ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namn åt de döda  (läst 1480 gånger)

2004-08-29, 02:23
läst 1480 gånger

Anders Andersson

Myndigheterna förefaller ungefär lika okunniga som allmänheten om vad lagen egentligen säger, men det är förstås bekvämare för myndigheten att skylla på PUL än att säga vi vill inte/orkar inte/har inte råd. Det finns ytterst få domar rörande PUL, men väldigt många tolkningar utan uppenbar grund som cirkulerar i den allmänna debatten. Det finns exempel på myndigheter som uttryckligen sagt ungefär vi vet att PUL inte kräver det, men vi har själva valt att tillämpa en striktare tolkning än lagen stadgar, av hänsyn till den personliga integriteten (Umeå universitet, angående forskares frihet att publicera vetenskapliga artiklar elektroniskt utan att be alla författarna till verk som omnämns i källförteckningen om lov).
 
Sedan har Internet blivit ett grovt svepskäl för nästan vilka restriktioner som helst, men PUL nämner inte något datanät överhuvudtaget, utan detta är också en tolkning med många led. Om vi själva skulle tillämpa lagen lika vidlyftigt, så skulle vi få lägga ned Anbytarforum, för här behandlar vi varandras personuppgifter varje dag utan tillåtelse. Jag är glad att Släktforskarförbundet inte lagt ned Anbytarforum på denna grund, men det betyder antingen att man medvetet bryter mot lagen, eller att man inte tolkar lagen på samma sätt som Riksarkivet gör. I avvaktan på ett klart utslag i domstol (som kan överklagas) bör vi akta oss för att ge lagen en vidare innebörd än den är tänkt att ha, för den innebörden kan stelna och fastna i det allmänna rättsmedvetandet.

2004-10-28, 16:32
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Nu är insamlingen avslutad för det material som kan komma med till Sveriges dödbok 3. De som fortfarande arbetar med registrering kan alltså ta det lugnt ett tag och granska sina uppgifter noga, eftersom version 4, som förhoppningsvis blir helt komplett med namn före 1970, kommer först om sådär ytterligare tre år.
 
De allra flesta har följt instruktionerna bra och lämnat ett komplett och korrekt material, men det finns ett antal registrerare som uppenbarligen inte läst instruktionerna som medföljde Excel-filen särskilt väl.
 
Detta medför att det pågår en hel del efterarbete för att rikta upp materialet. Brister som tagit tid att åtgärda är exempelvis för långa (max 27 tecken) adressfält. Det kan förekomma upp till drygt 70 tecken i det fältet som då behövt omredigeras manuellt.
 
I personnummerfältet har man ibland gått in och ändrat trots att det uttryckligen står att det inte får röras och att ändringar i stället ska skrivas in i rättelsefältet. Detta innebär exempelvis att en person som fått ett nytt personnummer inte kommer att ha någon dödförsamling eftersom den uppgiften hör till det gamla personnumret.
 
Jag vill därför att den som ändrat ett personnummer UTAN att notera det gamla i rättelsefältet skickar ett mejl till mig med uppgifter om detta (klicka på namnlänken).
 
Carl Szabad, projektledare för Sveriges dödbok 3.

2004-10-28, 19:24
Svar #2

Mikael karlsson

Carl
 
Nyfiken fråga på Sidan för namn åt de döda anges  
75,01 % vad blev verkligheten utav kompletterande material minus eventuellt oandvändbart material ?
 
Version 4 som du uppger skall komma om ca 3 år,
Kan man adoptera sig för detta ?  
Och utgår det någon belöning i så fall ?
Eller hur tänker ni gå tillväga för att Komplettera resterade till version 4 ?

2004-10-28, 21:05
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Mikael! Hittills har jag fått 1.140.000 poster för perioden 1950-1970 men allt är ännu inte levererat. För 1947-1949 finns det ungefär 121.000 poster.
 
Jag förmodar att adoptionerna löper vidare som tidigare. Den delen av projektet är inte mitt bord.

2004-10-28, 21:49
Svar #4

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Efter det att Sveriges Dödbok III har utkommit skall förbundsstyrelsen ta ställning till hur och i vilken takt arbetet med att åstadkomma en helt komplett Version IV skall fortsätta. Klart är, att de 25% som fortfarande fattas i projektet Namn åt de döda på något sätt skall klaras av, förmodligen i en kombination av frivilliga insatser och särskilda projekt. Det kan också bli aktuellt att försöka komplettera sådana poster som nu har fått för- och efternamn, men där fortfarande uppgifter om civilståndsändring, födelseort och flicknamn saknas.
 
Men låt oss nu först fröjdas över Version III, som snart utkommer. Den innehåller f.ö. en extra bonus: Ca 11.000 svenska dödsfall i utlandet (t.ex. i USA, Spanien, Norge, Danmark, Finland o.s.v.) från tidigit 1990-tal till och med 2003.
Uppgifter, som det i många fall vore mycket svårt att få fram på annat sätt.
 
Mvh
TED ROSVALL

2004-10-28, 22:36
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Är det bara från 1990-talet och framåt som dödsfall utomlands kommer med? En skolkamrat som omkom, 18 år gammal, vid en trafikolycka i Kenya 1961 kommer alltså inte att finnas med? Han fanns i alla fall med i en avgångslängd för Oxelösund, som jag använde mig av för att plocka fram uppgifter till projektet. Men jag höll på med årgångarna 1953-57 och kunde alltså inte föra in honom i min extra-fil.
 
Eller kommer dödsfall utomlands med, om de blivit införda i församlingsboken hemma, så att man snarare ska tolka det så, att bonusen, som Ted skriver om, gäller utlandssvenskar som inte längre fanns i den svenska folkbokföringen?
 
Mvh
Ingegerd

2004-10-28, 22:39
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Ingegerd! De som avlidit och varit skrivna utomlands har vi fått via Riksförsäkringsverket och de har inte äldre med i sitt dataregister.
 
Om din klasskamrat var skriven i Sverige så ska han finnas med på CDn redan.

2004-10-29, 08:35
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för förtydligandet, Carl. Jag tolkade 'utomlands' lite för 'bokstavligt' från början.
 
Mvh
Ingegerd

2004-10-29, 15:47
Svar #8

Mikael karlsson

De sista 25 % och eventuella rättningar borde ju helst starta så snabbt som möjligt då bör det ju finnas klart om 3-4 år...

2004-12-18, 16:09
Svar #9

Fredrick Andreasson

Hej!
 
Kan man få ett närmare förhandsbesked när ovanstående CD-skiva finns ute i handeln? Jag skulle bara vilja veta inom vilken månad den är klar annars börjar jag att klättra på väggarna..
 
Mvh
Fredrick Andreasson

2004-12-18, 16:18
Svar #10

Carl Szabad (Carl)

Den kommer förhoppningsvis i februari. Tidigare är sagt januari/februari men nyligen beslutade styrelsen att den även ska göras i en engelsk version och det tar ju ett tag att översätta alla texter och layout.
 
Carl Szabad, projektledare
 
 
 
Se även Anbytarforum: Källor: CD-skivor: Sveriges dödbok 3 (kommande CD)
//Anbytarvärden

2004-12-22, 13:33
Svar #11

Fredrick Andreasson

Hej Carl!
 
Gick det inte att göra en svensk och en engelsk version separat? Jag tänkte bara att man då slapp ytterliggare förseningar i ett redan försenat projekt. Men jag har respekt för att det kanske lett till ökade kostander och en avsevärd försening av utgivningen av den engelska versionen i slutändan.
Att det ges ut en engelsk version ser jag som något positivt då en sådan mycket väl kan bidra till kontakter med mina amerikanska släktingar på andra sidan Atlanten.
 
God jul och gott nytt år!
 
önskar
 
Fredrick Andreasson

2004-12-22, 14:32
Svar #12

Carl Szabad (Carl)

Jo visst går det, eller i så fall ett separat sökprogram. Men det är ett styrelsebeslut att det ska lösas på det här viset.

2005-01-27, 20:20
Svar #13

Fredrick Andreasson

Hej Carl!
 
Kan du lova att skivan kommer ut i Mars så att vi slipper ytterliggare förseningar? Jag kan knappt bärga mig  
 
Mvh
Fredrick

2005-01-28, 09:41
Svar #14

Carl Szabad (Carl)

Fredrick! Den tidsplan som angavs senast i december räknar jag med håller. Några förseningar har inte förelegat så där förstår jag inte vad du menar. Det enda som fördröjt CDn efter den ursprungliga tidsplanen är den engelska översättningen.

2005-01-28, 23:13
Svar #15

Lasse Berglund

..och har du (Carl) någon aning om hur mycket CD'n kommer att kosta. Med tanke på hur pass omfattande projektet har varit och den belöning som är aktuell för de som deltagit, så torde skivan bli dyrare än dess föregångare - eller?

2005-01-28, 23:31
Svar #16

Carl Szabad (Carl)

Nej, nog för att stora pengar och mycket tid investerats den här gången, men den kommer att kosta lika lite som föregångaren.

2005-02-16, 21:44
Svar #17

Fredrick Andreasson

När börjar arbetet inför Sveriges dödbok version IV?

2005-02-16, 23:57
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har bestämt för mig att jag har läst i något inlägg att projektet pågår. Man kan adoptera en församling bland dem som inte blev klara till Sveriges dödbok 3. Jag har skickat in anmälan om några få år för Västerled i Stockholm men inte fått filerna än. Har inte heller haft tid att åka till Arninge och skriva av uppgifter från dödsavier, så det är i och för sig ingen brådska med filerna.
 
Mvh
Ingegerd

2005-02-17, 12:18
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Fredrik,
Sveriges Dödbok 3 presenteras i en visning på Släktforskarcentrum i Sundbyberg den 28/1 kl. 18.00. Det är projektledaren själv, Carl Szabad, som visar den hett efterlängtade produkten, som sedan blir tillgänglig för försäljning någon vecka senare.
 
Därefter drar projektledaren för Namn åt de döda (Anna-Lena Hultman) igång arbetet med att värva medarbetare till slutförandet av projektet, d.v.s. de ca 23% av posterna från 1950-1970 som ännu inte kompletterats.  
 
Mvh
Ted

2005-02-17, 12:53
Svar #20

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Då får vi backa tiden några veckor! Förlåt retsamheten från min sida, men 28/2 är det väl. Tyvärr har jag förhinder den kvällen, annars var det programmet Skivor till kaffet som jag först blev intresserad av när jag läste informationen om måndagskvällarna för några veckor sedan.
 
Mvh
Ingegerd

2005-02-28, 23:10
Svar #21

Fredrick Andreasson

Hej Carl!
 
Gick demonstrationen bra ikväll? Inga buggar i programmet? Får man rabatt om man skickar in sin gamla skiva?

2005-03-01, 21:17
Svar #22

Fredrick Andreasson

Hej!
 
Kan man förvänta sig att skivan finns tillgänglig inom tre veckor?
 
Mvh
Fredrick

2005-03-05, 12:11
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Enligt uppgift på Rötters förstasida 4/3 så kommer det upp i Rötterbokhandeln, med blänkare om att så skett, när Sdb3 finns på plats hos oss.. (ca 22/3)  
 
Undvik att ringa kansliet för frågor kring skivan och dess ankomst! -Det gäller även beställningar av den som med fördel görs via Rötterbokhandeln när den finns med där.

2005-09-24, 23:53
Svar #24

Mikael Jonasson

Kommer hemsidan Namn åt de döda att uppdateras så att man kan få en rimlig bild av om det skett något nytt under våren och sommaren? (tänker på de vakanta församlingarna).  
 
Vad jag har förstått av skivan så är det många församlingar där man angett en fastighetsbeteckning som adress. Fanns inte ordinarie gatuadress tillgänglig i alla kyrkoarkiv, eller var det upp till varje deltagare i projektet vad man fick ange som adress?

2005-09-25, 10:16
Svar #25

Carl Szabad (Carl)

Mikael! Vad gäller adressen står följande i projektbeskrivningen: bostadsadress d.v.s. gårdsnamn, gatuadress eller liknande. Ofta är det fastighetsbeteckningen som framgår av dödboken.
 
Vad gäller de återstående kompletteringarna ska nog hemsidan vara uppdaterad under sommaren, så det är bara att anmäla sig för de församlingar som återstår.

2005-09-25, 15:01
Svar #26

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Det ända på sidan jag anser borde fixas till är väl en designmiss på statistiksidan där adopterade poster i F-län hamnat lite fel. En liten detalj alltså. Annars tycker jag sidan uppdaterats rätt bra.
 
Kul att det hänt lite sedan skivan kom ut, misstänker att malmöhus län snart är helt klart. Och BD- & F-län kräver ju inte mycket arbete för att bli klart..
 
Tycker dock att något system borde ordnas för om folk vill rapportera in döda före 1947.

2005-09-25, 15:04
Svar #27

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
En sak bara, varför står T-län som klart under sök församling-sidan medan det på statistik-sidan står att bara 97,99% är klart?

2005-10-07, 15:19
Svar #28

Utloggad Marie-Louise Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-03-18, 15:07
    • Visa profil
Jag har varit runt och tagit kort på släktens gravstenar och scannat in dem. Upptäckte sedan att en del av personerna inte fanns med i Sveriges dödbok 1947-2003, en av dem stod också med ett annat efternamn än det som stod på gravstenen. Är dettta vanligt?
MVH Marie-Louise

2005-10-07, 15:34
Svar #29

Carl Szabad (Carl)

Marie-Louise! Om det saknas personer i dödboken kan det bero på att de aktuella dödförsamlingarna ännu inte är kompletterade. De finns i så fall med utan namn. Sök på bara den dödförsamlingen så ser du hur situationen är just där.
 
Uppgifterna på CDn är hämtade dels digitalt ur offentliga register, dels kompletterade manuellt via det projekt som du lagt in frågan under. Källan är dock alltid folkbokföringsuppgifter. Sen kan det ha skett misstag vid inmatning där du gärna får mejla mig om felaktigheter. Se även information på CDns sida i Rötter.

2005-10-09, 16:31
Svar #30

Utloggad Marie-Louise Hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-03-18, 15:07
    • Visa profil
Hej Carl!  
Har mailat dig angående de frågor som jag hade kring gravstenar och funderingar kring dödboken.
MVH Marie-Louise

2005-11-20, 21:54
Svar #31

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Jag har ett förslag angående fortsättning på Namn åt de döda-projektet, och det är att samtliga ej adopterade församlingar i ex. Stockholms län delas upp årsvis på formen:
 
Gustav Vasa 1950
Gustav Vasa 1951  
etc.  
 
På så sätt tror jag att viljan att adoptera en församling kan öka (om inte markant, så i alla fall lite grann) i de länen som fortfarande ej är klara. För vissa församlingar gjordes detta redan till version 3 av dödboken.  
 
Ett argument för en sådan indelning är annars att dödsavierna (en förträfflig källa!) på Riksarkivet i Arninge är ordnade just årsvis (rätta mig om jag har fel vad det gäller Stockholms län - har bara jobbat med Västerbotten själv där ute). Det blir då betydligt smidigare om en och samma person kan adoptera (och jobba med) en hel årgång (ex. 1950) istället för en hel församling (ex. Gustav Vasa).
 
En annan fundering är om det förekommit någon diskussion kring att utöka dödboken ännu längre tillbaka i tiden? Nu är det väl kanske lite sent påkommet för version 4, men jag inbillar mig i alla fall att intresset är starkt ute i landet (rätt mig om jag har fel) för en komplettering med data tillbaka till låt säga 1930! Men, det kanske faller på kvalitetsaspekten?
 
Återkom gärna med synpunkter på mina funderingar!
 
Mvh
 
Patrik Lundström, Huddinge

2005-11-20, 22:55
Svar #32

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En svårighet med årgångarna före 1947 är att ett stort hjälpmedel i sökandet, personnummer, inte hade införts då. Men visst skulle jag välkomna en CD med uppgifter tillbaka till 1930 eller ännu tidigare.
 
En uppdelning av Stockholms-församlingarna tycker jag låter bra. Själv har jag lagt beslag på Västerled och tänkte nog ta ett längre svep än ett år, eftersom jag hugger i redan vid starten av version 4 och har fått lite rutin från version 3.

2005-11-22, 14:09
Svar #33

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Inte för att vara jobbig, men på statistiksidan står att 73 av 73 församlingar i BD-län är klara (100% adopterat, 99,48% klart).
 
På sök församling-sidan står att 70 av 73 församlingar är klara för BD-län.. Antar att det bara inte är uppdaterat ?

2005-11-22, 19:04
Svar #34

Carl Szabad (Carl)

Simon! Uppdatering av sidorna är påbörjade, men det tar sin lilla tid enligt besked från Anna-Lena Hultman.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna