ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18.9.2001  (läst 1199 gånger)

2001-09-11, 06:43
läst 1199 gånger

Rune Edström (Rune)

Hej Jonas
Höll nästan på tro att jag skulle få göra avbön,om Carl Johans anor, efter att ha börjat läsa ditt inlägg.
Men så kom slutklämmen och då tror jag inte att det blir nåt av det. Det verkar vara muntlig tradition, ingenting antecknat finns nånstans.
 
Det är första gången som jag hört att fransmän kom till Finland, istället för alla svedjefinnar som flytta till Sverige.
 
VEM kan tala om mer om det??
 
Brukar ju finnas forskning på allt. Hur många fransmän kom till Finland, på 1500- och 1600-talet?
 
Eftersom det inte berör släktforskning, sänd gärna svaret pr mail
mvh
rune

2001-09-11, 07:31
Svar #1

Utloggad Börje Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Svårt att förstå att ni fastnar i Finland. Under 1500-1600 talet kom en enda fransman dit. Han dog i ensamhet och överdos av Akvavit(!) i den del av stormaktsriket som nu tillhör Ryssland. Möjligen kan Sjöbloms härsamning från Finland komma sig av att båtsman Blygs gamla släktklenod, en spånkorg från Småland som var försedd med en svårtydd text Inland (eller något i den stilen) på en gammal adresslapp. Avsikten var att korgen skulle fraktas från kusten och inåt landet när Calmare Nyckel återvände från Nya Sverige. Inland har troligen senare feltolkats som Finland. Vidhåller därför att Sjöblom i Sverige (dock inte alla) härstammar från andra styrman Collin på Mayflower.

2001-09-11, 09:06
Svar #2

Leif Persson

Det finns uppenbart alldeles för lite att forska om när man kan hålla på så här och skoja om trovärdighet!? Är det sånt här som ger släktforskare dåligt rykte så är det beklagande att se. Nu regnar det, ge er ut och för forskningen framåt istället för att spilla tid här. Jag tror att Carl Johan kanske kommer med fakta nångon gång, och det är i så fall något vi får vänta på.

2001-09-11, 09:13
Svar #3

Utloggad Sven Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2009-06-26, 15:25
    • Visa profil
Leif, MÅSTE man ut i regnet och forska? Papperen
blir så sladdriga!

2001-09-11, 09:21
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Börje Svensson drabbades av en tydligen högst tillfällig men dock osäkerhet igår kväll: kunde inläggen i denna diskussion vara kränkande?  
 
Det är fullt möjligt att hela d'Arc-snacket är ett skämt - och mycket lyckat, får man i så fall erkänna, med tanke på den uppmärksamhet som den eventuellt fiktive Carl Johan Sjöblom fått. Men då har han också gjort sig förtjänt av raljerandet.
 
Problemet är dock just det som Börje nämnde: skämtar Carl Johan egentligen?
Personligen har jag genom åren träffat på tillräckligt många personer som - i god tro men utan godtagbar dokumentation - hävdat släktskap med kända historiska personer, för att avhålla mig från att avfärda deras påståenden innan jag säkert vet vad jag talar om. Det är inte att förvåna sig över att människor utan kunskaper i släktforskning tror på tvivelaktiga antavlor som gått i arv i släkten, muntligen eller skriftligen, eller som de senare ”fått” genom annan eller tredje eller fjärde person. Dessa antavlor ska naturligtvis ifrågasättas - men det kan faktiskt ske på ett både hövligt och konstruktivt sätt.
Således: Om du, Carl Johan, i god tro hävdar dina d'Arcska anor - ja, då har jag full förståelse för att du känner sig sårad och kränkt av vissa inlägg.  
Det är inte hedervärt, det är simpelt och lågt, att försöka göra sig lustig över annans okunnighet.  
 
I övrigt: Jag är minst lika skeptisk som de flesta andra i denna diskussion till Carl Johans påståenden. Dina källhänvisningar är verkligen alldeles uppåt bokhylleväggarna, Carl Johan! Men jag framhärdar i att inte dra några bestämda slutsatser innan du presenterat fler uppgifter om din släkt - jag välkomnar alldeles särskilt svar från dig på mina två frågor från igår.
 
Slutligen: Hur ska vi som deltagit i denna diskussion ställa oss till nästa Carl Johan eller Carolina Johanna, som anför remarkabla men dåligt underbyggda släktuppgifter?  
Mitt förslag är att vi utgår från att personen i fråga är i god tro och att vi därför avstår från att roa oss på hans/hennes bekostnad.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-09-11, 11:28
Svar #5

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Men bäste Rune Edström! Förstod du inte att Jonas Kuschners inlägg bara var satir, helt uppdiktad?

2001-09-11, 12:06
Svar #6

Börje Svensson

En fråga till Carl Johan vid sidan meningsytbytet. Var hittar man den fina ansiktssymbolen som du visade i ditt senaste inlägg? Rune Edström tycks också ha en sådan, men betydligt gladare. För min del lovar jag att inte återkomma vidare.

2001-09-11, 15:19
Svar #7

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 16:26
    • Visa profil
Märkligt så snabbt ett drev kan sättas i rörelse! Måste det vara så, och är det nödvändigt att börja raljera?

2001-09-11, 21:19
Svar #8

Björn Anesäter

De verkliga skämtarna i den här debatten är uppenbarligen Maud Svensson, Rune Edström och Leif Persson. Hur lyckas ni hålla er så gravallvarliga?
Det kan väl inte vara så att ni tror på Sjöblom.

2001-09-11, 21:39
Svar #9

Anna Mattsson

Jag tycker det här är ganska skojigt. När jag tittade in här först slogs jag av alla hänvisningar och även tillrättavisnignar som förekommer, Elgen , Söderskivan, och allt vad som står som om man borde veta vad det är. Det vet man efter ett tag. Men för en oinvigd är det lätt att driva med alla seriösa forskare så jag ser Sjöbloms inlägg som ett skämt med alla oss andra gravallvarliga forskare. Det bör vi väl tåla?'Han gör parodi av oss andra. Okej, det var roligt,
sen undrar jag hur han mår men det är en annan sak.

2001-09-12, 07:40
Svar #10

Rune Edström (Rune)

Hej
Visst kan man försöka vara allvarlig, även om det varit lite svårt ibland, i den här omgången.
Jonas Kuschners inlägg tog det ju några meningar innan det blev klart vad det var, Fazer bakade barkbröd, då var det ju absolut klart. Men immigrationen till Finland kunde man ju haka på.
 
Börje Svensson
Skriv först : och sen ) så bör du få en fin gubbe
 när du skickar iväg.    
 
mvh
rune

2001-09-12, 08:02
Svar #11

B.Svensson


2001-09-13, 11:38
Svar #12

Jean Duc de Vermandois alias Johan R:son Sjöberg

Ett annat skäl än det som Jonas Kuschner omnämner till att franska emigranter sökte sig till just Finland var att dynastin Capets huvudmannagren och sålunda Frankrikes rättmätiga konungar levde i exil i Nyland (södra Finland) sedan 1300-talet.
 
Denna gren av huset Capet, som fortfarande gör anspråk på Frankrikes tron och erkänns av grupper i Frankrike och bland finlandsfransoser (i hemlighet, givetvis) kallar sig sedan 1700-talet officiellt Sjöberg.
 
Släktlinjen ser ut enligt nedan (linjen är från far till son):
 
Robert Comte de Paris, död 866
Robert I Roi de France, död 923
Hugues le Grand Duc de France, död 956
Robert II Roi de France, 970-1031
Henri I Roi de France, 1008-1060
Philippe I Roi de France, 1053-1118
Louis VI Roi de France, 1081-1137
Louis VII Roi de France, 1120-1180
Philippe II August Roi de France, 1165-1223
Louis VIII Roi de France, 1187-1226
Louis IX Roi de France, 1215-1270
Philippe III Roi de France, 1245-1285
Philippe IV Roi de France et Navarra, 1268-1314
Louis X Roi de France, 1289-1316
 
Louis X hade en son, vilken i spädbarnsåldern bortfördes till Finland av huset Capets motståndare, nämligen:
 
Hugues II alias Hugo Ludvigsson, 1312-1360, fransk exilkung och bonde i Svedjekulla Nedergård i Tenala fs i Nyland.
Efter honom följer en linje av exilkungar och tillika bönder i Svedjekulla Nedergård, nämligen:
 
Charles I alias Karl Hugosson, 1340-1411
Michel I alias Mickel Karlsson, 1366-1423
Louis XI alias Ludvig Mickelsson, 1400-1469
Philippe V alias Filip Ludvigsson, 1426-1500
Henri II alias Henrik Filipsson, 1452-1523
Louis XII alias Ludvig Henriksson, 1500-1567
Charles II alias Karl Ludvigsson, 1527-1600
Philippe VI alias Filip Karlsson, 1550-1613
Robert III alias Robert Filipsson, 1577-1660
Louis XIII alias Ludvig Robertsson, 1602-1677
Louis XIV alias Ludvig Ludvigsson, 1633-1698
Nicolas I alias Klas Ludvigsson, 1661-1720
Gabriel I alias Gabriel Klasson, 1691-1748
 
Exilkung Gabriel I:s båda äldre söner, prinsarna Jean (Hans), 1725-1796, o Erik, f 1727, avsade sig tronanspråken och blev genom ett [rättmätigt] kungligt dekret av den 1 januari 1750 Comtes de Paris.
 
Exiltronen ärvdes då sålunda av deras yngre broder
Isaac I alias Isak Gabrielsson Sjöberg, 1732-1789, båtsman i Ekenäs i Nyland.
Efter honom ärvdes exiltronen av hans son
 
Erik I alias Erik Isaksson Sjöberg, 1761-1836, landbonde o lexman i Leksvall i Ekenäs lfs. Han var i Frankrike 1789-1792 och 1814-1815 och försökte återtaga sin rättmätiga tron med hjälp av lojala av finlandsfransoser och det hemliga franska sällskapet Exilkungarnas vänner. Bland hans närmaste vapendragare märktes medlemmar av den finländska grenen av huset Lucfleur.
 
Erik I:s äldste son, prins Gabriel, f 1806, avsade sig tronanspråken och blev genom [rättmätigt] kungligt dekret av den 1 januari 1833 Comte de Paris.
 
Ny exilkung blev efter Erik I hans andre son
Henri III alias Henrik Sjöberg, 1812-1875, landbonde o kyrkolexman i Elgö Södergård i Ekenäs lfs, som 1848 var i Frankrike för att återtaga sin tron.
 
Hans äldste son
Gabriel II August, alias G A Sjöberg, 1841-1923, landbonde i Elgö Södergård i Ekenäs lfs var 1918 i Frankrike för att kräva sin tron.
 
Hans äldste son
Guillaume I alias Otto Wilhelm Sjöberg, 1875-1954, sjöman i Hangö i Nyland, var 1945 i Frankrike för att kräva sin tron.
 
Hans äldste son
Paul Leonard, f 1897, avsade sig sina tronanspråk och blev enligt [rättmätigt] kungligt dekret av den 1 januari 1920 Comte de Paris.
 
Ny exilkung blev efter Guillaume I hans näst äldste son
Guillaume II alias Harald Wilhelm Sjöberg, 1900-1988, sjöman och snickare i Helsingfors.
 
Guillaume II:s äldste son var
Georges I alias Georg Harald Sjöberg, 1925-2000, som 1956 emigrerade till Sverige, fräsare i Tumba fs i Södermanland, var 1992-1994 långa perioder i Paris och Bruxelles för att förhandla med Frankrike och EG/EU om sin tron.
 
Hans äldste son Guillaume, alias Leif Wilhelm Sjöberg, f 1954, ekonom, har avsagt sig sina tronanspråk och blev enligt [rättmätigt] kungligt dekret av den 1 januari 2000 Comte de Paris.
 
Ny exilkung efter Georges I är hans näst äldste son
Georges II alias Ralf Georg Sjöberg, f 1959, packsalsarbetare och tidningsbud i Nors fs i Värmland, som genom [rättmätigt] kungligt dekret av den 1 januari 2001 legitimerat sin son
 
Jean Duc de Vermandois, alias Johan Ralfsson Sjöberg, f 1977, pol stud i Nors fs. (Med andra ord övertecknad.)

2001-09-13, 12:18
Svar #13

Börjesson

Fy Johan!
Inte skoja så med gamla männsikor.

2001-09-13, 17:09
Svar #14

Carl Johan Sjöblom

Du bara MÅSTE skämta med mej, VA?! Jag talar sanning, din lilla (jävla) skeptiker!

2001-09-13, 18:36
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Hej Carl Johan
Tror du själv att du talar sanning?? Obs! Ingen ironi.
rune

2001-09-13, 18:39
Svar #16

Eivor Andersson (Majken)

Johan R:son Sjöberg!
Här kan man väl inte tala om något annat än att  
raljera!!!!
Jag skulle nog vilja kalla det typiska översittarfasoner.
En som blivit anklagad för att raljera (i betydligt vänligare ordalag!)
MVH Eivor Andersson

2001-09-13, 19:59
Svar #17

Carl Johan Sjöblom

Vad har jag gjort för fel?  
Vad har jag gjort för fel?
Vad har gjort gentemot er?
Varför hatar ni mej som ni gör?
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför...
Varför gör ni mej detta?
Varför...
Varför....................
Vad har jag gjort för FEL???!!!
 
           
 
(Buh-hu!)!!

2001-09-13, 20:17
Svar #18

Charles Jean de Orlans d Richemont

Jag kan icke förstå varför ni pekar ut stackars Carl Johan på detta sätt. Han är en av mina vänner, och jag vet i mitt hjärta att han är sårad.
Lite ändringar i hans inlägg:
Sjeublom (Fleur de Lac) är lågadlig
d'Arckarna finns där.
 
Jag vet att han tillhör en urgammal fransk ätt, som tidigare kallade sig: du Lys. Jag vet att han är sårad, så be honom om ursäkt som män (och kvinnor, ni som är det). Jag tillhör en urgammal fransk adelsätt (vilket ni säkert inte tror på, era skeptiker). Ni gör för mycket parodi på stackars Carl Johans okunskap. Kort sakt: Ni är elaka. Be honom om ursät, så känner han sig mycket bättre. Han är sinnessvag för tillfället, pga detta.
 
MVH
 
Charles Jean de Orl?ans d' Richemont

2001-09-13, 20:43
Svar #19

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Högädle M. Comte de Orl?ans d' Richemont!
 
Tag nu inte illa upp, men övertecknad har i all underdånighet inte kunnat låta bli att gissa eder verkliga identitet. Det brukar vara små, små detaljer som röjer brottslingen, och detta stämmer även i edert fall. Edert sätt att skriva sakt i stället för sagt avsljöjar obarmhärtigt eder verkliga identitet. Ni är utan tvivel Röda Nejlikan i egen hög person!

2001-09-13, 22:02
Svar #20

Charles Jean de Orlans d Richemont

Ursäkta att jag är dålig på svenska då! Pappa är fransman. Jag ska lära mig stava ordentligt!
Ta åt dig lite av texten jag skrev!
 

2001-09-14, 11:27
Svar #21

Lotta Nordin (Lotta)

Monsieur är visst lite dålig på franska också.  
d'Orleans ska det snarare vara än de Orleans, och så blir det nog bättre om man skriver de framför Richemont istället för d'.

2001-09-14, 16:50
Svar #22

Charles Jean de Orlans d Richemont

Nej ni förstår, i Frankrike i adliga namn, så markeras även födelsestaden med ett de framför. Rftersom jag är född i Orl?ans (kom hit när jag var elva) och innehar adelskap i Vicomtens värdiget, är det min rätt att göra så. Ett exempel:
Cardinal Richelieu. Även han hade det så.  
Namn Armand-Jean DE PLESIS d'Richelieu. Exempelvis. Så så ligger det till, madame.

2001-09-14, 17:58
Svar #23

Johan R:son Sjöberg

Möjligen var det lite ojuste av mig att göra ovanstående inlägg, men den som ger sig in i leken får leken tåla.

2001-09-14, 18:17
Svar #24

Brita Göransson

Gud så mycket strunt. Att ni orkar.
Sluta nu och sätt streck i den s.k. debatten

2001-09-15, 10:14
Svar #25

Börjesson

Är det slut nu då, eller ........
Börje Börjesson-Svensson
 
 
PS
Båtsman Blyg bytte under hand båtsmanshåll och tilldelades namnet Blyg. Rätteligen borde det s.k. lågfrälset Sjöblom istället bära namnet Blyg eller kanske Blyger.

2001-09-17, 15:38
Svar #26

Carl Johan Sjöblom

Är det värkligen något att vara ledsen för?!  
Ni drev mig nästan till självmordsgränsen allihop!

2001-09-17, 20:57
Svar #27

Johanna Sjöberg

Kanske du skulle gå en kurs i stavning och svensk grammatik i stället Carl Johan? Genealogi är nog inget för någon som inte tål vare sig sanning eller motgångar och bakslag. TBV (www.tbv.se) ordnar bra svenskakurser kanske kan du till och med få lite rabatt om du visar ditt franska (och finska) påbrå..
 
Bara ett tips,
vänligen Johanna Seuberg

2001-09-17, 21:12
Svar #28

Rune Edström (Rune)


2001-09-18, 07:02
Svar #29

Brita Göransson

SLUTA NU!
Håll inte igång en löjlig diskussion!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna