ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Käck, Käcktorp, Lekvattnet  (läst 484 gånger)

2006-01-27, 17:32
läst 484 gånger

Utloggad Ann-Viol Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 09:59
    • Visa profil
Jag har sökt mina anfäder via Lekvattnet men jag hoppade högt när jag såg inlägg från L. Hjerpe till Christina och Kjell för där nämndes en Karin Jansdotter Käck från Käcktorp och vad jag har förstått så har jag dessa i mina släktled också. Jag vet inte hur jag ska göra vidare för de personer som då skrev har ej epostadressen kvar så jag finner ingen annan råd än att lägga ut detta på diskussionsforumet. Kan någon hjälpa mig? Det är svårt att vara nybörjare. Med vänlig hälsning Ann-Viol Johansson

2006-01-27, 18:08
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Ann-Viol! Det bästa sättet när det gäller forskningen är alltid att skriva i sockendiskussionen. Det är där de flesta kikar när de kan en socken eller har släktingar där.  
 
Är det ett specifikt släktnamn kan man skriva under Släkter. Men Käck kan vara ett soldatnamn som finns på många ställen runt om i landet, med helt obesläktade användare och framför allt så gick soldatnamnen ofta bara en generation i släkten.
 
Ordet är fritt (där detta inlägg ligger) bör inte användas till att söka personer. Det försvinner i mängden.
 
Om du skriver om din fråga under den socken det gäller, så ser de förhoppningsvis den där, kanske inte idag eller imorgon - men tålamod är något som behövs när man släktforskar, även om man kanske inte tror det när man får svar på de lätta frågorna samma dag.
 
Lycka till,
hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna