ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigseln 1738 mellan Jöns Månsson och Karin Nilsdotter  (läst 1089 gånger)

2016-10-02, 12:05
läst 1089 gånger

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Söker rötterna till drängen Jöns Månsson från Brännarp som gifter sig med pigan Karin Nilsdotter från Brickarp. Vigsel 15 oktober 1738. ( V.b Linderås (F) C:3 s.165 ).

Paret flyttar året därpå till Säby sn och Skräddarp. (Infl.l Säby (F) C:3 s.332). Paret får många barn i Säby sn och familjen bor i Skräddarp fram till åtminstone 1753, sen vet jag inte vart Jöns och Karin tar vägen. Jag hittar inga dödsnotiser varken i Säby eller Linderås, men jag kan ha missat.

Tittar man i Mantalslängderna så nämns en Karin som dotter till Nils i Brickarp Södergård både 1737 och 1738 men sen är hon borta därifrån. Då skulle hon kunna vara den Karin som föds 8 december 1714. (F.b Linderås (F) C:2 s.287)?
 
Tittar man på Jöns i Mantalslängderna så finns en son Jöns till Måns med hustru i Brännarp Södergård 1737 och 1738 och året efter är även han borta. Jag har letat vidare efter paret (föräldrarna) men ej fått napp. Året 1734 nämns två söner till Måns med hustru i Brännarp i mtl, det är Jöns och Elias Månsson. Elias gifter sig i Lommaryd sn 1735 med Anna Persdotter (V.b Lommaryd (F) C:2 s.225).
 
Det här har jag klurat med ett tag. Det kanske finns någon som har någon lösning eller dellösning. Annars kan vi hjälpas åt att klura vidare.  :)

Med Vänlig Hälsning

Mats
Mats

2016-10-05, 11:34
Svar #1

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Mats,


Rötterna återstår fortfarande att hitta, men jag tänkte att du kunde vara intresserad av ett avslut. Jag har hittat dödsnotiserna för makarna i Trehörna, där Karin dog 9 december 1781 [Trehörna C:3, s.187] och Jöns den 18 april 1783 [Trehörna C:3, s.193]
Dödsnotiserna ger fler uppgifter att söka på, bland annat att Jöns Månsson föddes i Lommaryd och Karin i Brickarp, vilket väl styrker din uppgift om att hon kan vara den Karin som föddes 1714, även om det står 1717 i dödsnotisen.
Jag har också hittat en födelsenotis i Lommaryd för en Jöns Månsson född 1712 som dödboken anger [Lommaryd C:1 s.382], men är inte säker på att det är rätt. Du får kolla själv och se om du kan reda ut det mera.


Mvh/

2016-10-05, 17:00
Svar #2

Utloggad Mats Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 11:17
    • Visa profil
Hej Hans

Tack för dödsnotiserna, de har jag inte noterat tidigare. Jag har letat efter dem och igår lossnade det lite. Jag har följt mantalsländerna och noterat att Jöns och Karin flyttar tillbaka till Linderås sn. från Skräddarp i Säby sn. omkring 1760.

Paret återfinns i Brickarp Södergård och 1767 noteras Jöns 55 år , Karin 55 år och även barnen Sven 20 år och Maja 17 år (Jönköpings läns landskontor EIII:19 (1767-1767) bild 1420/sid 317.).

Paret bor kvar i Brickarp och noteras sista gången 1771. Då flyttar de igen och ikväll ska jag försöka knyta ihop flytten med de sista åren i Trehörna sn.
 
Karins föräldrar är säkert Nils Olofsson och en Anna som jag inte vet efternamnet på. Nils Olofsson i Brickarp dör 1744 i Linderås sn efter att ha varit gift minst tre gånger. Anna dör 1724 i Brickarp D.b Linderås (F)  C:2  s.325.

Nils Olofsson kan vara den Nils Olofsson från Djurafall som flyttar till Säby sn. 1703 (finns med i utflyttningslängden) och gifter sig samma år med änkan Ingrid Andersdotter i Kvalarp men det är bara en gissning. Hon kanske dör i pesten och Nils gifter om i Säby sn. omkr. 1710-1711 och det kan vara en förklaring för att jag inte kan hitta Nils och Anna i någon vigselbok.

Nils Olofsson med hustru återfinns i Brickarp södergård i mantalslängderna 1715 och framåt. Nils gifter om sig 1724 med Kerstin Månsdotter och 1739 med Ingeborg Olofsdotter.

Jag ska leta vidare på Jöns Månsson född 1712 i Lommaryd. (1712 stämmer ju också med att Jöns var 55 år 1767).

Än en gång Tack

/Mats
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna