ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-29  (läst 2492 gånger)

2003-08-25, 18:13
läst 2492 gånger

Yngve Fredriksson

Hur kul är denna dumhet från baron Anckarstjerna?
 
Grattis Lotta Nordin! Du har vunnit högsta pris: DEN TALANDE DASSRULLEN!
 
Läs och lyssna (!) själva, http://www.swedano.dk/artikler/artikel.asp?cid=SE&id=416
 
Baronen lovprisar också Rötter, http://www.swedano.dk/artikler/artikel.asp?cid=SE&id=430

2003-08-25, 19:52
Svar #1

Malin Lyktberg

Detta gör väl ändå att herr Randers gått lite väl långt denna gång, eller skall man skriva (sjunkit djupt?!)
 
Jag hoppas att du Lotta inte tar detta så personligt, detta verkar mest tala för en man som inte klarat av att ta sanningen...han verkar snarast vara i behov av .... något vi inte kan hjälpa till med över nätet!
 
Kramen till dig Lotta!  
...Tänker på dig och önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt!
Vet inte hur du kan gå tillväga för att han  skall ta bort sitt dravel
Hoppas att någon annan här kan ge råd och tips, för detta var det magstarkaste hittills från herr Randers!!!
 
/Malin

2003-08-25, 19:57
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Det är alltså sidan Yngve nämner som jag tyckte var grovt kränkande mot Lotta, sedan ville jag hålla namn utanför för att inte fler skulle hitta sidan som gäller. Nåja, Hans snappade upp vad jag menade med min förfrågan och skickade ännu ett mail till mig. Det var han som ursprungligen sände mig ett mail med länk till ovan nämnda sida, antagligen för att jag beundrar Lottas arbete om släkten Anckarstierna och är en s.k. anhängare(vilket jag inte är ensam om, vad det verkar)till Lotta.
Så var det med det.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-08-25, 21:53
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag måste erkänna att jag inte riktigt har hängt med i debatten om denne falske baron och friherre Ancharstjerna (Randers?) och Lotta Nordins forskning om släkten Ancharstjerna, men inser efter att jag sett länken att det måste vara en sjuk människa som på detta låga sätt kränker en duktig och seriös forskare. Det är avskyvärt!
 
Allt stöd till dig Lotta!
 
Mvh Anita

2003-08-26, 00:29
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Tack, tack för allt stöd och kramar och allt vad det nu var.... sånt värmer.  
 
Mvh//
Lotta

2003-08-26, 07:38
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Har nu läst igenom Ancharstjerna-debatten med Lottas otroligt utmärkta svar vem egentligen denna Hans Ancharstjerna är och jag säger bara det: Imponerande Lotta!
 
Har också tittat igenom Baronens hemsida och tja... vad ska man säga? Vem orkar läsa detta dravel?? Ett summelsummarium om diverse som luktar skunk lång väg. Typ spam - kasta och radera.
 
Låt Baronen vila i frid!
 
Mvh Anita

2003-08-27, 12:50
Svar #6

Hans Anckarstjerna

http://www.swedano.dk/artikler/artikel.asp?cid=DK&id=445
 
Om ''Digteren Lotta Nordin m.f.'' Jeg kan desværre ikke underskrive mig med andet navn, end det som står på min dåbsattest pass m.m. 
 
Om ''Diktaren Lotta Nordin m.f.'' Jag kan tyvärr icke underskriva mig med annat namn, än det som står på min dopsattest, Pass m.m.

2003-08-27, 12:56
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Står det också Baron och Friherre i dopattesten och passet?
 
Och finns det fler argument mot Lottas dikter än talande dassrullar och de dimridåer som läggs ut på den nya sidan?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-27, 13:10
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

De uppgifter som Hans A har lagt ut på sin hemsida, se länk ovan, är inte från Randers Lokalhistoriska Arkiv (RLA), utan från en informationssida på nätet liknande Eniro där man kan söka i telefonkataloger, gula sidorna och liknande.  
Den information jag fått från RLA har inte något med Hans A eller hans släkt att göra, utan endast uppgift om vad för ett hus Anckarstjernas palats är som Hans A har/hade bild på på sin hemsida. Inga personuppgifter av något slag, inte ens ur telefonkatalogen, har jag fått från RLA. Så jag förstår inte riktigt vad det är dom ska dementera eftersom jag aldrig påstått att jag fått sådana uppgifter från dom. Inte heller kan dom ju säga att jag enbart fått dessa uppgifter från dom, då jag inte fått något ens liknande dessa uppgifter från RLA.

2003-08-27, 14:02
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det hela började ju faktiskt med att Hans Anckarstjerna bad om hjälp med att finna en koppling till den svenska adelsätten med samma namn. (Se under äldre inlägg i diskussionen Länder: Danmark: Anckarstierna.)
 
Så här skrev Hans Anckarstjernas medhjälpare Whilly Roos den 19/2 2000 kl. 10.41: HANS största problem har varit att bevisa sin släktskap med den svenska delen [av släkten].
 
Och samme skribent den 6/4 2001 kl. 17.17: När vi satte in denna disk. i Anbytareforum, tog vi en chans att det kanske fanns någon som forskat i släkten och kanske hade ett förslag att ge oss. Men inte ett ord har vi hört om hjälp. Därför kan det kanske taga 25 [år] till eller också blir det inte någon lösning på familjebanden.
 
När så hjälpen kom var resultatet inte det önskade. Då bespottas budbäraren av den Baron och Friherre som tydligen plötsligt har alla bevis - men av någon märklig grund inte visar dem...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-27, 16:53
Svar #10

Anna-Carin Betzén

Hans A skriver ovan att Jag kan tyvärr icke underskriva mig med annat namn, än det som står på min dopsattest. Men, på den står det väl Bertelsen?  
 
Heder åt Lotta!

2003-08-27, 17:09
Svar #11

Hans Anckarstjerna

Jörgen Tollesson
Du och andre så kallade forskare, kan mene och tro vad ni vill. Men Whilly Roos, är den ende seriöse forskare jeg har mött i Sverige, han skall inte smutskastas. I mellemtiden har jag fået 100% klarhet över, att den första Anckarstjerna i Randers var född av svensk adel. Då du och andra så kallade forskare, ''kallar mig bluffmakare och andre oförskämdheter'' tänker jag icke, att ge upplysninger i dette forum om ett bevis,ni fattar ju ändå noll, ni får så leve med, att ni ej känner svensk historia. Jag skall icke berika er med uppgifter. Dock vill jag upplysa, att KRAK DK- MOSTRUP, har sina uppgifter från Folkebogsföringen,och är icke en vanlig telefonkatalog. Oförskämdheter och smutskastning är väl ingen hjälp? Men ren avundsjuk ondska! Det är den hjälp, jag fick på Rötter Anbytarforum.
Hans Anckarstjerna
DK- Randers
 
 
Av Jörgen Tollesson (Jts) - onsdag den 27 aug 2003 kl. 14.02:  [Ändra]  
 
Det hela började ju faktiskt med att Hans Anckarstjerna bad om hjälp med att finna en koppling till den svenska adelsätten med samma namn. (Se under äldre inlägg i diskussionen Länder: Danmark: Anckarstierna.)  
 
Så här skrev Hans Anckarstjernas medhjälpare Whilly Roos den 19/2 2000 kl. 10.41: HANS största problem har varit att bevisa sin släktskap med den svenska delen [av släkten].  
 
Och samme skribent den 6/4 2001 kl. 17.17: När vi satte in denna disk. i Anbytareforum, tog vi en chans att det kanske fanns någon som forskat i släkten och kanske hade ett förslag att ge oss. Men inte ett ord har vi hört om hjälp. Därför kan det kanske taga 25 [år] till eller också blir det inte någon lösning på familjebanden.  
 
När så hjälpen kom var resultatet inte det önskade. Då bespottas budbäraren av den Baron och Friherre som tydligen plötsligt har alla bevis - men av någon märklig grund inte visar dem...

2003-08-27, 17:20
Svar #12

Hans Anckarstjerna

Av Anna-Carin Betz?n - onsdag den 27 aug 2003 kl. 16.53:  [Ändra]  
 
Hans A skriver ovan att Jag kan tyvärr icke underskriva mig med annat namn, än det som står på min dopsattest. Men, på den står det väl Bertelsen?  
 
Heder åt Lotta!
 
 
Där kan man se. ni vet noll. För där står icke Bertelsen. Välkommen i  diktarklubben Nollorna, sög upptagningen i PKUS = Ordblinde svenske släktforskare.
Hans Anckarstjerna

2003-08-27, 17:24
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Hans!
 
Exakt vad skulle vi vara avundsjuka på?

2003-08-27, 17:27
Svar #14

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hans Anckarstjerna!
 
Vem har smutskastat Whilly Roos? Jag citerade honom bara när han skrev som det är:
 
HANS största problem har varit att bevisa sin släktskap med den svenska delen [av släkten].
 
Jag och övriga som har deltagit i den här diskussionen kan självfallet klara oss utan att du berikar oss med uppgifter. Men om du var det minsta mån om ditt eget anseende, så borde du nog inse att fakta är mer övertygande argument än talande dassrullar...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-27, 17:39
Svar #15

Lotta Nordin (Lotta)

Här finns en dansk hemsida där mina uppgifter om ändring av namn också bekräftas:
Ankerstjerne
Huvudpersonen på sidan är alltså Hans far, Egon Ankerstjerne, född Bertelsen.

2003-08-27, 18:01
Svar #16

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Detta blir pinsammare och pinsammare för den gode baronen. Hans verkliga släkt finns alltså redan publicerad på nätet av en annan dansk släktforskare, och ändå försöker han protestera vidare när Lotta har plockat fram alla fakta om hans anor.
 
Att inte inse att man är tillintetgjord, glömma allt och hoppas diskussionen ska rinna ut i sanden tyder ju på... ja, vad?
 
Här skrev någon tidigare om den där svenske prästen som tagit samma namn, något i stil med förstår han inte att folk skrattar bakom ryggen på honom över hans löjliga fåfänga att försöka ge sken av att vara något han inte är, eller något i den stilen.
 
Men han har åtminstone bara tagit namnet, han har inte börjat pussla ihop falska anor för att försöka få det till att han hörde till den gamla ätten på manslinjen och själv var friherre.
 
För de mikroskopiska resterna av ditt anseendes skull, Hans... lägg ner nu!
 
Tänk om du hade kunnat erkänna dig besegrad i diskussionen i stället. Okej, larvigt av mig, inget var någonsin sant, min far tog sin mors flicknamn Ankerstjerne och tydligen har ändå den släkten inget samband med den gamla svenska ätten, sorry!
 
Då hade man kunna le milt överseende med det du först hade försökt ge sken av.
 
Men att fortsätta hävda att det är sant när det redan har bevisats att det inte är det, det är så irrationellt beteende att man tar sig för pannan!
 
Hur det än är med något samband Anckarstierna - Ankerstjerne, så gör det ju omöjligt dig till baron och friherre att du bär din farmors släktnamn!

2003-08-27, 18:11
Svar #17

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Nu är då sidan som Hans själv lade ut här idag flyttad, konstigt!!!
Sedan har Hans tydligen glömt vad han sa i inlägget 24/8 2003, trist.  
Inte behöver du väl lägga ut dina s.k. bevis här Hans men faktum kvarstår att någon adelstitel/Anckarstjerna kan du inte få utan  bevis och där brister det.  
Sedan håller jag med dig Hans, att Lotta ska ha all heder  
speciellt för sin insats i att rätta till din bristande antavla.  
Allt stöd ifrån mig till dig Lotta!
 
Mvh Sari
 
Ps. Ditt riktiga namn på dopattesten torde väl vara Ankerstjerne(om inte Bertelsen), rätta mig gärna om jag har fel. Ds

2003-08-27, 18:37
Svar #18

Anders Nilsson

Vill Hans förklara varför hann plötsligt och helt oprovocerat skriver nedsättande om personer som är ordblinda?
 
Jag tänker närmast på komentaren här ovan den 27 augusti klockan 17.20 sög upptagningen i PKUS = Ordblinde svenske släktforskare.
 
Dina övertramp ökar hela tiden i omfattning, så du kanske borde sätta dig ner och tänka efter innan du skriver. Att tex skriva du och andra så kallade forskare, när du uppenbarligen har att göra med ganska välkända släktforskare som har forskat källkritiskt i många år, är ju bara yterligare ett bevis på ditt ordkräkande.
 
Har du helt glömt att hålla en som Rune Edström här ovan skriver en hovsam ton?
 
Och kan du itne bemöta kritiken som Lotta framförde mer konstruktivt så borde du kanske börja ifrågasätt vad du håller på med när du forskar.
 
Jag ber alla, utom Hans, om ursäkt för eventuela stavfel då jag är ordblind.

2003-08-27, 21:35
Svar #19

Michaël Lehman (Philippos)

För övrigt är det ju helt felaktigt - eller åtminstone tautologiskt - att kalla sig ?Baron och Friherre?, då barontiteln inte ingår i svensk adelstitulatur annat än som tilltalstitel för friherrar...

2003-08-27, 21:39
Svar #20

Hans Anckarstjerna

Måske Lotte med flere aldrig har h?rt om, at en dansk sl?gtsforsker, faktisk kan have mange fejl i sit materiale og oplysninger? I dette tilf?lde er flere fejl som ''data oplysninger'' samt direkte forkerte oplysninger, bl.a., personer der slet ikke omtalt, andre som ikke har levet osv. Det er faktisk tilf?ldet med denne tavle, som jeg udem?rket kender til. Det er dog et stort arbejde der er lagt heri, så alt mulig ?re for det. Tro nu ikke i har vundet,det er langtfra tilf?ldet. Men jeg gider bare ikke bruge mere tid på jer. Pinligt! For hvem? Bestemt ikke for mig, det har da v?ret v?ldig hyggeligt, at m?de så mange tomme hjerner, der er samlet på et sted. Nu kan Lotta og hendes venner forts?tte sit bavl på andre sl?gter, hvilket hun jo er ganske ber?mt for.  
'' Ekeblad Adel- Måneskiöl osv., listen er jo ret lang''. Dette flade forum, vil jeg ikke bruge tid på. For min del, vil det forts?tte videnskablige oplysninger på Månedsmagasinet SweDano Journal.  Husk!  Snoge og giftige Slanger er ikke farlige, så l?nge de holdes i bur her på Rötter.
 
Hans Anckarstjerna

2003-08-27, 22:19
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Bra, håll dig på andra sidan sundet och mixtra bäst du vill med din hemsida - är det någon som har skrivit oförskämdheter (såväl på Rötter som SweDano) så är det ju du.
Personangrepp och onödiga påhopp mot dig som kommer här titt som tätt tar jag bort så gott det går. Du har ju på sistone sällat dig till skaran som häver ur sig otidigheter, men då det är skrivet av just dig så kan det väl gott få stå kvar så alla ser hur du utrycker dig..
 
Skriv vad vr?vel du vill på din SweDano, men räkna med att någon kanske tycker du gått över gränsen snart.
 
För övrigt tycker jag inte mer behöver sägas om detta; det ser bara trist ut för alla som råkar se det och förmodligen (som nämnts av Hans) bra reklam för SweDano som uppenbarligen har en annan läsekrets än de vi önskar på Rötter.
 
Godnatt

2003-08-27, 23:23
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jodå, Hans Anckarstjerna, vi har hört talas om att en dansk släktforskare kan ha många fel i sitt material och sina upplysningar... J
 
Och t.o.m. tomma hjärnor som våra förstår varför du gömmer dina vetenskapliga upplysningar på lösenordsskyddade sidor i SweDano Journal...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-28, 06:50
Svar #23

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
En stilla vädjan:
 
Kan ni inte lägga ner den här tjatiga och tråkiga diskussionen nu?  
Den har pågått förbaskat länge, och är det inte dags att byta ämne nu?

2003-08-28, 09:37
Svar #24

Rune Edström (Rune)

Hej
Nu när Hans ska lämna oss måste jag ju få ta ADJÖ av honom, men kan inte påstå att jag önskar välkommen åter. Han verkar leva i en annan verklighet än vi andra, som bara har den här gamla världen att hålla oss till.  
 
Han skriver här ovan att han inte kan underteckna med annat namn än i dopattesten och passet. I dopattesten har han nog inget efternamn, men hans far har säkert namnet Bertelsen. Så alltså förnekar han sin far ända till 1956 då han antog det ENDA RÄTTA namnet.
 
Reklamen för hans Journal har säkert gjort att den fått några nya proselyter, men när dom surfar vidare och hittar dom som skärskådat hans släkt kommer dom förmodligen att falla från. Till sist är det bara de redan frälsta, och den gode vännen Whilly Roos kvar.
mvh
rune

2003-08-28, 10:58
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En stilla vädjan till Helena Thorman:
 
Läs det första inlägget i diskussionen Ordet är fritt!: Debatter i Anbytarforum (det finns numera under Äldre inlägg [arkiv] till 2003-08-10) - särskilt den sista punkten.
 
Den typen av inlägg som nämns i den punkten är det absolut tjatigaste i Anbytarforum, och är troligen det som har orsakat flest urspårade diskussioner genom åren. Man är inte tvungen att läsa det som inte intresserar en! Anbytarforum är redan fullt av andra ämnen - och det står var och en fritt att starta ett nytt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-08-28, 19:20
Svar #26

Malin Lyktberg

Jag tycker bara att Hans, borde som en sista åtgärd; be Lotta om ursäkt för det han publicerade på sin sida och (om han inte gjort det redan) ta bort dretet!
 
 
Ps. Ordblindhet /Dyslexi/ har inget med låg begåvning eller lägre intelligens att göra-tvärtom!  
Jag är själv ej ordblind, men tycker inte att denna skara människor som verkligen lider utav detta,  
skall nyttjas som ett negativt kraftbegrepp i något sammanhang! D.s
 
/Malin

2003-08-28, 20:37
Svar #27

Rune Edström (Rune)

Hej Malin
Hur kan du vara så dum (ursäkta ordet) att du tror att Hans har några såna tankar?
mvh
rune

2003-08-28, 22:10
Svar #28

Anna-Carin Betzén

Det finns en bra sak med att Hans har detta os(m)akliga dravel liggande på sin hemsida, och det är att nuvarande och presumptiva prenumeranter på hans tidning får en känsla för vad dess utgivare går för...

2003-08-29, 21:30
Svar #29

ufeig Burlufot

Etter å ha fulgt denne debatten en tid sitter jeg med en bestemt følelsa av at p.g.a. en smule snobberi rundt det svenske adelskap har Hans Anckarstjerna fått anledning til å holde dabattantene for narr.  
 
Han har jo antatt den urgamle rollen som narren i forestillingen og har oppnådd å få mange til å kaste en mengde råtne egg og det som verre er.  
 
BRAVO !  
 
Til Peter Karlsson:  
 
Sitat;  
------------
Bra, håll dig på andra sidan sundet och mixtra bäst du vill med din hemsida -  
-----------
 
1. Dette må da være et totalt meningsløst standpunkt på en internettside ?
 
2. Kan ikke ditt stanpunkt lett (mis?)oppfatter som et uttrykk for en smule fremmedfiendlighet ?
 
Med vennlig hilsen
Ufeig Burlufot

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna