ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-04-22  (läst 1311 gånger)

2004-04-21, 13:45
läst 1311 gånger

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jenny,
 
Jag har exakt samma ögonfärg, som Din pappa.
Det kanske kan bli så om fadern är brunögd och modern grönögd.
 
Så har jag 3 blåögda barn.  
Att två blåögda får ett brunögt barn, är nog väldigt sällsynt.
Jag har en bekant, som är brunögd och hennes föräldrar blåögda.
När hon hade biologilektion i skolan, sa lärarinnan att det inte går att få ett brunögt barn, om föräldrarna är blåögda.
Hon pressade sin mamma och fick fram att mamman varit på semester i Spanien och där blev flickan till. Hon tog senare kontakt med sin spanske biologiske far.
Inte sagt att det måste vara så med Sabine, för det kan ju bli överhopp i generationerna.
Vänl. hälsn. Eivor

2004-04-21, 13:56
Svar #1

Jenny Söderström

Hej Eivor! I min pappas fall måste det grönögda ligga längre bak i tiden, för farmor har mörkbruna ögon och farfar hade klarblå. Min bror har dock ärvt min pappas grön-bruna blandning exakt. Rysligt fascinerande detta med gener och anlag, det märks på denna debatt att det är något som engagerar folk. (Eller åtminstone oss släktforskare?)

2004-04-21, 14:33
Svar #2

Bo Olsson

Hej Jojje. Inte för att vara besserwisser, men det finns faktist sköldpaddsfärgade hankatter (XXY) men dom är mycket sällsynta och alltid sterila. Normala hankatter är ju XY. Men eftersom XXY hannarna har dubbla X så kan dom alltså vara sköldpaddsfärgade. Man brukar säga att Y är aktivt könsbestämmande. Finns Y ger det hannar finns inte Y ger det honor. Därför blir XXY hannar.

2004-04-21, 14:45
Svar #3

Ingrid Wikberg

Hej Jojje med flera...din sköldpaddevariant låter intressant. Kan även berätta att mina syskon: tre blåögda och en brunögd; har barn med partners som är blåögda och ALLA deras barn och barnbarn är blåögda.
Detta med dominans tolkade jag ( felaktigt?) som att den bruna färgen skulle dominera bland avkomman.  
Vilket ju inte stämmer;  
t ex min (blonda) dotter och hennes (svarthårige)man -båda brunögda (och hans föräldrar är båda svarthåriga och brunögda) har fyra barn varav tre blonda)och klart blåögda - och en mycket mörkt brunögd (med mycket mörkt brunt hår.)
En av mina söner som är mycket blond och då blåögd,har en son:lika blond och lika blåögd. Sonens hustru är mycket mörkhårig -men har vackert blågröna ögon.

2004-04-21, 14:53
Svar #4

Bo Olsson

Alla dom varianter som du beskriver Ingrid stämmer med den modell som jag skrev om tidigare. Det som normalt (utan mutationer och liknande) inte går är att två blåögda föräldrar får brunögda barn. Själv har jag gröna ögon precis som min mor hade. Min far hade blå ögon.

2004-04-21, 15:07
Svar #5

Ingrid Wikberg

Hej Bo, även om sköldpaddor är intressanta....så är nog människans biologi mera spännande.
Och i min stora släkt ( med de bruna ögon på min mors sida) så vet jag ju att inga par - där båda är blåögda, har fått ett brunögd barn!
Det jag tycker är lite speciellt är mina tre blonda barnbarn med klart blå ögon och deras syster som är så mörk och så brunögd.

2004-04-21, 15:22
Svar #6

Bo Olsson

Om jag minns rätt nu (tog min examen 82 och kunskaper är färskvara) så borde du ha Bb och din man bb och då skulle statistisk vara så att 50% av barnen är bb med blå ögon och 50% Bb med bruna (men med anlag för blå). För att det verkligen ska bli 50-50 är ju att antalet barn är stort. Ju större antal barn desto närmare 50-50, men så är det väl med all statistik.

2004-04-21, 16:23
Svar #7

Carina Olsson

Tja... Bo...
 
Jag har brungröna ögon, min mellanbror har mörkbruna och min minsta bror har blågrå. Mina föräldrar har följande färg; mamma blå och pappa gråblå. Men, mormor hade mörkbruna ögon.  
 
Innebär det här då att vi två äldsta inte har 'rätt' föräldrar??? Vi är i övrigt mycket lika våra föräldrar... och sen jag nu har hittat massor av kort på släktingar så vet jag att vi är lik resten av släkten oxå...=0)

2004-04-21, 17:24
Svar #8

Erik Holmlund

På gymnasieskolan jag gick på i min ungdom fanns det en kille som hade ett blått öga och ett brunt öga. Hur förklarar man en sån sak? Har ingen aning om vilka ögonfärger hans föräldrar har. Det måste ju vara något extremt udda som är bortom alla principer för hur ögonfärger ärvs.

2004-04-21, 17:32
Svar #9

Bo Olsson

Carina om du tittar en bit upp här i diskussionen, så ser du en länk till en sida där man förklara att sambandet är mer komplext än det jag skrev i mitt första inlägg. Mitt första inlägg skrev jag med utgångspunkt från vad jag fick lära mig när jag läste om detta i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Därför skrev, jag i ett senare inlägga att blåögda föräldrar normalt!! inte kan få brunögda barn. Jag kanske skulle skriva: I de flesta fall istället för normalt, för att göra det tydligare.

2004-04-21, 17:48
Svar #10

Magdalena Larsson

Jag vet inte om någon har sagt det här, eller tagit upp det, men kanske någon annan har hört samma sak som jag (vet inte om det är så). Det finns de som påstår att det inte bara är två anlag som styr ögonfärgen, ett från modern och ett från fadern, utan att man får två anlag från vardera föräldrarna. Dessa anlag ska finnas i varianterna 1. blå, brun eller grön, 2. blå eller brun (med reservationer). Det finns en mängd olika ögonfärger, gul nämns ovan, men även lila lär förekomma.  
 
Viktigt att minnas är att blå ögonfärg inte är en annan pigmentsort än brun eller grön, utan att det bara är olika mängd pigment, precis som med hår- och hudfärg. Min farmor har förresten förlorat pigmentet, så att irisarna blivit opakt grå, och jag har nyligen sett att min far går samma öde till mötes, och så även jag själv.  
 
Ofta hör man felaktigt att alla barn föds med blå ögon vilka sedan mörknar. I min familj föds vi med svartbruna som ljusnar.
 
Det finns en (kvasi)vetenskap som sysslar med irisdiagnostik i medicinskt syfte (och inom New Age även för att beskriva personligheter). Här utgår man från uppfattningen att irisar är lika individuella som fingeravtryck, men att det finns tre-fyra olika pigmenteringsmönster, oavsett färg.

2004-04-21, 18:20
Svar #11

Elisabet Bergkvist

Hejsan!
Kul diskussion! Jag har också lärt mig i skolan om dominanta och recessiva anlag för ögonfärg. Men visst bör det vara en förenkling. Hur klassar man t ex spräckliga ögon? Det hade min mor, mest blått men med ganska mycket bruna fläckar, och i viss mån min far också, fast hans var gråare.
Själv har jag bruna, men inte är de en enhetlig brun färg. Min syster har samma som jag och min ena bror enbart blå, den andre gråblå.
Min man har grå/gröna med brun ring runt iris och vi har en dotter med ögon lika mina och en son med grå-gröna.  
Inget av detta motsäger egentligen den övergripande teorin, men hur kan man prata om anlag för blå resp. bruna ögon enbart?
 
mvh Elisabet

2004-04-21, 18:48
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Det blev en mycket intressant diskussion tycker jag. Och lärorik! Mycket av de numera förenklade kunskaper man lärde sig en gång i tiden har utvecklats inser jag, och talet om dominanta och recessiva anlag när det gäller ögonfärg bör kanske ses som en mycket basal vetenskap.  
 
Ärftlighetsläran är komplicerad och ingenting i den är egentligen svart/vit (eller brun/blå!)
verkar det som när man läser om alla de färger som kan uppstå när anlagen blandas under generationers gång. En kul diskussion!
 
En blåögd...Anita

2004-04-21, 18:50
Svar #13

Rune Edström (Rune)

Hej
Undrar om det finns någon som har svaret på vad som gör alla ovanliga färger och kombinationer av färger på ögona, som  det tycks finnas.
Har dom som ansåg att det ena eller andra var en omöjlighet, något svar?
Allting verkar ju möjligt i det fallet. För alla kan väl inte ha semestrat i Spanien.
Har dom tagit nån ledig dag närmare vägs.
Dom engelska sidorna får jag hoppa över. Finns nåt på svenska?
mvh
rune

2004-04-21, 19:50
Svar #14

Ingrid Wikberg

Hej igen, Jag hade en kompis i ungdomsåren som också hade ett brunt och ett blått öga. Det såg mycket lustigt ut -och det var ju ovanligt.  
Men hans ögon märktes ju eftersom färgerna var så påtagliga. Stilig kille!

2004-04-21, 20:17
Svar #15

Magdalena Larsson

Rune,
ögonfärgen bestäms inte bara av irisens pigmentmängd, utan även av dess tjocklek. Om någon nu verkligen skulle ha lila ögon så är nog både pigmentmängden liten och irisen väldigt tunn. Jag har brunögd släkt som får ljusare, lite gulaktiga ögon när de är trötta, eller före en migränattack, eftersom blodgenomströmningen då är mindre. Jag vet inte hur det är för dem som alltid har gula ögon. Kanske deras blodomlopp ligger djupare in?
 
Eftersom variationerna är så stora, måste nog vetenskapen ha mycket kvar att utreda innan den kommer med ett fullständigt svar.
 
Jag har hittat ett par sidor, som kanske inte direkt svarar på frågorna, men i alla fall:
Kunskapsbanken vid Stockholms universitet
mammapappa
Kortfattad inledning till genetik
 
MVH/Magdalena

2004-04-21, 20:38
Svar #16

Bo Olsson

Hej Rune. Tyvärr hittar jag inte mycket på svenska. Jag hittade en lärarhandledning för gymnasielärare, gjord av Lantbruksuniversitet i Uppsala. Det tråkiga med den är att dom, liksom jag, inte heller är uppdaterade på nyare rön.
 
Sedan till en av dina frågor. Jag var ju en av dom som ansåg blåögda föräldrar inte kan få brunögda barn men det var ju också jag som la in länken till den amerikanska sidan som visade att mina kunskaper är omoderna. Är jag förlåten?

2004-04-21, 22:48
Svar #17

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. 2 blåögda föräldrar kan få brunögt barn. 2 brunögda föräldrar kan få blåögd barn.
Mvh,
AnnBritt

2004-04-22, 06:54
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Jadå Bo du är förlåten. Trevlig vår förresten!
rune

2004-04-22, 07:52
Svar #19

Magdalena Larsson

Jag tror som AnnBritt Sjödin, att frågeställaren mycket väl kan vara biologisk dotter till sina föräldrar. Pigmenteringen börjar utvecklas i fosterstadiet, redan i vecka 4, och fortsätter för somliga långt in i livet.  
 
En jag känner hade klarblå ögon till tio års ålder, då ögonen blev gröna. En parallell finns i utvecklingen av hårfärgen. Många mörkhåriga svenskar är ljusblonda som barn, och många blonda blir mörkare med åren. Man ska inte stirra sig blind på det slutliga resultatet för det beror på så många faktorer.

2004-04-22, 08:09
Svar #20

Magdalena Larsson

Elisabeth,
Irisidologerna (eller vad det nu kan kallas) menar att dessa fläckar du talar om uppkommer på samma sätt och av samma skäl som födelsemärken.  Jag har också en ring runt irisen (det är den som börjar bli gammelgrå, som grått hår), och jag tror att det kan ha att göra med att det är där pigmenteringen startar för foster. Färgen flyter efter 4 veckors fosterålder inåt.

2004-04-22, 09:59
Svar #21

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
så här lärde jag mig i skolan:
om två föräldrar har blå ögon men har anlag för brunögdhet så får barnen(låt oss säga 4 barn för enkelhetens skull)det så här: ett får blå ögon med endast anlag för det, två får blå ögon(kommer inte ihåg om brunt eller blått var dominant) men med anlag för brunt, och en får bruna ögon.
nu kan jag minnas fel eftersom jag lärde detta i högstadiet för 14 år sedan.
mvh anna
May the Force be with you.

2004-04-22, 10:29
Svar #22

Micael Granström (Micgra)

Om vi på nåt vis sammanfattar den här diskussionen så var det så att Mendel (en munk, kanske österrikisk) på 1800-talet kom med en teori för arv av egenskaper som fortfarande idag får ses som något söags bas för genetiken. Denna teori innehöll bl.a. det här med dominanta och recessiva anlag. En gen kan styra ett anlag (låt oss för att hålla oss till diskussionen ta det här med ögonfärg) på antingen ett dominant eller ett recessivt sätt. Om anlaget är dominant så räcker det med att den ena av de två genkopiorna innehåller anlaget så kommer egenskapen att synas, t.ex. bruna ögon. För att det recessiva anlaget ska synas så krävs det att båda genkopiorna bär på anlaget t.ex. blå ögon. Ovanstående resonemang gäller om det är så att bara en gen styr det här anlaget. Nu finns det en hel del som kan ställa till det, när det gäller ögonfärg så finns det mer än en gen som styr det anlaget. Det kan bli mutationer som gör att en gen förändras och tystnar, det finns andra saker som också kan påverka det hela och där vet vi väl idag antagligen bara en liten del av hela sanningen. Faktum kvarstår dock att Mendel hade mycket rätt i det han skrev i sin teori, så genetikens lagar är nog korrekta, men man brukar ju säga att det är undantaget som bekräftar regeln.  
Kontentan av diskussionen blev väl att det är ovanligt med brunögda barn till blåögda föräldrar (eller det kanske är vanligt beroende på vad man menar med blåögd  )men det förekommer.
 
MVH Micce

2004-04-22, 10:32
Svar #23

Bo Olsson


2004-04-22, 10:35
Svar #24

Magdalena Larsson

Det du säger om genetikens lagar, Micael, stämmer förvisso, men det är inte bara dessa lagar som styr resultatet. Det är åtminstone en grundsten i djuravel.

2004-04-22, 10:47
Svar #25

Micael Granström (Micgra)

Jag håller med dig Magdalena, det var därför jag skrev lagar inom citationstecken. Lagarna är bra som förklaringsmodell, men 100% sanning är de knappast.
 
Micce

2004-04-22, 16:12
Svar #26

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hur stor andel av världens befolkning är det som är brunögda? Om anlaget för brunt är dominant så borde väl de allra flesta vara brunögda vi det här laget?  
Normalt så är väl indianer brunögda, eller hur? Hur kommer det sig att det finns stammar i Sydamerika som är blåögda, trots att de lever nära andra indianstammar?
 
Undrar Mikael

2004-04-22, 17:49
Svar #27

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Vore det inte enklast att Du frågade dina föräldrar, om de lever förstås.
Gerd

2004-04-22, 18:52
Svar #28

Rune Edström (Rune)

Vetenskapens sanningar har väl alltid ändrats ända sen Te?llus var den planet som stod stilla, och alla andra (inkl.solen) snurra runt om.  
Så även det här med genetiken.
rune

2004-04-22, 21:35
Svar #29

Micael Granström (Micgra)

Jag vet inte hur stor del av världens befolkning som är brunögda, men det är väl först på senare tid som det har varit stora rörelser mellan olika folkslag, därför har kanske ögonfärg varit konserverad genom tiderna. Sen när man korsar en brunögd heterozygot (ett brunt och ett blått anlag) med en blåögd (som alltid har två blå anlag) så får 50 % av avkomman blå ögon, men 75 % av anlagen är blå. Därför så länge de blåögda får vara med i parningsleken så lär det i princip aldrig ta slut på nya blåögda.  
Här har jag återigen utgått från att bara ett anlag styr ögonfärgen. Det jag vill ha sagt är att jag är övertygad om att bruna ögon är ett dominant anlag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna