ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett dödsfall 1693 i Löderup  (läst 901 gånger)

2016-04-19, 14:34
läst 901 gånger

Utloggad Björn Ahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 14:51
    • Visa profil
Hej
Min FMMMFFMMF hette Swen Swensson och var bosatt på  Hagestad 7 Löderup. Han dog den 4 juli 1693 enl Löderups kyrkobok 1684-1788 sid 321 efter någon form av olyckshändelse. Det står en lång utläggning av sockenprästen, men kan någon hjälpa mig att tyda texten. Det vore spännande att veta vad som hände eftersom både häradsrätt och "hovrätten i Jönköping" blev inblandad hälsar
Björn Ahlberg

2016-04-19, 22:47
Svar #1

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 22:46
    • Visa profil
Björn !

Rusthållaren Sven Svensson avled genom olyckshändelse. Jag återger här min avskrift från Löderups db.

”Jordades Sven Svensson i Hagestad, som genom en olycklig händelse döde d 4 juli. Ty efter han i tre veckors tid sjuklig varit hade och så huvudyr, att han raglade hit och dit, var han gick, och kunde likväl förmedelst sin flitig-och husaktighet icke vara stilla inne, utan gick allestädes och såg sitt hus och hem tillgodo, hände sig när han d 4 juli gick i logen och tillskar en ny nagla, därvid att fästa en bräcklig sparre och skulle ingå i ladan, att han staplade på tröskelen och således på kniven, den han tillika med naglen i händerna hade, föll omkull över tröskeln och i det samma fick av kniven ett sting under högra kinden uppåt huvudet, att han därav vid 1 ½ timmes förlopp död blev. Vilken tingsrätten här i Ingelstad härad skärskådat och prövat skäligt, att den döde efter landsens öfliga ceremonier fingo åtnjuta kristen jord och ordentligen begravas. Samma dom Kongl.Jönköpingshovrätt approberat. Den dödes ålder var 38 år 2 M. några dagar.”

En grudlig rannsakning av händelsen med vittnesmål tar sin början på Ingelstad häradsting den 16 aug 1694. Intressant läsning, som du bör ta dig en titt på, där hans hustru och grannar lämnar vittnesuppgifter. Det framgår bl.a. att Sven Svensson, liksom hans fader lidit av fallandesjukan.

hälsar Bengt i Borrby

2016-04-20, 08:07
Svar #2

Utloggad Björn Ahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 14:51
    • Visa profil

Bengt!
Ett stort tack för hjälpen med att tyda texten kring Sven Svenssons olyckliga död. Jag skall försöka tyda texten i häradsrättens protokoll men jag är nog tveksam att jag lyckas så bli inte överraskad om jag ber om mera hjälp hälsar
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna