ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-01  (läst 2456 gånger)

2000-10-02, 15:10
läst 2456 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Dagens ros vill jag skicka till Finnkulturcentrum och Nordvärmlands Släktforskarförening i Torsby, som igår söndag tog emot en grupp från Värmlands Släktforskarförening. Vi fick en mycket bra och intressant genomgång av verksamheten i huset och bjöds på mycket bra hållna föredrag. Kaffet var också toppen!
Hälsar en mycket nöjd Marianne!
Passa på att besöka dem när ni passerar, ni kommer inte att bli missnöjda. Det finns massor av värdefull information i deras arkiv.

2000-10-02, 18:04
Svar #1

Gunilla Önnberg

Hejsan Marianne
Tack skall du ha för de orden, det värmer i hjärtat. Vi var själva glada att ni kom upp till oss, det var mycket kul att få besök av er.
Hälsningar Gunilla Önnberg

2000-11-15, 20:50
Svar #2

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Dagens ros går till personalen på Stockholms  
stadsrkiv, Kungsklippan för trevligt bemötande  
och stor hjälpsamhet.
Tack!
Christina

2001-02-08, 22:31
Svar #3

Carola Ulups

Dagens rosor!!
 
Går till alla vänliga människor som hjälpt mig komma igång med släktforskning. Jag är helt ny på det här men har fått många svar om hur jag ska gå till väga. Tyvärr har jag inte kunnat vara till lika stor hjälp för andra ännu, men det hoppas jag kommer så småningom.  
 
Tack alla!!
 
Carola

2001-02-09, 15:46
Svar #4

Utloggad Anita Hultgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2008-04-03, 19:34
    • Visa profil
Dagens stora rosenbukett till den som kom på den här sidan med bara massor av vänlighet! Det kändes skönt att läsa. Var alldeles nyss inne på en sida där alla skällde på varandra hela tiden och kallade varandra en massa hemskheter. Är man vänlig mot andra blir man vänligt bemött själv.
Tack Marianne Fröding (för det var väl du?!)
 
Anita

2001-02-09, 17:49
Svar #5

Utloggad Hans Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-10-07, 12:00
    • Visa profil
Vill ge tidiga vårblommor till Anna-Lena Hultman på Ulricehamnsbygdens Forskarklubb som hjälpte mig att hitta mina mormors föräldrar i en hembygdsbok i V-götland.
 
Stort tack från Hasse Wester - Stockholm.

2001-02-09, 20:06
Svar #6

Marie Ankelius Lundberg

Till Håkan Skogsjö för att han stängde diskussionen där Niclas (okänt efternamn) försökte sabotera hela anbytarforum. Vill man så kan man gnälla på allt här i livet och har man inte förstått eller vill inte förstå så kan man ställa till det för och uppröra många. Tack Håkan och tack alla ni som kunnat hjälpa mig med mina efterlysningar och andra släktforskningsfrågor!
 
Marie

2001-02-09, 20:32
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vill gärna instämma i ovanstående tack till RÖTTER:s och Anbytarforums redaktör. Han har än en gång visat prov på gott omdöme, integritet och mod. Helt nödvändiga egenskaper för en person i hans ställning. Något som, tyvärr, inte alla alltid riktigt vill förstå. TACK!

2001-02-09, 21:28
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tackar, tackar, för vänliga ord. Rosor piggar alltid upp i vintermörket.

2001-02-10, 06:48
Svar #9

Carola Ulups

Hej!
 
Vill bara påpeka att för mig så har anbytarforum betytt väldigt mycket ang. min nybörjarstart till släktforskning. Alla som har varit med och startat denna sida ska naturligtvis också ha sin beskärda del av Rosorna. Sen måste man också acceptera att det finns människor som tycker annorlunda. Men jag är oerhört tacksam till alla er vänliga människor här på anbytarforum som är så hjälpsamma. Och det är ju många med mig som fått hjälp. Så Rosor till alla vänliga människor!
 
Vänliga hälsningar
Carola

2001-02-12, 09:19
Svar #10

Stina Thörn

KARL-OLOF ANDERSSON!!!!! Tack för all hjälp. Jag ser även att du har hjälpt många andra släktforskare och för det ska du ha en stor kram och många rosor.
 
Hälsningar Stina Thörn

2001-02-19, 20:37
Svar #11

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Sam Blixt - till Dig ger jag ÅRETS ros!!! Varför torde vara helt uppenbart för var och en som följer senaste nytt på Rötter.
 
Mvh
Lena A Löfström

2001-02-20, 16:40
Svar #12

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lena! Det var bra att du uppmärksammade Sams fina insats häromdagen! Jag tyckte likadant men hos mig stannade det vid tanken!
Maria

2001-02-20, 18:25
Svar #13

Angela Gustafsson

Jamen jag förstår inte varför Ni två härovan hyllar Sam. Om någon borde hyllas så är det väl Håkan Skogsjö, han har det väl inte så lätt i dessa dagar och efter allt vad han gör för Rötter och Anbytarforum så är det väl han om någon som borde hyllas!
Angela Gustafsson

2001-02-20, 23:05
Svar #14

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej. Om jag får skulle jag vilja ge tre speciella personer ett helt fång med rosor. Dessa tre personer har hjälpt mig frammåt i min forskning på alla sätt och vis och inte gnällt över att jag kommit med en massa frågor. Nu ska jag inte glömma bort att uppge vilka det eller vad tycker ni?    Hjördis Nilsson i Klippan, Tomas Ahlbeck i Kalmar (tror jag det var) och sist men inte minst John Sid?n i Veta. Jag ska berätta att det är ett problem dock med Sven och det är att han inte gillar Djurgårdens IF.
 
Många roshälsningar till er alla tre. Hoppas att ni ser detta och tar åt er.
 
mvh
Lena

2001-02-21, 13:04
Svar #15

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Angela, det ena behöver väl inte utesluta det andra. Håkan har genom åren fått många rosor, så det har inte saknats. Men just den här gången var det till Sam jag ville ge rosor! Har Du något problem med det?
 
Lena A Löfström

2001-02-21, 15:37
Svar #16

Johan R:son Sjöberg

Jag vill utdela årets rosor till två personer: Ted Rosvall och Sam Blixt.
 
Motivering överflödig.

2001-02-21, 17:03
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Rosor är jag inte så mycket för, speciellt inte röda. Blåklint, däremot, tycker jag mycket om och delar gärna med mig av. Jag vill gärna ge ett jättefång blåklint till Tom Juslin, tillräckligt stort för att räcka till samtliga medlemmar i Södra Västerbottens Släktforskare. Tom Juslin och Södra Västerbottens Släktforskare har på ett föredömligt sätt tagit bladet från munnen och gett uttryck för vad majoriteten av Sveriges släktforskare känner.

2001-02-21, 18:48
Svar #18

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Jag vill ge den vackraste rosen av alla till Ulla Eriksson i Berga, Söderala. Ulla, nu till hög ålder kommen, är en av dem som varit med om att bygga upp den svenska släktforskarrörelsen. Hon var med om att grunda forskarföreningen Alir i Söderhamn på 70-talet, hon har hjälpt otaliga och har också gjort ett betydande arbete inom emigrantforskningen. Ulla har lärt upp många släktforskare genom åren och har med sitt sunda förnuft varit en av de mest källkritiska forskare jag lärt känna. Hon är en släktforskarhjälte i det tysta. En varm kram från Urban.

2001-02-21, 20:13
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag hade inte uppmärksammat debatten i Rötter om styrelsen och förbundets aktuella situation förrän jag läste Tords inlägg ovan. Den är angelägen och jag hoppas att så många som möjligt tar del av diskussionerna. Vill också dela ut en ros åt ordföranden i min favoritförening Södra Västerbottens Släktforskare; Tom Juslin.

2001-02-21, 21:57
Svar #20

Marianne Andersson

TORD gillar inte rosor, speciellt ej röda, men gillar däremot blåklint! Jaha!!! Är det politik det hela handlar om?? Finns det inte andra och lämpligare forum för det? Och Tord hur kan Du veta vad majoriteten av Sveriges släktforskare känner? Var det inte förbundsstämman som valde ordförande? Och var det inte funktionärer valda av medlemmar i släktforskarföreningarna som var representerade på stämman? Varför jag skriver det här. Jo, jag GILLAR inte när andra tror sig ha monopol på att veta vad jag tycker och tänker.

2001-02-22, 11:49
Svar #21

Johan R:son Sjöberg

Tord,
 
Jag förstår inte hur du kan uttala dig så tvärsäkert om vad majoriteten av Sveriges släktforskare tycker.
 
Jag föredrar att enbart uttala mig för mig själv.  
 
Marianne, du får en ros av mig, du också, för att du skrev vad jag tänkte.
 
Johan
Som faktiskt inte röstar rött, men anser att röda rosor är fina ändå

2001-02-22, 18:34
Svar #22

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Dagens ros skickar jag till Håkan Skogsjö och Urban Sikeborg, kommentar överflödig !
 
Stefan Jernberg, Karlstad

2001-02-22, 20:27
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6931
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Stora valfria blomsterbuketter (mottagarna får välja sina favoriter) till alla som, oavsett sammanhang och sakfråga,
 
- inte jämt och ständigt rycker ut som frivilliga mikrofonstativ för sina ofelbara idoler,
 
- inte automatiskt utgår från att far alltid har rätt, utan tar reda på fakta från båda parter innan man tar ställning och uttalar sig i en fråga!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-02-22, 21:24
Svar #24

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Det värmde att få en ros, när lederna värker och kroppen sviker. Tack, Stefan.
 
Det var tänkt att den här diskussionen skulle användas för att uppmärksamma någon som gjort en fin insats inom släktforskningen. Jag tycker därför att det är sorgligt att se att också den här diskussionen politiseras. Under förevändning att utdela blommor tar man ställning för eller emot en viss part i konflikten i förbundsledningen.
 
Vad jag tycker spelar ingen större roll, men jag skulle bli glad om just denna diskussion kunde hållas fri från detta tröttsamma trätande. Det finns så många personer som har gjort stora insatser som borde lyftas fram, personer som är väl värda en blomma och några tacksamma ord. Låt oss tänka på dem i första hand.

2001-02-23, 09:10
Svar #25

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Dagens ros skulle jag vilja ge till Olle Hansson i Leksand. Han har lagt ned massor med tid på att rekonstruera kyrkoböckerna för Boda Kapellförsamling (Rättvik) och han är alltid hjälpsam med uppgifter. Fast han inte är någon ungersven längre hjälper han även till på Släktforskarnas Hus i Leksand med jämna mellanrum, och håller även en del föredrag. Jag skattar mig lycklig över att ha lärt känna honom (om än bara via telefon och E-post!)
Trevlig Helg önskas alla
Karin Jegelius (på Katarinaberget)

2001-02-23, 16:57
Svar #26

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
I all enkelhet vill jag ge Rune Edström dagens ros för hans generösa och hjälpsamma sätt att hjälpa nybörjare och andra att hitta anor ur sitt rika dataarkiv. Han är alltid lika hjälpsam vare sig han har kunskaperna eller ej och det betyder mycket när man som oerfaren släktforskare känner sig dum och osäker. Trots sjukdom är Rune lika entusiastisk varje gång han kan hjälpa någon att hitta sina anor, och dessutom är Runes dialektala språk och kommentarer en källa till att man blir på gott humör! Tack Rune!
 
Även Urban Sikeborg vill jag ge en ros för hans utmärkta nybörjarsidor här i Rötter och för hans engagemang och arbete med och för släktforskare.Tack!
 
Det finns många fler att tacka främst alla generösa och hjälpsamma forskare i Anbytarforum och på arkiv som gör att det har varit och är (oftast) så roligt att forska. Tiden är tyvärr så begränsad men tack vare alla hjälpsamma forskare så kan man bedriva denna hobby även hemmavid till en stor del. En vacker ros till alla er!
 
Mvh Anita

2001-02-23, 19:03
Svar #27

Rune Edström (Rune)

En får tacka för rosen och dom snälla orden.
rune

2001-03-01, 00:54
Svar #28

Siv Lundgren

Inte bara en ros, utan en hel bukett vill jag ge till Karl-Axel Bjöklund.  
Ett stort tack för all hjälp med alla uppgifter som du har delat med dig av, om min mans släkt på Öland.
Mvh Siv

2001-03-01, 22:39
Svar #29

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:19
    • Visa profil
Dagens ros till Marit Karlsson, Tjörn, som lagt ner så många, oändligt många tror jag, på att renskriva kyrkböckerna på Tjörn och Klövedal och  
lägga ut på nätet till allas glädje. En ros även till Hans Larsson, som punktligt kommer till våra anbytardagar med sina pärmar fyllda med uppgifter. Resten av buketten går till alla de andra hjälpsamma och mycket kunniga människorna i Tjörns släktforkarförening och Inlands dito, ingen nämnd och ingen glömd
BMA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna