ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namn på husen i Bromma  (läst 950 gånger)

2016-12-05, 09:42
läst 950 gånger

Utloggad Marianne Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-08-02, 13:07
    • Visa profil
Hej!
 Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem som varken Bromma Hembygdsförening eller Stockholms Stadsarkiv har kunnat hjälpa mig med. Det handlar om vad som står i kyrkböckerna för Bromma under 1920-1930-talen.
 
 Jag har en ana som bodde på Alladinsvägen 6 mellan 1928 och 1938, det står i inflyttnings- och utflyttningslängderna. Tyvärr finns ingen hänvisning till någon sida i Församlingsboken.  Problemet är att när man går in i Församlingsboken för att få veta vilka andra personer som bodde där så står det inte Alladinsvägen 6. Där står namn på husen såsom Kratsboda, Margretero, Adolfberg, Alfredsro, Berghyddan etc.
 
 När jag frågar Stadsarkivet så får jag svar att fastighetsbeteckningen är ”Isjungfrun 7”, men inte heller det står i församlingsboken.
 
 Bromma Hembygdsförening svarar att de inte har en aning om vad husen heter.
 
 Har också frågat bland mina släktforskarvänner men ingen har några bra tips.
 
Hoppas att någon i Anbytarforum vet vad husen i Bromma heter.

2016-12-05, 19:17
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:54
    • Visa profil
Hej Marianne

Det är bara en av många församlingsböcker för den tiden, som finns på nätet. Övriga löper till 1967.

Se https://sok.riksarkivet.se/?postid=Arkis+c21d2064-68a9-4f4a-81ca-5da14b4c216e&s=TARKIS08_Balder

Äppelviken, Smedslätten bebyggdes mycket under 1920-talet och nya gatu- och kvartersnamn tillkom. Alladinsvägen fick sitt namn 1924 enligt boken Stockholms gatunamn. Smedslättens gårds norra del såldes till Stockholms stad 1922. Ett trettiotal monteringsfärdiga villor uppfördes där. Övrig mark från gården såldes därefter till privatpersoner.

Församlingsboksutdrag för 1930 finns i SVAR. Då bodde f.d.poliskonstapel Lars Emil Colm med hustru och son samt f.d. poliskonstapel Carl Fredrik Ekberg i Isjungfrun 7.

Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Församlingsbokutdrag, SE/RA/420401/11/H 1 AAA/19 (1930), bildid: B0001481_00280

mvh Margareta

2016-12-05, 22:20
Svar #2

Utloggad Marianne Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-08-02, 13:07
    • Visa profil
Tack snälla för den informationen!  :) Det är f.d. poliskonstapel Carl Fredrik Ekberg som är min ana.

Då förstår jag hur det ligger till. Han var inneboende hos dem. Tänkte väl att han inte kunde äga det stora huset på en polispension.

Hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna