ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dyslexi.  (läst 1280 gånger)

2002-12-10, 18:22
läst 1280 gånger

Arne Källström

Hej jag vet inte om Dyslexi (ordblindhet) har varit uppe i forumet. Jag har läs och skrivsvårigheter är 56 år, jag har blivit mycket intresserad av släktforskning.
Går det på något sätt att förenkla så att vi som har dyslexi kan be om hjälp. Jag tycker att vi som har dessa problem även skall kunna släktforska. Jag skulle vilja veta hur ni släktforskare ser på det här med att ge upplysningar och hjälp till oss med dessa problem. Jag har läst här på forumet att vissa forskare anser att det är fräckt och snyltaktigt att be om hjälp och det gör mig rädd. Det här med Dator och Internet och att kunna söka efter olika saker är stort för mig och en stor hjälp. När jag hittar upplysningar som rör min släkt får jag då skriva in dessa uppgifter i mitt släktprogram, eller måste jag be om lov av den som forskat fram dessa uppgifter. Jag vill lära mig att släktforska och har kommit en liten bit på vägen och jag hoppas att jag kan få lite upplysningar den gång jag behöver utan att någon anser att jag snyltar. Ge gärna förslag till vad som kan förenkla och göra det lättare för oss med dyslexi. Vi vill också släktforska!
 
Med vänlig hälsning Arne Källström.

2002-12-10, 18:46
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Min åsikt är att kan jag hjälpa så hjälper jag. Naturligtvis så kan det hända att jag reagerar om någon ställer en massa frågor varje dag, men om man bara uppför sig som man skulle göra i andra sammanhang brukar det inte vara problem.
Självklart får du skriva in upplysningar du hittar utan lov, men du bör ange källan. (Ett knep är att ha en textfil dit du kopierar över intressanta inlägg i Anbytarforum så du vet var du har dem.) Detta med att ange källan gäller ju alla, alltid.
För övrigt kan jag upplysa om att en av de duktigare släktforskare jag känner är dyslektiker.

2002-12-11, 05:27
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Hej Arne,
jag är övertygad om att alla i detta forum som kan besvara en fråga eller hjälpa till med goda forskningsråd gör det - och gör det med glädje. Att vara varandra till hjälp i släktforskningen är ju själva meningen med Anbytarforum.
 
Det har funnits ett fåtal som inte begripit detta och klagat på snyltare och ett annat fåtal som har blivit arga för att de inte fått svar på sina frågor. Men det är fritt fram att fråga - och om man inte får svar beror det vanligtvis på att ingen har svaret. Ta det alltså inte som ett tecken på oginhet om din fråga förblir obesvarad.
 
Två enkla råd som ökar chansen att få svar när du söker upplysningar om en person:
1. Berätta allt som du redan vet om personen.
2. Tala om exakt vad det är du vill veta - till exempel om det är anor eller ättlingar du söker.
 
Det finns många (även icke dyslektiker) som har svårt med stavning och skriver långt ifrån perfekt svenska, men det har ingen betydelse här. Om man bara förstår frågan så svarar man, om man kan.  
 
Till sist, välkommen i gänget - och med frågor!
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-12-11, 07:21
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej Arne
Välkommen att fråga. Bry dej inte om surkarta som är negativa till att hjälpa andra. Har jag nåt svar på dina frågor får du svar. Men gör som Maud skriver. Ju mer utförlig fråga, desto lättare se om man har nånting att svara med.
Välkommen Arne.
mvh
rune

2002-12-11, 22:00
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Arne. Här finns en till som med glädje gärna hjälper dig om jag kan. Fråga allt vad du kan och berätta vad du redan har och vad du söker. Välkommen i gänget.
Mvh,
AnnBritt Sjödin

2002-12-12, 19:11
Svar #5

Arne Källström

Tack för era goda råd det känns bra att veta att jag kan få hjälp den gång jag behöver. Det är ju så att allt tar mycket längre tid och blir lite svårare när man har läs och skrivsvårigheter. Men jag kämpar på och tycker att det är mycket intressant och roligt.  
 
Med vänlig hälsning. Arne Källström.

2002-12-13, 13:41
Svar #6

Utloggad Lilian Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 19:47
    • Visa profil
Latin
 
Vad betyder Luf-rial.
Dessa ord står i kolumnen frejd och anteckningar vad betyder det?
MVH Lilian

2002-12-20, 23:07
Svar #7

Kirsten Volden

Hej, Arne.
 Du har ret: Man skal kunne slægtsforske selvom man er dyslektiker.
 Så du må altid fortælle, hvorfor du har brug for hjælp.
I Danmark er alle, også arkiverne, meget hjælpsomme, når man oplyser, at dysleksi er problemet.
 
 Hvis du kender nogen som både forstår og kan læse dansk, kan du måske have glæde af:
 
www.adgangforalle.dk - det er syntestisk oplæsning og gratis at downloade.
 
venlig hilsen Kirsten

2003-02-17, 21:25
Svar #8

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Arne Källström  (Dyslektiker,Ordblind)
Mitt namn är Maj-Brith Andersson bosatt i Leksand.
Även jag har en form av Dyslexi så jag vet om Dina svårigheter.  
Jag kan glädja dig med att det finns många trevliga och hjälpsamma forskare som gärna ställer upp och hjälper till när dom har dom uppgifter som Du söker.
Jag har genom detta forum fått en hel släkt på Gotland som jag är mycket glad för.
Det är som Du förstår bara att taga emot och även att bidraga med det lilla man kan hjälpa andra med.
Dessutom så finns det ju i de flesta datorer ett jättebra hjälpmedel för oss som har Dyslexi.
 På min dator står det endast stavning.
Men som Du vet så gäller det att vara envis och noggrann, kollo och kolla igen så både siffror och bokstäver håller sig på sin plats !
Är man dessutom som jag lite äldre med dålig datorkunskap så kan det ju vara ganska svårt emellanåt.
Vad man inte bör glömma är att det är den som skriver in det som skrivs, som  har ansvarar för riktigheten i uppgifterna.
Så jag kollar allt på Släktforskarnas hus här i Leksand.
Du kanske kan hitta Dina kyrkböcker på närmaste bibliotek.
Lycka till med Ditt sökande efter RÖTTER hoppas Du får mycket glädje av det.
 Maj-Brith i Leksand.

2003-08-15, 07:37
Svar #9

Olof Almkvist

Jag känner några som är dyslektiker. De har mycket svårt att läsa och skriva så att dom har mycket svårt att tyda dessa tecken. Det finns också dom som har problem med siffror också...
 
Så varför klaga på den som har dysleksi. Problemet är att de andra som inte känner till deras problem måste informeras om deras belägenhet  
 
Vänligen Olof Almkvist

2003-08-15, 17:05
Svar #10

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Som cirkelledare träffar jag ibland på deltagare med lässvårigheter. De kan ibland ha en fördel när vi försöker läsa en gammal svårtydd text. Vi som kan läsa, läser mer mekaniskt och tror oss veta vad det borde stå, medan de med lässvårigheter läser bokstav för bokstav och då i många fall faktiskt läser vad det egentligen är skrivet istället för vad som menas.

2003-08-15, 18:19
Svar #11

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Intressant diskussion det här, som jag tyvärr missat att följa från början. Har dock en del erfarenhet av problemet som jag kan dela med mig av.
Jag är också cirkelledare sedan ett antal år, och har stött på deltagare med dyslexi. Mitt råd till dem är att dels bli samarbetspartners med någon annan släktforskare i samma förening, eller någon släkting som forskar i ungefär samma socknar, eller att hänga kvar och fortsätta sköta sin forskning via studiecirklar (det finns fortsättningscirklar). Det svåra är ju trots allt att lära sig tyda komplicerade skrivstilar.
Jag har också stött på släktforskare med andra slags handikapp, t.ex. så kraftigt nedsatt syn att det omöjliggör mikrofilmsläsning. I det fallet hade vederbörande upprättat en gott samarbete med sin maka, som läste medan han skrev och skötte forskningen.
Även personer med förståndshandikapp har kunnat släktforska via mina cirklar, men då får man självklart lägga nivån på ett sådant plan att det är nöjet med att släktforska och få reda på mer om sina förfäder som gäller, t.ex. genom att man tillsammans hittar några generationer förfäder och ger dem ansikten och lite historia... Så förfor jag även med mina barn när de var små, då de fick nöja sig med att vara med och plocka ihop en anträd med fotografier. Det var ju för jäkligt roligt att få uppleva deras aha-upplevelser, när de kom underfund med att farmor också varit liten och hade både mamma och mormor.
Släktforskning ska alltså inte vara något förbehållet experter och besservissrar som kan läsa gamla dokument både framifrån och bakifrån. Det ska man kunna hålla på med utifrån sina egna förutsättningar och önskemål, och det man inte klarar själv, det kan man samsas om att klara!

2004-12-05, 15:57
Svar #12

Eva Andersson

Hej,
 
En lite äldre bärbar dator kanske är för seg för att spela på, men duger långt att skriva på. Sen är det bara att skriva ut snyggt. I gengäld är den inte stöldbegärlig när den har några år på nacken. Se här tex: http://www.blocket.se/view/3912096.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

2004-12-06, 19:46
Svar #13

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Fantastiskt bra skrivet Jorge! Bra tips Eva!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-06, 21:35
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jojje! Jag läser ditt (gamla) inlägg med stort intresse. Så sant som det är sagt. Släktforska kan alla, var och en utifrån sina förutsättningar. Huvudsaken är att det är roligt!
 
Hälsn. Anita

2004-12-06, 22:17
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22001
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 16:44
    • Visa profil
Bra tips av Eva?  
 
Som jag uppfattade inlägget var det ren reklam av Eva/Emma för den egna gamla datorn, utannonserad på Blocket. Dåligt med spekulanter? Varför rekommendera en ålderstigen dator till just dyslektiker?
Hälsar vänligen
Maud

2004-12-07, 11:23
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag kollade inte den (reklam)delen av inlägget (är det verkligen samma person?), utan tänkte mest på att de som tvekar att skaffa en dator pga av osäkerhet, eller som tycker att det är för dyrt, kan ha glädje av en äldre billig dator för renskrifter. De dyslektiker jag har i skolan har ofta motoriska svårigheter också (oftast pojkar) och då blir resultaten fantastiskt mycket bättre med datorns hjälp, där det dessutom finns rättstavningsfunktion. Ibland kan man få äldre datorer gratis eller åtminstone mycket billigt (t ex från företag eller vid kommunens återvinningsstationer, som fungerar myckt bra för dessa behov.
 
Jag tror att jag nämnt det tidigare, men jag fick en dyslektiker att bli intresserad av läsning och (ren-)skrivning tack vare släktforskning! Det var fantastiskt att se vilken utveckling det ledde till! Hans föräldrar blev så glada att de senare efter att han gått ut skolan, skänkte en gammal ålderstigen läsapparat till mig, vilket således gav dubbel glädje! Hans ämneslärare var också förvånade och imponerade över den snabba förändringen. Datorn och släktforskarprogrammet bidrog dessutom till hans intresse.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-16, 22:31
Svar #17

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Jag har följt debatten om dyslexi jag är dyslektiker och har grov dyslexi för man kan ha det olika grad och har släktforskat i 23 år hur går det tänker man kanske då vill jag ge  ett par tips som kan kanske vara till hjälp.
1) har man grov dyslexi hjälper inte endast rättstavnings program som tillexempel Stava rätt från FMLS (Dyslektiker förbundet) utan man behöver ett progarma med talsyntes så man hör att det låter fel för som ordblind eller grov dyslektiker ser man inte om man missa ett ord eller en bokstav någon stans det äår lika svårt att läar sig det som för en färgblind att se färger. men  en stor hjälp i släkt forskningen är när vi skall läsa gamal skrift det är lättare för oss vi är vana att dela upp orden för att tyda dom ibland måst eman dela upp ett ord bokstav för bokstav för att se vad det blir för ord, så i det läget är det en liten fördel att vara dyslektiker. jag hoppas dessa råd kan vara till nytta för någon dyslektiker som börjat släktforska för det går utmärkt med vänling Hälsning Marc

2005-07-24, 21:07
Svar #18

Arne Källström

Hej Marc Hernelind!
 
Jag har missat ditt inlägg från den 16 april 2005. Jag har läst en del inlägg som du har skrivit i forumet.  
 
När jag började skolan i början av femti talet var jag vänsterhänt, i första klass gick det bra att skriva med vänster hand. Men när jag började andra klass fick jag en ny lärare, en fröken av den äldre generationen som tvingade mig att börja skriva med höger hand. Sättet hon använde till att få mig att skriva med höger hand är inte tillåtet i dagens skola. Det blev mycket stryk, slag, luggning, öronen fick mycket stryk och diverse andra sätt som hon använde för att plåga mig på. Det var lätt att skriva med vänster hand när hon inte såg vad jag gjorde, men lätt att bli avslöjad för på den tiden använde man ju bläckpennor och bläckhorn. Det syntes ju väl när jag hade skrivit med vänster hand en del ord blev ju nästan utsuddade av att handen släpade efter. Och då rev hon ur allt jag skrivit och så blev det stryk på något av dom sätt hon använde inför hela klassen. Då var det bara till att börja om med höger hand och det var inte så lätt, när inte handen lyder tanken så blir det svårt. Jag tror att mycket av min ordblindhet beror på detta. Jag blev kvarsittare som det heter, jag kunde inte skriva som mina andra klasskamrater plus att jag aldrig har kunnat läsa en bok vilket jag också tror beror på att jag blev tvingad att byta till höger hand. När handen inte lyder tanken och tvärt om påverkas ju även inlärningen av bokstäver och meningar och då blir det rörigt.
 
Detta har följt mig hela mitt liv, man blev betraktad som dum och okunnig men skolan gick någorlunda ändå. Jag hör än idag folk som kan säga han kan ju inte ens stava rätt. I dagens samhälle borde ju folk vara mera insatta i problemet med dyslexi.  När man har ett sådant handikapp blir man i stället mera praktisk så jag har säkert många andra kvaliteter som en del andra inte har.
 
Jag kan inte läsa en bok och få någon behållning av det, det tar alldeles för lång tid så jag vet inte vad jag har läst. Jag förstår inte hur du bär dig åt Marc, du hänvisar ofta till böcker som du har läst och skriver långa inlägg. För mig är detta omöjligt. Du skriver att du har grov Dyslexi vad har jag?
 
Med vänliga släktforskar hälsningar  
Arne

2005-08-28, 01:12
Svar #19

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Hej Arne!
Jag känner igen mej i din historia, jag är också västerhänt och i första klass och andra klass tvingas jag skriva med höger,dom har kommit fram till att det på verkar motoriken och balansen sådant tvång ,jag klara mej undan med en sån lärare. jag känner också igen från skolan att man blev dum förklarad för man inte kunde stava skriva och läste dåligt och långsamt,jag blev en figther och fik se en av mina närmaste vänner ta livet av sig för han orka inte med pressen som vi fick ta som ordblinda, jag är nu med i styrelsen i södermanland för dyslektiker FMLS och kämpar för våra rättighetr i skolan för mina sysster barn,idag f kan dom få bättre hjälp rätt stavningsprogram med tal syntes är det bästa dom gjort för oss för det hjälper att höra var felen är när man inte ser om ordet sakar ett t osv.  
man klara sig inte med ett vanligt rättstavnings program man ex ladda kan bli badda då synsinte felet.och talsyntes har jag i min dator nu det hjälper en hel del. skaffa det Arne och gå med i FMLS så dom kan hjälpa dej ekonmikst att inskaffa hjälpmedel och det är som du säger vi som har dyslexi har andra egenskaper som bra minne eller konstnärliga talanger och är duktiga med hantverkar jobb för vänstra hjärnhalvan är ofta större hos dyslektiker,man kan inte be en färgblind se färger och inte heller be en ordblind se vad för ord han missat.
men vi har en fördel i släktforskningen att läsa gamal skrift för vi är vana att dela upp orden skaffa dej ett förstornings glas,så kommer du bli duktig att läsa gammal skrift, och du är säkert en duktig släktforskare,vi är vana att kämpa dubbelt så hårt för att ta oss fram,jag var den första i halland att göra höskoleprovet muntligt. så låt aldrig någon säga du är en ordblind du kan inte släktforska eller du kan inte skriva en bok jo,det kan du flera av sveriges största poeter var ordblinda dom hade ju folk som hjälpte dom att skriva rent. ha det gott och med vänlig hälsning Marc

2005-08-28, 01:35
Svar #20

Utloggad Marc Hernelind

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 830
  • Senast inloggad: 2008-08-30, 19:58
    • Visa profil
Arne ett par råd jag glömde ge,skaffa ett släktforskningsprogram som tex . Paf 5.o där du inte behöver skriva om samma ort tio gånger man trycker bara på första bokstaven så skrivs namnet ut,och man kan göra ändringar på ett ord på 2000 ställen samtidigt dvs generella ändringar. och paf är gratis går att ladda ner från nätet.det andra rådet var som någon sa tidigare att ha med en lap top (med talsyntes ,rättstavnings program )så du kan skriva in uppgifterna direkt när du hittat dom. jag har till och med lärt ut släktforskning på Abf och medborgar skolan ect och palografi,så det kommer gå bra jag tror du som jag finner det roligt och stimulerande att Släktforska,hoppas du får lärare som posetiva mvh marc

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna