ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SVAR, Landsarkiven och Riksarkivet  (läst 1156 gånger)

2003-10-01, 18:40
läst 1156 gånger

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Eller enklast beställa här:
SVAR
 
Går bra för kort fram t.o.m. 1920.
MVH Kenneth L. Mangskog

2003-10-02, 08:31
Svar #1

anders sjö

Hej Malin.
För ett par veckor sedan hade de problem med NAD. Jag ville bara säga det efterssom det kanske förklarar varför du saknar vissa volymer som funnits tidigare. Jag vet inte om felet är åtgärdat?
Jag fick oxå skaffa användarnamn och lösenord för ett par veckor sedan men det kostade inget och det kom direkt via mail.
 
Kenneth: Jag får inte din länk att funka? Jag brukar gå in i digitala forskarsalen (http://www.forskarsalen.ra.se/), klickar på fliken sökning (längst upp) och sedan länken SVAR-katalog (längst ner).
 
mvh Anders

2003-10-02, 22:49
Svar #2

Magnus Johansson

Hej Malin,
 
Det finns flera anledningar till varför sidorna är ombyggda. Vi har nu byggt en gemensam kundvagn för alla våra webbsidor (www.forskarsalen.ra.se, www.svarbokhandel.ra.se, www.fordonsarkiv.ra.se, www.svar.ra.se). Man kan därmed beställa från flera ställen, lägga varorna i en gemensam varukorg och därefter skicka en gemensam beställning. En förutsättning är dock att man har ett användarkonto så att systemet kan identifiera kunden. Därmed slipper man skriva in adress etc varje gång man gör en beställning. En annan anledning är att det på sikt ska bli enklare för personalen att skicka iväg en order. De kommer att slippa vissa moment när kundvagnen är fullt utbyggd. Därmed ska väntetiderna under högsäsongen kunna minskas.
 
Om Du inte hittar alla mikrokort när Du gör sökningar i Digitala forskarsalen så vore jag tacksam att få veta vad Du inte hittar så att vi kan se över problemet.
 
NAD fungerar mycket bättre nu än för någon vecka sedan. Det är fortfarande möjligt att beställa där på det gamla sättet, men man ska kunna hitta samma mikrokort i Digitala forskarsalen som i NAD.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus Johansson
SVAR
magnus.johansson@svar.ra.se

2004-01-02, 19:23
Svar #3

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Vet någon om det hos SVAR finns mikrokort med SCB-utdragen ur födelseböcker 1920-1930 ? Går jag in på resp församling verkar det ta slut 1920, men det är ju ingen sekretess på resten av 20-talet så det borde ju också finnas. I Arninge finns det ju sådana kort länsvis har jag för mig, men kan man inte låna dem från SVAR? Jag går bet vid sökning på NAD, och kommer inte in på www.svar.ra.se trots att min dator tillåter cookies. Mvh Christina

2004-01-02, 19:44
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Christina, det finns men är då filmat/sorterat på respektive län i stället, dvs. samma indelning som du sett i Arninge. De är filmade ett år i taget från 1921 med alla församlingarna inom länet i samma volym för varje år. Sök på det län som är aktuellt så finns det fram till 1933 numera (70 års gräns för sekretess vid lån, i Arninge finns de tillgängliga t.o.m. 1949). Samma gäller för utdrag ur död- respektive vigselböcker.
 
Hälsningar,
Eva

2004-01-03, 00:15
Svar #5

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Vad bra, då var det som jag trodde. Och nu lyckades jag hitta dem också, när jag ändrade från Arkiv till Alla arkivenhetstyper i rutan som heter Sök i. Tack! /Christina

2006-03-26, 19:52
Svar #6

Henrik Olsson

Jag har mailat SVAR för att få veta hur jag ska kunna få låna mikrokort över Bjuråkers dödböcker fram till och med 1935 då de ligger i en åldersperiod mellan 1921 - 1951. Svaret blev att jag ska få vänta till 2021 innan det blir möjligt!! Varför i hela friden gör man så? Köpa gick däremot tydligen bra. Finns det inga bestämmelser för detta? Jag vet inte vilket år eller ens om den personen finns i dödböckerna så inte är jag intresserad av att köpa hela serien. Blir så sur på sånt här.

2006-03-27, 10:35
Svar #7

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Henrik, jag tror att du på Riksarkivet i Arninge kan titta på SCBs dödsavier för den aktuella tidsperioden och på så sätt få fram de uppgifter du söker.

2006-03-28, 10:08
Svar #8

Henrik Olsson

Om man nu bor i Norrland är det ju lite för långt att åka till Arninge. Dessutom ingår ju SVAR i Riksarkivet så jag förstår fortfarande inte varför det inte ska gå att hyra mikrokort för den period jag behöver. Är dom inte skyldiga att tillhandahålla material som inte är sekretessbelagt eller får dom göra som dom vill för att få sälja?

2006-03-28, 10:21
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nej, de är inte skyldiga att tillhandahålla mikrokort för lån av volymer som inte i sin helhet är fria från sekretess.  
 
Däremot kan du låna hem SCB-materialet, utdragen är uppställda SCB länsnamn Döda 193x (dvs de ligger årsvis för hela länet 1921 i en volym, 1922 i en volym, 1923 i en volym osv till 1935 - ibland är ett år delat på två volymer). Likadant för födda respektive vigda.
 
Du behöver alltså inte åka till Arninge (däremot finns 1936 osv i Arninge). Likaså kan du skriva till Landsarkviet och få forskning utförd åt dig - handlar det bara om att hitta dödsdatum för några personer som bott kvar i församlingen kan det vara billigare att de slår upp det till dig än att du skickar efter varje år från SVAR och letar på måfå.
 
Hälsningar,
Eva

2006-03-28, 18:28
Svar #10

Henrik Olsson

Ok tack Eva då ska jag försöka med det.
Hälsningar Henrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna