ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-01-03  (läst 2420 gånger)

1999-12-31, 13:39
läst 2420 gånger

Utloggad Anna Lantz

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2021-01-24, 11:50
    • Visa profil
Ett Riktigt Gott Nytt År 2000 !!
och spännande forskningsresultat önskas alla  
från
Anna Lantz

1999-12-31, 16:20
Svar #1

Utloggad Tomas Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:15
    • Visa profil
Gott nytt år till alla och då främst till Håkan som gjort ett fantastiskt arbete för oss övriga.    Min förhoppning till nästa årtusende är att det blir mer släktforskning och mindre gnäll.
 
MVH
Tomas Sahlin

1999-12-31, 18:00
Svar #2

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Gott Nytt År alla anbytarforums besökare!
Ett stort tack till Håkan för anbytarforum, som nu är drygt ett år gammalt!
 
Titta gärna på min enkla  hemsida
eller åtminstone på de latinska namnen på sön- och helgdagarna
 
Sam

2000-01-01, 00:12
Svar #3

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Gott Nytt Millennium!
 
Tänk att jag var både sist och först i Anbytarforum  vid årsskiftet!
 
 
Sam

2000-01-01, 00:28
Svar #4

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Sam: Jag kollade först att alla dataprogram jag använder i arbete fungerade, så här efter tolvslaget och allt fungerar som det ska, även de gamla dos-programmen.
 
Därmed kan jag också känna mig lugn och önska alla ett Gott Nytt År!

2000-01-01, 00:32
Svar #5

John Sidén

Gott nytt år, århundrade och årtusende får väl en i vissa stycken fåkunnig präst på Östgötaslätten också önska till alla släktforskare som i likhet med mig finner Nättidningen Rötter och Anbytarforum omistliga.  
Många varma hälsningar från ett snöigt och kyligt Östergötland
John i Veta

2000-01-01, 01:51
Svar #6

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Synd att jag kommer och förstör lite med detta med millennium. Men så är det.
 
Jaha, då alla snart har firat 2000-års skiftet och firandet av ett nytt millennium tänkte jag bestämma vad jag ser som årtusendets största misstag, som vi människor har skapat. Förlåt Håkan, men det har inte så mycket med genealogin att göra, om nu man inte lyckas forska så långt, som jag tror kan vara väldigt svårt, näst intill omöjligt (bäst att lägga till), vet ju inte resurserna i framtiden. Dock har det med historien att göra.
 
Jag ser att det misstag jag tänker beskriva faktiskt är klart större än när den förste som kom till Nordpolen inte var först, då det var fel plats, eller när Columbus landsteg i Indien, som han trodde, fast det var en ny kontinent, ny och ny förresten. Var väl ganska gammal redan då. Nej, misstaget som är årtuseendets största misstag anser jag är närmare än så, betydligt närmare, så nära att det är millenniumfirandet själv den nuvarande natten som är misstaget. Ni skall sluta grunna på detta, jag skall förklara vad jag menar.
 
Om jag läser Bibeln står följande: När Jesus hade fötts i Betlehem i Judeen på kung Herodes tid, kom några österländska stjärntydare till Jerusalem Matt 2:1. Den nämnde kung Herodes, kallad Herodes den Store, gjordes till judisk lydkung av Romarna 40 f.kr. och var det till 4 f.kr. Detta innebär således att Jesus är som många vet, född före sig själv. Oftast säger man väl, tror jag, att Jesus är född omkr 7-4 f.kr. Med detta resonemang skulle millenniumskiftet redan passerat. Men för att undvika att börja kritisera våran tideräkning, så låter jag det gå hän. Men fortfarande är det inte ett millenniumskifte!! Dock är det ett 2000-års skifte. Orden är inte synonyma!! Som de flesta tycks tro.
 
Varför inte det då? Jo, när tideräkningen bestämdes på 500-talet av en kyrkansman vid namn Dionysius, räknade han fram Jesus födelsetid, och som jag ovan nämnt, är den något felaktig. Men han placerade födelseåret på år 1. Dvs år 1 e.kr. Och läser man det blir det ju att Jesus är född 1 år efter sig själv enligt tideräkningen. Jesus är således inte född år 0 enligt tideräkningen, vilket många tycks tro, ja de flesta, åtminstone vanligt folk, ser ju det t.ex. på tv, då det nämns millennium oftare än år 2000. Orsaken till att Jesus uppges vara född år 1 är mycket enkel. Det är nämligen på det sättet att siffran 0, var ännu ej uppfunnen (åtminstone inte i den kristnavärlden, vet inte hur det var i t.ex. Kina). Det innebar helt enkelt att man inte visste vad som fanns före 1.
 
Detta med våran tideräkning är även ett typ exempel på hur ord kan förvrängas under historiens gång, har ju varit inne på några sådana ord tidigare, t.ex. osänkbar. I detta fall gäller det helt enkelt när tideräkningen börjar. Förr var det år 1, nu anses det vara år 0.
 
Mvh
Fredrik
 
Gott Nytt År och God Fortsättning på det nya året.

2000-01-01, 14:57
Svar #7

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Fredrik!
 
Jag läste ditt inlägg redan i natt, men avstod från att svara då. Misstag och misstag, vet inte vad jag skall säga om det, eftersom det är en subjektiv uppfattning. Människan har en tendens att fascineras av runda siffror och har dessutom alltid haft ett behov av att ställa till med enorma fester, vilket jag tycker att man lyckats alldeles lysande denna gång.  
När det gäller själva händelsen som vi egentligen firar så inträffade den sannolikt år -7 (7 före Kristus). Som du själv skriver så avled Herodes år -4, men jag har också studerat ett antal artiklar (tyvärr ingen jag kan referera till på rak arm) som vill bestäma Betlemsstjärnan till år -7.
 
Fredrik, du tycks (precis som många andra) leva i villfarelsen att det har funnits ett år 0. Så är naturligtvis INTE fallet. Jämför matematiken där 0 är en PUNKT på en tallinje. Således är år 0 den punkt som förenar den 31 december kl 24:00 år -1 och den 1 januari kl 00:00 år 1 med varandra.
0 betyder ju ingenting och det är precis vad det är.
Till sist några ord om hur man skall uttala det nya året. Det skrivs 2000 och några kvicka individer har därför börjat införa och uttala beteckningen Y2K. I konsekvens med detta skulle jag nog vilja skriva Y20H (Y20C) uttalat på svenska: år tjugohundra INTE år tvåtusen. Det blir nämligen mer konsekvent att säga sjuttonhundrasextifem och tjugotrehundrafemton än att säga sjuttonhundrasextiofem och tvåtusentrehundrafemton. Detta är naturligtvis ett subjektivt tyckande från min sida men jag tänker ihärda och kalla det nya året för år tjugohundra och inget annat.  
För övrigt har det i år gått 1999 år sedan den  punkt då vår tideräkning började enligt de kyrkofäder som införde den. Nästa nyårsafton blir det således millenieskifte ;-)
 
GOTT NYTT ÅR!

2000-01-01, 15:02
Svar #8

Anders Berglund

Inte då, Fredrik, förstör du firandet. Som i så många andra fall är det ju vad människor faktiskt gör och tänker som till sist bestämmer, och som säkert har märkts tycks ganska många ha tagit tillfället att fira just nu nyss.  
Att nittonhudratalet är slut torde också alla vara överens om. Själv är jag är dessutom övertygad om att de allra flesta - mig själv inräknat - främst firat bytet av siffror i räkneverket och bekymrat sig ganska lite om när, hur och varför det sker just nu, och inte heller den korrekta benämningen för det. Den som vill fira nästa årsskifte /också?/, eller inte alls, är ju fullständigt fri att göra det i stället!
 
Ju fler tillfällen till världsomspännande glädje och firande av hopp och tro, desto bättre,
tycker
Anders Berglund,
i tiden vidaresimmande.

2000-01-01, 15:28
Svar #9

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Gabriell!
 
Jo, att de lyckades med festen gjorde de. Och att fira att det är nytt år och även år 2000 är väl inget fel. Det jag inte gillade är allt prat om millennium-firande, då det liksom jag nämnde i mitt inlägg, faktiskt sker först nästa årsskifte.
 
Samtidigt trodde jag det framgick att jag är mycket medveten om att det inte finns något år 0. Något som den vanliga befolkningen har uppfunnit någon gång i tiden. Tideräkningen går som sagt var: 3 f.kr., 2 f.kr., 1 f.kr.,1 e.kr., 2.e.kr etc.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-01, 16:05
Svar #10

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Fredrik!
 
OK, vi är av samma uppfattning med andra ord, men som du märkte var ditt inlägg tydligen tvetydigt (när jag läser ditt inlägg en gång till och först när jag vet din uppfattning förstår jag vad det egentligen står).
 
Förresten så hittade jag en Henrik Bröms i min genomgång av passjournaler för några veckor sen, han fick pass till Södermanland...
 
Gott nytt år till Dig Fredrik!

2000-01-01, 23:50
Svar #11

Göran Johnson

Att säga sjuttonhundrasextiofem är lite kortare än att säga ettusensjuhundrasextiofem, närmare bestämt en stavelse mindre. Att säga tjugohundrasextiofem i stället för tvåtusensjuttiofem är däremot en stavelse längre. Var slaget vid Hastings tusensextiosex eller tiohundrasextiosex? Jag säger nog inkonsekvent nog tusensextiosex samtidigt som jag säger sjuttonhundrahundrasextiofem. Mitt stalltips är nog att det kommer att bli vedertaget att säga tvåtusensjuttiofem, etc, och att man därefter går över till tjugoetthundratalet igen, trots inkonsekvensen, och trots att Fredrik fortsätter att säga tjugohundra. En annan intressant fråga är vad det första decenniet skall kallas. Catharina Grünbaum i DN föreslår idag nollnolltalet eller med siffror 00-talet. Det är ju inte riktigt konsekvent eftersom man inte uttalar 60-talet sexnolltalet. Men det är kanske OK i alla fall. Skulle man vara konsekvent borde man uttala det nolltiotalet?! Men skulle det verkligen användas?

2000-01-02, 00:44
Svar #12

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Göran!
 
Inte för att jag vet vad du fick mig att hela tiden säga tjugohundra. Själv har jag valt att säga tvåtusen. Både för att jag tycker det heter så, och för att det är enklare att säga. Och så är det nog fram till 2100. Men då lever antagligen inte jag, så det bekymret får någon annan välja.
 
Sedan är det så att siffran 0 har två olika betydelser. Här skiljer min synpunkt lite mot vad Gabriel säger. När 0 står ensamt eller före någon siffra, t.ex. 0 eller 01, har nollan ingen som helst värde, betyder således ingenting. Men står den bakom något, t.ex. 10, då minsan betyder den 10-tal, vidare 100-tal etc...
 
Göran!
Att kalla detta år för 00-talet är väl fel? Om man skall räkna som tidigare blir det väl 100-talet. Och då tycker jag nog att man kan löpa linan ut och kalla det för 2000-talet. Eller?
 
Det var allt, nu skall jag sluta prata om detta.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-02, 02:53
Svar #13

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Utan att ha läst ovanstående inlägg i detalj: Våra språkvårdande myndigheter har bestämt att det heter tjugohundra och 00-talet. Radio och TV har anammat detta. Helt konsekvent tycker jag, oberoende av antalet stavelser. Att plötsligt börja säga tvåtusen efter nittonhundranittionio låter ju inte riktigt rätt. Gott Nytt pip.

2000-01-02, 03:41
Svar #14

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Tord!
 
Då kan ju vår kära regering börja med att gå i skolan. Jag lärde mig det att i skolan hette det tvåtusen.
 
Vad skriver du t.ex. på en check, där det först skall stå med siffror, och även med bokstäver.
Du skriver väl tvåtusen?
 
Mvh
Fredrik
 
PS. Nu skall inte jag bråka mer angående detta, då det har ringa med genealogi och historia att göra. Men som slutkläm, kan man ju höra hur stort förtroende vi svenskar har för regeringen. Har för med att den med högst förtroende var Göran Persson, med 7%(!!!!). Och det är förtroende?. DS.

2000-01-02, 08:14
Svar #15

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Lite sent kanske, men vill ända önska alla en god fortsättning på det nya året. Att det inträtt ett nytt år, tror jag vi kan enas om. Att sedan diskussionen om när det nya milleniet inträder är intressant, det är en annan sak.
 
Hur man uttrycker de nya årtalen blir nog en lång diskussion. I vart fall har jag redan börjat säga:
År 20 00 (Tjugo-Nollnoll) 20 01 (Tjugo-Nollett), 20 38 (Tjugo-Trettioåtta). Problemet hur jag skall uttrycka 2114 behöver jag nog inte lösa.
(Även om TjugoEttHundraFjorton inte låter så hemskt)
 
Hälsn  
Rolf L

2000-01-02, 08:56
Svar #16

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
De som ska bestämma hur 2100-talet ska uttalas är inte födda ännu, så de kan säkert klara ut detta. Jag har någonstans läst om att det var mycket svårare att förklara var de dagar tog vägen, som försvann på 1700-talet, när kalendern gjordes om.
 
Själv var jag förvånad att det inte blev större diskussioner, när söndagen flyttades från första till sista dag i veckan.  
 
Fredrik: Apropå Dionysius. Fastställde han antalet månader på året? Jag undrar, eftersom jag har läst någonstans att de tidigaste kalendrarna hade tio månader? Eller kan jag ha tolkat texten fel?

2000-01-02, 09:51
Svar #17

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Swen!
 
Inte en aning om vem som bestämde hur många månader det skulle vara, men att det någon gång bara varit 10 månader är fullt tänkbart.
 
Detta med tanken att året började förr med Mars, och de sista månaderna heter september, oktober, november och december = 7, 8, 9, 10.
 
Det är antagligen när det vart infört 12 månader, som det lades 2 före mars, och inte ändrades namnen på de sista månaderna. Där av felet med månadernas namn. Det är en tanke jag har.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-02, 10:28
Svar #18

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag tycker att vi skall använda tjugohundra rep nollnolltalet, inte för att det är kortare, men mera logiskt.
Tjugohundra = 2000 eller nolltalet
 
2000-2009 = Nollnolltalet
 
God fortsättning!
Sam

2000-01-02, 11:10
Svar #19

Anders Berglund

Boken Kalendern av David Ewing Duncan, utgiven 1999 [ISBN 91-46-17422-2], kan rekommenderas för den som vill fördjupa sig i kalenderns historia. På sidorna 50-51 beskrivs till exempel hur de tio månaderna kom till (enligt legenden), och hur kung Numa sedan omkring år 700 f. Kr. lade till Januari och Februari i slutet av året. Det finns förstås rätt många fler böcker i ämnet, men den här är rätt trevlig läsning.
 
Gott fortsatt /vad du vill/!
 
Anders

2000-01-02, 11:38
Svar #20

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Att det från början var 10 månader under ett år framgår av månaderna September(sju), Oktober(åtta), November(nio) resp December(tio)s namn.  
 
Jag har läst att när man införde ytterligare två månader dvs tolv månader fick dessa två månader namn efter de romerska kejsarna Julius och Augustus, således Juli och Augusti.  
 
Det romerska året bestod av tio månader vars namn var: Martius, Aprilis, Maius, Iunius, Quintilis, Sextilis, September, October, November och December. När man sedan ändrade till tolv månader lade man först till Ianuarius och Februarius på slutet. Detta ändrades senare till början av året.
 
Redan 44 f Kr utbyttes namnet Quintilis mot Iulius och senare Sextilis mot Augustus.
 
Det antal dagar som varje månad har sedan 45 år f Kr varit de som man har än i dag. 31, 28, 31, 30, 31, 30, 31, 31, 30, 31, 30 och 31. Skottår har givetvis februari 29 dagar.  
 
God fortsättning på det nya året!
 
Sam

2000-01-02, 13:25
Svar #21

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Fredrik!
 
Jag tycker att du intar en synnerligen säregen uppfattning då du hävdar att nollan har ett värde i siffran 10. Här talar 0 om att det inte finns några ental och 1 om att det finns ett tiotal. Fortfarande så har siffran 0 betydelsen INGENTING!
 
Vidare tycker jag att det förefaller ytterst egendomligt att kalla det nyss påbörjade decenniet för 100-talet. nollnoll-talet låter inte heller bra men jag kan inte komma på något bra namn just nu, vad kallar man/kallade man åren 1900-1909?

2000-01-02, 14:06
Svar #22

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Anders: Säger legenden något om hur kung Numa  (omkring år 700 f. Kr.) höll reda på årtalsföljden? Om vår årtalsräkning uppfanns för ca 1500 år sedan, vad fanns då på romarrikets tid? När började det nordiska folket att använda årtal?  Anges några årtal på runristningarna?

2000-01-02, 14:17
Svar #23

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Gabriel!
 
Gör ett litet experiment. Om vi tar talet 10 så vet du hur mycket det är värt. Men om nu 0:an inte har betyder någonting, kan vi ju ta bort den. 1, men vad jag uppfattar så har 1 och 10 inte samma värde. Om vi istället jämför 01 och 1, så har dessa samma värde.
 
Mvh
Fredrik

2000-01-02, 14:25
Svar #24

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Fredrik!
 
Det du gör genom att ta bort nollan som entalssiffra helt och hållet är att du flyttar ettan ett steg åt höger dvs den har inte längre betydelsen 1 tiotal. Fortfarande är det alltså 1:ans placering som gör skillnaden INTE siffran 0!

2000-01-02, 23:56
Svar #25

Anders Berglund

Swen: Romarna räknade åren från stadens (Roms) grundläggning -ab urbe condita- vilket skulle ha skett år 753 f. Kr. Också före den romerska fanns flera kalendersystem. Den brokiga tideräkningshistorien är absolut spännande och intressant, men finns att läsa för den som vill och kanske inte behöver vara föremål för ytterligare diskussion här i Anbytarforum. Jag rekommenderar, som sagt, boken Kalendern.
 
Vänligen,
Anders Berglund

2000-01-03, 00:04
Svar #26

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Sam: Vi är uppenbarligen helt eniga, du och jag.
Fredrik: Jag har INTE refererat till regeringen, ej heller vare sig till Göran Persson eller Jöran Persson. För några dagar sedan hörde och såg jag Sture Allén (om han är bekant) i TV, idag hörde jag honom dessutom i radio. Det var han som framförde det budskap som jag och de flesta andra redan anammat.
Gabriel: Sture Allén uppmärksammade i TV problemet med 1900-talets första år. Om jag inte missminner mig sade han att man ibland fuskade och kallade dem tiotalet, vilket naturligtvis var helt  irrelevant.
 
God Fortsättning på år TJUGOHUNDRA önskar Tord Påhlman

2000-01-03, 00:30
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
En tysk invandrare påpekade för mig att Sverige  
var det enda land där han hört det i hans tycke  
fåniga År tjugohundra och Tjugohundra-talet.  
Det skulle enligt honom inte heta så i Tyskland,  
Norge, Danmark eller i engelskspråkiga länder.  
Någon som känner till mer om detta?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2000-01-03, 00:42
Svar #28

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Bara för att jag inte tror att detta är en diskussion så skulle jag vilja sända några Gott nytt år till vissa personer:
Antti Alfthan: som helt osjälviskt delar med sig av sina kunskaper och dessutom  helt obehindrat av om någon kan tillföra honom något.
John Valter Von Winblad: Som jag tror hittade hit med hjälp av mina rekommendationer?? Och som gör minst och mer därtill än ovanstående...faaaan (ursäkta uttrycket) vad kunskaper du sitter inne med :o)
Lotta Johansson: Som är en urgo tjej och var den som fick upp mina ögon för släktforskning.
Carl Szabad: Som både peppat, påpekat, påvisat och påstridigt varit en jätte hjälp på vägen *ler*
Vincent Eldefors och Henrik Mosén som gjort allt för att hjälpa mig.
Wido Lith, Karl Göran Eriksson & Carina Wolff för alla värdefulla uppgifter ska ni ha ett stort tack!
Jörgen Blästa, Leif Boström ni är GULD värda! Tack ska ni ha!
En värdefull person som ska ha all uppmärksamhet som släktforskare är Gert Påhlsson.
Givetvis så ägnar jag även Marianne en tanke...vi har ju bryllingar till barn:o)
 
För att inte glömma någon....så önskar jag er alla ett gott nytt forskarår!
 
2000 kramar
 
Jill

2000-01-03, 00:49
Svar #29

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Tord och Stefan!
 
Jag både tycker att det tjugohundratalet är både fånigt och framför allt helt felaktigt. Jag tänker även på alla små knattar som går i skolan och lär sig räknesättet, bl.a. tvåtusen...och när de sedan kommer hem så pratar man på TV om tjuhundra!
 
Och vad Akademinbeträffar så vet jag vem Sture Allén är, för övrigt är han inte längre den ständige sekreteraren, utan det är någon som jag tyvärr inte kan stava till i huvudet, utan måste ha en bok framför mig. Men de hittar på en massa konstigheter, ord som är vanliga finns t.ex. inte med i akademins ordbok (nu kommer jag tyvärr inte på något direkt i huvudet, men vet att det förekommer), samtidigt har de lyckats få in ord som inte en levande själv (utom då möjligen svenska akademin) har hört talas om.
 
Men jag skall inte klaga på Akademin, som ändå gör bra jobb. Men det finns ett annat räkneord i ordlistan. Nämligen 18. Ordet arton (så står det i ordboken) betyder siffran 18. Men man hör ibland folk säga ordet aderton i samma sammanhang. Men slår jag upp mina ordböcker, så står det att ordet aderton, syftar på de aderton (18) i svenska akademin. Som jag tolkar det är alltså arton och aderton inte synonymt, men båda betyder fortfarande samma antal 18, men där aderton enbart syftar på medlemmarna i Svenska Akademin.
 
Mvh
Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna