ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bedrövligt angående förfrågningar i Anbytarforum  (läst 2509 gånger)

2001-02-07, 13:56
läst 2509 gånger

Niclas Andreasson

Jag skrev en liten insändare för några veckor sedan angående dålig respons och då om någon gång väcktes det ett diskussions intresse..
 
Nu har jag ytterligare en gång satt in några förfrågningar under olika avdelningar och på en tidsperiod av ca.1 månad så har jag fått nada svar noll intresse från dessa kunniga personer.
 
Så att resonemangen som vissa förstårsigpåare har uttryckt sig att man får ha tålamod med tid och intresse det faller som ett korthus här..
 
Jag tycker det är väldigt dåligt av dessa personer att gå ut med sådana kommentaren när dom inte håller i realiteten..
 
Jag skulle vilja påstå att det beror på VEM som gör en förfrågan av uppgifterna, är personen känd sedan flera år tillbaka av andra släktforskare så får han blixtsnabbt hjälp men är man nybörjare så får man vara så god att vänta ett halvår eller något ditåt....
 
-Jag skulle också vilja påstå att det är en av anledningarna att det bara är människor över 60 år som håller på med släktforskning..
Yngre människor som är nybörjare och behöver all den hjälp och initiativ som behövs för att vidare utveckla sig  i den här trevliga hobby som släktforskning ger, inte infinner sig..
 
SKÄRPNING TILL ER ALLA SOM TROR ATT SLÄKTFORSKNING ÄR BARA TILL FÖR EN LITEN SLUTEN GRUPP ÖVER 60 ÅR!!!!
 
-Vem ska föra släktforskar traditionen vidare när dessa äldre människor tvingas sluta på grund av ålderdom osv. Har den yngre generationen behandlats illa så försvinner släktforskningen i vårt land.
 
Tack för ordet och fortsätt gärna denna diskussion
 
Hälsningar,Niclas

2001-02-07, 14:45
Svar #1

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Niclas,
 
Eftersom jag kommenterade den förra insändaren vill jag här följa upp med ytterligare kommentarer.
 
Först måste jag påpeka att jag har lite svårt att förstå Dig eftersom hela detta forum bygger på allas välvilja och jag kan helt enkelt inte tänka mig att det finns s.k. experter som sitter och håller på information endast p.g.a. att den frågande inte är känd eller tillräckligt gammal.
 
Jag själv har nu nyttjat Anbytarforum i ca. 1 månad. Jag måste alltså betraktas som en totalt okänd nykomling på dessa sidor. Under den här tiden har jag lagt in 4-5 frågor samt besvarat ca. 20 frågor, framförallt gällande vissa socknar i Östergötland. Anledningen till att jag svarat på dessa frågor är enkel, nämligen att det råkar vara de socknar där jag har tillgång till registren.
 
När jag kommenterade Din förra insändare had jag inte fått något svar alls men var inte speciellt bekymrad över detta.
 
Nu har även detta förändrats jag helt plötsligt fick svar på en för mig mycket efterlängtat frågeställning gällande min ff ff f.
 
Svaret som kom översteg alla mina förväntningar eftersom jag nu också vet vilka som var hans föräldrar, far- och morföräldrar samt ytterligare ett par generationer bakåt. Jag vet också vad de jobbade med, var de bodde osv.
 
Avslutar med att här tacka Stefan Björn i Nybro för all den information jag fått. Hoppas också att Du Niclas får svar på någon fråga så att vi blir fler som tror på detta forum.
 
Med vänlig hälsning
 
Mats Högberg, Bryssel

2001-02-07, 16:24
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Niclas
Det var hårda ord du kom med. Har du anor i Vilhelmina eller Åsele och därikring,som jag har i datan, så får du säkert svar av mej
Välkommen att fråga
mvh
rune

2001-02-07, 16:56
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Niclas. Född -57 och hjälper dig gärna men har ej ännu kunnat svara på dina frågor. Hav en gnutta tålamod...
Mvh, AnnBritt

2001-02-07, 18:41
Svar #4

mimmi

Niclas,
har man inte TÅLAMOD skall man inte syssla med släktforskning. Jag började i 20-års-äldern, är nu 50, och har fortsatt mycket outforskat, men vad gör det...det förgågna försvinner inte.....
Lycka till...

2001-02-07, 18:51
Svar #5

Siv Lundgren

Hej Niclas,
 
Jag måste bara svara på ditt inlägg. Jag tillhör inte gruppen över 60 år, men är snart där.
Jag håller inte med dig att man måste vara känd av experterna här på forumet för att få svar.  
Utan man måste ha tur, stor tur tror jag, att någon annan amatör- eller hembyggdsforskare har uppgifter som man söker.
Har man ännu större tur kan man även finna nya eller okända släktingar här på anbytarforum.  
Jag har funnit en kusin och en syssling, som också forskar.
Så ge inte upp, du får nog svar du också, om inte på de frågor du redan har ställt, så kanske du får svar på kommande frågor.
Mvh Siv

2001-02-07, 19:52
Svar #6

Utloggad Kerstin Farm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 475
  • Senast inloggad: 2013-03-17, 20:48
    • Visa profil
    • www.farm.se
Hej Niclas!
 
Jag är inte över 60, jag har bara forskat i 4 år. Jag har använt Anbytarforum i 3 år. Jag tittar varje dag. Jag skickar svar till personer som jag inte har en aning om vilka dom är, varken ålder eller hur erfarna de är. Jag måste tillstå att jag inte tittar under rubriker som inte rör mig alls. Jag har nästan alla anor i Norrland med en utstickare i Småland. Själv har jag ställt frågor om mina församlingar och om jag inte får svar så förstår jag att ingen kan svara. Det beror inte på ovilja, tvärtom så har jag fått så många underbara svar som hjälpt mig att komma vidare i min forskning. Så håll ut snart får du säkert en träff du också!
 
Kerstin

2001-02-07, 21:12
Svar #7

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6986
  • Senast inloggad: 2024-04-28, 01:40
    • Visa profil
Även jag påpekade som svar på Niclas lilla otålighet att svar ibland kan dröja. Det känns ganska orättvist att bli ironiserad över, samt gjord 20 år äldre i ett svepande antagande. Håkan Skogsjö påpekade i dag att diskussionerna i forumet efter årsskiftet slagit alla rekord, vilket givetvis betyder att diskussionen och faktautbytet är intensiva. Jag svarar så ofta som jag har möjlighet och när jag har vederhäftiga uppgifter att bidraga med, och jag har inga fördomar om andras ålder eller eventuella kotteritillhörighet. Den som har sådana problem tror jag faktiskt inte deltar i diskussionerna, per definition.
 
Jag roade mig med att kontrollera vilka inlägg som Niclas gjort, och jag kan inte se annat än att han fått svar på de flesta, t.o.m. en antavla (från Hans Egeskog, under Malexander), och även på en del handbokskunskaper och en del mer svårforcerade praktiska problem (t.ex. från Elisabeth Thorsell). Jag tror inte ens att jag haft en sådan utdelning på de frågor jag ställt (vid ett par tillfällen har t.o.m. hela landskap självdött något dygn efter att jag ställt en fråga - det kan få en att bli brydd...). Så bedrövligt tror jag inte är rätt ord.

2001-02-07, 22:40
Svar #8

Per Börjesson

Niclas stå på dig, det här känns mycket angeläget
att ta upp.
Känner också ibland att jag har blivit ignorerad av vissa släktforskare, men att andra som lagt in förfrågan långt senare fått svar före mig i samma avdelning.
 
Du har mina fulla sympatier då jag själv börjat släktforska bara för något år sedan.
 
Tycker personligen att ett diskussions forum skall gälla alla katigorier av människor och att vissa av dessa s.k proffs inte skall åka in som på en gräddfil före oss andra.
 
Äntligen en som vågar ta upp en sådan här diskussion!!

2001-02-07, 22:53
Svar #9

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Niclas !
 
I følge dine betragtninger må jeg være en af de mennesker, som ikke vil kunne forvente hjælp på anbytarforum. Jeg er 25 år og dansk, hvilke vil sige, at jeg ikke kendte en eneste svensk slægtsforsker, da jeg først skrev til denne side. Jeg kan ikke rigtig bidrage med noget, da jeg kun lige kender mine svenske rødder og ikke har adgang til svensk materiale. Jeg tilbyder dog gerne min hjælp her i Danmark (København). 
Heldigvis har det ikke holdt stik. Jeg sender en stor tak til Arne Olsson, Vanja Jonasson og Bror Jönsson, der har forsket eller givet oplysninger om mine svenske rødder fra Blekinge, og til Jorge Lintrup, der vil forske i min endnu ikke fundne aner.
Pris jer lykkelige for, at I har Rödder i Sverige, og så mange hjælpsomme mennesker. Vi har lignende sider i Danmark, men de fungerer slet ikke så godt, og der er langt imellem svarene.
 
MVH Peter Kyhl

2001-02-07, 23:15
Svar #10

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Niclas, det måste väl bero på om någon har något svar på dina frågor enkelt tillhands, om du får svar eller ej. Naturligtvis beror det inte på om du är 15 eller 55, eller nybörjare eller inte, sådana tror jag inga släktforskare är.
 
Däremot har väl vi, som tillhör en något äldre åldersgrupp, ofta kanske ont om tid och då inte möjlighet att göra stora efterforskningar. Men det kan du väl inte heller begära - en av tjusningarna med forskningen är ju att göra den själv och finna bit för bit av det man söker - inte att på kortaste tid få fullaste antavlan.
 
Och man kan ju inte förvänta sig att svaren ska trilla in i någon bestämd ordning. Alla sitter inte klistrade vid datorn alla dagar, utan tittar in någon gång då och då, och kollar sina favoritsocknar, och har man då tur, kommer det ett svar. Så tålamod är nog inte så dumt!

2001-02-07, 23:23
Svar #11

Andreas Karlsson

Jag måste säga att jag inte alls förstår den upprördhet som Niclas känner. Han KRÄVER att andra släktforskare gratis skall ställa upp med tid och teletaxa för att utforska hans släkt. Detta är ju rent bisarrt. Ingen har någon skyldighet att besvara någon annans frågor. Det är helt frivilligt. Man skall vara glad och tacksam om någon ställer upp och vill förmedla sin kunskap, men man kan ju inte KRÄVA det! Själv har jag ställt många frågor, fått många svar, och själv svarat på en del frågor. Och visst har jag en del obesvarade frågor, där det gått många månader utan något svar. Skall jag bli sur på andra släktforskare som inte svarar då? Naturligtvis inte! Jag är tacksam för all hjälp jag får och fått, men hjälpen är ju en gåva, och gåvor kan man inte kräva!

2001-02-08, 00:09
Svar #12

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Jag är 22 år och har släktforskat i ett par år. Min erfarenhet är allmänt att man ofta kan få hjälp av andra forskare, både yngre och äldre, och jag har hittills inte stött på någon som inte har tyckt att det varit trevlig att ungdomar engagerar sig i släktforskning.  
Jag har även använt mig av Anbytarforum under drygt ett år. Självklart har jag inte fått svar på alla mina frågor, men jag har fått många svar som tidvis löst stora problem för mig och jag har även själv kunnat lämna lite hjälp någon gång, så jag har ingen som helst förståelse för ovan anförda klagomål.
 
Anders Ryberg

2001-02-08, 10:38
Svar #13

Eric Karlsson

Ja, vad säger man om denna diskussion. Sällan har jag skådat en så uppenbart obefogad kritik som den som Niclas givit uttryck för. Man kan aldrig kräva svar på sina frågor, särskilt såsom den möjligheten finns att de efterfrågade anorna inte ens är utredda av någon annan forskare. Härtill kommer att många forskare inte har tillgång till Internet.  
 
Dessutom Niclas! Har man inte lust att själv lägga ner lite möda på att hitta uppgifter om sina anfäder i det fantastiska källmaterial som finns i Sverige tycker jag att man skall överväga om skall ägna sig åt släktforskning. Detta innebär givetvis inte att man inte skall uttnyttja den hjälp som Anbytarforum innebär; själv har jag fått svar på många av de frågor jag ställt. Anbytarforum är emellertid bara ett hjälmedel inte det enda redskapet.
 
Slutligen vill jag även påtala att de uppgifter man får via Anbytarforum inte nödvändigtvis måste var korrekta. Primärkällorna - såsom husförhörslängder m.m. - måste enligt min mening alltid kontrolleras. Det är ju det intensiva sökandet efter ens anfäder i dessa källor som är släktforskningens charm......  
 
M v h
 
En ung släktforskare som anser att Niclas saknar respekt för vad släktforskning innebär. Skärpning!!!

2001-02-08, 11:12
Svar #14

Karin Jirénius

Anbytarforum har en viss tendens till att urarta, tror jag. Många verkar använda det som en utväg för att slippa beställa mikrokort från andra församlingar än den egna och (som många påpekat redan) som en genväg för att slippa forska själva. Datorerna och Internet bör vara en hjälp, men det är inte meningen att vi alla ska bli serverade färdiga släktutredningar! Nå, därmed inte sagt att Niclas menar att han ska bli det.
Det jag menar är snarare att av många efterlysningar och frågor verkar det som folk inte orkar forska själva. Det är väl snarare när man kört fast och inte kommer vidare själv, som man bör söka hjälp av andra!
Själv är jag snart 30 och har forskat till och från sedan jag var 11. Anbytarforum har jag bara använt mig av senaste veckorna, men svarar där jag kan hjälpa till eller tycka till...

2001-02-08, 12:13
Svar #15

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Jag brukar inte lägga mig i dylika diskussioner, men den här gången tycker jag att du Niclas är ute i ogjort väder. De frågor man ställer kan man bara hoppas få svar på, får man det så är det bara att tacka och ta emot. Men du kan aldrig förvänta dig att få det varje gång. Har du tur så blir det ofta, har du otur så blir det sällan.
Själv har jag hållit på sen i våras och fått många värdefulla svar, men naturligtvis så blir en del obesvarade, hur skulle det kunna vara på något annat sätt ?. Tack alla ni som har bidragit med upplysningar och uppgifter till mig.  
L.S.

2001-02-08, 13:18
Svar #16

Niclas Andersson

Om det fanns like mycket intresse och kreativitet när det gäller att svara på frågor som det finns nu när det gäller att svara för sin heder, då skulle det bli fart i anbytarforum.
 
En liten kommentar till Erik Karlsson.
-Om du tycker att det här är obefogad kritik, så kan väl du ge mig förslag på hur befogad kritik ser ut.Du lever inte runt sekelskiftet nu, utan på 2000 talet!!  
Kommentar till Lennart Snabb.
-Då ska du se hur det ser ut när det blåser!!
 
EN ALLMÄN KOMMENTAR: så vitt jag vet så är det här ett forum under avdelningen ordet är fritt och då har man väl rätt att uttrycka sina åsikter och synpunkter oavsett om det är positivt eller negativt.
 
-Nu var det så att jag körde fast och då var det väl här man skulle få hjälp och då är det väl ett rimligt antagande att man inte ska behöver vänta i flera månader på svar, eller?
 
Jag tycker att det är bedrövligt hur man måste vänta på att få hjälp i det här forumet, samtidigt som man ser att vissa personer får blixt snabb hjälp. Ska ni inte begrava er själva så börja hjälpa alla och inte bara dessa förstårsigpåare
 
NI kan börja med mig för jag har fortfarande inte fått hjälp med mina förfrågningar, sedan kan vi se vilka som är villiga att göra sig besväret.
-Därefter så ser vi snart vem som står vid sitt ord.
Det ska bli spännande att se!

2001-02-08, 14:19
Svar #17

Lotta Johansson (Lotta)

Hej Niclas!
 
Vilka frågor är det du inte fått hjälp med? Vad jag kan se, och som Bo Persson skrev här ovan, så har du fått svar på så gott som alla dina frågor. Till och med långa utredningar. En orsak till att du inte får svar på det du kört fast på, kan ju vara att andra som forskat inom samma område också kört fast där. Det kan t ex bero på brunna kyrkoböcker eller liknande.
 
När man upptäcker en fråga i Anbytarforum som rör ens eget intresse- eller forskningsområde så försöker man givetvis hitta svaret. Det tror jag alla här gör oberoende av ålder eller vem som frågar. Själv har jag en fråga liggande här sedan den 18 januari 1999 som inte fått ett enda svar. Men eftersom jag kört fast ordentligt på den personen så anser jag det inte särskilt konstigt om ingen annan heller hittar honom.  
 
Mvh//
Lotta

2001-02-08, 16:05
Svar #18

Karin Jirénius

Hej Niclas!
Nyfiken i en strut... Jag undrar vilka böcker du har att tillgå som hjälp i din forskning? Har du gått någon släktforskningskurs också?
Själv har jag ännu inte gått någon kurs, anväder Clemenssons Släktforska steg för steg och Elisabet Thorsells bok (kommer ej ihåg titeln nu...).
 Hälsningar Karin

2001-02-08, 16:11
Svar #19

Anette Engström

Hej Niclas
Jag vet inte om du missförstått det hela (eller om kanske jag gjort det??). Anbytarforum är inte en slags support för den som kört fast, där någon tagit på sig ansvaret för att leta på svar på frågor, utan precis som det heter ett forum där vem som helst får diskutera ämnet släktforskning samt/eller ställa frågor och hoppas att någon kan eller vill svara. Bara för att man läser inläggen är man inte tvungen att söka upp biblioteket e.d. för att leta på svaren på alla frågor som ställs. Och tur är väl det, annars skulle man inte få mycket annat gjort. Så var i stället glad för de svar du fått, och leta själv andra vägar för att få svar på de frågor som ingen annan kunnat ge dig.
Vänliga hälsningar
Anette

2001-02-08, 16:22
Svar #20

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Niclas!
För att ställa frågan på sin spets. Du har frågor som Du inte fått svar. Hur många frågor har Du själv svarat på ? Jag vet inte och forskar inte i det, men om svaret händelsevis skulle bli inga beror det antagligen på att Du inte har haft några svar. Att inte Du har fått svar beror på ingen annan haft svar på Din fråga.
Hälsningar Karl Vilhelm  
(jag har frågat en gång - ej fått svar. Har svarat två gånger. Jag är 67 år)

2001-02-08, 16:25
Svar #21

Rune Edström (Rune)

Ja,ja kungliga svenska avunsjukan är en gruvelig
sjuka, när alla andra får det bättre än jag  
Eller hur Niclas?
mvh
rune

2001-02-08, 17:13
Svar #22

Niclas Andersson

VILKET INTRESSE!
 
Jag är bara förstummad, 22 inlägg på mindre en ett dygn!! Det kallar jag ett brinnande intresse för diskussions forum!
 
Jag vill först och främst skicka en stor och varm kram till Karin Jirenius för ett mycket seriöst och vänligt inlägg. Tänk om fler kunde visa den fina attityden ÄVEN om man har andra åsikter.
 
Jag har nu förstått att jag klampat en del besservissar på tårna och det var liksom lite min avsikt för att se vilka som kände sig träffade av min kritik, men det är absolut inte min mening att vara oförstående och dum.
 
JAG HAR LÄRT MIG FÖLJANDE I DET HÄR FORUMET:
 
1. Man ska inte uttrycka sina åsikter om dom inte överenstämmer med policy i forumet.
 
2. Man ska inte kritisera någon, för då är det obefogad kritik. (Någon som kan visa mig skillnaden på befogad resp. obefogad kritik?)
 
3. Man ska först och främst själv leta efter sina frågor och problem även om det är uppenbart att det är just därför man rådfrågar i forumet.
 
4. Man ska också se varje svar som en gåva och därmed hålla käften för det är dyrbar tid och kostsam internet uppkoppling som avgör om jag överhuvud taget får något svar.
 
5. Till sist så har man inte tålamod som mimmi uttryckte sig så ska man vänta till man är 50 år.
 
 
Nu har jag förstått hur det funkar här i forumet och med den erfarenheten tänker jag mig noga för nästa gång jag gör ett inlägg, MAN KAN JU FORSKA LITE SJÄLV som jag nu lärt mig att det heter.
 
Är det någon som vill skriva till mig personligen
dels om mina inlägg eller något annat så är ni välkommna att skriva till mig på comeback@spray.se
 
Men tänk på att jag bara är 35 år!!!
 
Vänliga hälsningar,Niclas

2001-02-08, 17:15
Svar #23

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej Niclas!
Den här meningen får mig att lägga mig i den här diskussionen:
Nu var det så att jag körde fast och då var det väl här man skulle få hjälp och då är det väl ett rimligt antagande att man inte ska behöver vänta i flera månader på svar, eller?  
Menar du verkligen att någon i det här diskussionsforumet har som skyldighet att svara på frågor, och det dessutom snabbt?
Har du släktforskat ett tag så borde du ha insett att man till och med ofta ställer frågor som faktiskt inte ens kan besvaras. Och även om många surfar på de här sidorna, så är det ingen som är allvetare.
Jag är jätteglad om jag får svar på någon av de frågor jag ställer. Jag är minst lika glad om jag själv kan svara på någon annans fråga. Jag känner ingen här personligen och vet alltså ännu mindre om hur gamla de är.
Mvh Gunlög

2001-02-08, 17:20
Svar #24

Eric Karlsson

Niclas! Trots att vi lever på 2000-talet så är det samma handlingar som skall studeras när det gäller släktforskning. Således har du - om du i vart fall vill kalla dig seriös släktforskare - att studera kyrkoböcker, domböcker, bouppteckningar m.m. För mig förefaller det som du endast använder Internet. Det är beklagligt och lite ynkligt. Släktforskning är inte lätt och ska inte heller vara det. Du kan inte likt ett trotsigt barn kräva att få svar. Du kan ställa frågor och om du få svar visa respekt genom att vara tacksam!
 
/Eric Karlsson (f ö född 1975)

2001-02-08, 18:33
Svar #25

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Niclas!
 
Det här är ju rent otroligt! Det är ju helt absurt att tro att alla genealogiska problem och alla släktrelationer redan är utforskade, och att ett antal personer bevakar och tjuvhåller på dessa uppgifter. Min bedömning är i stället att en oerhörd mängd frågor och problem inom släktforskningen fortfarande är olösta, trots att skickliga forskare i decennier (sekel?) har försökt att lösa dem. Själv har jag ett tjugotal sådana problem (minst!), som jag trots såväl egna ihärdiga försök som andras hjälpförsök (några så länge som 20-25 år) hittills totalt gått bet på. Och av de förfrågningar jag gjort i Anbytarforum om dessa problem, har jag väl fått svar så där till 5%. Resten har varit total tystnad. Och jag kan ju inte skylla på min ålder.....  
 
Då är ju svaren på dina frågor rena målfesten, om du förstår vad jag menar.....(men det gör du förmodligen inte......)
 
Om du inte är nöjd med de jämförelsevis många och utförliga uppgifter du har fått av dessa vänliga och generösa forskare, som trots heltidsarbeten, äkta hälfter, barn, styreleuppdrag etc. etc..., varit generösa nog att leverera uppgifter till dig (något de inte har den minsta skyldighet att göra ), har jag bara ett råd att ge dig: Gör som vi andra, börja släktforska själv! Det kan vara berikande med lite nya erfarenheter.

2001-02-08, 18:35
Svar #26

Andreas Snildal

Hei Niclas!
 
For meg virker det nesten som om du er utakknemlig for den fantastiske tilbudet som Anbytarforum er for slektsforskere. 
Jeg la selv inn et innlegg i august angående min morfars svenske foreldre, og fikk liten respons. Men, for ca. en måned siden ble jeg kontaktet av en som hadde lest mine innlegg (stor takk til Niklas Lindberg), og dette resulterte i at jeg nå har fått en god oversikt over min morfars foreldres slekt.
Så selv om ingen svarer på dine innlegg akkurat med en gang, betyr ikke at du aldri noen gang vil få svar! Men selv om du aldri får svar, synes jeg at du ikke bør bli såpass irritert over dette.
 
Forresten, jeg forstår ikke hvordan alder har noe med dette å gjøre. Jeg er sikker på at en 60-åring gjerne hjelper en ung nybegynner.
 
Og hvordan skal denne negative holdningen nå hjelpe deg med å få svar av andre slektsforskere? Jeg tror mange ble provosert av ditt innlegg, og jeg tror ikke at det hjelper deg noe særlig med å få svar fra personer som kanskje sitter inne med den informasjonen du er ute etter.
 
Med vennlig hilsen,
Andreas Snildal, Oslo.

2001-02-08, 18:37
Svar #27

John Sidén

Ursäkta en fåkunnig präst på landet som för snart ett halvår sedan fyllde 45 år (alltså inte sådär jättegammal men inte heller sådär jätteung) men nu är det lite svårt att hålla sig från den här diskussionen. Ett par gånger om dagen (inte alla dagar men de flesta) kopplar jag upp mig på nätet och går in på Anbytarforum i akt och mening att se om jag kan ge någon hjälp eller svara på någon efterlysning. Visst har jag själv efterlyst här i Anbytarforum men då handlar det ofta om sådant jag kört fast på och jag har väl hoppats på svar men särskilt många svar har jag inte fått. Så det mesta av vad jag skrivit handlar om att jag svarat på efterlysningar, inte att jag har efterlyst. Nu kan ju någon ansedd släktforskare mena att den hjälp jag ger inte är så mycket till hjälp för vem som helst kan ju söka på Söderskivan, Klaraskivan, CDn med KGFs databas eller Sveriges dödbok. Men jag har ju faktiskt också suttit i Landsarkivet i Vadstena eller i forskarsalen i Linköpings bibliotek och använt min lediga tid till att forska fram svar på en del efterlysningar i detta forum. Något som denna diskussions igångsättare, Niclas, kan verifiera. Att syssla med detta på min fritid behövde jag inte alls göra men jag gör det ändå för jag tycker det är kul. Inte heller behöver jag ge uppgifter från de CD skivor som jag har installerat i min dator. Jag skaffade dem för eget bruk men kan jag vara andra behjälpliga med uppgifter på dem så tycker jag att jag ska vara det. Det är nämligen så att på grund av att jag delat med mig av det jag har, även om det inte är så mycket, så har jag fått många goda kontakter med trevliga och generösa släktforskare runt om i vårt land. Visst finns det också släktforskare som inte är så trevliga och inte alls är generösa men de är trots allt i minoritet. Jag har viss förståelse för Niclas' frustration över uteblivna svar och var därför mycket angelägen om att själv svara Niclas så snart och så utförligt som möjligt. Men jag tycker att du Niclas ska fortsätta skriva dina efterlysningar och inte bry dig om dem som vill mästra dig. Du kommer att få svar om det finns någon som kan ge svar. Annars får du söka svaret själv. Och det går att släktforska även om man inte har gått kurser och läst Elisabeth Thorsells böcker. Så tänker i alla fall
John i Veta

2001-02-08, 18:45
Svar #28

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Falskt namn?
 
Det är ju en av reglerna i Anbytarfdorum att man uppträder med sitt riktiga namn. Hur kommer det sig då, Niclas, att du i ett inlägg kallar dig Andreasson, medan du i nästa kallar dig Andersson? Åtminstone ett av namnen måste ju vara felaktigt. Eller uppträder du under helt falsk flagg, och i verkligheten heter något helt annat? I dylika fall kan det ju tänkas att man glömmer bort vad man påstått sig heta.....

2001-02-08, 19:48
Svar #29

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 18:06
    • Visa profil
Förstår inte riktigt hur du tänker.
Hur vet du att någon har den information du söker ?  
Om någon har den.  
Hur vet du att de läst din efterlysning ?
Om någon vet var informationen finns och har läst.
Så finns kanske inte tiden/viljan att titta på just ditt problem då man har fullt upp med egna.
 
I ett forum som detta kan man skriva och fråga eller skriva och svara, INGEN är skyldig någon något.  
 
Så kliv upp ur sandlådan och sluta sparka och grina ta och lär dej lite ödmjukhet.
 
MVH
Mikael.Andreasson

2001-02-08, 20:33
Svar #30

Niclas Andersson

MITT NAMN ÄR PER OSKARSSON
 
Hoppas jag täppte till truten på den där Mikael Andreasson som utan att ha varit med i diskussionen från början nu lägger sig på en sådan låg nivå att han kallar det sandlåda!
 
Gå och läs en vaggvisa för din hund i stället, pajas!!
 
Kommentar till LILLE KARL har din mamma döpt dig till lille Karl..
 
Vad anbelangar mitt namn så är det Niclas Andersson om det nu har någon avgörande betydelse för dig..
 
Har du inget i sakfrågan att komma med utan ska klanka ner på mitt namn, så kan jag bara beklaga din begåvning!!

2001-02-08, 20:43
Svar #31

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Diskussionen förefaller att ha nått en nivå där inte så mycket finns att tillägga. Därför stängs den,

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna