ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Artikel ur Nytt Allvar och skämt  (läst 651 gånger)

2004-01-17, 18:38
läst 651 gånger

Kicki Wahlström

Jag undrar om någon har tillgång till N:o 18 och 19 år 1850 av tidskriften Nytt Allvar och skämt.
I dessa nummer har de förekommit en notis om ett mord begått av Johan Höglund och Johan Andersson. Jag är mycket intresserad av att få ta del av denna notis.
 
MVH  Kicki Wahlström

2004-01-18, 00:20
Svar #1

Utloggad Björn Höijer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-01-13, 20:14
    • Visa profil
Hej Kicki!
Gå in på 'Sundsvallsminnen' (Medelpadsrötter har en länk)och sök vidare under 'lokal press' så lär du snart hitta det du söker. Ett annat alternativ är förstås att du gör ett besök på Medelpadsarkiv, som har tidningarna mikrofilmade. Då kan du ju samtidigt fråga efter en skrift som heter Händelser kring mordet på Jon Andersson 1849. Den är sammanställd av Eric och Anna Vikström och innehåller en hel del om denna gruvliga händelse.
 
Björn

2004-01-18, 10:01
Svar #2

Kicki Wahlström

Tusen tack för hjälpen, visste inte om sidan Sundsvallsminnen men har nu redan sökt reda på den. Ska även läsa skriften Händelser kring mordet på Jon Andersson så fort jag kommer till arkivet.
Tack Kicki Wahlström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna