ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-08  (läst 3167 gånger)

2004-09-19, 12:00
läst 3167 gånger

Madelene Kasström

Hej Lotta!
 
Är det melerade ögon du menar så har jag också det. Mina färger går i blått, grönt och svagt brun. Grönbrunt runt pupillen och en mörkt blå rand ytterst. Vet inte hur vanligt det är, vore intressant att veta.

2004-09-19, 20:43
Svar #1

Lotta Jakobson

Hej Madelene!
 
Är det det som kallas melerade? Jag trodde det bara var grönt och brunt. Jag har alltid trott att min sons ögon är på väg att bli bruna, men de kanske förblir mixade. Det är ju häftigt hur man på honom kan förstärka en färg i ögonen med hjälp av färgval på hans kläder.
Vad står det för ögonfärg i ditt pass???
 
Lotta

2004-09-19, 22:38
Svar #2

Utloggad Ulrika Garälv

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2016-08-22, 21:26
    • Visa profil
Hej Anders & Anita!
Nej, alla barn föds inte med blå el gråblå ögon, även om jag också trodde det innan jag fick barn.
Min son föddes med, och har fortfarande, mörkt, mörkt bruna, nästintill svarta ögon. Dotterns ögon var vid födseln gråsvarta vargögon. De har sedan 8-9 månaders ålder succesivt ändrat färg via grågrönt till grönbrunt, och de mörknar för varje år. Man kan nog bara konstatera att det här med ögonfärger är ett mysterium.
 
Hälsningar Ulrika

2004-09-19, 22:49
Svar #3

Lotta Jakobson

Hej igen!
 
Verkligen intressant det här.
Hittade en sida med väldigt lättförstålig information i ämnet.
http://home.student.uu.se/karu4825/naturkunskapWeb/html/arftlighet3.htm
 
/Lotta

2004-09-19, 23:20
Svar #4

Madelene Kasström

I mitt första pass, då jag var 10 år står det gråblå ögon. I mitt andra pass stod det mixed colours, i mitt nuvarande hittar jag inte något om ögonfärg? Mina föräldrar hade blå ögon likaså mina farföräldrar och mormor, däremot har min morfar mörkt bruna ögon. Mina ögonfärger har ändrats och jag tycker att det blå har mörknat, jag har alltså ifrån ögonvitan inåt sett: mörkblått, grönt, brunt och sist svarta pupillen.

2004-09-20, 10:53
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ulrika, nu ställde du mig på pottan! Vad jag vet (åtminstone mig veterligt)och vad som står i alla läroböcker, så föds alla med en ospecifierad gråblå ögonfärg, som sedan ändras de första månaderna till den framtida ögonfärgen. Men tydligen finns det varianter! Så nu får någon mer medicinsk kunnig än jag yttra sig i frågan.  
 
Mvh Anita

2004-09-20, 17:44
Svar #6

Per Persson

Har absolut alla en ögonfärg (även om man är albino)?
 
Per

2004-09-21, 11:39
Svar #7

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Albinos sägs ha röda eller rosa ögon, eftersom blodkärlen bakom iris lyser igenom.
 
Eftersom albinism väl endast innbär att kroppens pigmentprduktion inte fungerar, så borde den som är albino ändå ha anlag för en viss ögonfärg, hårfärg, och hudfärg, även om ingendera syns. Och naturligtvis kunna föra vidare de anlagen till sina barn.

2004-12-02, 18:41
Svar #8

Johan Wahlin

Hej
 
Människans ögonfärg bestäms till största delen av var ögats melanocytceller är belägna. Regnbågshinnan, iris, består av flera lager. Bruna ögon har många melanocyter i de övre lagren av iris medan dessa i blåa ögon finns till största delen i de nedre lagren. Ljuset som faller på blåa eller bruna ögon kommer alltså att ha färdats olika långt innan de stöter på melantoninet i iris. Detta ger skillnader i våglängderna på det ljus som reflekteras från ögat och ger upphov till blåa eller bruna ögon. Det är alltså strukturella och inte i första hand kemiska skillnader som ger upphov till skillnader i ögonfärg. Uppkomsten av andra ögonfärger än bruna och blåa beror på att melanocyterna är distribuerade på andra sätt i dessa irisar.  
 
För några årtionden sen tog läroböcker upp människans ögonfärg som ett praktexempel på mendelsk nedärvning. Brunögdhet beskrevs som dominant över blåögdhet, dvs två blåögda föräldrar skulle inte kunna få brunögda barn. Däremot skulle två brunögda föräldrar med anlag för blåögdhet få blåögda barn med en sannolikhet av 25%. Detta bygger dock på att bara en gen skulle styra ögonfärgen. Så är inte fallet. Flera gener styr ögonfärgen och två blåögda föräldrar kan få brunögda barn även om det är ovanligt. Flera gener som styr ögonfärgen har identifierats nyligen.  
Med vänliga hälsningar  
Johan Wahlin (fil. dr genetik)

2004-12-02, 19:41
Svar #9

Johan Wahlin

Mängden och strukturen av ögats melanin (inte melantonin som jag felaktigt skrev ovan) har också betydelse för ögonfärgen. Antalet melanocyter däremot är konstant för ögon av olika färg.
 
Johan

2004-12-31, 18:07
Svar #10

Lillian Holmström

Intressant detta med ögonfärg! Jag är mkt intresserad av att få veta mer om vilka folkslag det finns, där en del indevider får (svarta ögon!) Alltså ögon så mörka så att man inte kan se någon iris i ögat.(Vilket visar sig vara extremt mörkt blå ögon.)Det förekommer i min släkt. Mitt intresse för just detta är delvis för att det är  ovanligt med sådana ögon, men också därför att  dessa personer jag känner, med dessa (intensiva och igenomträngande svarta ögon,)är enligt min erfarenhet,också väldigt speciella, och fascinerande personligheter.Hur detta hänger ihop vet jag inte!??  
Jag har kännedom om att i vissa Indian stammar i Amerika förekommer (bland dem) också denna ovanliga ögon färg. Vilket också de är fantastiska och unika människor som jag själv har erfarenhet av.
 
En bekant berättade att hon i ett tv-program för länge sedan hört om en grupp storväxta Samer som alla hade blå ögon, och en del av dem skulle ha dessa svarta ögon. Samt att (dessa tillsynes så svarta ögonen) är i själva verket(djupt mörk blå.)  
som jag nämde tidigare.  
Vet du Johan Wahlin något om detta? Eller någon annan! svara gärna, för jag vill veta mer. Vänligen Lillian. GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA! E-mail är: lilljan.holms@chello.se

2005-01-05, 00:46
Svar #11

Lillian Holmström

Hoppsan! Jag märker att jag skrev fel den 31 dec-04.Jag menar att ögonen är så mörkt blåsvarta att man inte, (eller svårligen) kan urskilja pupillen i dessa ögon. Lillian.

2005-02-25, 19:35
Svar #12

Birgitta Johansson

Hej
Ser att ni diskuterar ögonfärg och hur vanligt det är med melerade ögon.
Mina ögon är bruna närmst pupillen med en blå kant runt.( brunt från far blått från mor?) jag har alldrig sett någon med samma färg på ögonen som mina.

2005-02-25, 19:43
Svar #13

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2313
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 15:37
    • Visa profil
Hej  
 
Jag har gröna ögon, båda mina föräldar hade blå ögon.
 
Ulla Lundell

2005-02-25, 21:03
Svar #14

Maria Johansson

Hejsan!
 
Hade ingen aning om att det fanns en sådan här diskussion här!
 
Har för närvarande en del bryderier.
 
Själv har jag 3 barn. Man törs knappt tala om det, men jag har också 3 olika fäder till dem.
 
Min äldsta son har en blåögd far som också har rödbrunt hår. Sonen har skifferblå/grå ögon.
 
Min andra son har en far som har hasselnötsbruna ögon och klart mörkbrunt hår. Sonen har också hasselnötsbruna ögon i en aningen (men dock bara något) ljusare nyans. Sonen har blont hår.
 
Mitt tredje barn (en flicka) har en turkisk far som har det svartaste hår jag någonsin sett på en vit människa och en olivbrun hy, men han har brun- och grönmelerade ögon. Vad jag vet existerar det i den familjen samma brun/grön-melerade ögon och de sedvanliga svartbruna ögonen. Ingen av dem har blå ögon. Dottern har de BLÅASTE ögonen man kan tänka sig.
 
Själv var jag oerhört blond som flicka även om håret har antagit en mer cendre-aktig ton. Mina ögon är grönmelerade. Om de skiftar vid något tillfälle blir de åt de gråaktiga hållet eller snarast kattaktigt gröna (vanligast). Det finns varken inslag av klart blått eller klart brunt. Mina släktingar är blåögda allesammans, utom mamma som är ljusare grönögd än vad jag är.
 
Förklara det om ni kan. Gärna då Johan Wahlin, fil dr i genetik!!!
 
 
M v h
 
Maria Johansson

2005-02-25, 21:54
Svar #15

Maria Johansson

Till ovan införda inlägg vill jag bifoga:
 
Min äldsta son har samma ögonfärg nu som han hade när han föddes - d v s skifferblå/blå ögon. Han har ALLTID varit blond. Han är i dagsläget 22 år gammal.
 
Min andra son, som är brunögd, har ALDRIG varit blåögd - han föddes med sin bruna ögonfärg. Han är idag 10 år gammal.
 
Dottern - som alltså är av turkiskt ursprung och är hur blåögd och SVARTHÅRIG som helst - har aldrig visat minsta antydning till att få bruna ögon. Nu är hon i och för sig bara knappt 9 månader gammal, så det kanske ändrar sig. Men varje dag får hon faktiskt bara BLÅARE ögon.
 
Ändrar det sig alltså inte gradvis? Hon får i så fall mina morföräldrars och min fars blå ögon. Ska man då alltså inte alls räkna in det svarta turkiska som ett dominant anlag?
 
Förekommer era kommentarer - jag var UNG när jag fick min äldsta son - därav åldersspridningen på barnen. Jag har hunnit med en del.
 
M v h
 
Maria

2005-02-25, 23:15
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Blåa anlag kan gömma sig bakom de bruna i generationer. Så blåögda barn kan ploppa upp ur ingenstans. Det beror på att någon av deras brunögda föräldrar burit på något blåögt anlag utan att det synts. Jag, t.ex. har mörkbruna ögon, men vet att jag bär på blåa anlag eftersom min far var blåögd. Skulle jag ha fått barn med någon som bara bär bruna anlag, så kan mina barn ändå bära mina blåa anlag vidare utan att det syns... Så är det nog i fallet med ditt barns turkiske far, och det betyder att din flicka har lika mycket turkiska blå ögon som svenska.
För dina övriga barn kan du räkna med att den äldste har melerade ögon, som du, och den mellerste liknar ju sin far!

2005-02-26, 13:28
Svar #17

Bo Johansson

Hej om jag minns som man lärde sig i skolan  
B= Brunt anlag  
b= blått anlag  
 
Varje förälder har 2 anlag BB Bb bB eller bb  
Den bruna delen är dominant. Allså  
alla som har anlag Bb eller bB är brunögda men kan bära på blåögdt anlag.  
ex har mor eller far  BB så kan den andra partnern ha vilken ögonfärg som helst och alla barn bli brunögda.  
Om både fader och moder har Bb eller bB så är dessa BRUNÖGDA ( m.a.o. ett blått anlag kan gömmas i en brunögd person ), båda har en arvsdel lilla b som båda kan ge barnet blå ögon
Klart som korvspa´eller??  
I varje fall vet man att två blåögda bb + bb inte kan få brunögda.
Detta är från en vanlig pissenisse så det är bäst att ni kollar med en läkare om påståendet är riktigt.  
Lev gött från bosse i Va´stena

2005-02-26, 13:40
Svar #18

Bo Johansson

Hej igen
Gröna ögon kan jag inte ljugaihop något om utan det var väl den morgonen som gud åt spenat... kanske lite väl grovt skämt, men jag vill minnas att grönt är någon form av missfärgning.... vi får hoppas att någon ögonläkare läser detta och reder ut det bättre, för mig känns det som om jag bara rör till det merän förklarar.  
från tjatgubben bosse igen

2005-02-26, 14:47
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Skolans undervisning om ögonfärgers ärftlighet är, minst sagt, förenklad. Det är flera anlag inblandade, anlag är ofta inte helt dominanta eller recessiva och dessutom är det inte alltid nödvändigt att en gen aktiveras bara för att den finns. Alltså är det inte alls så klart som de vill förleda en att tro i grundskolan...

2005-02-27, 14:21
Svar #20

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Hej Marie.
 
Jag tror nog att vi inte bara ska ta med barnens föräldrar när vi diskuterar ögon & hårfärg.
Många ggr kan man se att det hoppar över en eller  flera generationer innan symtomet visar sig igen.
På min äldsta dotter som har gråblågrön- aktiga ögon finns det också  efter sin farfar en brun trekant vid kl 2 på ena ögat. Mycket bra att ha vid kännetecken om polisen någon gång skulle fråga.
 
Ingen annan i genetiska familjen har det.
 
Däremot har en av hennes kusiner fått sk svarta ögon  troligen efter sin farfars(samma som tidigare) gener då hans mormor (& hennes syskon) var svarta i hårfärg & ögon samt såg sydeuropeiska ut utan att vara det.
 
Du får nog leta lite mer i familjerna för att finna dina svar.
 
mvh
elisabet

2005-07-06, 12:26
Svar #21

pia janson

kan en blåögd pappa och en brunögd mamma få ett barn  med grönmelerade ögon?

2005-07-06, 13:12
Svar #22

Utloggad Gun Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 08:45
    • Visa profil
Hej Pia, min mamma var intensivt brunögd och min pappa intensivt blåögd och jag har grågrönmelerade ögon med lite stänk av bärnsten i. Så det verkar ju som det kan bli så.

2005-07-06, 20:20
Svar #23

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Anlaget för bruna ögon är dominant. Men två föräldrar med bruna ögon kan ändå få ett blåögt barn, om de är heterozygota, det vill säga har ett anlag för brunt och ett för blått. Däremot kan inte två föräldrar med blåa ögon få ett brunögt barn.  
Grönmelerad kan nog räknas spm blått, men om minsta stänk av brunt finns med, räknas man som brunögd.

2005-07-06, 21:10
Svar #24

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Det verkar som om denna ögondebatt börjar gå rundgång... Varför läser ni ej tidigare inlägg?  
De flesta frågor och inlägg är faktiskt besvarade!  
Lite onödigt att samma sak går i repris när det redan finns här sedan tidigare

2005-07-06, 23:13
Svar #25

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Och den som mest går på rundgång är.... Eva Svensson! Har du blivit ny anbytarvärd?

2005-07-07, 12:36
Svar #26

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Fånig kommentar Jorge Lintrup! Det är nog Du som leker anbytarvärd.    

2005-07-08, 03:10
Svar #27

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Jag och min fru har fyra barn tillsammans.
Vi är bägge blåögda.
1:an har blå ögon.
Tvåan bruna.
Trean gröna med brunt i.
Fyran har blåa med brunt i.
Tittar man närmare, har både jag och frugan bruna inslag såväl i ögon som i släkten.
Jag därtill grönt.
Barnas olika hudtyp är minst lika intressant:
en del blir knallbruna, andra tål knappt sol.

2005-07-08, 10:30
Svar #28

Utloggad Gun Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 08:45
    • Visa profil
Hej alla som läser den här sidan. Vill med största ödmjukhet föreslå, att den som inte tycker att ämnet ögonfärg, som f n behandlas under rubriken Ordet är fritt, ska fortgå längre, har friheten att starta med ett nytt ämne, eller hur? Svarade själv spontant på ett inlägg här utan att gå tillbaka till tidigare inlägg. Vad tycker Anbytarvärden? Hur mycket disciplin krävs på denna sida?
M v h
Gun

2005-07-08, 10:41
Svar #29

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
 
ÄVen jag har en gång fått lära mig i grundskolan
(9:an) att brunögda föräldrar aldrig kan få ett blåögt barn och att det mörka inslaget alltid dominerar. Min farfar hade de svartaste ögon jag sett hos en nordbo. Min farmor var mörkhårig och blåögd. Pappa är mörk och brunögd.
Morfar och mormor var båda mörkhåriga och blåögda. min mamma och moster är blonda och blåögda, medan min morbror är mörkhårig och blåögd.  
 
När jag var liten var jag blond, men har nu blivit mörkt cendrefärgad. Min bror är mörk. Både han och jag är brunögda.
Min man är blond och blåögd, så även vår son som är 2,5 år. Min brors sambo är blond och blåögd,
men deras treårige son är mörk och brunögd.
Så detta med att det mörka dominerar bör nog omvärderas inom forskningen....
 
Hälsningar  
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna