ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eksjö Läroverk Matrikel  (läst 1184 gånger)

2016-05-20, 00:04
läst 1184 gånger

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Jag undrar om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med ett projekt som somnat in. Jag har fotat av matrikeln för Eksjö skola från den började (1670) till ca 1800. Det är 56 bilder med ca 40 namn på varje sida. Jag skulle vilja transkribera allt till en excel fil med uppgifter om eleven, faderns namn och yrke. Tänker mig att lägga ut listan sedan till allmänheten. Texten är välskriven och lätt att läsa, tyvärr har jag bara inte tid. Min ana fanns inte med trots att enligt uppgift skulle vara Collegie i Eksjö.

2016-05-20, 07:35
Svar #1

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:30
    • Visa profil
Absolut! Jag gör gärna en del, om än kanske inte alla 56 sidor.

2016-05-20, 09:41
Svar #2

Utloggad Johan Brask

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 462
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 09:03
    • Visa profil
Hej
Jag svarar här och i ett mail till dig.  Jag skickar över 5 sidor till att börja med och ett excel blad. I excelbladet har jag ett antal kolumner med uppgifter du ska fylla i så gott som möjligt. Jag tänker mig att detta är en tvåstegs lösning. Först för man in all info man klarar av och sedan fyller i ? om det är något man inte förstår/kan läsa. De saker jag vill ha reda på är Årtal/Datum   Förnamn(Latinskt, som det står), Förnamn* (Normaliserat), Patronymikon, Patronymikon* (Normaliserat) , Efternamn, Efternamn*, Födelseår, Faderns förnamn, Faderns Förnamn*(Normaliserat), Faderns efternamn, Faderns efternamn* (Normaliserat), Yrke latin, Yrke,    Stad,  Stad* (Normaliserat), Övrigt, (om någon annan info finns tillskriven) och vilket blad infon kommer ifrån.
När allt detta är gjort för hela materialet gör vi en korrektur/ synkronisering/ lösning av det vi inte vet/ Så namn är normaliserat på samma sätt osv.  I sista steget ber vi få hjälp av någon att publicera det på nätet, förhoppningsvis länk till originalbild.

2016-05-20, 10:06
Svar #3

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Jag kan också tänka mig att bidra med några sidor!
Vi kanske kan lägga ut det på hemsidan:
http://www.sodravedbo.se/
/Karl-Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna