soldattorpets för att täcka väggarna till soldattorpet.
Kliver över en gärdesgård........
Ådror bliva avhuggna och blev funnen på stället.

2017-12-08, 23:03
Svar #1

Utloggad Thomas Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 19:36
    • Visa profil
Hej,
texten är inte helt lätt att tyda, men här är ett försök:
"den 29 apr död och d 2 Maji begrofs Enkl Jonas Persson ifr Slageryd Öfregd, f i Swensgd 1750 Sept 20, F Per Jonsson, M afl h Annica Persdr. Döpt. Upfödd i föräldrarnas hus ärligen och stilla. Hade swårt? wid at läsa i bok, än dess andra syskon. Lefwat utan mig veteligit eller bevisliget klander. Gift 1774. Enkl barnlös /: vid supra n 5 :/ Vådelig händelse ordsakade hans död. Frisk och sund gick ifr sitt hus d 29 Apr wid kl 10 f.m., tillika Rote interesenterna, et- up-, at betäcka wäggarna til soldattorpets -. - Torpet skulle de klifwa öfwer en gärdesgård; hans gårdsbr- komma wäl - öfwer, med Tälg- och P-yxa hwardera på annan. Men då Jonas skulle gå öfwer gärdesgården, eller Köttlelegapet så kalladt, stupar han på ena foten, med Tälgyxan högg in under högra armen så djupt, at senor med ådror blifwa afhuggna, och blef för - på stället. Flera - war der til. Til -- för et lefwande, och äktats befredande? om, den döde, blef besigtning hållen öfwer denna händelse af - nämbdeman Nils Norlin. Gud behagade kalla han hädan, efter 7 timmars tid, då han wardt hemb- - på sin säng, -bör och åkallas till ---. Gud bevare oss så - wägar! Han lefde öf. 28½ år."

Jag har ett antal generationer tillbaka på Jonas. Hans hustru var Maria Bengtsdotter från Slageryd Övergård och som avled ett par månader tidigare av förstoppning - se dödsnotis nr 5 föregående sida.

Har du mer släkt i Bäckaby kan du söka i register för fb/vb/db 1688-1760 på min hemsida.
/Thomas

2017-12-11, 14:12
Svar #2

Utloggad GullBritt Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-10-15, 14:17
    • Visa profil
Hej! Tack för hjälpen med den här svårlästa texten. Det var verkligen en "Vådelig händelse". Min ana är Jonas bror Måns Persson, som gifte sig första gången med Eva Ulrika Wickell. Jag har många anor och har forskat mycket i Bäckaby. GullBritt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna