ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp och positiva inlägg  (läst 988 gånger)

2003-05-17, 16:05
läst 988 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält

Varför inte utnyttja ordet är fritt till mera positiva inlägg och hjälp till dem som är nya forskare istället för att diskussionerna enbart är negativa och får flera forskare att inte delta i dessa. Jag förundras över vad som sägs, men kanske är detta typiskt för alla diskussionsforum att det finns ett antal personer som enbar deltar för att skapa osämja.

2003-05-18, 10:29
Svar #1

Karin Bergström

Hej Christina!
Jag håller verkligen med dig! Jag läser nästan dagligen vad som skrivs på Rötter. Man lär sig så mycket av tidigare inlägg eftersom det finns så otroligt många duktiga och trevliga släktforskare runt om i världen. Som du också skriver, finns det ett antal personer som ideligen återkommer med inlägg som man misstänker
bara är till för att piska upp stämningen. Jag är ganska ny på släktforskning,men tror mig redan ha förstått att en del verkar ha ett horn i sidan till just denna nättidning. Rätt eller fel- inte vet jag! Om man då nappar på dessa synnerligen dumma inlägg spelar man väl dem i händerna. Många blir ledsna och förbannade, så även jag vid ett flertal tillfällen, och man väljer att lämna detta forum.Det bästa är nog att strunta i vad de skriver och inte nappa!!
 
Hur som helst-har du några konkreta id?er runt ditt ovanstående förslag?
 
mvh Karin

2003-05-18, 20:12
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält

Hej Karin,
Nej jag har nog inga bra id?er att komma med då hade jag nog framfört dem i inlägget ovan, men det du själv skriver att bara strunta i vad som skrivs är förmodligen det enda rätta men då krävs ju att ingen som du säger nappar och svarar. Är med i flera diskussionsgrupper då gällande hundar och samma sak finns inom dessa.  
Mitt inlägg var menat som rubriken säger att mera hjälpa varandra och sluta med alla dessa negativa inlägg.
mvh Christina

2003-06-03, 12:38
Svar #3

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej
Jag tror att en del av problemen med negativa inlägg är att det skrivna ordet är ett litet trubbigt instrument i en diskussion. Det är ibland svårt att uttrycka sig korrekt utan att bli lite vass. En del kanske inte tycker om att skriva så långa inlägg och kan därigenom uppfattas som vassa utan att mena det. Därför om alla läser inlägg med inställningen att det inte är så illa ment som det är skrivet, så tror jag att man kan få ner antalet onödiga replikskiften. Därigenom blir klimatet på Anbytarforum också lite positivare.
 
MVH  Micce

2003-06-03, 22:17
Svar #4

Utloggad Siv Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2007-09-18, 13:05
    • Visa profil
Hej
Jag är ny som släktforskare och har blivit så oerhört positivt överraskad av allt gensvar både på dessa sidor och vid andra kontakter t ex Disbyt. Jag har fått många kontakter och även när jag varit lite nybörjarvalhänt har man haft stort tålamod med mig. För mitt vidkommande vet jag inte hur det skulle kunna bli mer positivt.
 
Soliga hälsningar Siv

2003-06-04, 20:29
Svar #5

Utloggad Tobias Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2013-12-22, 02:08
    • Visa profil
Själv har jag inte upplevt det som att diskussionerna enbart är negativa men visst händer det ibland att en del svar är lite väl korta. Dock tror jag detta ofta beror på, som Micael Granström (3 juni) skriver, att det skrivna ordet ibland är ett väldigt trubbigt föremål. Dessutom är vi ju alla olika, vissa (som jag) gillar att skriva långa inlägg, andra föredrar att uttrycka sig kort och koncist.
 
För balansens skull ska jag också säga att även jag faktiskt stött på inlägg av mer tveksam karaktär men med tanke på hur många tusentals inlägg som finns i detta forum så är dessa störningsmoment ändå en försvinnande liten del. Kanske får man räkna med en vis form av brus i ett öppet forum som detta.
 
Själv tycker jag det största problemet med detta forum är att jag själv aldrig kan ge tillbaka för den hjälp jag får. Jag har flera gånger lagt ut frågor här och fått mycket bra svar. Just nu t.ex. har jag en fråga ute om hur man räddar gamla rullband, en fråga som fått ett stort gensvar. Visst har det ibland hänt att frågor jag lagt ut inte alls fått något svar men det är inte särskilt många.
 
För min del har denna välvilja från andra alltså snarare lett till att jag känner mig lite som en snyltare. Jag tycks nämligen forska på släkter som ingen annan gör och därför har jag ännu inte kunnat hjälpa någon annan med deras problem. Det känns alltså lite snett att hela tiden få en massa hjälp utan att kunna ge något tillbaka.
 
MVH:
 
// Tobbe!

2003-08-15, 12:14
Svar #6

Lotta Ladestam

Dog och försvann. Har problem med min mans morfar. Han hette Johan Albin Pettersson född 1876-05-04 i Mattmar Åre. Dog någon gång i början av 1960 talet. Min man är ganska säker på att han dog i Stockholm och är begravd på Skogskyrkogården i Stockholm. Problemet är att jag kan inte finna honom i CD- döda och de som så vänligen hjälpt mig kan inte finna honom i CDn begravda i Stockholm. (tror att den heter så) Kan man få hjälp av kyrkogården trotts att man inte vet när personen är död? Eller hur hittar jag denna man??
Tackar på förhand

2003-08-15, 13:37
Svar #7

Carl Szabad (Carl)

Lotta (utan efternamn)! Det finns en man som enligt CDn Sveriges dödbok avled på juldagen 1961. Han bodde då i Vantörs församling. Han gifte sig (eller blev möjligen änkling) 1945. Ring pastorsexpeditionen och hör om det är rätt person.
 
Fast visst har du lagt den här frågan lite fel?

2003-08-15, 16:51
Svar #8

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Lotta,
 
Då Carl svarat här så gör jag det med
 
Enligt CDn begravda i Stockholm, kan kanske vara något att kontrollera upp
 
--
Pettersson, Johan Albin
Elektriker
Begravd 6/12 1963 på Skogskyrkogården (område 49, nr 16991E).
 
Hittar i och för sig ingen i Sv dödbok som kan passa ihop med född 1876
Finns inga fler i den graven

2003-08-19, 15:47
Svar #9

Lotta Ladestam

Tackar för hjälpen
Skulle kunna tänka mig att Lena har komit närmare lösningen än vad jag har gjort. Det kan mycket väl vara vårna Albin. Eftersom han blev änkling så tidigt som 1920 och vad vi vet aldrig gifte om sig. Jag har turen att bo i Göteborg, så i veckan skall jag gå ner till universitetsbiblioteket där de har mikrofilm på gamla tidningar. Där kan jag kanske se om det finns någon dödsannons.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna