ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem var Elnas mor?  (läst 785 gånger)

2016-04-25, 16:54
läst 785 gånger

Utloggad Maria Malmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2019-08-28, 15:47
    • Visa profil
Elna Jönsdotter föddes 1804-05-28 i Norje, Ysane socken, dotter till Jöns Jeppsson, d.y. å Norje No 5, och - enligt födelseboken - Botil Truedsdotter, 33 år. Elna anges född inom äktenskapet.


Förutom att jag inte kan hitta något äktenskap mellan Jöns och Botil, eller någon Botil alls i husförhören, verkar Jöns vid Elnas födelse ha varit gift med Bereta Hannesdotter (född 1772-01-29, död 1805-05-15).


Bereta och Jöns gifter sig 1803-07-15, och 1805-05-15 dog Bereta (av trånsjuka).


Då barnet, Elna, senare gifter sig står hennes föräldrar angivna som Jöns Jeppsson, dy (det finns en dä på granngården med samma namn) och afl. h. Bereta H.


Hann Jöns få barn med någon annan (Botil istället för Bengta) under sitt korta äktenskap?
Men barnet ifråga, Elna, anges vara fött inom äktenskapet. Blev något fel?
Kan prästen ta fel på Bereta Hannesdotter och Botil Truedsdotter som moder?
Är det fadern det är fel på? Men Elna återfinns hela tiden i hurförhören som dotter till Jöns Jeppsson, dy.


Jöns gifter sedermera om sig med en Bengta Mattsdotter (1784-1828), där jag inte hittar någon vigsel men däremot många barn inom äktenskapet födda (det första 1807).


Jag hittar två Botil Truedsdotter med rimligt födelseår:


Botil Truedsdotter, född 1769-09-05 i Ysane, till Trued Nilsson och Hanna Andersdotter. Hon gifte sig 1799-12-27 med Jeppe Jönsson (alltså tvärtom mot fadern till Elna), denna Botil dog 1830-11-23.
 
Botil Truedsdotter, född 1771-03-17 i Gränum, Jämshögs socken, dotter till Truet Nilsson, gårdman, Gränum. Ingen moder angiven. Detta hittar jag i DDSS, men då jag kontrollerar i födelseboken som jag inte alls kan läsa tycker jag mig hitta fler Botil i Jämshög i mars 1771 (dessa finns dock inte med i DDSS).


Frågan är alltså vem som är mor till Elna Jönsdotter, och om det går att spåra denna tillbaks i tiden. Kan det vara Botil Truedsson ovan, eller är det Bengta Hannesdotter?


Jag postar samma fråga i Jämshög - pga Botil Truetsdotter, och Ysane då Elna är född och uppvuxen där. [/size]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna