ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Problem med sökning i mappar  (läst 1519 gånger)

2016-04-01, 13:04
läst 1519 gånger

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Hoppas jag inte är inne på fel ställe. Det är så att vår förening har ett fotoarkiv där det bl a finns skolfoton, ca 300 stycken. Varje skolfoto har en excelfil där alla elever finns listade med för- och efternamn samt andra saker.
Nu till mitt problem. Tidigare kunde jag stå i min windowsmapp med dessa 300 excelfiler och så kunde jag i sökrutan skriva exempelvis Olle Andersson och då letade systemet upp de excelfiler där han förekom.

Nu har vi Windows 7 och Excel 2016, om det nu spelar roll?, och när jag söker så kommer bara filnamn upp, inga ord som ingår i filen. Jag har försökt fråga i olika forum men ingen vet hur man gör. Då tänkte jag att här i Anbytarforum finns alltid kunniga människor. Och kanske har fler än jag detta problem? Det gäller ju även wordfiler som man har med berättelser om olika personer. Där vill man ju också kunna söka fram exempelvis Österfärnebo och inte bara kunna söka efter filnamnet.

Mycket tacksam för hjälp!

2016-04-01, 15:04
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Har inte Excel, men om man ofta vill söka i filinnehåll kan man ändra en inställning rörande mappalternativ och fliken sökning (i kontrollpanelen) om man alltid vill söka både filnamn och innehåll. Jag testade även att bara skriva "innehåll: mittsökord" i utforskarens sökruta och det verkar fungera. Dock hittar jag inte detta senare dokumenterat nånstans.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2016-04-02, 08:40
Svar #2

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Hej Claes-Göran!
Tack för tips men det verkar inte hjälpa i mitt fall. Jag kollade in i Kontrollpanelen och kollade inställningarna utifrån ditt tips. Det fanns en bock i rutan att datorn skulle söka både på filnamn och innehåll. Ändå verkar det inte funka.

Kan man komma förbi det här problemet på något sätt? Det är väldigt viktigt för vårt fotoarkiv att man kan söka på det här sättet. Det kanske finns något söksystem man kan köpa och lägga in på vår dator, ev gratisprogram. Tips mottages tacksamt!

2016-04-02, 12:49
Svar #3

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:01
    • Visa profil
Prova att i Utforskarens meny under Visa-fliken välja eller markera alternativen "Innehåll" och "Förhandsgranskningsfönstret". Man kan därefter också anpassa visningsytorna som man vill genom att tänja och dra i kanterna. Detta fungerar i alla fall på Excel-filer i Windows 10.

2016-04-02, 16:52
Svar #4

Utloggad Agneta Björk

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2023-03-20, 08:32
  • Forskar i Österfärnebo.
    • Visa profil
Suck, tyvärr går inte heller det. Är det Windows 7 som är det svarta fåret i dramat? På min dator med XP funkar det perfekt och du säger att det går med Windows 10. Vi kommer troligen inte längre, får väl byta till Windows 10.
Tack för engagemanget!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna