ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: gement !!  (läst 1264 gånger)

2004-01-18, 20:48
läst 1264 gånger

Essan Gradhman

Har det gått mode i att enbart skriva med gemener?? I det ena inlägget efter det andra skrivs egennamn och ortnamn med gemener! Jag tror att det försvårar läsningen för många.
 
Varför ändra ett språkbruk? Är det för jobbigt för somliga att hålla ned skifttangenten då och då? Eller vad är det som gör att allt fler använder sig av detta oskick?  
Frågar  
Essan G

2004-01-18, 20:53
Svar #1

Michaël Lehman (Philippos)

Jag har noterat samma fenomen, men faktiskt mestadels i SMS-meddelanden och chatter (i ICQ, MSN Messenger etc.). Dessbättre har jag sluppit se detta oskick i andra sammanhang. Har denna sjuka nu alltså spridit sig också till Anbytarforum?

2004-01-18, 21:00
Svar #2

Essan Gradhman

Micha?l!
Läs senaste veckans inlägg så hittar du flera exempel!
Essan

2004-01-18, 21:53
Svar #3

Jan Svensson

jag håller med dig essan, tycker faktiskt att anbytarvärden kunde plocka bort dessa inlägg!!

2004-01-18, 22:28
Svar #4

Ingegerd Johansson

Då kommer ju ditt inlägg att stryka med, Jan! Men det kanske var avsett som ironi?
 
Jag blir också irriterad när jag ser gemener som begynnelsebokstäver i egennamn och ortnamn. Men ärligt talat blir jag mer störd av inlägg som i sin helhet skrivs med versaler.
 
Mvh
Ingegerd

2004-01-19, 18:29
Svar #5

Johannes Gävert

Håller helt med er, utom att det i vissa fall kan vara befogat att använda små bokstäver. Exempelvis om man återger en text källtroget, eftersom person/ortnamn ofta skrevs med små bokstäver i kyrkböcker och liknande
 
MVH
Johannes

2004-01-19, 22:02
Svar #6

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Hej Essan och ni andra
Jag hör till de som har svårt att hålla ner shift-tangenten, så jag avstår där jag tycker att det inte spelar så stor roll. Orsak finns. Och jag tror det är viktigare att skriva än att inte skriva alls.  
mvh barbro

2004-01-19, 23:20
Svar #7

Essan Gradhman

Jan och Barbro!
Jag vänder mig till er ang. användandet av gemener. Jag är helt enkelt nyfiken på varför!  
 
Kanske verkar mitt inlägg här ovan enbart som kritik,och visst var det en viss kritik, men också en fråga om orsaken. DET fick jag inget svar på!  
För mig går det automatiskt att skriva namn och orter med versaler. T o m får Jag tänka mig för så jag inte använder versaler på på alla substantiv. (Har kanske försökt översätta för många gamla skrifter!?)  
Essan G

2004-01-20, 09:59
Svar #8

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Essan!
Jag håller med Dig på ett sätt men har förståelse för att alla människor kanske inte har samma åsikt. För mig som är utbildad maskinskriverska och inte behöver sitta och titta på tangentbordet när jag skriver går det hela med automatik beträffande gemener och versaler. Däremot om man skriver pekfingervalsen, eller kanske har något fysiskt handikapp är det nog inte helt lätt att trycka ner shift-tangenten samtidigt som man skriver. Egentligen tycker jag nog att det är viktigare att man avslutar en mening med punkt än att man börjar följande mening med en versal. Fast det är bara min spontana reaktion förstås.

2004-01-20, 10:58
Svar #9

Essan Gradhman

Visst Karin...jag håller med dig, men eftersom det är så många som gör på det där viset undrade jag. Alla kan inte vara handikappade eller köra pekfingervalsen....
När det gäller släktforskare borde det ju nästan vara tvärtom...jag har faktiskt svårt med att INTE använda versaler när det gäller ett substantiv....En vana som sitter i när man ordagrannt försöker översätta ett gammalt dokument. Så det är därför jag undrar ifall det gått mode  idet.
Hälsningar
Essan

2004-01-20, 11:51
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu tar väl diskussionen en annan riktning, men eftersom det är Ordet är fritt så varför inte. Använder inte nästan alla pekfingervalsen nu för tiden? Själv har jag alltid gjort det, och det går hur snabbt som helst, även med användande av Shift-tangenten!  Hur många skriver med fingrarna rätt placerade enligt den gamla skrivmaskinsstandarden, undrar jag. Då menar jag fritidsskrivare, inte professionella sekreterare osv.
 
För att återgå till frågan, så ja, det är lite mode, och ja, det är lite slöhet, tror jag. Inte alla yngre(?) orkar i hastigheten bry sig om stora och små bokstäver. SMS-generationen. Det ska gå så fort. Men självfallet finns också de som har ett verkligt problem som försvårar skrivandet, och därför ska man kanske inte klaga på det så mycket. För det kan bli ännu värre! På en del ungdomssajter så skriver man sina inlägg och presentationer med versaler och gemener huller om buller, sÅ hÄr UNgeFäR... Jag tolkar det som en slags revolt mot skolinlärningen och auktoriteter. Om det dyker upp här, då kommer jag att börja klaga!

2004-01-20, 12:10
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vänta nu, ordet pekfingervals använder jag för alla sätt att skriva som inte är enligt skolboken (där vissa fingrar ska ligga över vissa tangenter osv). Jag menar alltså inte att jag bara använder pekfingret! Då lär det gå långsamt. Så är det nog ganska få som skriver.

2004-01-20, 17:59
Svar #12

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Då är jag nog en klart lysande stjärna på versalernas himmel, när jag kan radera ett helt SMS på mobilen för att en versal saknas eller sitter fel. Är det för att jag är över 40 tro?

2004-01-20, 23:06
Svar #13

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Meningen med att meddela sig med andra är väl att budskapet ska uppfattas rätt av en mottagare. Detta underlättas om budskapet är tydligt, och kräver att man anpassar det till mottagaren (den som läser eller lyssnar). Att strunta i det genom att skriva slarvigt utan hänsyn till vedertagna skrivregler är lika dumt som att prata otydligt. Det innebär att man lägger över ett större tolkningsarbete på mottagaren, och om det görs av lättja är det nonchalant.  
 
Så visa omsorg om din läsare genom att använda gemener, versaler, skiljetecken och styckeindelningar enligt vedertagen praxis. Då blir din text också lättare att läsa och har större chans att bli rätt förstådd. Läsaren har fullt upp ändå med att ta till sig tankeinnehållet i texten.  
 
Om man vill använda de hjälpmedel för stavning och grammatik som finns i t ex Word kan man först skriva texten där innan man kopierar in den i ett formulär för webb eller mejl.

2004-01-21, 00:06
Svar #14

Essan Gradhman

Är det anbytarvärden som tycker man ska använda enbart gemener eftersom rubriken är ändrad?
Essan

2004-01-21, 00:23
Svar #15

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jo, visst var jag där och petade igår..  
För det första blev jag först lurad när du skrev GEMENT! (Jag läste 'smått' men tänkte 'stort'), så då tyckte jag att ordet gement blev mer pedagogiskt att skriva med gemener. (Dessutom skall rubriker inte skrivas med enbart versaler, sådant rättar jag dagligen.)
 
Men meningen var också att peka på att det kan vara noga att skilja på stora och små bokstäver av flera skäl än de som redan nämnts ovan; och det gäller sorteringen av rubriker..
Denna rubrik, som jag nu alltså (avsiktligt felaktigt) lät börja med en gemen, hamnar sist i alfabetet som man kan se om man tittar i listan för Ordet är fritt!.
Rubrikerna är alltså särskilt viktiga i denna fråga, och det är därför jag alltid korrigerar dem så det blir så bra som möjligt i forumet.
 
Annars vill jag bara instämma i att man förstås inte skall hoppa över stor bokstav, punkt osv. i Anbytarforum för att det går snabbare och är bekvämt (tror inte det förekommer ofta) - men det är en helt annan sak om man är mindre van att skriva och av den anledningen utelämnar detta. Så alla är förstås välkomna att skriva här; jag vill inte att vi skrämmer bort de som skriver vare sig smått eller STORT - men är det nu så att det håller på att gå 'mode' i detta så är det förstås bra att det tas upp..

2004-01-21, 00:28
Svar #16

Utloggad Robert Hammarstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2012-04-09, 23:34
    • Visa profil
    • www.hammarstedt.st
Jag tycker man skall vårda sitt språk på ett traditionellt sätt. Jag stöter mig på samma sak ni diskuterat ovan.  
det är ju lite fånigt att bara skriva med gemener om man gör det p g av lathet.  
DET ÄR LIKA FÅNIGT ATT SKRIVA MED VERSALER. MAN VERKAR ARG DÅ.  
Visst är meddelandet det viktiga, och människor har faktiskt handikapp som försvårar att hantera tangentbordet, så innan vi kritiserar - tänk efter lite grand.
 
En annan sak som jag retar mig mer på är att det stormar in en amerikanisering av skriven svenska. T ex Nisse's Korv Kiosk. Många har tydligen svårt med svenskans genetivform och samman satta ord (!). Engelskalärarna är tydligen duktigare att lära ut språk än svenska dito.  
Om detta ofog fortsätter slutar det väl med att Svenska Akademien ändrar grammatiken. Detta ofog/okynne förekommer ofta i svenska tidningar av akademiskt utbildade journalister! Dåligt  
Att det före kommer dålig svenska på ICA:s reklam skylltar kann man kanske helre förstå (puh).
Vi 40-talister får protestera. Och det gör vissa av oss.
 /Robban

2004-01-21, 01:34
Svar #17

Malin Ericson

Klart att Svenska Akademien ändrar grammatiken om det fortsätter på det här viset! Fast det lär dröja några tiotal år innan de ens funderar på att göra en omarbetning, så Robert sitter säkert så länge. :-)
 
För språkförändringar mer i takt med tiden gäller Svenska Akademiens Ordlista. Den är deskriptiv (beskrivande) snarare än preskriptiv (föreskrivande), och baseras på ordens frekvens i bl.a. tidningstext. Stava något fel tillräckligt många gånger (ett antal tusen) så kommer det med. ;-)
 
För övrigt hoppas jag att alla vi bättre bevandrade i skriftens mysterier (även sena 60-talister) inte låter en ställd frågas form skymma tanken!

2004-01-21, 03:45
Svar #18

Anders Andersson

Jag går ytterst sällan på bio, men en film som jag faktiskt såg på bio när den kom till Sverige var Wargames (1984 tror jag). I den filmen finns en scen där huvudpersonen just loggat in på militärens krigsstrategidator, och börjar leta efter intressanta spel. Själv fann jag, med erfarenhet från dåtidens minidatorer, det påtagligt bakvänt att datorn skrev allting i versaler, medan kommandona från hackern såg ut att vara hämtade ur skrivläran:
 
HELLO, PROFESSOR FALKEN. WHAT DO YOU WANT TO DO?
>Hello. Play Global Thermonuclear War.
THE STRATEGY OF THAT HAS NOT BEEN FULLY ANALYZED YET. HOW ABOUT A NICE GAME OF CHESS?
>No. I want to play Global Thermonuclear War, please.
 
Inte exakt citat, men någonting i den stilen. Det var väl för att tilltala den publik som ännu inte sett en dator använda små bokstäver. Själv var jag van vid att använda gemener och förkortningar i kommandon, eftersom dessa rader ändå inte sparades för att bli lästa av någon annan. Datorns egna utskrifter brukade se jämförelsevis prydliga ut...  /tidig 60-talist

2004-01-21, 06:41
Svar #19

beritnightingale

Ett litet inlägg i debatten. Små bokstäver på fel  
ställe är inte alls så störande som  
försvenskandet av engelska ord, tex. sajt och  
mejl. Det ser förfärligt ut!
...det finns ju en adekvat inhemsk nomen  
klatur...
 
Mvh. Berit

2004-01-21, 08:24
Svar #20

Utloggad Lisbeth Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2011-04-15, 15:02
    • Visa profil
Det finns många med dyslexi som har problem med att skriva versaler och gemena bokstäver. Jag har en chef som helt plötsligt kan skriva en versal mitt inne i ett ord. Han kan även börja en mening med en gemen boksav. Även egennamn och ortsnamn blir fel. Så många använder endast gemena för att det inte ska bli helt fel.
 
Själv har jag problem med att bilda meningar, jag vet inte när jag ska använda komma och punkt, jag använder det där jag tycker det ser bra ut. För det mesta blir det nog rätt (tror jag)

2004-01-21, 14:11
Svar #21

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Nomenklatur är väl någonting helt annat? Personligen använder jag inte pekfingervalsen, utan har naturligtvis korrekt... vad heter det nu igen... ja, ja, fingrarna på rätt tangenter...
 
Det går mycket fortare så.
 
och jag skulle aldrig drömma om att påbörja en mening på det här sättet. eLLer Att sKRivA sÅ hÄr... *rys*

2004-01-21, 14:59
Svar #22

Patrick Lindblom

Om man med pekfingervalsen menar att alla fingrar används, men på ett hemsnickrat sätt, så tror jag inte att denna pekfingervals behöver vara något större problem vad gäller skrivhastighet. Själv var jag aldrig intresserad av maskinskrivning i skolan (7:e eller 8:e klass), jag programmerade redan då för fullt med min hemsnickrade fingersättning. Och jag tror att jag redan då skrev klart snabbast i klassen.
 
Att jag spelar piano kan kanske ha bidragit till att jag har fått en hyfsad fingersättning i alla fall, men jag tror att även andra skriver väl så fort med hemsnickrad fingersättning.
 
Det vore intressant att höra vetenskapliga studieresultat på området. Jag har aldrig mätt min skrivhastighet. Vet någon om det finns sådana tester på nätet?

2004-01-21, 15:28
Svar #23

Patrick Lindblom

Allt finns ju på nätet, så jag hittade ett skrivtest som jag körde lite snabbt:
 
 TypingMasters skrivtest
 
Jag skrev en text från Röda Rummet, läst från skärmen, så det drar ju ned lite jämfört med att skriva ur huvudet. Men jag är ändå nöjd med 369 nedslag/min (brutto) med 96% rätt stavning (1 minuts test). Intressant är att i engelsk text sjönk skrivhastigheten till 290 nedslag/minut - över 20% långsammare. Det hade jag aldrig gissat.
 
Prova du också!

2004-01-21, 17:53
Svar #24

Michaël Lehman (Philippos)

Johan,
 
Nomenklatur betyder bland annat ?namn (l. beteckningar l. termer) som användas inom en vetenskap l. ett fackområde o. dyl. l. av en person l. i en bok o. d.; system av dylika namn (l. beteck ningar osv.); av.: benämningssätt; jfr- TERMINOLOGI? (se vidare  Svenska Akademiens Ordbok). Beteckningen finnes ju i bland annat namnet  Tekniska Nomenklaturcentralen, som numera beklagligt nog heter Terminologicentrum. Jag misstänker, att du tänker på nomenklatura, som användes i betydelsen ?politikerklass? etc.

2004-01-22, 08:57
Svar #25

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 22:26
    • Visa profil
Visst kan det gå fort att skriva med pekfingrarna men ni missar en aspekt. Den som kan skriva maskin med gammaldags fingersättning behöver inte titta på tangentbordet när han eller hon skriver.

2004-01-22, 09:58
Svar #26

Patrick Lindblom

Stig,
det är nog lite sammanblandning av begrepp här. Vi talar iofs om pekfingervalsen, men Anders Berg skrev i sitt inlägg att han med det inte menar att han bara använder pekfingrarna, utan att han har en hemsnickrad fingersättning.
 
Jag har också en hemsnickrad fingersättning och du tror väl inte att man kan skriva av en text från skärmen med 369 nedslag/min om man måste titta på tangentbordet?
 
Fast jag tror naturligtvis att en riktig fingersättning skapar förutsättningar för att skriva både snabbare och mer rätt än så. Min kommentar syftade till att påpeka att det går bra att skriva fort och hyfsat rätt även med en hemsnickrad fingersättning.
 
Jag har jobbat 13 år professionellt med systemutveckling och har aldrig lidit av att skriva för långsamt, trots att jag inte använder den gamla fingersättningen. Det gäller de flesta jag känner inom mitt område.

2004-01-22, 13:33
Svar #27

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Micha?l,
 
Oops, jo, jag trodde att nomen klatur var en felstavning åsyftande nomenklatura. Ja, ja, man lär sig något nytt varje dag...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna