ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-18  (läst 1361 gånger)

2005-02-16, 18:48
läst 1361 gånger

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:01
    • Visa profil
Nu har jag kikat lite på broschyrer och CD från förbundet med gamla loggan (och även jämfört med några andra utgivare). Jag ser inga som helst problem med utrymmet i något fall. Även vänsterställd ställd fungerar bra. Det finns stora möjligheter att variera placeringen på olika sätt. Det är också mycket tydligt vem som är utgivare.
 
Vad är egentligen problemet ....?

2005-02-16, 19:26
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej
Välkommen tillbaks Jörgen. En bra sammanfattning av då. Enda skillnad från min sida att den här gången är jag nog på samma sida som du.
 
Tack för svaret Ted. Har trott att Släktforskarförbundet har varit någon slags folkrörelse, men är det ett vanligt företag så kanske jag förstår att VDn kan bestämma vad och hur som ska göras där.  
Någon vidare diplomati behövs ju inte då.  
mvh
rune

2005-02-16, 19:30
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Men Esbjörn  
vill man göra något själv så gills ju inte nåt gammalt, utan då ska det vara nytt, av egen tillverkning.
rune

2005-02-16, 20:51
Svar #3

Lisskulla Engström

Nya Loggan är ful på vit bakgrund också.
Eivor har helt rätt i att ex ett bäckhorn och ett gammalt brev hade varit snyggt och då i kombination med texten Sveriges Släktforskarförbund.
De 4 gamla varianterna är också snyggare och borde gå utmärkt att använda.
Men eftersom en vanlig liten släktforskare helst inte ska lägga sig i så får det väl bli som det blir. Jag får se till det vackra innehållet i stället.
 
 
Lisskulla

2005-02-16, 21:21
Svar #4

Ingrid Wikberg

De gamla snyggare loggorna går visst att använda som grund!
Man kan leka med typsnitt, med färg och koppla med en bild t ex bläckhorn och ett gammalt brev enligt Eivors och även Lisskullas förslag!
OCH en person med känsla, blick och kunskap om design hade kunnat skapa något vackert & stiligt.
 
 gonatt!

2005-02-16, 21:30
Svar #5

Utloggad Lars Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1122
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:47
    • Visa profil
Rune - instämmer i vad du säger.
Har själv trott att det varit en folklig förankrad folkrörelse,men det visar sig mer och mer att det är en variant på toppstyrt företag där  VD:n bestämmer och sen beslutas det i efterhand på styrelsemötena.
Det har man ju sett i företagen hur vissa högre chefer bytts ut p.g.a oegentligheter. Dock inte sagt att det är detsamma förhoppningsvis här.
Det är kanske tur att styrelseprotokollen inte är offentliga och läggs ut för då ser man hur besluten fattats....

2005-02-16, 21:45
Svar #6

marbel

Förvisso sysslar vi ju i mångt och mycket med sådant som är gammalt men glöm inte att vi lever i dataåldern och kommunicerar med tangentbord här på Anbytarforum. Vore det så fel att blanda gammalt och nytt i en logga och visa att släktforskare inte bara är gamla och mossiga utan kan ta till sig ny teknologi. Att vi ser lika mycket framåt som bakåt.
 
Vad sägs om en fjäderpenna och ett tangentbord tillsammans i skön harmoni?
 
Hursomhelst tycker jag att nästan alla andra förslag skulle vara bättre än det som vi nu har påtvingats. Jag hakar glatt på tidigare inlägg om att utlysa en tävling bland medlemmar/användare där vi sedan får rösta. Ett beslut taget på ett sådant demokratiskt sätt är det svårt att argumentera emot, oavsett vad ens egen smak är. Ingen som följt debatten här har ju kunnat undgå att märka vilket engagemang frågan om en ny logga väcker och förbundet bör ta till vara vår entusiasm så länge vi har ork kvar.  
 
//Marie

2005-02-16, 21:56
Svar #7

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Marie, det verkar krångla vidare med ditt användarnamn/lösenord - säg till om du behöver få ett nytt lösenord bara!

2005-02-16, 22:32
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
Ted skriver att ny Grafisk profil för förbundet tagits fram. De kommentarer som kommer från personer i min omgivning, som arbetar med grafisk formgivning är:
 
FUL!
Vad är syftet/vad vill den nya profilen markera?  
 
Jag har mycket svårt att förstå vad profilen ska peka på, vad vill den markera för förändring eller vilken värdegrund vill den framhäva för Sveriges Släktforskarförbund?
 
Att motivera förändringen med plats på CD osv låter lite tunt och det som åstadkommits ser för mig ut att vara en oharmonisk sammansättning av tung, orörlig/stel, ganska trött och tråkig betonggetto fundamentalism. Men det är kanske så förbundet vill framhäva sig, vad vet jag
 
Mats

2005-02-17, 00:50
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 00:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Centrerad nog? I varje fall lika mycket höger- som vänsterställd... J
 

 
Typsnitt och färg kan naturligtvis ändras efter behag, liksom linjerna.
 
 
 
Fast helst skulle det vara en vapensköld med lämpliga symboler.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-02-17, 07:38
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
1) Varför är styrelseprotokollen hemliga?
2) Vad är motiveringen till detta?
3) Det har väl inte alltid varit så?
4) Varför ändrades det isåfall?
 
5) Det går ju att ändra på igen, om tillräckligt många Gräs(liga?)rötter vill det!
 
Experimentloggan fick mig från första stund att tänka på något tråkigt fackförbundsenblem eller liknande, t ex (Sveriges) Statsanställdas förbund.
Eller möjligen påminner den om någon gammal myndighetsutövande Af-skylt (Arbetsförmedlingen)?  
 
Framtagande av ny logga skänker ju visserligen arbete åt förslagställare och experimentlystna, samt en hel del tidigare nöjda medlemmar som känner sig/blivit odemokratiskt bortloggade, MEN är det verkligen NÖDVÄNDIGT, när det som Ted själv konstaterar finns å många viktiga(re) (och många roligare) frågor att gemensamt ta tag i?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-17, 08:41
Svar #11

Eivor Andersson (Ema)

Den röda var fin, Jörgen.
 
Hälsn. Eivor  

2005-02-17, 12:15
Svar #12

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Stefan,
Styrelseprotokollen kan inte offentliggöras i sin helhet eftersom de ibland innehåller uppgifter om vår personal, eller våra samarbetspartners. Däremot presenteras all information som kan vara av intresse för medlemsföreningarna och allmänheten dels i medlemstidningen Angeläget (som också finns i PDF-format på Rötter, för alla intresserade) och dels på förbundssidorna i Släkthistoriskt Forum. Tidigare har det ibland varit så att de föreningar som så begärt har fått kopior på styrelseprotokollen, en rutin som upphörde för ett par år sedan. Det är f.ö. inte särskilt vanligt att styrelseprotokoll görs offentliga. Däremot kan man alltid begära att få utdrag ur protokollet i särskilda ärenden.
 
När det gäller din punkt 5, så var ärendet uppe vid Riksstämman i Östersund i august förra året i form av en motion från StorStockholms Genealogiska Förening. Den motionen röstades ned med utgångspunkt från just de argument som jag presenterat ovan. Förutom hänsyn till dem som omnämns i protokollen nämndes också som ett argument att man ofta i styrelseprotokoll har med redogörelser för känsliga upphandlingar och avtalsförhandlingar av olika slag. Sådan information kan knappast göras offentlig, eftersom detta skulle kunna störa upphandlingen respektive förhandlingarna.  
 
Att presentera protokollen på Internet är helt uteslutet p.g.a. Personuppgiftslagen (PUL).
 
med vänlig hälsning
Ted Rosvall

2005-02-17, 14:12
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för ditt svar Ted!
 
När det gäller öppna styrelseprotokoll så går ju det att lösa om man ser det som angeläget. Man kan ha sekretessbilagor för t ex känsliga uppgifter om person eller upphandlingsförfarande, som då kan släppas när det hela är klart.
--------------------
 
Intressant loggbokscomeback Jörgen Tollesson!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-17, 19:47
Svar #14

Lisskulla Engström

Snyggt Jörgen!
 
F ö kan man titta på Jönköpingsbygdens Genalogiska Förening - snyggt och i stil som anknyter till forna tider - kunde kombineras med Jörgens placering av orden!
 
Lisskulla

2005-02-17, 20:08
Svar #15

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:01
    • Visa profil
Jag känner att jag inte kan släppa den här frågan än (jag har en gammal ana som var konstnär och det är väl hans gener som lever om i mig ...)
 
Min huvudinvändning är ändå att jag anser att det är viktigare att framhäva vad loggan representerar, t.ex. att vi är ett förbund av/för släktforskare (egentligen förbund av föreningar).
 
En bokstavskombination som SSf tillför inte något värde och ger inga meningsfulla associationer i nuvarande utformning (möjligen om man har någon relation till exempelvis Sveriges Scoutförbund eller Svenska Stöldskyddsföreningen som vi då kan förväxlas med).
 
Det är fascinerande att tänka sig att det skulle vara så enkelt att komma ur den här hopplösa soppan med inslag av hätska inlägg och låsta positioner. Så gott som alla skulle förmodligen känna sig som vinnare om styrelsen helt frankt bestämmer sig för att gå tillbaka till gå och tills vidare återställa den gamla loggan här på webben. Jag är övertygad om att styrelsen skulle gå mycket stärkt ur en sådan helomvändning. Det kan också bli en succ? för Ted (det är han väl värd).  
 
Om styrelsen anser det vara av stor vikt för släktforskarna att byta grafisk profil (och det förutsätts finnas ett bra underlag som tydliggör detta) gå gärna vidare med frågan. Men satsa på att få bredd i förankringen åtminstone om det handlar om stora förändringar. Det är nog OK om arbetet och förankring tar lite tid. Ta gärna tillvara de goda uppslag och id?er som redovisats i tidigare inlägg här (senast Jörgen, men även de nuvarande alternativen, som Håkan S visat, är värda fortsatt uppmärksamhet).

2005-02-18, 00:40
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Har roat mig med att, på fri hand, skissa på en ny logga. Naturligtvis går det att snygga till den betydligt med rätt utrustning och handlag. Den ser ut så här:
 

 
Utgångspunkten är alltså att SSf bibehålls. I en annan omgivning blir bokstavskombinationen inte så iögonfallande. Sedan har jag knutit an till Jörgens senare förslag (den med röd text).
 
Symboliken i övrigt:
 
- cirkeln runt SSf = livscykeln.
 
- tecknet * till vänster i cirkelns öppning = födelsen, ? till höger = döden. Däremellan lämnar vi alla spår som släktforskaren gärna vill finna och inte låta gå till förgängligheten.
 
- boken symboliserar kyrkoböckerna. Den källa  släktforskaren stöter på först, används flitigast och som är den viktigaste.  
 
- gåspennan kan symbolisera flera saker; den gamla handstilen, kyrkobokföringen, myndigheternas registrering av medborgarna, släktforskarens noteringar m m.
 
Ja, det var mitt lilla förslag på kvällskvisten!  
 
//Leif
 
PS Antas detta av förbundet förväntar jag mig en gratifikation i form av en tur- och returresa till Michigan, så att jag får möjlighet att beskåda platsen där mina utvandrade släktingar slog sig ned   DS

2005-02-18, 00:52
Svar #17

Kurt Modig

Som förbundskassör och därmed styrelseledamot känner jag ett behov att redogöra för min syn på loggan.
Varje organisation - företag eller förening - kommer någon gång till en tidpunkt då det känns nödvändigt att genom en grafisk profil markera sin särställning. En sådan grafisk profil innehåller naturligtvis en logotype men även en mängd andra saker såsom brevhuvud, rapporter, formulär, visitkort, skyltar, broschyrer, tidskrifter, bokomslag.
Under januari inventerade vi på kansliet Förbundets nuvarande grafiska profil. Vi fann då att en enhetlig utformning saknades. Olika typsnitt, odefinierade färgtoner och ett flertal olika färger och fonter på det som använts som Förbundets logotype. (Se även Håkan Skogsjös redogörelse för fyra olika logotyper).
Ett utkast till ny grafisk profil utarbetades och dess logotype sändes på remiss till samtliga styrelseledamöter.
Inför flyttningen till Sundbyberg och den nya adressen hade vi varit försiktiga med att beställa nya kuvert. Vi tog därför tillfället i akt att använda tankarna bakom den nya grafiska profilen på de nya kuverten och några andra ställen. Dels skulle vi kunna få några reaktioner (och dom kom ju) dels skulle Styrelsen ha något konkret att diskutera vid nästkommande styrelsemöte.
Förändringen av den grafiska profilen är en styrelsefråga och som sådan av yttersta vikt. En riktigt utformad profil skall överleva både denna och kommande styrelser. Själv har jag erfarenhet av en grafisk profil som lanserades på 60-talet och fortfarande lever kvar med oförändrad kraft.

2005-02-18, 06:14
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Hej Kurt
Styrelsen bestämmer. Enväldigt?? Inte efter samråd med någon annan?  
Och du tror att det här SSf överlever över tid?
mvh
rune

2005-02-18, 09:07
Svar #19

Ingrid Wikberg

Kurt, Med anledning av det du skriver och poängterar; Se då till att det blir en logotype värd namnet! Som är vacker, säljande och skapad av någon med känsla och kunskap inom området!
 
Bokstäverna uppe i vänstra hörnet hör då inte ihop med det du beskriver som grafisk profil.
 
Är de som sitter med i föreningsstyrelserna rädda för er i toppen och vågar inte säga vad de tycker? Eller är det så att ingen har krav på att varumärket ska vara vackert också?  
Det har med färg och form att göra. Alla har kanske inte känsla för det, därför vore det nog bra om ni anlitade någon som jobbar med design.

2005-02-18, 09:25
Svar #20

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Jag måste rätta Kurt, och försöka lugna Rune, Ingrid och övriga debattörer.
 
Som 1:e vice ordförande och även jag styrelseledamot vill även jag redogöra för min syn på framförallt handläggandet av den nya loggan, som jag väljer att kalla (Ted's ord) för ett experiment som ska behandlas på kommande styrelsemöte.
 
Som Kurt har skrivit ovan har ”förslaget” sänts ut till styrelsen, MEN det har (vilket också bevisats för de inblandade) inte kommit fram till alla, jag har inte fått ta del av förslaget p g a att mina e-postadresser har angetts på ett felaktigt sätt. Med vetskap och erfarenhet av hur ”het” en sån här fråga är kan man inte nöja sig med att ingen kommenterat den, man måste KRÄVA in svar från samtliga.
 
Själva loggan väljer jag att inte kommentera här, men alla medlemmar i styrelsen känner mig tillräckligt väl för att veta att jag inte hade låtit detta passera utan kommentar.

2005-02-18, 09:37
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Tack för de orden Torbjörn! Jag satt och hoppades att du skulle höra av dig om detta och se min önskan gick i uppfyllelse! Så långt iallafall!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-18, 11:18
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det glädjer mig mycket att höra att de flera styrelseledamöter finner frågan vara av så stor vikt, och att frågan vederbörligen kommer att behandlas av styrelsen innan ett beslut fattas.
Jag har inga problem med att Släktforskarförbundets styrelse tar beslut jag inte håller med om, om de bara tas i ordentlig ordning. Däremot så tycker jag att beslut skall tas ordentligt, att de inte skall implementeras först och beslutas sedan, samt att det är bra om beslut av denna typ förankras i medlemsorganisationerna. (Mitt förslag om att skicka ut förslaget på remiss till medlemsföreningarna kvarstår, även om det går lite trögare att jobba på detta sätt så ger det fantastiskt mycket bättre uppslutning runt ett beslut. Den svenska samhällsmodellen har, i mitt tycke blivit så framgångsrik just genom att den innehållit så pass liten toppstyrning och att beslut utretts och beretts så grundligt. Långsamhet ger tid för eftertanke, vilket är bra.)
 
Sedan så hoppas jag att Förbundsstyrelsen tar en ordentlig diskussion om hur den sköter sin kommunikation och formulerar sina uttalanden, det har skett en del relativt anmärkningsvärda och tämligen illa formulerade uttalanden både här och i frågan om RAÄ:s flytt.

2005-02-18, 14:13
Svar #23

Ingrid Wikberg

Intressant att SSr-logotypen nu är ett experiment....  Då kan vi hoppas på att det blir något vackrare.
 
Gott!

2005-02-18, 15:14
Svar #24

Peter Karlsson (Peterk)

f-et må vara litet - men ett r ser det väl inte ut som..

2005-02-18, 16:33
Svar #25

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Kurt Modig skriver ovan att jag har redogjort för att det skulle finnas fyra olika logotyper, vilket är fel. Förbundets logotyp finns i fyra olika varianter, för att kunna passa i olika sammanhang. Att en logotyp finns i olika varianter är inget ovanligt, tvärtom är det ofta en praktisk väg att gå för att få den så funktionell som möjligt. Det tillgängliga utrymmet kan variera liksom de tekniska förutsättningarna.  
 
Vad gäller typsnitt och färg, så har typsnittet varit detsamma ända sedan slutet av 1980-talet (en variant av Caslon), likaså färgen (blå). Den blå färgen är inte närmare definierad, men det är förstås möjligt att göra (den har nog ofta motsvarat ungefär Pantone Reflex Blue).
 
Jag blir lite fundersam över Kurts upplysning att en grafisk profil förutom en logotyp också innehåller en mängd andra saker såsom brevhuvud, rapporter, formulär, visitkort, skyltar, broschyrer, tidskrifter, bokomslag. Det som räknas upp är väl snarast trycksaker där en grafisk profil används. Modeordet grafisk profil brukar däremot användas för de generella instruktioner och anvisningar som anger hur en organisation eller ett företag ska profilera sig grafiskt (främst på trycksaker, men kan förstås gälla allt från firmabilar till flygplan - beroende på vad man sysslar med). En grafisk profil brukar innehålla uppgifter om hur logotypen ser ut och hur den används, vilka färger och typsnitt som rekommenderas och så vidare.
 
Själva grunden för den grafiska profilen är dock inte något tyckande om vad som är vackert eller fult, utan det handlar om att försöka kommunicera ett grundläggande budskap som ofta kan konkretiseras i några enstaka ord, typ trygghet (kan passa för ett försäkringsbolag) eller ungdomlighet (för äventyrsresor).
 
Mats Ahlgren var tidigare i den här diskussionen inne på vad den nya loggan kunde tänkas signalera: ...en oharmonisk sammansättning av tung, orörlig/stel, ganska trött och tråkig 'betonggetto' fundamentalism. Men det är kanske så förbundet vill framhäva sig, vad vet jag, skrev han.
 
Det finns alltså - på gott och ont - ett samband mellan visuellt intryck och upplevelse. Och det är detta samband det gäller att utnyttja på ett bra sätt.
 
Den som vill se en grafisk profil i praktiken, kan kika på Sundbybergs kommuns (klicka här). Den kan ju passa bra som exempel eftersom förbundet just har flyttat dit. Kommunen vill uppfattas som trygg, trovärdig, aktiv och expansiv.
 
Jag tror att en bra och framkomlig väg till en grafisk profil för Sveriges Släktforskarförbund, vore att först tydligt klargöra vad förbundet står för och hur det vill uppfattas. I den processen är det säkert inte fel om också medlemsföreningarna engageras. Resultatet bör kunna sammanfattas i några ord som nästan alla kan vara överens om: Just så ska Sveriges Släktforskarförbund vara! Sedan gäller det för en grafiskt kunnig person att fånga innebörden av dessa ord i logotyp, typsnitt och färgval, etc, på ett övertygande sätt. Och så slutligen är det bara att förankra och presentera härligheten.
 
Och förhoppningsvis ta emot massans jubel.

2005-02-18, 17:09
Svar #26

Ingrid Wikberg

Oj,Det va ett litet skrivfel jag fick till...  SSf menade jag givetvis. Hoppas ingen tog illa upp.

2005-02-18, 17:13
Svar #27

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Håkan Skogsjös inlägg visar säkert på vad många tycker att en grafisk profil skall representera.
 
Jag skriver helhjärtat under på det inlägget.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2005-02-18, 17:16
Svar #28

Ingrid Wikberg

Håkan: när något uppfattas som bra och passande i sitt sammanhang -då kan man säga att det är vackert. Det handlar då inte om ett allmänt tyckande  
 
Likaväl som t ex en lösning på ett matematiskt problem kan kallas att den är skön......
I övrigt håller jag med dig.
 
Fast jubel...?

2005-02-18, 17:31
Svar #29

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Med sitt inlägg visar Håkan Skogsjö med all önskvärd tydlighet vad det hela handlar om. Instämmer med honom till fullo.  
 
Förhoppningsvis tar förbundsstyrelsen till sig detta och agerar i enlighet med den handlingslinje han skisserar.
 
Jag delar också Anders Rydbergs syn på saken i sitt senaste inlägg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna