ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-01  (läst 1454 gånger)

2003-05-17, 09:20
läst 1454 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jobbar du på SVAR och känner dig trampad på tårna? Man blir mörkrädd när man ser hur vissa vänder allt möjligt som sägs i något sammanhang till något att själv häckla eller raljera över. Sanslöst!!!

2003-05-17, 09:30
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
De konkreta saker som ventilerats här - minst sagt dålig användarvänlighet på hemsidan och ett omotiverat krav att uppge personnummer vid beställningar - är i alla fall omåttligt omoget att jämföra med de fiktiva exempel du drar upp för att raljera. Vad driver någon människa till att hålla på på det där viset? Det har alltid övergått mitt förstånd...
 
Diskussion efter diskussion genom årens lopp har gått överstyr på Anbytarforum och spritt olustighet och tråkigt debattklimat... och vilka typer av inlägg skapar mest osämja? Den typ vi just såg prov på nu...
 
Och i åter andras ögon förstås den typ av inlägg som jag skriver nu. För Stefan har ju naturligtvis helt rätt och nu är det jag som drar igång meningslöst tjafs om vem som sagt vad eller något sådant.
 
Jag borde säkert ha vetat bättre... suck.

2003-05-17, 10:56
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det skall nog inte alls dra igång något; inlägg som det av Stefan ovan klarar vi oss utan - det är sagt förut och jag säger det igen..

2003-05-17, 11:17
Svar #3

Stefan Lejon

Undrar vem som blev trampad på tårna????
Det enda jag vill ha sagt är att varför måste vi
alltid hitta saker att klaga på. Varför kan vi
inte istället glädja oss åt de möjligheter vi har
att utöva vår hobby? Ingen annanstans i världen
finns det så många bevarade, offentliga källor
att tillgå! Ingen annanstans i världen kan du
sitta hemma och utöva släktforskning i stor
skala! Men ingen annanstans i världen gnälls det
heller så mycket! Slutligen, anbytarvärd Peter  
Karlsson, om du inte accepterar att gnällspikar
kritiseras, så är du ute på hal is. Dessa
personer har redan skrämt iväg ett antal kunniga
forskare från forumet, något som knappast ligger
i ditt intresse. Tack för ordet!

2003-05-17, 12:28
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vem är en gnällspik?
 
- Den som kritiserar att saker och ting inte fungerar som man anser att de borde fungera, d.v.s. använder den yttrandefrihet som är en självklarhet för att en demokrati ska fungera?
 
Eller...  
 
- Den som bara, utan att framföra någon åsikt i sakfrågan, kritiserar att folk använder sig av denna yttrandefrihet?
 
Det som utan tvekan orsakar flest urspårade diskussioner, och får flest personer att lämna Anbytarforum, är inlägg av Stefan Lejons typ, d.v.s påhopp på personer bara för att de diskuterar något som man anser inte borde diskuteras eller kritiserar någon eller något som man anser inte får kritiseras!
 
Det som diskuteras här är inte Irak, inte EMU, inte torskfiskestopp - utan SVAR, den myndighet som är så viktig för oss släktforskare. Men i stället för att diskutera fel och brister där ska vi, enligt Stefan, glädja oss åt de möjligheter vi har att utöva vår hobby...
 
Ingenstans gnälls det så mycket som här, säger Stefan också. Sanningen är att ingenstans är folk så flata inför överheten som i Sverige! Vad far gör är alltid rätt!, är något av Sveriges nationalordspråk. Och det är personer som Stefan Lejon som är den bästa garantin för att de styrande får styra ifred utan gnäll!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-17, 22:57
Svar #5

Alf Helin

Hej igen!
 
Visst är det bra att Svar finns och jag har utnyttjat det flitigt. Men skall man kräva personnummer av alla som handlar riskerar man att tappa kunder. Vilket i sin tur minskar omsättningen och på sikt kanske försämrar den service som nu finns, mm.
 
Mitt inlägg om personnummer var allvarligare än så. För ett tag sedan ville jag ha en prisjämförelse på en viss vara från ett företag på internet som skryter om hur duktiga de är på just det. Men när jag gick in på deras hemsida krävde de mitt personnummer för att jag skulle få ett svar. Det företaget nyttjar jag aldrig mer. När jag låg på sjukhuset härom året frågade de inte om det var Alf Helin utan om det var 123456-7890? Opersonligt och högt så alla andra i rummet hörde det.
 
Det har gått inflation i att ständigt fråga efter personnummer. Antingen det behövs eller inte. Är man inte medveten eller okunnig om vad som kan hända med personnummer i orätta händer?
 
Vi får se hur Svar attackerar min beställning med deras eget exempelpersonnummer. Datorn svalde det så då är det inte mycket bevänt med säkerheten. Arbetade förr på ett kontor där datorn var kopplad till folkbokföringen. Där fick man ingen respons med felaktiga personnummer inte.
 
Till sist lovar jag att mitt gnäll kommer i vederbörlig ordning att via brev nå Svar de närmaste dagarna.
 
Många lördagskvällshälsningar
 
alf helin

2003-05-18, 09:41
Svar #6

Ingrid Bergström

Hej, Alf! Eftersom du nämner sjukhuset, kan jag inte låta bli att berätta något, som inte har med SVAR direkt att göra, men kanske något med släktforskning. Jag råkade hamna på en akutmottagning i Neapel på min 50-årsdag. Jag antar att det inte finns personnummer i Italien, för vad man ville veta, var min faders namn. Jag blev litet undrande, om jag fattade rätt, men doktorn var nöjd, när jag skrev ner det för henne svårstavade namnet. Ett bättre system? Eller lika illa?

2003-05-29, 11:09
Svar #7

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Vid Riksarkivet i Marieberg i Stockholm är Stockholms stadsarkiv inhyst under det att de renoverar huset på Kungsklippan. Men varför så få besökare??? Det finns ju såväl husförhörslängder, mantalslängder och mycket annat intressant för den som forskar på Stockholm. Att åka ut till Arninge är i mina ögon sett onödigt om det är i Stockholm man skall leta efter folk. På Riksarkivet finns dessutom en missad guldgruva i form av mantalslänger från hela Sverige. Att läsa dem ger mycket information som kompletterar födelse och dödböckerna. Det borde finnas en förteckning på internet var mikrokort finns att tillgå, många bibliotek i kommunerna har det, men vet man inte om det så är det ju lätt att missa den fördelen att s.a.s forska på stället. På kommunala bibliotek kan det ju t.ex finnas böcker om socknen och annat trevligt.

2003-08-18, 12:19
Svar #8

Essan Gradhman

Varför arbetar inte Förbundsstyrelsen med att inspirera SVAR till att ta ett krafttag och digitalisera alla domböcker?  
 
DET om nånting vore av stort värde. För med ett liknande system som Genline har, vore det förträffligt! Att kunna skriva ut en dombokssida på den egna skrivaren! Och inte minst, FÖRSTORA sidan i den förstoringsgrad man själv önskade.
SVAR är ju själva intresserade att få oss att använda domböckerna mer!  
 
Har du en egen mikrokortsläsare så har du kanske bara ett par förstoringsgrader. Vill du ha en kopia måste du till biblioteket (eller kontakta SVAR) för att kunna få en utskrift av den sida du vill ha kopia på. Det tar tid, är besvärligt  
o s v.
 
Tänk om SVAR såg framåt lite mer och började digitalisera dessa för oss forskare så intressanta domböcker NU! Annars kommer säkert Genline att ta tag i även det.  
Med lång väntan som följd, eftersom dom ännu inte är klar med kyrkböckerna.
 
Essan G

2003-08-18, 18:08
Svar #9

Birgitta Ohlsson

Är det bara jag som har problem med att komma in på SVAR:s hemsida? Funkade inte igår heller.

2003-08-18, 18:26
Svar #10

Per Eriksson

Är det den här http://www.svar.ra.se adressen du försöker med så fungerar det just nu utmärkt.
 
Mvh
Per

2003-08-18, 18:31
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Just det. Om man kollar den blåa liggande stapeln så försöker den ladda sidan 2 gånger till hälften innan den stannar på hälften för att stå kvar där i evighet utan att det händer något alls. Kan det vara brandväggen som jag har som hindrar mig från att komma in på sidan? Skall testa med att stänga av den får jag se om det hjälper.  
 
Återkommer...

2003-08-18, 18:36
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Det var brandväggen som stoppade mig från att komma in på sidan. Lite dåligt eftersom man ju vill ha sin brandvägg aktiv jämt efter det senaste viruset Blasters härjningar. Lite konstigt är det också att när jag väl lagt adressen som favorit så stoppar inte brandväggen sidan från att laddas. Jag har Nortons brandvägg i fall någon skulle undra.

2003-08-18, 19:11
Svar #13

Essan Gradhman

Eftersom det strax är Släktforskardagar/Förbundsstämma vill jag påpeka att samma inlägg som jag gjort ovan  
är skickat till Ted Rosvall per e-mail, så även om Birgitta Ohlsson bara vill prata internetuppkopplingar och brandväggar under den här rubriken så borde det i alla fall vara EN person som sett inlägget.
 
Borde förresten inte just sådana problem som Birgitta O tar upp kunna få en egen rubrik?!?
mvh
Essan G

2003-08-18, 21:15
Svar #14

Birgitta Ohlsson

Nu är ju rubriken där mina inlägg finns SVAR, landsarkiven och Riksarkivet då tyckte jag att det var lämpligt att ställa min fråga där. Om nu Essan Gradhman tycker att hennes inlägg försvann så hon var tvungen att peka ut mig med namn 2 gånger får jag be anbytarvärden flytta mina inlägg till en annan plats för att Essan Gradhman skall bli nöjd. Eventuellt borde man kanske införa en ny regel som förbjuder alla att skriva någonting där det finns inlägg skrivna av Essan Gradhman, för att vara på den säkra sidan att de inte försvinner i mängden.

2003-08-18, 21:26
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Birgitta, är du säker på att det är brandväggen som är boven? Hindrar brandväggen möjligen cookies? I så fall är det troligen det som är orsaken. Se diskussionen fr.o.m. det andra inlägget under Äldre inlägg ovan.
 
Det är fortfarande så (kontrollerast just i detta ögonblick) som jag beskriver i mitt inlägg den 15/5 kl. 11.38: Med cookies spärrade kommer jag inte in, utan får bara upp mismatch-sidan (som är en HTML-sida hos SVAR, inte ett felmeddelande i min läsare!). Men tillåts cookies kommer jag in utan problem.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-18, 21:34
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Jörgen,  
 
Kollade brandväggen och den tillåter cockies. I IE som är av den senaste modellen har jag defaultvärdet inställt, alltså medelsäkert. Jag fick bara upp en helt vit sida som aldrig laddade färdigt.

2003-08-18, 22:41
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Essan, visst kan man önska att SVAR digitaliserar enligt alla möjliga önskemål, men det är en viktig faktor som hindrar dem. Nämligen brist på pengar.
 
SVAR ska enlig sina direktiv i stort sett leva på det de får in genom att låna ut och sälja kort, och lever följdaktligen ur hand i mun.  
 
Det har motionerats ett par gånger i Riksdagen om att de skulle få en säkrare finansiering via ett statligt anslag, men det har inte blivit något.
 
Så det gäller för oss alla, inte bara Förbundet, att påverka lokala riksdagsmän i för SVAR positiv riktning, om det ska bli något digitaliserande inom överskådlig tid.

2003-08-18, 23:16
Svar #18

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Essan
 
Att digitalisera något från mikrofilm kostar mycket pengar. Och om man kan få fram pengar så skall man noga fundera över hur de skall användas.  
 
Jag ser många mer angelägna saker att lägga pengar på, där den viktigaste torde vara att börja rädda dataregistren av moderna uppgifter åt framtida släktforskare. När mina barnbarns barnbarn om 100 år börjar fundera på vem deras farfars farfar var, så finns det inga böcker att gå in och titta i. Risken finns att man dessutom inte kommer åt att titta på sådana enkla saker som var han bodde, var han gick i skolan, vad han tjänade när han arbetade och andra enkla saker därför att man inte kan läsa de databaser man bygger upp idag. Det är ett mastodontjobb, och förmodligen måste det göras om med jämna mellanrum, men faktum är att vi redan idag saknar utrustning att läsa mycket av de data vi lagrade på 60- och 70-talet.  
 
En annan mer angelägen sak är Arkions digitalisering av folkräkningarna som verkligen är till hjälp för att hitta folk. Där har man börjat, men de skulle säkert kunna gå snabbare fram med hjälp av mer pengar.
 
Sedan skulle jag väl tycka det vore roligt med hjälp till rekonstruktion av kyrkböcker i församlingar där det inte finns några under vissa perioder, och en digitalisering av de stora genealogiska verken. Varför kan man inte köpa Örnberg och Elgenstierna på CD-skiva?
 
Sedan tror jag inte att Genline tar tag i några domböcker i första taget. Jag roade mig med att göra en kreditkoll på dem, och de visar upp rätt så häftiga förluster. I mina ögon skulle jag vilja påstå att det är högst osäkert om de verkligen kommer i mål med sitt projekt med kyrkböckerna innan pengarna är slut. Att det dessutom verkar som om takten att skanna in material avtagit samtidigt som erbjudandena blir allt fler låter inte så förtroendeingivande.(Debatten om varför kan vi ta någon annanstans)
 
Bernt Bergkvist

2003-08-18, 23:18
Svar #19

Essan Gradhman

Elisabeth!
Alltså ser det verkligen mörkt ut för SVAR!?!
Utlåningen har ju minskat betydligt p g a fördelarna med Genline.  
Varför då inte lägga ner verksamheten med nyfilmning av mikrokort och istället satsa, de numera små resurserna, på digitalisering? Samt styra digitaliseringen till de områden som behövs bäst. Domböcker läser väl alla (utom kanske nybörjare)!  
 
Vem bryr sig om digitaliserade register på Sollefteås invånare när väl Genline blir klar med Sverige.  
Och alla resurser som lagts ner på brandförsäkringarna! Hur många kollar egentligen dom? Hur många av Sveriges torpare tror du hade möjlighet att skaffa brandförsäkring? Ofta var det bonden som ägde torpet och torparen bara inhyrd.  
Jag vidhåller att SVAR satsar fel, och vem, om inte erfarna forskare, borde lotsa dom in på rätt väg? Eller är det redan försent?
mvh
Essan G

2003-08-18, 23:29
Svar #20

Essan Gradhman

Bernt!
Jag håller fullkomligt med dig i vissa stycken. Folkräkningen är en fullträff! Men som jag skriver ovan, vissa digitaliseringar och filmningar är för långsökta.
Däremot menar jag inte att Genline är toppen! Tvärtom! Ofta dåliga filmningar, slarv och församlingar som saknas. Men däremot tycker jag själva id?n är toppen!  
Om likviditeten hos Genline är dålig kanske det vore id? om SVAR kunde på nå?t vis ta över! För SVAR har i de flesta fall gjort bra ifrån sig. Och i Ramsele, Sollefteå m m  behövs verkligen jobben!
mvh
Essan G

2003-08-19, 08:16
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Essan, du menar väl inte att SVAR ska avbryta den pågående filmningen, numera scanningen, av de moderna kyrkböckerna fram till 1991? Det är ju material som verkligen behövs.
 
Bernt har verkligen en poäng i sitt påpekande om att det allra nyaste materialet, efter 1991, också behöver bevaras. Det är uselt, jättedåligt, skräp (välj vilket som önskas), att man fortfarande efter 12 år inte har kunnat fatta beslut om hur det ska bevaras för framtiden på ett säkert sätt.

2003-08-19, 10:01
Svar #22

Essan Gradhman

Nej, Elisabeth, det menar jag inte. De moderna kyrkböckerna är viktiga men däremot  Torparförsvar, Konseljdatabas, vigseldatabas, brevskrivarregister o s v är väl onödiga innan domböckerna är filmade.  
Domböcker kommer ju alla släktforskare i kontakt med. Men många tycker domböckerna är avskräckande p g a att dom oftast är mycket svårlästa.
Men med en teknik där man kan skriva ut dom hemma på skrivaren och även förstora sidorna eller delar av sidorna skulle säkert många fler använda sig av domböcker.
 
Inget som Arkion och SVAR filmat är ju onödigt men jag tycker dom prioriterar fel!  
Essan G

2003-08-19, 11:21
Svar #23

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
SVAR borde ju se i vilka slags filmade böcker som det är mest förfrågan på och att digitalisera dessa först. Jag för min del är nog mer intresserad av att läsa gamla domböcker och mantalslängder. Inte där med sagt att våran tids böcker inte ska behandlas, men det är väl inte intressant för mig i nuläget. Om dom ska hålla på med att digitalisera nutida böcker lär det väl aldrig bli några pengar till de gamla, åren går ju...
Måste fråga Elisabeth varför dessa nutida böcker verkligen behövs scannas just nu? Varför scanna levande människors kyrkoböcker? Missar jag något i mitt tankesätt....
 
Med vänlig hälsningar Sari

2003-08-19, 12:28
Svar #24

Jonas Kuschner

Vilka är egentligen SVARs och Arkions uppdrag? Är det endast att arbeta med material som är av intresse för släktforskare eller att prioritera saker efter den genomsnittlige släktforskarens intressen?  
 
Jag misstänker att uppdragen inte är formulerade på det sättet, och i så fall är väl både konseljdatabasen och brevskrivarregister ingångar till källor av mycket stor betydelse för stora grupper av forskare, även men kanske inte primärt för släktforskare. Konseljerna är ju trots allt regeringens sammanträden! För släktforskare finns ju i konseljhandlingarna sådant som medborgarskapsansökningar, frågor rörande statliga tjänster och pensioner, benådningar av fångar och mycket annat.
 
Annars håller jag naturligtvis med om att det vore bra om domböckerna digitaliserades.

2003-08-19, 13:11
Svar #25

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Du har naturligtvis rätt Jonas, SVAR är väl inte bara till för oss släktforskare hmm, men prioriteringar borde väl göras där det är störst förfrågan, då når man ju fler människor och för den delen kunder. Men det kanske inte betalar sig så bra att lägga ut t.ex domböckerna scannade, vad vet jag? Kanske tjänar dom på att vi beställer mikrokort....Jag får väl skriva SVAR och fråga.
 
Mvh Sari

2003-08-19, 13:17
Svar #26

Essan Gradhman

SVAR igen!
Idag skulle jag för första ggn beställa EN volym ifrån SVAR (personlån). Använde den gamla Svarkatalogen, men inget bekräftande e-mail kom. Gick in på vanliga hemsidan och kom underfund att SVAR-katalogen inte användes längre - varför ligger då den kvar på nätet?
 
Ringde för att beställa volymen Sätila C:4 - fick till svar att en enda volym skulle kosta mig 50:--.
Gick på nytt in på SVAR-sidan och beställde genom NAD. Nu beställde jag två volymer, men innan jag skrivit färdigt alla uppgifter hoppade sidan bort igen, men informationen att beställningen skulle skickas kom...?!?!?
Jag var ju inte färdig???  
Varför byta till ett nytt system när det gamla fungerade bra tidigare? Kommer verkligen de här två volymerna??  
 
Hälsningar
från en frustrerad
släktforskare

2003-08-19, 20:32
Svar #27

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Det här med bevarandet av den moderna folkbokföringen (1991- och framåt) är en oerhört viktig fråga, som förbundet har slitit med i flera år nu. Tyvärr förstår inte finansdepartementet och riksskatteverket vad vi talar om, och kulturdepartementet vägrar att lägga sig i, eftersom de inte vill klampa in på ett annat departements ansvarsområde.
 
Just denna mycket centrala fråga kommer att diskuteras på årets ordförandekonferens. Eventuellt kommer också någon form av kampanj att igångsättas till hösten.
 
Ted Rosvall

2003-10-01, 13:35
Svar #28

Malin Lyktberg

Jag har varit flitig kund hos SVAR, skickat efter mängder av microkort i perioder.
Nu var det ca. 2-3 månader sedan jag beställde, och till min förvåning har de gjort om hela sidan och nu behöver man lösenord och anv. namn för att beställa kort
Dels så verkade det saknas kort, som tidigare var tillgängliga för lån, finns det någon som vet varför de gjort så här?
Får väl beställa via biblioteket i fortsättningen, vad det verkar-förutom att biblioteket är stängt p.g.a ombyggnad, till den 6/10 om jag minns rätt...
 
/Malin

2003-10-01, 16:21
Svar #29

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:40
    • Visa profil
Hej!
Ja dom har verkligen gjort om sin hemsida. Men jag tycker att det verkar vara precis som vanligt när man skall beställa mikrokort. Jag brukar gå in på http://www.nad.ra.se/ och där funkar det som vanligt utan lösenord. Har inte du råkat komma in på digitala forskarsalen av misstag?
 
Hälsningar Lissela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna