ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Lisa Nilsdotter & Anders Ullberg  (läst 1052 gånger)

2016-11-17, 19:26
läst 1052 gånger

Utloggad Everett Ellestad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-12-16, 09:28
    • Visa profil
Jag har försökt hitta info om Sara Lisa Nilsdotter och Ryttaren Anders Ullberg, hemma i Ulfstorp, Norra Sandsjö
utan framgång.  Deras barn finns hos http://sandsjohembygdsforening.se/1776-1786.htm samt i kyrkoböckerna
för födda i Norra Sandsjö men mer hittar jag tyvärr inte p.g.a. branden some förstörde alla böcker för 100 år.

Ryttaren Anders Ullberg tillhörde Smålandshusarregemente under tiden 1776 - 1804 när han blev "pensionerad"
p.g.a. att han blev döv under övningar. (Se bifogad fil.)
Jag kan inte hitta när de gifte sig ens -- fast Sara Lisa ska ha kommit från Ingatorp, född 1750 med föräldrar
Komminister Nils Rosinius och Fredericha Regnander. Hon borde ha gift sig "hemma", men jag hittar inte nåt.
Många kyrkoböcker för Ingatorp är också helt oläsbart!  Kanske har någon råkat komma över nåt i alla fall?


2016-11-25, 20:43
Svar #1

Utloggad Everett Ellestad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2022-12-16, 09:28
    • Visa profil
Vidare sökning visar att Lisa Nilsdotter inte alls härstämmer från Ingatorp utan förmodligen från Bringetofta, kanske hennes far var Nils Rundqvist, soldat?  Lisa dog i alla fall 1827 i Lannaskede likaså Anders Ullberg 1829, ty de bodde hos sönerna, Sven och/eller Isak vid tillfället.  Känner någon till denna soldat?  Eller familjen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna