ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kanske inte så mycket läshjälp som hjälp att tolka?  (läst 900 gånger)

2016-12-11, 21:53
läst 900 gånger

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Jag har ett litet problem med en födelseannons (Örebro Karlskoga Födde 1775 - 1791 (CI:6) Bild 32 - Maria).

Bokförda födelse är helt läsbar men jag kan för mitt liv inte hitta gården som det refereras till. Det står att barn, mamma + pappa är hemmahörande i Trehörningen men Trehörningen finns ingenstans i Husförhörslängdrna???

Om jag går på en kartan hittar jag bara reservatet Trehörningen med sjö av samma namn och de verkar vara precis utanför HF' område. Finns det någon här som har lyckats lista ut denna gåta och är villig och dela hemligheten? :-)

Hoppas att jag inte lagt detta helgalet i forumet?

2016-12-11, 22:33
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Tina!

Tyvärr har Ancestry föråldrade beteckningar på en del kyrkböcker. Den födelsebok du hänvisar till heter numera Karlskoga C:7. På bild 32 (enligt Ancestry) finns ingen Maria i Trehörningen, men däremot en Stina. Hennes syster Maria, född 1776-03-05, finns på bild 18.

Trehörningen finns i husförhörslängden (Karlskoga AI:3, s 130). Där finns Marias och Stinas föräldrar, mågen Anders Andersson och hustrun Stina Andersdotter.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2016-12-12, 00:02
Svar #2

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
*Grrrr* på mig själv...det ska vara bild 21, jag gjorde en skärmdump och lägger in den...17 Juli 1776.

Det jag söker är en Maria (Jonsdotter), född 1776 med en pappa som heter just Jonas i Karlskoga....Och med din hjälp hittade jag just rätt i HF *Big Smile*

Jag hoppas nämligen att denna Maria ska vara samma som senare i livet gifter sig med Jacob Pettersson Hane f. 1777 så nu ska jag försöka följa henne i HF tills jag vet om det stämmer eller om jag är ute och cyklar. Jättetack och önskar dig en riktigt trevlig morgondag//Tina


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna