ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sunne? Fritz F Olssons Diversehandel  (läst 1154 gånger)

2016-10-17, 21:38
läst 1154 gånger

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil

Hej! Det här ska vara min morfar Nils Gustaf Olsson bror Frits Olssons affär. Jag vet ingenting om den och skulle bli jätteglad om hon någon vet något.
Min känsla är att platsen är Kroken på väg 241 mot Munkfors, i korsningen med vägen mot Södra Borgeby till höger men jag kan ha fel. Med vänlig hälsning, Lotta

2016-12-14, 16:49
Svar #1

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Du har så rätt så, det är Kroken. Alldeles exakta uppgifter har jag inte, ännu, men såpass har jag att Fritz Olsson anmälde starten februari 1909. I maj 1912 försattes han i konkurs och troligtvis gav han sig då.
 
Konkurs då var inte liktydigt med att rörelsen upphörde för den som försattes i konkurs. Ibland fortsatte de själva, ibland via bulvan.
 
I det här fallet verkar det som att verksamheten upphörde för Fritz del. 1916 var det bouppteckning efter en annan handlande på samma ställe.
 
Jag har inte kommit ut till S Borgeby än, men har samlat ihop en del uppgifter om Kroken. Har även något övrigt om Fritz Olsson.
 
Ulf Dahlberg.

2016-12-15, 18:43
Svar #2

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil
Hej Ulf! Vad roligt att få denna information! Jag tar gärna emot mer om Fritz. Om du inte vill posta det här så kan du ju mejla mig. Tack på förhand! /Lotta 

2016-12-16, 14:47
Svar #3

Utloggad Ulf Dahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2020-05-03, 21:31
    • Visa profil
Enklast är med direktmail än via det här, skulle gjort det direkt om jag funnit din adress.
 
Annars så håller jag på och plockar ihop uppgifter om Kroken för att få det mer samlat.
 
Ulf Dahlberg.

2016-12-16, 18:06
Svar #4

Utloggad Eva-Lotta Karnlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 08:59
    • Visa profil

Du når mig på lotta@stromshall.se :-)


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna