ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inför Förbundets 20-års jubileum  (läst 613 gånger)

2005-08-28, 17:43
läst 613 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nästa år fyller Släktforskarförbundet 20 år. Vad upplever de flesta svenskar som det viktigaste med att fylla 20? Jo, man får besöka Systemet. Man får till exempel köpa champange själv.
 
Jag tycker att det skulle vara en kul id? om Förbundet vid sin 20 årsdag inköpte en flaska champang? som sedan, tillsammans med ett diplom, skulle delas ut till första förening som sänder en delegat till Riksstämman som är yngre än Förbundet... Det kanske skulle kunna kallas Champang?priset. Detta skulle, förutom att vara en kul grej, även tjäna som ett sätt att uppmärksamma att släktforskning är en hobby för alla, oavsett ålder. Jag har absolut inget emot att många äldre släktforskar, men jag skulle gärna se fler jämnåriga och inte alltid vara bland de yngsta.

2005-08-28, 20:39
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Gissa vem som var fruktansvärt yngst 1968 i forskarsalen på Landsarkivet i Lund och Stadsarkivet i Malmö? Jo, undertecknad. Och det var jag de närmaste 10 eller 20 åren. Det är först nu, när jag har passerat livets middagshöjd, som jag plötsligt upptäcker hur allt fler ungdomar sitter där och forskar. Det fröjdar mig, och dessa inbrytningar skall på alla sätt uppmuntras. Dock inte med alkholhaltiga drycker! En Pommac Magnum, kanske?
Mvh
TED

2005-08-28, 21:14
Svar #2

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Visst, ett Pommac-pris vore en minst lika kul variant, dessutom så skulle problem om motttagaren var under 20 kunna undvikas. Det var mest ett infall jag drabbades av på väg hem idag att man borde uppmuntra medlemsföreningarna att bredda sin bas, och på något roligt sätt dra uppmärksamhet till det hela. Och en notis varje år Pommac-priset inte kunnat utdelas borde sporra föreningar att försöka hinna först. (Tanken var väl närmast att flaskan skulle få stå i Förbundets monter år för år, tills dess den kan utdelas. Prisets exakta art är alltså även en livsmedelsteknisk fråga, det måste vara en dryck med flerårig hållbarhet.)
 
Även jag har varit yngst i forskarsalen på Göteborgs Landsarkiv en gång, även om enstaka i samma genertaion titt som sätt skymtade... Även om jag verkligen hoppas att jag inte nått mitt livs middagshöjd än, så har jag redan börjat notera att jag inte alltid är yngst, vilket tyder på att saker har förbättrats sedan 1970-talet...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna