ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jakob Holm /Espholm  (läst 1358 gånger)

2016-08-30, 12:42
läst 1358 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:30
    • Visa profil
Hej!
Undrar om någon känner till föräldrarna till nedanstående person. Har inte lyckats bekräfta hans födelsetid eller ursprungliga efternamn.

Han säges vara född 1790-12-30 i Agunnaryd, Småland.

Dessa uppgifter finns när han slutat sitt militära liv. Först är han dragon vid Skånska Dragonregementet 1817-1829 och heter då Jakob Holm. I Generalmönsterrullorna finns inga exakta födelseår men 1817 är han 27 år.
I Skånes Knektregister står endast född 1791?
Sedan han fått avsked 1829 kallar han sig Jakob Espholm av någon anledning. Prövar först på att vara skogvaktare, men blir inte så långvarig där utan sedan är han skolemästare i Sövde, Baldringe och Ö. Kerrstorp, innan han dör 1851 i Ö Kärrstorp.

Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg

2016-09-01, 14:06
Svar #1

Utloggad Tore Robertsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 14:49
    • Visa profil
Hej Jakob
Tror jag har hittat Jakobs föräldrar. Den 28/12 1791 föds en Jacob i Trishults Soldat Torp, Agunnaryd. Han är son till Soldaten Måns Jönsson Bra och Sara Gunnarsdotter. Se Agunnaryd CI:4 sid 249. De finns även på AI:1 sid 333. Enligt Mönstringsrullan för Sk Dragonregementet 1818 bild 690 år han 27 år. Du hade också en uppgift om att han var född 1791. Beträffande namnet Espholm så i Centrala Soldatregistret finns en Jacob Holm med släktnamnet Espholm och en Jakob Espholm med släktnamnet Holm. Det står samma upgifter på båda. Du kanske skulle kolla detta med Sk Knektregistret. Hoppas du har någon nytta av detta
Hälsning Tore.

2016-09-01, 16:13
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:30
    • Visa profil
Hej!
Tack för svar. Det måste vara rätt person.
Det hela började med att jag har en klockare Espholm i släkten. I Skåne har SGF (heter nu SSF) gett ut två CD-skivor – Skånska klockare och Skånes knektregister. Har under många år hjälpt till med knektregistret och har även bidragit med en del klockare till det registret, där även skolmästare ingår.
I det senare registret fanns 5 personer med namnet Espholm varav fyra hade mycket knapphändiga uppgifter. Har tillbringat senaste veckorna med att reda ut dem och då Jacob hade endast efternamn, året 1834 och Baldringetorp, där han var skolmästare, så började jag med honom och det visade sig att han varit skolmästare i Sövde, Baldringetorp och Rönås, Östra Kärrstorp. I Sövde hade han ändrat sitt namn till Espholm av någon anledning.
Han prövade kortvarigt på att vara skogvaktare och verkade vara en orolig själ.
Under resan gång kom ordet dragon upp och jag började då leta i Centrala soldatregistret, då jag trodde, att han tillhörde något småländskt regemente. Hittade honom där i Skånska dragonregementet. Kontrollerade CD-skivan, men där fanns inte mycket uppgifter. Han hette där Jakob Holm, tidigare namn Espholm. Gick igenom generalmönsterrullorna och kom fram till att han varit dragon 1817-1829. 
När han slutade var han svag. Upptäckte senare att han fanns både i SKr och då givetvis även i Centrala soldatregistret under både Holm och Espholm. Skickade genast ett meddelande om detta. Då jag bor i Lund så brukar jag träffa den ansvarige för registret lite då och på Landsarkivet/Riksarkivet och vi pratar knektar.
Jakob Espholm hade sju barn, dog begiven på dryckenskap, utfattig.
Enligt vissa källor blev han enledigad från sitt lärararbete i Baldringetorp, då skolrådet var missnöjt med honom. Ett trist människoöde.
Tack nu kan jag avsluta honom och lämna alla uppgifterna om honom till båda registren. Det känns befriande.
Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg
 


2016-09-05, 08:41
Svar #3

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 14:30
    • Visa profil
Ett litet tillägg. Torpet heter Trinshult och finns dokumenterat i boken De små stugorna och deras folk i Agunnaryd
Ann-Charlotte Lindberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna