ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dönare!?  (läst 500 gånger)

2000-01-23, 17:22
läst 500 gånger

Per

Jag har en bekant som i sin släkt har anfäder som går under benämningen Dönare. Detta lär vara ett folkslag från centraleuropa, vilka kom till Sverige (och senare till Blekinge/Skåne) via Karl XII. Nu kan ju dönare vara ett dialekttalt uttryck för ex. donare eller något liknande. Men existerat har de och nu undrar jag om någon därute har information i ämnet.

2000-01-28, 16:43
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Hej Per
Jag har inte haft möjlighet att titta på ditt
lasarettsarkiv i Karlshamn men jag kommer vad det lider.
 
De enda som jag kan bidra med är att i Ankarsrumstrakten bodde tidigare den adliga ätten de Maré, på lokal dialekt lät det mer som dömare.
 
Något liknande i Blekinge har jag inte hört talas om
 
hälsningar
 
Björn-Åke Petersson

2000-01-30, 15:45
Svar #2

Per

Dönare bör nog läsas som folket från Donau, precis som det finns donkosacker och annat från Donaus trakter. En dönare är mörk - svart hår och mörka ögon. I och med Karl XII´s hemvändande åtföljdes han av diverse folk, kreditorer främst. Däribland judar, polacker och andra minoriteter. Dönarättlingar hamnade i Gammalstorp sn (K) som ryttare - ryttare Christoffer Syring är en av dem, om jag minns rätt. Jag har varit i kontakt med universiteten och de stora svenska biblioteken och de hänvisar till en bok om Sveriges invandring och Karl XII´s släptåg av kreditorer.

2000-01-30, 18:43
Svar #3

Leif Gustafsson

Hej alla som spekulerar i Dönare.
Jag sysslar från och till med hembygdsforskning i Mörrums socken. Vi sitter i en liten grupp och gräver oss igenom byarna och enligt muntlig tradition skall det i byn Korsamo ha bott en man kallad Dönare-Hans. Det handlar då om andra halvan av 1800-talet. Tyvärr har vi ännu inte lyckats hitta honom i kyrkobokföringen. Min spontana tanke var att Dönare är ett båtsmans- eller soldatnamn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna