ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-16  (läst 1200 gånger)

2002-08-14, 08:56
läst 1200 gånger

Utloggad Marianne Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-01-30, 14:15
    • Visa profil
Man läser de där resebreven från förbundsordföranden och hans resekompisar och förstår att de har det bra och roligt, men varför ska de roa sig på min bekostnad?  
 
Som stödjande medlem och medlem i en förening, som är med i förbundet, så tycker ju jag att det är mina pengar de är ute och gör av med, och det är ju inte därför jag betalar mina avgifter.  
 
I alla fall Ted Rosvall, Sam Blixt, Anna-Lena Hultman och Hans Egeskog åker runt på mina och andra stödjande medlemmars pengar, jag antar att de andra som är med betalar själva eller är sponsrade av sina hemma-föreningar. En sån där resa måste ju kosta ca 20.000 per person, eller bortåt 80.000 för den här gruppen, det är bra mycket pengar, det.
 
Och på vilket sätt gynnar den där resan mig och alla andra släktforskare här hemma i Sverige? Jag har inga kusiner i Amerika, och tycker det vore mycket bättre om pengarna användes på projekt som underlättar för t.ex. min forskning i nämndemanssläkter.  
 
Ted Rosvall skriver i senaste resebrevet: Återstår att räkna ut vad detta skall vara bra för, hur våra kunskaper skall kunna användas på ett bra sätt, och hur de uppgifter som kommer fram på båda sidor av Atlanten kan komma så många som möjligt till godo. Borde han inte ha tänkt på det förut?  
 
Jag tycker att ombuden ska kräva en detaljerad redovisning av alla kostnader för den här resan nu på den kommande stämman, även om det är förra årets verksamhet som ska granskas då. Det är inte riktigt att ordföranden och en liten grupp polare ska åka runt och glassa på det här sättet! Åtminstone borde de betala det själva.

2002-08-14, 09:34
Svar #1

Bo Andersson

Som ganska ny släktforskare hade jag just tänkt anmäla mig som medlem ,men nu blir man tveksam. Inte kan väl medlemsavgifter bekosta amerikaresor för ett fåtal utvalda? Jag väntar nog med min anmälan....
Mvh
Bosse

2002-08-14, 11:13
Svar #2

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Självklart ska SwedGenTour bekostas med medlemsavgifter!
Det är för många svenska släktforskare av godo att öka kontakterna med likasinnade i andra delar av världen.
Inte minst i USA där så många har nära eller mer avlägsna släktingar.
(Jag har det inte, men skulle jag bara se till mig själv hela tiden skulle inte heller Nämndemansläkter få belasta förbundets budget.)
 
Jag vet inte om jag är konstig, men jag finner faktiskt en viss tillfredställelse att hjälpa andra, obesläktade, medmänniskor i USA att finna sina rötter i Sverige.
 
Andra uppenbara fördelar med att ha svenska deltagare på konferenser i USA är t.ex att de kan tipsa om nya CD-skivor som kan vara till hjälp för oss svenskar. Se Teds senaste resebrev.
Om sedan förbundets personal ökar sin kunskap om släktforskning, hjälpmedel mm, ser jag inte det som något negativt.
 
Om man antar att Mariannes antagande om resekostnaden är korrekt så betyder det att ca 42.000 medlemmar delar på en kostnad av 80.000 kronor!
Alltså ca 2 kronor per person! Man får väl hoppa över den där bullen till kaffet, en gång var tredje år.
 
De delar av resan som inte är direkt kopplad till uppdraget ska givetvis betalas med egna pengar som också Ted nämner i resebrevet:
 
 Den svenska gruppen unnar sig nu, givetvis ur egen kassa, några
 dagars vila och avkoppling med besök i bl.a. Grand Canyon och
 Zion National Park
 
mvh/ Mikael

2002-08-14, 11:36
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det är väl tur för dessa resenärer att de stödjande medlemmarna ännu finns kvar. Snart kanske det inte finns några som kan hoppa över den där bullen till kaffet......

2002-08-14, 13:44
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jaha, så dök de stödjande medlemmarna upp här också - och nålsticken mot ordförande och styrelse lagom inför stämman. Vilken överraskning!
 
Det får mig ooosökt att tänka på studenten som, oavsett ämne och oavsett hur frågan löd, alltid lyckades få svaret att handla om Afrika... J
 
?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-08-14, 15:52
Svar #5

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Jörgen
Vi är inte i Africa och jag anser Mariannes synpunkter väl så värda som någon annans.
Vem betalar Amerikaresor om inte medlemmarna (som är basen)! Nålstick mot ordförande, tja det kanske behövs för att vakna och se att det finns stödjande medlemmar kvar ännu. Hoppas att vi även får finns kvar efter stämman och kan ha synpunkter. Annars kanske förbundet tappar en hel del viktig del i Q-et, dvs kvaliteten.
Jag kommer inte bara att hoppa över bullen till kaffet om valet blir bort med stödjande utan även prenumerationskostnaden. Det kanske fler än jag gör i så fall.
Jan-Christer

2002-08-14, 21:43
Svar #6

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Belöningsresa är väl ok. Styrelsen gör ett bra jobb som säkert kommer oss till del. Det är bra med extra stimulans, och det är faktiskt amerikanarna som driver tekniken framåt inom genealogin. Jag hoppas tiden har tillåtit att många kontakter har knytits.

2002-08-14, 22:27
Svar #7

Peter Funke (Fun)

Jörgen, jag anar en viss spydighet i ditt utlåtande om de stödjande medlemmarna? Jag är en av dem som tillåtit mig ha synpunkter på debattklimatet mellan nuvarande och tidigare styrelse och dess hejarklackar. Däremot så rör det mig inte ett skvatt att en delegation ur förbundet åkt till USA, det finns säkert goda skäl till det! Men inte kan väl avsikten med debattutrymmet på Anbytarforum vara att det endast skall vara öppet för eliten, medan gräsrötterna (fult ord, jag vet!) förväntas tiga i församlingen?  
Med vänlig hälsning
Peter F.
Uppdykande stödjande medlem

2002-08-14, 22:43
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Mer trötthet än spydighet, Peter. Den här debatten har som sagt en förmåga att dyka upp på olika sidor här i Anbytarforum, oavsett vad det egentliga ämnet för diskussionen än är. Det var alltså diskussionen om de stödjande medlemmarna jag avsåg (och f.ö. också nålsticken mot den nuvarande förbundsstyrelsen), inte medlemmarna själva (jag är själv en av dem). Därav min kommentar om studenten.
 
Vad gäller vem som ska få debattera här i Anbytarforum, så har jag aldrig försvarat någon elit eller velat sätta munkavle på dem som inte tillhör en sådan! Jag har tvärtom på den gamla icke allt för goda tiden fått munkavle (censurerats) av den dåvarande verkliga eliten! Därmed nog sagt om den gamla saken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-08-15, 01:25
Svar #9

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Marianne!
En bra styrelse ska vara på alerten, öka sina kunskaper, knyta kontakter och på så sätt bredda förbundets verksamhet. Till det ska naturligtvis föreningens kassa användas, inberäknat medlemsavgifterna från såväl de stödjande medlemmarna som de anslutna medlemsföreningarna.
De senare representerar ett mycket stort antal släktforskare.
Jag tycker att SwedGenTour är väl motiverad, och den tycks redan ha varit till nytta och glädje för många släktforskare.
Min erfarenhet är att det finns ett enormt intresse för släktforskning bland svenskättlingar i USA, och det finns väl få svenska släktforskare, som inte har någon emigrant-anknytning i sin släkt. KGF, den släktforskarförening som jag är medlem i, har nu så många medlemmar i USA, att vi har inrättat en filial där.
När du Marianne skriver att du inte har någon nytta av styrelsens Amerikaresa, så är det ganska kortsynt. I släktforskningen kan ju det mest oväntade dyka upp. Förresten finns det någon förening som bara sysslar med det som just du har nytta av just nu?
Mvh
Ingegärd.

2002-08-15, 10:31
Svar #10

Mikael karlsson

Jag kanske har fel nu men. rätta mig gärna
Sveriges släktforskarförbund är väl en förening  
för svenska släktforskare och i första hand för slf föreningar som lyder under dem.
 
Är de i Kanada Usa  anslutna på något vis?
Annars bör ju resor med mera kanske gå inom Sverige och öka upp intresset för släktforskning i Sverige.
 
Jag tror många mer skulle vilja börja med släktforskning , men att man ser alldrig Jippon i Sverige för folk utanför. Och många tror man kanske måste gå kurser osv för att börja med släktforskning.. och det är ju inte riktigt sant.
 
Man kanske kunde få se något dylikt åka runt till exempelvis Alla Stadsbibliotek som jag fått för mig som regel brukar ha lite om slf forkning några microapparater mm och gå ut o annonsera i tidningar.
 
Hälsningar
Micke

2002-08-15, 11:18
Svar #11

Ian Hamilton Genealogiska Föreningen

Förbundet är ett förbund av medlemsföreningar och ska göra sådant som gynnar föreningarna och som är för stort för dem att ta hand om själva, om de önskar det. Genealogiska Föreningen skulle tex inte på egen hand ha kunnat marknadsföra sig effektivt i USA, men vi har en representant med på resan. Den här satsningen är bra för hela släktforskarrörelsen i Sverige. Gruppen sprider kunskap om de många databaser och hjälpmedel som producerats på många olika håll och visar vad som kan uppnås genom samarbete.
Jag hoppas det blir fler liknande resor, gärna till Tyskland och Baltikum där många svenskar har både rötter och sentida anförvanter.

2002-08-15, 12:11
Svar #12

Mikael karlsson

Ian.
Så långt är jag med..
men det kanske är samma sak.
men för mig vore det väll mer logiskt att man gjorde tvärtom ..
 
Såg till att satsa resurser på De som lever i Sverige och har anknytningar till andra länder
 
Och ser till att väcka intresset för släktforskning i Sverige. eftersom det nu råkar vara här vi bor.
 
Finns ju inte heller något som inte säger att man kan ha samarbete med andra länder heller,,,
 
Men skall inte då tex släktforskarföreningar i usa stå för kostnaden om vi skall komma dit och proppagera för vad som finns i Sverige..
 
I sverige skall vi väll i stället få fram bättre info om hur vi kan söka våra rötter i andra länder och kanske sponsra registeringsprojket etc etc utomlands som kan beröra våra svenska rötter..

2002-08-15, 13:10
Svar #13

Ian Hamilton Genealogiska Föreningen

Mikael
 
En diskussion om vad Förbundet bör prioritera vad gäller internationellt samarbete tycker jag är mycket välkommen. På stämman har vi ibland gått lite för lättvindigt förbi de frågorna.
 
Att USA är viktigt för svensk släktforskarrörelse tycker jag är uppenbart med tanke på det stora antalet personer där som har svenska rötter. Många svenskamerikaner är potentiella medlemmar i våra föreningar och köpare av olika CD-skivor etc. Totalt kanske Swedgentour rentav går med plus på lite sikt.
 
Men arbetet med att hitta svenskar i utländska arkiv och därmed hjälpa invandrade svenskar att hitta utländska rötter är också mycket viktiga uppgifter, och Förbundets resurser kommer att behövas även där, om inte föreningarnas räcker till.
 
Jag hoppas inte förbundsledningen tvekar att delta i kommande internationella evenemang av oro för småskuren kritik från en del debattörer.

2002-08-15, 13:58
Svar #14

Mikael karlsson

Tack Ian för ditt svar.
 
Jag vet inte hur jag skall tolka småskuren kritik..
Detta är inte avsett att vara något allmänt  gnäll från min sida.. :-)
 
Men sedan detta med att på sikt gå plus..
Nja det där tycker jag låter lite oroväckande i mina öron...när det gäller föreningsliv. här skall det gå jämt upp och gynna så många som möjligt tycker jag..
 
hadde detta varit ett privat företag skall det gå Plus  
 
Sen har vi ju den magnifika möjligheten med internet..
 
Kanske skulle ändra lite inriktning för att tillgodose så många som möjligt och då givetvis personer i främmande land..
 
Tex få lagt ut Sveriges dödbok sökbar på internet.
Emigrantregister ja kort sagt allt som finns databaserat och med enkla metoder kan bli fråga för databas...
Till en så låg avgift som möjligt helst gratis..
 
Och se till att sakerna ligger i olika språk ex Svenska Engelska Franska Tyska...etc..
 
Detta tycker jag borde vara prioritet 2 för Sveriges släktforskarförbund.
 
punkt ett givetvis att arbeta för att bevara offentlighetsprincipen och göra våra arkiv tillgängliga.
 
Hälsningar
Micke

2002-08-15, 15:48
Svar #15

Roger Johansson

*suck*
 
Jag är NY medlem, har ALDRIG varit på ngt årsmöte i ng geneaologisk organisation och har INTE kommit särskilt långt i min forskning.  
 
Får jag kanske ändå komma med ett par ord?
 
Jag har gedigen föreingshistoria och kan nu bara ledset konstatera att samma konflikter som finns i andra organisationer finns också inom denna världen, samma revirpinkande och samma maktbegär.
 
Är det någon av er som retar er på än det ena, än det andra den eller den gör som faktiskt tänker på vilket intryck er attityd gör på dem/oss som är nya? Är det någon av er som tänker på vad ERA attityder gör för att hjälpa oss forskare på hemmaplan som ni skriver i era inlägg i denna diskussion t.ex?
 
JAG började forska för att jag ville finna NU levande släktingar, helst i USA. Denna vilja tror jag förenar mig med många andra. Om Swedgentour kan hjälpa till i detta ärende så tycker jag det är bara bra.
 
Om nästa resa går till Timbuktu (där jag inte har så många släktingar mig veterligen) så kommer jag med glädje ta del av de historier om folk där som nu hittat nya släktingar.
 
På ett halvår har jag lagt ut lite drygt 2000 kronor på släktforskning, medlemsavgiften i föreningar uppgår till ca 10% av den kostnaden. De pengarna tänker jag inte orera om, jag litar på de som styr släktforskarorganisationerna.
 
Så...jag antar att det jag vill säga är att det inte gynnar NÅGON att alltid använda varje chans till att sticka kniven i någon. Det sår bara splittring och det värsta med att ni ständigt för denna kamp inför öppen ridå är att NI precis som ALLA ANDRA SURBURKAR I OLIKA ORGANISATIONER föder upp nya generationer in i gamla motsättningar!

2002-08-15, 17:15
Svar #16

Mikael karlsson

Hej Roger Johansson
 
I ett diskussionsforum och med bland annat rubriker där man har rätt att tycka vad man vill  
komma med ideer och förslag...
 
Från min sida finns ingen kniv.
 
Är det inte bra om människor intresserar sig kommer med ideer kritiserar om något är fel eller ifrågasätta? ??????
 
Minna inlägg är inte fråga om personangrepp.
Utan ett tyckande ideer hur i detta fall kanske saker kunde göras på ett annat sätt....
 
Sen om jag har fel eller inte det må vara en annan sak..
 
Jag är inte gnällig ,, men ideer o tankar diskussioner är väll sådant som för oss framåt?
och man kan suga gottbitarna ur det sedan...och få fram saker ur helt olika synvinklar..
 
Sen om man inte gillar diskussioner om hur saker o ting skall göras behöver man ju inte gå in under de rubrikerna...
 
Sen skulle det vara kul om du specade vad du menar med revirpinkade och STICKA KNIVEN!
 
jag har inte sett något inlägg under denna rubrik som syftar till det förutom ditt..
 
Som inte tycker det är ok att folk har ideer och åsikter...
 
Sen kan jag tillägga att själv har jag alldrig varit på ett enda föreningsmöte i hela mitt liv...
 
Men tror det är framtiden via diskussionsforum via internet där alla kan få sagt sitt utan att vara med i en specifk förening eller helt enkelt inte har tid att engarera sig i en förening av olika skäl.. detta är verkligen en bra offentlighetssak och demokrati sak av hög nivå och som bör vidareutvecklas..
 
 
Sen som sagt vill man inte delta i debatter eller tycker det är gnäll om folk har en åsikt kan man ju hålla sig till sinna socknar släkter mm som det finns rubriker för i anbytarforum..
 
Hälsningar
Micke

2002-08-15, 17:28
Svar #17

Mikael karlsson

Till Redaktör/Anbytarvärd
 
Varför skall det komma in inlägg som har imot att folk har åsikter? dessa borde ju tas bort?
 
nu har ju jag svarat detta och kanske inte heller har här att göra..
 
Skulle vilja se ett klargörande och uppmuntrande  
från Redaktör/anbytarvärd att Diskussionsforum är till för att diskuteras i och att det är ok att ha olika åsikter och givetvis när man brinner för något då går det hett till ibland och det måste man väll kunna acceptera !!??
 
Och har man inget tyckande ide tips eller dylikt,, skalla man väll inte bara få slänga ur sig o försöka få tyst på debatter utan att ha en enda åsikt...
 
Det är väll debatter diskussioner ideer som gör attt det blir föreningar..?  
eller har jag så fel?
 
Hälsningar
micke

2002-08-15, 18:25
Svar #18

Joje Torwall

Du Micke,
 
jag är också av den åsikten att kritik kan föra debatten vidare i positiv riktning, men inte det negativa tjat som oftast finns på dessa sidor. Jag tror nog inte att det är Rogers inlägg som ska tas bort....

2002-08-15, 18:43
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Diskussioner i Anbytarforum bör för att bli givande föras med sakliga argument (för och emot) och får gärna innehålla konstruktiva förslag och id?er. Något som nästan alltid leder till att diskussioner havererar är när deltagare börjar recensera varandras inlägg och försöka bedöma om de tillför eller inte tillför debatten något. Då övergår debatten snart till att bli en metadebatt, där själva diskussionen står i fokus och inte de sakfrågor som ursprungligen avhandlades.  
 
Med andra ord: Sakliga argument i konstruktiv anda i själva huvudfrågan, annars är det lika bra att inte skriva alls.

2002-08-15, 20:26
Svar #20

Mikael karlsson

Joje tråkigt om du tycker mitt inlägg skall tas bort om jag har åsikter om något....
 
För då menar du att man inte skall kunna komma med ideer och tyckande om man har fått för sig eller diskutera?
mycket märkligt,,,i ett diskussionsforum
 
Tycker allt du kunde fökklara för mig varför mitt inlägg skall tas bort på vilka grunder?
 
På vilket vis är det negativt?

2002-08-15, 23:04
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Visst är Sverige bäst, å vi ska inte ha göra med nåra andra. Vi klarar oss ju väldigt bra i vår lilla ankdamm Så verkar en del resonera. Var och en blir salig på sin tro. Hoppas dom blir det, på sin. Kan väl inte tro att det är den svenska avundsjukan som vill titta fram.
 
Beträffande dom som rest till Amerika, tror jag att (om man jämför med politiker, som också andra betalar), dom är 10 gånger effektivare och kostar 1/10 av det politiker kostar, på sina studieresor.
 
Tror ju inte dom som klankar på resan,betalar skatt för politikeras studieresor. Tror en studieresa som går till Amerika för att se om spårvagnen i San Francico går på räls, som i Sverige, skulle gå på 200.000 pr skaft, om politiker åkte över.
Och ingen ska försöka inbilla mej att dom betalar mat och framför allt, inte det där fina vinet som behövs för att skölja ner maten, ur egen ficka. Därtill är dom allt för underbetalda.
 
 Däremot tror jag släktforskarna som for till Amerika gör det.
mvh
rune

2002-08-16, 01:13
Svar #22

Sture Bjelkåker

Självklart är svenskamerikanerna en del av basen för svensk släktforskning, och dom är många dessutom. Resor av typen SwedgenTour borde därför gjorts för länge sen, men en orsak till att sker just nu är väl att Internet blivit ett suveränt verktyg under resan för att knyta ihop släktbanden över Atlanten. Föreningen DIS, som bekostar två av deltagarna i resan, har själv ca 500 medlemmar i USA, och totalt finns det kanske långt över tusen svenskamerikanare i våra föreningar, och dom får gärna bli fler.
Sture Bjelkåker / ordförande DIS

2002-08-16, 01:14
Svar #23

Joje Torwall


2002-08-16, 01:48
Svar #24

Mikael karlsson

Herr Joje Torwall..
Kanske skulle läsa minna inlägg.  
Innan...  
det jag besvarade Roger Johansson som jag tolkade bland annat hoppade på mig för att komma med åsikter.
 
Och det måste man väll ha rätt att få göra?
I ett diskussionsforum,,, tycker någon jag har fel, och det kanske jag har är det ju rätt roligt med tillrättaläggande av minna felaktighter i såfall..
 
Utan att bli påhoppad...
 
Man behöver inte vara gnällspik för att man har en annorlunda åsikt  eller kanske rent av har fel ibland..
 
Men då får man väll besvara saken det gäller inte bara komma med att allt är gnäll...
 
Gnällig blev jag först sen man försöker tysta ner mig.. utan att kunna komma med ett enda sakligt skäl, eller säga emot mig på de sakerna jag tog upp..
 
Sen Herr Jojje Torwall  
kan inte se att du gjort inlägg på anbytarforum förut.
Förutom dessa två du gjort här.. och utan e-mail address...  
 
Trist att hoppa på en så och sen vara så anonym man kan...

2002-08-16, 12:45
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Roger får väl själv svara på vad han avsåg med sina ord om knivstick, men jag misstänker att han tänkte på de inlägg som jag lite försiktigare kallade för nålstick, alltså de inledande inläggen här (som ursprungligen gjordes i diskussionen Övriga ämnen: SwedGenTour 2002), särskilt det första.
 
Som jag tidigare sagt så dyker den debatten upp på den ena diskussionssidan efter den andra här i Anbytarforum, i diskussioner som startats för att handla om annat. Dessutom så har hacka-på-Ted-kampanjen varit ett stående inslag i förberedelserna inför Släktforskarförbundets riksstämma de senaste åren. Och nu drar det ihop sig till stämma igen...
 
En del inlägg görs av välkända personer på den gamla ledningens sida, men det hör också till reglerna för denna debatt att det dyker upp mycket engagerade personer som ingen har hört talas om tidigare. Helmfrid Carlsson skrattar alla bara åt numera, men låt oss jämföra det inledande inlägget på denna sida med Helmfrids inlägg här:
 
Helmfrid Carlsson: Jag har aldrig någonstans läst så sopiga veckobrev som ordföranden skriver.
Marianne Nilsson: Man läser de där resebreven från förbundsordföranden...
 
HC: ...den självgode potentaten T Rosvall och hans gelikar.
MN: ...förbundsordföranden och hans resekompisar... och ...ordföranden och en liten grupp polare ska åka runt och glassa...
 
HC: Jag anser att ett snabbt nyval borde vara på tapeten.
MN: Jag tycker att ombuden ska kräva en detaljerad redovisning av alla kostnader för den här resan nu på den kommande stämman, även om det är förra årets verksamhet som ska granskas då.
 
Som sagt, stämman med ordförandeval närmar sig...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-08-16, 15:22
Svar #26

Roger Johansson

OK. Jag hade inte tänkt debattera det här mer, men jag ska göra ett andra och absolut sista försök.
 
Jag menar att det från olika personer förekommer knivstick. Jag har inga specifika exempel här nu, men med knivstick avser jag sådana inlägg i vilka man av själva tonen (och ibland det som uttryckligen skrivs) förstår att själva orsaken till ett inlägg är att misskreditera någon annan.
 
Jag menar vidare att detta är dumt, fåfängt och fullständigt onödigt. En bakomliggande tanke för denna typ av inlägg måste vara att arbeta upp support för sin sida i den strid som tydligen pågår, har pågått.
 
Jag vill inte veta något om striden, eller bli inblandad i densamma. Jag (och säkert många med mig) släktforskar för min egen högst privata skull, med mina egna motiv till sökandet efter rötter. Till hjälp att uppfylla mina mål vill jag kunna använda t.ex Anbytarforum. Då tycker jag det är trist att i inlägg efter inlägg, i område efter område få läsa en massa ovidkommande personangrepp, uttalade och undertryckta.
 
Om det nu är så att en stämma närmar sig så får väl de som är ombud på den stämman ta beslut som de tycker är bra och sedan arbetar vi efter de besluten. Debattera gärna högt, livligt och engagerat när beslut ska tas, men gör det i möteslokalen, eller i en specifik diskussionsgrupp där ni diskuterar de frågor som kommer upp och låt det vara vid det. När dörren ahr stängts och besluten fattats måste  man faktiskt kunna gå vidare och fortsätta med det vi alla har för ögonen: att uppfylla våra egna personliga mål med släktforskningen.
 
Genom att fortsätta sprida diskussionen här så kommer bara fler och fler att bli inblandade på ena eller andra sidan i konflikterna och vi kommer stå längre och längre från varandra.
 
Är det det folk vill åstadkomma så är det ju bara att fortsätta på den inslagna vägen, men vill vi åstadkomma mesta möjliga och bästa resultat så måste man kunna dra sig tillbaka, slicka såren efter en förlorad debatt och gå vidare.
 
Sedan bör alla komma ihåg att goda förlorare kräver ödmjuka vinnare...

2002-08-16, 15:53
Svar #27

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-08-16, 17:07
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Roger Johanssons sista mening är det bästa som sagts i hela denna nålsticksdebatt. Vi vill väl gärna tro att vi är vinnare. Om vi då försöker vara ödmjuka, så kanske vi åtminstone blir goda förlorare. Men om detta eviga ge ett sista nålstick ska fortsätta, då är vi alla garanterat förlorare.

2002-08-16, 18:17
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anders Berg kunde naturligtvis sin vana trogen inte avstå från chansen att ge mig just ett sådant nålstick som han samtidigt säger sig ta avstånd ifrån. Den dag Anders Berg själv slutar med sitt eviga sista nålstickande så blir klimatet mycket trivsammare här i Anbytarforum.
 
Mitt föregående två ord korta inlägg var naturligtvis inte ett sista nålstick. Alla utom Anders Berg inser naturligtvis att jag med det bara i all ödmjukhet ville säga att även goda vinnare kräver ödmjuka förlorare. Bristen på det sistnämnda (ödmjuka förlorare) är nämligen roten till den onda debatten om förbundsledningen efter ordförandevalet för två år sedan och förnyelsen av styrelsen förra året. Eller för att citera Rogers näst sista mening:
 
..vill vi åstadkomma mesta möjliga och bästa resultat så måste man kunna dra sig tillbaka, slicka såren efter en förlorad debatt och gå vidare.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna