ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Jan Ågren  (läst 440 gånger)

2016-11-22, 23:17
läst 440 gånger

Utloggad Marianne Westman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2019-03-07, 13:44
    • Visa profil
Hej

Har hållit på och letat i Hille och tror att jag har lyckats lokalisera en Jan Ågren som född 1767 i Ockelbo, patronymikon Andersson.
Han dör 1806 i länsarresten i Gävle.
1797-05-14 får han en son Anders i Gälve med hustrun Anna Andersdotter från Fors, Hille.

Jag vet att kyrkböcker brunnit för Ockelbo. Finns det någon chans att kunna hitta hans föräldrar på de få uppgifter som jag har?

Hälsningar
Marianne

2016-12-02, 13:30
Svar #1

Utloggad Christian Juliusson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 817
  • Senast inloggad: 2019-05-04, 16:12
    • Visa profil
Hej (igen) Marianne,

Även jag härstammar från den gäckande Jan Ågren, född år 1767 i Ockelbo.

Jag har lyckats följa honom "bakåt", från hans död i fängelset. Han var bl a bränneridräng på kronobränneriet i Strömsbro, och dessförinnan, år 1793, hade han arbetat på Stigslunds tegelbruk i Hille socken.

Länge hade jag ingen aning om var han bodde tidigare, men av den fantastiska Katarina Sohlborg i Torsåker har jag fått ett "hett tips": Han tycks ha flyttat in till Hille från Västerlövstad socken, enligt husförhörslängden att döma.

Och i husförhörslängden för Stigslund (sidan 74) finns spännande nog en dräng vid namn Jan Jansson (?), född i Ockelbo just år 1767…

Kan det kanske vara "vår" Jan, som sedan byter namn till Ågren?

Vore himla kul om vi med gemensamma krafter kunde lösa detta.

Mvh,

Christian Juliusson

2016-12-02, 14:24
Svar #2

Utloggad Marianne Westman

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2019-03-07, 13:44
    • Visa profil
Hej igen själv

Ujuj, svårt att läsa, om inte du kan läsa Hille AI/5b Bild 84 Sid 74, kanske vi får be om hjälp med detta.

Född i Ockelbo verkar det som, men sen kan jag inte tolka varifrån han kommer 1789, inte heller vart han försvinner 1792.

Jag är inne på ett helt annat spår, och då skulle han i så fall bära patronymikonen Andersson.

Får tröska igenom Västerlövsta i kväll.

Hälsningar
Marianne

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna