ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lenaberg och Wattholma  (läst 1112 gånger)

2016-04-07, 15:33
läst 1112 gånger

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Hej,
Min farfar Sixten Jacob föddes 1889 i Lena. Hans familj kom från Tensta till Hänsta i Lena 1882. 1886 flyttade de till Kolbotten under prästgården för att två år senare flytta till Lenaberg där min farfar föddes. Hans far gick då på Wattholma fortsättningsskola där han skrevs in 1/3 1887. Hans betyg därifrån är daterat den 1/2 1891.
Har försökt hitta någonting om dessa platser men inte hittat något. Finns det någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta information, så är jag väldigt tacksam.
Hälsningar /Ann

2016-04-07, 20:43
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej!
Du hittar Nils Gustaf i Lena församlings dopbok C:10 (1878-1894) bild 59. Och familjen hittar Du i Lenaberg - se husförhörslängd AI:20 (1886-1890) sid 101. Lenaberg är byn där kyrkan ligger. Där ligger också ett kalkbrott. Men Nils Gustaf far var skomakare. Vattholma, som ligger i Lena församling, har en kultur- och hembygdsförening - googla på den. De vet mycket om byarna. Lena brukar också ha en hemvändardag på sommaren då gamla lena-bor träffas.

Hälsn. Monika W

2016-04-08, 07:37
Svar #2

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Hej Monica W,
Ja, Nils Gustaf var Sixten Jacobs far. N G var född i Köping på Öland, dit familjen flyttade 1893. Jag har full koll på dem i kyrkböckerna, men ville ha lite mer kött på benen vad det gäller platserna de bott på. Skriver på en släktbok och det är kul om jag kan hitta något om var/hur de levde. N G:s betyg finns kvar, så därför vet jag när han var inskriven vid skolan.
Nu ska jag kontakta hembygdsföreningen och se om de har mer. Tack för tipset. /Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna