ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ovansjö C:3 (1741-1766) Bild 159 / sid 305  (läst 775 gånger)

2016-04-03, 19:59
läst 775 gånger

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Ovansjö C:3 (1741-1766) Bild 159 / sid 305 (AID: v136286.b159.s305, NAD: SE/HLA/1010151)

Här föds Carl Eric Hoffner den 16 maj 1761. Det jag undrar över är att det verkar finns ersättning för föräldrarna.
* pthes ställe Bokhållaren Eric Östling och
* pthes ställe Mademoiselle Agneta Charlotta Petre

Jag gissar att pthes är förkortning för parenthes=förälder. Kan det betyda något annat? Om det är rätt tolkning varför skulle man ha en ersättare eller i detta fall två ersättare för föräldern/föräldrarna? Om fadern hade varit militärförlagd skulle jag kunna se det som en anledning men här är fadern inspektor på Hammarby bruk så...?

Prästen sätter också liknande stjärnor som framför pthes efter vissa dopvittnen. Det ser ut som om han markerar äkta makar bland vittnena på det här sättet. Kan det finnas någon annat skäl?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna