ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-07  (läst 2105 gånger)

2002-12-20, 02:18
läst 2105 gånger

Malin Lyktberg

Hejsan!
Jag har till min stora sorg, funnit flera oäkta anor i min forkning.
Hur gör jag, vad är korrekt?
En har fått en far som inte är hans biologiska, men som han haft som far, hela sitt liv-detta känns ju inte riktigt korrekt!
Hur har ni andra släktforskare gjort?
Kan jag få tips om hur jag kan finna dessa?
(De är födda 1914,1865 och 2 st. år 1885).
Har jag haft ovanlig otur (odygdiga släktingar?) eller är det normalt att finna så många oäkta barn?
 
Snälla, ge mig råd!
 
/Malin

2002-12-20, 02:20
Svar #1

Malin Lyktberg

Oj då, jag fick inte med mitt efternamn i det tidigare inlägget.
Det är ovanstående + u.t och ingen anonym som skrivit detta.
/Malin

2002-12-20, 06:04
Svar #2

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Hejsan Malin!
Har själv funnit en hel del oäkta barn i min släktforskning, så verkade inte vara så ovanligt förr i tiden, jag har alltid antecknat den biologiska fadern, eller om jag inte hittat honom som fader okänd och då endast under moderns ansedel, antavla (använder mig av disgren)
 
för att hitta eventuella ledtrådar till fadern gäller allmänt att man kan söka i domböckerna,(tingen närmast efter födelsen) husförhörslängderna, bilagor till födelse och dopböcker, provinsläkararkivens eller hälsovårdsnämdsarkivens barnmorskeböcker, eller i förmodad faders bouppteckning (det sistnämnda hämtat ur boken släktforska steg för steg)
 
mvh  
tord

2002-12-20, 08:18
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Malin
 
Jag har även fått rådet av andra släktforskare att söka efter den biologiska fadern när barnet blev konfirmerad! Tydligen brukar man ta med föräldrarna vid konfirmationen.
 
Jag har också fyra oäkta barn bland mina anor. Mellan åren 1820-1896. Och det är hittills bara en som jag har en trolig fader. Föräldrarna gifte sig året efter och vid den tidpunkten försvann barnets beteckning oäkta. Övriga har jag ännu ingen aning om fadern. Men det hindrar ju inte att man släktforskar på styvfadern! Jag har dock skrivit in en okänd fader på min ana så att inget missförstånd skall uppstå.
 
Gog Jul
Magnus Påhlsson

2002-12-20, 10:34
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tips: Läs om oäkta barn i Nättidningen RÖTTER.

2002-12-20, 23:34
Svar #5

Kirsten Volden

Kære Malin.
 Vær ikke sorgfuld. I danske kirkebøger ser man ofte  uægte børn. Man KAN finde sider, hvor 1/3 - ? delen af de døbte børn er født af en ugift mor.
I min egen(og min mands) slægtsforskning har jeg tilbage til midten af 1800-tallet, foreløbig fundet 6 tilfælde - ikke altid er den udlagte barnefader oplyst.
I min mands familie er der en adoption i 1876.
Der arbejder jeg med både på at finde den biologiske fader og med adoptivfaderens slægt. Det har jeg valgt, fordi begge parter har betydet meget for det barn( min mands oldefar),og familiens personalhistorie.
I moderne tid er det jo ikke ualmindeligt, at børn har flere sæt forældre og bedsteforældre, som ofte får stor betydning for deres tilværelse. 
Så tag det roligt, og gør det, du synes er godt og rigtigt for dig og dem du holder af.
venlig hilsen kirsten

2002-12-21, 18:49
Svar #6

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Bara en liten lustig historia angående oäkta barn!
Vid genomgång av norska kyrkoböcker, råkade min blick falla på en födelsenotis, där något var tillfogat senare.  Jag blev nyfiken og läste:  Det oäkta barnet N.N.  med fader N.N. Tillfogat några år senare:  N.N. kunde inte vara far till detta barn, då det visat sig att barnet var en kopia av en annan namngiven man!  Det var före DNA provens tid!
God Jul og Gott Nytt År.
Ulla

2002-12-23, 19:47
Svar #7

Utloggad Marianne Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2021-10-04, 20:51
    • Visa profil
Jag är nybörjare på släktforskning.
I födelseboken för Anderslöv har jag sett följande
notering. Född 22/1 1896 Nils Sigfrid (oäkta)
Modern: Pigan Johanna Sjöstedt ? Nr 25 Anderslöv som hos mig begärt att få detta barn antecknat såsom sitt den 9/2 1896. NJ Gislander.
Är det vanligt att prästen skriver så då barnet är oäkta - eller kan det betyda att modern inte är
moder?

2002-12-23, 21:58
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22005
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 20:12
    • Visa profil
Hej Marianne,
att modern låter anteckna barnet som sitt (eget) är en vanlig notering när uppgift om fader saknas.  
Modern är alltså den rätta.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-02-24, 13:49
Svar #9

Helene Lagerberg

Hej!
 
Jag har under lång tid försökt att finna min farfars biologiska far men misslyckats.  
 
Min farfar Tage ERIC Albert föddes i Gamleby (även registrerad Västervik) 1912-05-18 av pigan (Köpingen nr 29) Karolina Sofia Bring från Lillängen i Kristdala. Fader okänd.  
 
Vad jag har kunnat se är att farfar bodde kvar hos sin mamma, som strax efter födseln flyttade till Västervik, under ett par år. Då gifte hon sig med en Oskar Henrik Roth och här flyttar farfar till sina fosterföräldrar Karl Magnus och Elisabet Lagerberg i Västervik.  
 
Genom lite forskning har jag via min far som besökt/pratat med Karolina Sofias (och Roth) dotter Margit Ida Sofia, gift Solman, fått veta att det finns en massa ättlingar, i och runt Kristdala, som kan berätta mer. Jag har även fått kopia på ett kort på Karolina Sofia.  
 
Jag är jätte glad att ha kommit så här långt då farfars biologiska sida varit helt okänd för oss. Jag skulle bli jätte glad om det finns någon som känner att jag är inne på deras spår eller känner till mer om min familje historia.  
 
MYCKET tacksam för tips om min farfars fader okänd, har försökt att få hjälp hos Tingsrätten i Västervik då farfar adopterades enligt Västerviks rådhusrätt beslut 19 maj 1919.

2003-02-25, 10:04
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Helene! Du kanske kan hitta något i barnavårds- eller socialnämndens arkiv också.
 
Dessutom är det, när det oäkta barnet ligger så nära i tid, också givande att intervjua släktingar. De kan ofta ha värdefull information som behållits inom släkten. Varning dock för skrönor om adliga eller kungliga snedsprång! Sådant är många gånger avsett att lägga ut dimridåer för den mer oglamorösa verkligheten.
 
Har du tittat i Rötter under länken Tips&Råd > Oäktingar?

2003-02-26, 09:25
Svar #11

Lena Walther

Marianne!
Att modern lät anteckna barnen som sina hade med arvsrätten att göra. Enligt Kongl. författning 1860 fick oäkta barn rätt att ärva sina mödrar till viss del men först efter att barnen skrivits in som deras i kyrkboken.

2003-03-03, 10:20
Svar #12

Utloggad Birger Bring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Helene och välkommen till släkten Bring.
 
Din farfars mor Karolina Sofia var min faster. Hennes far, min farfar, var båtsmannen no.118 Karl Petter Bring vid Tjust Båtsmanskompani.
 
Jag har inga skrönor om kungliga snedsprång eller liknande att komma med, det handlar mest om bönder och torpare från Kristdala och Mörlunda, med någon koppling till den kända prästsläkten Duraeus/Meurling.
 
Släkten Brings historia saknar för den skull inte dramatik. Slagsmål i Pireus, Grekland med åtföljande degradering, seglats till den dåvarande kolonin St. Barthelemy i Västindien med mera.
 
Hör av Dig så får vi byta informationer.
 
Birger Bring

2003-03-03, 17:48
Svar #13

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2364
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 09:40
    • Visa profil
Hej på er alla glada släktforskare.
Jag har hittat några stycken oä barn i släkten, jag har tagit med dem i min i min forskning, de är ju släkt till mig i alla fall. Jag har följt dem så länge jag har hittat dem i kyrkoböckerna.
 
MVH Ulla Lundell

2003-03-08, 17:23
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Varför släktforska överhuvudtaget? En anledning kan vara att det skapar en förståelse för varför mitt eget liv ser ut som det gör. Visst är det intressant att följa generna, men också min mormor som inte var min mammas biologiska mor har ju påverkat min mamma och mig mycket.
 
Om jag vill förstå detta och veta bakgrunden till det som hänt och till de föremål jag ärvt, så måste jag ju forska även på mormors sida - även om hon inte är släkt? Likväl som jag forskar på biologiska mormors sida.

2003-03-18, 19:48
Svar #15

Christina Holmér-Gunnerfält

Hittade denna länk. Kan någon upplysa mig om var man hittar domböckerna? Finns de på Landsarkivet?
Som nybörjare vet jag inte.
Hälsningar
Christina

2003-03-18, 22:20
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns en hel del att läsa om oä barn på  Rötter. Och om du surfar vidare på Rötter, så finns där också sidor om domböcker och mycket annat.
 
Klicka på den röda knappen överst i vänsterspalten.

2003-03-25, 12:57
Svar #17

Gunnar Elofsson

Hej! Vi har fastnat på min farfars mor Alma Adelina Sofia Andersdotter *18661001-+19680110
I födelseboken I Västervik står det:Anteckningar om absolution felas,men på intyg av madame Anna Törngren har Anna Sofia Andersdotter(mamman till Alma)fått betyg om undergången absolution.Har någon något tips?

2003-03-25, 23:47
Svar #18

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Absolution, eller avlösning, är liktydigt med tillförsäkran av syndernas förlåtelse åt den botfärdige.

2003-04-09, 19:06
Svar #19

PO Wallin

Min farfar Johan Isaksson Wallin född 1885-09-21 i Skarstads församling Vara som oäkta son till Charlotta Isaksdotter i Brotorp Tråvad. Han dör i Skövde 1935-02-11.  
Hur skall jag få fram vem som var hans far. För han hette Isaksson Wallin och vad jag förstår så gifte sig aldrig hans mamma, men var har då han och hans bror fått namnet Wallin ifrån. Det kan ju hända att det är efter deras far.
Kan någon ge mig ett tips så vore jag tacksam.
 
Mvh P-O Wallin

2003-04-10, 13:38
Svar #20

Sune Lundin

hej P O
Nej tror inte att din farfar hette Wallin, det namnet antog han nog själv i vuxen ålder. Mera då att fff hette Isak, men nu hette modern Isaksdotter. Familjenamn fick nog bara en oäkta son/dotter om han var erkänd av fadern och fadern gav tillåtelse till det eller om modern verkligen propsade på att så skulle ske. Hade inte farfar något mer namn än Johan?, i mina fall har det andra namnet varit faderns förnamn. Om det är ett ovanligt namn så är det bara att söka i närmaste omgivningen och den ev fadern kanske finns där. Domböckerna kan även vara till stor hjälp även om det är efter 1860.

2003-04-11, 07:48
Svar #21

PO Wallin

Hej! Jag söker släkt till Johan August Vallin f. 1857 Lengjum i Tråvads annex församling i Skaraborg, Laske rote Stora Tomten. Son till Hemmansägare Sven Andersson f.1821.
Kan han möjligen vara far till min farfar Johan August Wallin f.1885 Skarstad som var oä. son till Charlotta Isaksdotter f.1861 Börsen, Laggaretomten d.1943 Vara fg.

2003-12-05, 19:12
Svar #22

Utloggad Maj Ranerfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2013-10-09, 09:36
    • Visa profil
Hej!
Jag och min man har i vår släktforskning stött på följande problem: I dopboken på det datum då min morfar Gustav Adolf föddes i Arboga står det Carl Gustaf oäkta. Modren okänd. Convolutet med uppgift på föräldrarnas namn aflemnat med påskrift till Barnmorskan Fru Fröman. Hb fol 93
I hfl står står på sid 93 mitt på sidan: Cackeradt barn Carl Gustaf *1866 18/6 i Arboga döpt 19 juni 1866 af Törnqvist, som påtecknat convolutet med föräldrarnas namn och återlemnat det till Barnmorskan Fru Fröman.
Vet någon vad som menas med Cackeradt barn?  
Finns i något arkiv möjlighet att få tag på convolutet som hade överlämnats till barnmorskan Fru Fröman i Arboga?
Mycket tacksam för svar! Maj Ranerfors Hedemora.

2003-12-05, 23:20
Svar #23

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Cackera eller kachera betyder dold och kommer av det franska ordet cacher.  
Jag kan nog inte ge dig stort hopp, förmodligen förvarade hon konvolutet privat men du skulle ju kunna undersöka om det finns som bilaga till barnmorskejournalen.

2003-12-06, 10:28
Svar #24

Utloggad Arnold Mellgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1221
  • Senast inloggad: 2022-06-07, 13:25
    • Visa profil
    • www.arnoldmellgren.se
På tal om oäktingar. Har noterat inte mindre än 8 st oäktingar på fädernesidan i min forskning. Min farfar var oäkting, född i Hedemora sfs, och även hans två syskon (tre olika fäder). Resterande oäktingar finns i samma ofullständiga släkttavla på 1800-talet. Har försökt hitta fäderna men har mer eller mindre gett upp.

2003-12-06, 17:57
Svar #25

Utloggad Stig Ronnegren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2010-11-20, 17:44
    • Visa profil
Hej alla med oäktingar.
 
När jag sökt uppgifter i dödboken har jag hittat
fotograferade lösa lappar, där prästen skrivit att
NN på sin dödsbädd erkänt faderskapet på NN.
Vilken församling det gäller kommer jag inte ihåg.
Det var ingen i min egen släkt, så det kan finnas hopp. Det gäller att kolla alla källor.
MVH Stig Ronnegren

2003-12-06, 21:26
Svar #26

Anders Andersson

Jag hittade i dag ett barn på en avlägsen släktgren (alltså ej någon ana) som väckte min nyfikenhet: Carl Johan, född 30/12 1820 i Källbo, mor Sophia Lidman, h. enligt skriftemål något datum i januari 1821 (ungefär citerat från Järlåsa C:4 sid 41; jag kan minnas något ord fel).
 
Pojken nämns även i hfl (Järlåsa AI:6 sid 216); inte heller här anges någon far, men eftersom modern (Anna Sofia Lidman) flyttar till Långtora 1822 utan att ta honom med sig misstänker jag att sonen avlidit, och undersöker dödboken:
 
Torparen Olof Källgrens i Hanelund son Carl Johan, förkylning, död 18/8, begraven 26/8, 7mån 2v 4d (Järlåsa F:1 1821:23).
 
Den noggranna åldersangivelsen säger mig att det bör vara rätt Carl Johan (jag tror inte han hade någon namne född vid samma tid), men vad är nu detta? Är Olof Källgren månne den biologiske fadern som uppenbarat sig och rentav får stå som ende namngiven anhörig i dödboken, eller är det en adoptivfar? Vad är hans relation till pojkens mor?
 
Dessvärre hittar jag i Järlåsa AI:6 (1812-1824) ingen Olof Källgren i Hanelund, så jag kan inte få uppgiften i dödboken bekräftad. Det kanske går att hitta honom någon annanstans genom hårt arbete, men jag frågar mig vad det kan ge. Jag har följt Anna Sofia Lidman från hennes födelse 1803 via vistelsen i Långtora 1822-1825 till dess hon 1825 gifter sig i Järlåsa med Karl Ersson Forsberg, och inte sett spår av någon annan förbindelse (förutom sonen).
 
Hur bedömer man en sådan här faderskapsuppgift, som återfinns i dödboken av alla ställen? Har någon träffat på något liknande fall? Den drygt halvårsgamla pojken är oviktig för min forskning, men jag tycker källuppgifterna ser underliga ut.

2003-12-07, 14:15
Svar #27

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Varför pratar ni om oäkta barn?
 
Jag har aldrig träffat på ett barn som är oäkta, tvärtom faktiskt så de har varit hur äkta som helst. Jag vet att det stod antecknat i födelseboken på ogifta mödrar och att samhället har haft en konstig syn på människor, men det kan vi ju lämna bakom oss nu för vi lever ju faktiskt på 21:a århundradet.

2003-12-07, 14:25
Svar #28

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jan,
Där skrev Du något, som jag har tänkt skriva länge.
OÄ byttes ut till UÄ för länge sedan och betyder utomäktenskapliga barn.
 
Oäktingar låter som någon slags trollungar eller bortbytingar, som passade bättre i 1700-talets syn på barn födda utom äktenskapet.
Vi behåller ju inte de gamla orden krympling, döv och dumb m.m.
Det säger ganska mycket om människors syn på saker och ting, vilka ord man använder.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2003-12-07, 15:40
Svar #29

Ingrid Larsson

Jag ska citera min far (f 1910) som alltid sa:
 
det finns inga oäkta barn- alla barn är äkta.
 
Det instämmer jag till fullo i.
 
Vänliga hälsningar Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna