ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett nytt herdaminne för Linköping?  (läst 1191 gånger)

2016-07-11, 22:52
läst 1191 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:30
    • Visa profil
Linköpings herdaminnen, både Håhl och Westerlund/Setterdahl, har en hel del brister. Jag undrar om någon arbetar på ett nytt herdaminne för stiftet.

I slutet av ett avsnitt av tv-programmet "Knesset" 1995 på ZTV (som någon har laddat upp på Youtube) så talar programledaren Kristian Luuk lite förvirrat med en oanande person på stan. Denne man berättar att han inte känner till programmet, inte brukar se på TV, utan håller på med viktigare saker. När han blir tillfrågad förklarar han att det han håller på med är att forska på Linköpings herdaminne.

Vet nån vem denna man är? TV-programmet sändes för 21 år sen, vilket ju är ganska länge sedan, även med tanke på hur stort arbete detta är, så det finns väl en stor risk för att detta arbete är avbrutet eller har gått i stå, men jag hoppas att någon vet mer.

2016-07-12, 23:53
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:13
    • Visa profil
Det pågår en del arbete, bl.a. ägnar jag mig sedan drygt 25 år åt kontrakten i norra Kalmar län, av tidsbrist beklagligen inte så kontinuerligt. Luuks intervjuoffer är norrköpingshistorikern, arkivarien, fil. dr Björn Helmfrid (1915-1999). Hans arbete med herdaminnet bestod i första hand av att fullborda och överarbeta den av Erik Meurling aldrig slutförda femte delen av herdaminnet (Göstrings, Lysings, Norra Vedbo och Södra Vedbo kontrakt), men hann inte publicera sina resultat före sin bortgång.

2016-07-13, 00:17
Svar #2

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:30
    • Visa profil
Tack, intressant! Ja, det är ju ett sätt som arbeten kan avbrytas på (som jag undvek att nämna explicit). Jag hoppas att både han och andra som investerat mycket tid i sådant har sett till att deras arbete inte blir förgäves även om de själva inte har möjlighet att slutföra det.

2016-07-13, 07:15
Svar #3

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Bo!
Denna fråga kom just som jag hade fått upp Jacobus Haqvini (1611-1633) i en utredning. Han var gift med en Esbjörnsdotter och två barn, är allt jag vet, så jag började söka efter herdaminnet. Tänkte fråga på biblioteket men hade inte kommit så långt. Vad vet man om denne präst från Vena?

2016-07-13, 22:56
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6985
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:13
    • Visa profil
Herr Jacob i Vena är en ganska intressant person, som jag också härstammar från via ett par av hans barn, men det finns inte många uppgifter om honom i herdaminnet. Detta är dock inte rätta platsen för en diskussion om honom. Jag återkommer under Vena.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna