ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöblom, ofrälse eller adlig?  (läst 1744 gånger)

2001-09-18, 13:11
läst 1744 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21997
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 08:03
    • Visa profil
Till Carl Johan: Trots stor skepsis till dina uppgifter valde jag att bemöta dig hövligt, eftersom jag inte kunde utesluta möjligheten att du själv var övertygad om riktigheten i din släkthistoria. Jag bad dig om fler uppgifter, vilka jag lätt hade kunnat kontrollera åt dig (Jeanne d?Arcs släkt är väl utforskad av minst tre franska historiker/genealoger: de Bouteiller, Braux och Vallet de Viriville).
 
Efterhand har jag förstått att du inte är intresserad av någon kontroll och jag får därmed ge de släktforskarkolleger rätt som i detta forum på ett mer eller mindre elegant sätt - men oftast alldeles övertygat - raljerat över/hånat dina påståenden.
 
Dock skäms jag inte ett ögonblick över att jag i det längsta var beredd att ta dina uppgifter på allvar.  
 
Och jag hoppas att besserwisser-drevet inte rycker ut omedelbart utan besinnar sig en smula, när nästa Sjöblom dyker upp. Han/hon kan 1. ha rätt, hur osannolikt det än verkar 2. ha fel men vara i god tro, och sådana personer ska man handskas vänligt och försiktigt med 3. av någon anledning medvetet bluffa, men även då vinner vi alla i trovärdighet om vi vederlägger uppgifterna på ett sakligt och hövligt sätt.  
 
Visst är jag tråkig? Men jag tycker att det vore ännu tråkigare om vi skrämmer bort seriösa frågeställare i Anbytarforum.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-09-18, 14:46
Svar #1

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Bra sagt Maud. Man vet aldrig hur en person kan ta dem kommentarerna som dök upp i dessa olika inlägg.
MVH per (ursäkta att jag har svårt att formulera inlägget)

2001-09-18, 15:39
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil

2001-09-18, 19:19
Svar #3

Carl Johan Sjöblom

Nä, det är ingen id? att hålla igång denna debatt.

2001-09-18, 20:23
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Ja Carl Johan övergå till Blåfield eller vad det var i Ryssland
rune

2001-09-18, 23:06
Svar #5

Eva Jacobssson

URSÄKTA !
men är detta verkligen en seriös sida??????????

2001-09-19, 06:45
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej
Ganska länge gjorde jag som Maud och trodde frågan var allvarlig menad. Alldeles för länge.
Samma epost hade härom dan en fråga om Blåfield i Ryssland, därav min rekommendation.
Nu försöker vi avsluta, för nåt nytt av värde kommer nog inte fram, även om man fått skratta åt en del drapor om släkten Sjueblom (Sjöblom)=Luclerc som författats.
hälsningar
rune

2001-09-19, 12:29
Svar #7

Helena S.

HÅKAN SKOGSJÖ! Nu borde du gå in och avsluta detta s.k. diskuterande -som enbart är babbel.
Inte ett dugg seriöst, verkar som om dessa gubbar (och de kvinnor som lurats med) är endera lättlurade eller också leker de bara.  
Onödigt att ta upp utrymme för dylikt.
ÄR SIDAN SERIÖS? eller ska det vara lekstuga?

2001-09-19, 14:54
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Seriöst, Ja inte vet jag, men det var roligt att den här diskussionen dök upp.
Om inte för annat så för att visa att vi släktforskare inte är helt befriade från humor.
Jag har skrattat gott åt en del inlägg.
Men även jag inser nu att det snart är slut på det roliga, att det börjar gå litet på tomgång och att det kanske snart är slut på den här diskussionen som jag kommer att minnas som en frisk fläkt.
 
Tack eller till den fransk(?)talande Luclerc
 
Mercy Bjoucoup (som jänkarna säger)
 
Rolf L

2001-09-19, 15:15
Svar #9

Anne Nyman

Familjen Leuclerc har bytt namn till familjen Beljoc, det är därför denna diskussion är som den är.

2001-09-19, 20:32
Svar #10

Carl Johan Sjöblom

Måste ni pöbel störa mig mer?

2001-09-19, 22:49
Svar #11

Utloggad Per Göthe

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 974
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 15:01
    • Visa profil
Till Carl Johan.  
Till att börja med borde du ta reda på när och var dina föräldrar är födda  vilken församlig. Sedan när och var dina mor och farföräldrar är födda. Sedan kan du med största sannolikhet hyra hem microfishe från svar genom ett bibliotek. Så kan du själv börja nysta i dina anor bakåt i tiden genom födelse- dopböcker,död-begravningsböcker,vigsellängder och husförhörslängder. Under förutsättning att du lärt dig läsa den gamla skrivstilen. När du har dem grunduppgifter du får via dessa arkiv så kan lättare få lite ordentligare svar. Om du frågar på ett artigt sätt.
 
MVH P.G

2001-09-19, 22:56
Svar #12

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Allt som behöver sägas i denna diskussion lär vid det här laget ha blivit sagt. Därför avslutas den.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna