ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arningeflytt?  (läst 1491 gånger)

2005-03-03, 10:55
läst 1491 gånger

Torsten Åhman (Torman)

Varför föreslår alla Stockholms norra förorter, det bor ju folk söder om Slussen också.
Jag föreslår Skärholmen,det skulle passa mig alldeles utmärkt.
Mvh Torsten Åhman

2005-03-03, 12:03
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och jag föreslår Göteborg, för visst bor det folk både söder och väster om Slussen...

2005-03-03, 13:09
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag bodde tidigare öster om Slussen, och där behövs det verkligen ett mikrokortcentrum.

2005-03-03, 18:33
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Varför inte lägga den I SLUSSEN, då blir det rättvisast!

2005-03-03, 18:47
Svar #4

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Gotland, kanske?

2005-03-03, 22:14
Svar #5

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Söder eller norr har inte så stor betydelse. Det viktiga måste vara hur pass väl kommunikationerna fungerar, både de kommunala färdmedlen och de privata. Eftersom pendeltåget stannar i Sundbyberg har många forskare som är bosatta på söder eller söder om söder förmodligen en snabbare resväg till Sundbyberg än många som bor på norrsidan, eftersom tvärförbindelser inte alltid fungerar så bra.  
 
Viktigt är det givetvis också att alla icke-stockholmare får en vettig resväg till landets mest centrala mikrokortscentrum.
 
Men vi är inte där ännu.
Inte ens i närheten...
 
Mvh
TED

2005-03-03, 22:14
Svar #6

egon

Gotland låter som den lösande knuten. Då blir ju alla på RAÄ glada. T.o.m jag kommer näramare. Då säger vän av ordning, resekostnaden då. Ja, jag får ju billigare och vad jag vet så kostar det knapp något att parkera, då tjänar man ju en hacka bara på det. Parkeringsavgiftern kan man då lägga på båt- eller flygbiljetten så den blir billigare. Är man då en hel grupp som åker, säg 10 personer, de flesta är väl pensionärer och åker på pensionärsrabatt. P-avgift för heldag i Sthlm 50:- ggr 10 pers. = 500:-
Gotland blir attraktivt!!

2005-03-03, 23:31
Svar #7

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Man kan tänka sig att alla sommarturister på Gotland skulle kunna bli intresserade av släktforskning, och sen på vintern kan man flytta arkivet till Åre liksom!

2005-03-04, 09:02
Svar #8

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Jag föreslår att arkivet i Arninge flyttas till Karlsborg. Denna ort byggdes ju upp för att vara rikets centrum i händelse av oro och fara inom landet och vid dess gränser.
 
Vi västgötar skulle ju få nära till arkivet. Karlsborg är en vacker stad, som kan ge god avkoppling mellan all forskning. Det blir också lätt för alla besökare att bese alla de historiskt intressanta platser som Västergötland rymmer. Var svearikets vagga stått vet vi väl alla.......!
 
Jan-Inge

2005-03-04, 13:48
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Kan vi lägga ner skämten om allsköns platser nu, vad är poängen med dem? Det finns en id? som RA har nappat på och ska utreda om att flytta forskardepån till det släktforskarcentrum som nu finns i Sundbyberg, vilket är en avsevärt mer central och lättare nåbar plats geografiskt än Arninge, och vilket jag därför yttrade att jag tyckte lät positivt.
 
Alternativet till att flytta till Sumpan är rimligen bara att inte flytta alls, och då får naturligtvis vi som inte är bilburna fortsätta fokusera på resor 40-60 minuter från Stockholms Central i stället för en pendeltågsresa på åtta minuter. Det är inte mer med det.

2005-03-04, 13:56
Svar #10

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Karlsborg låter som ett bra ställe att förvara gamla surläppar i, Anders!
Ingen som lagt märke till att det är fredag?

2005-03-04, 14:25
Svar #11

Anders Nilsson

Det ända rättvisa är att släpa ut hela arkivet på gården och elda upp den. Då får alla lika långt...

2005-03-04, 14:58
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ingen får väl närmare för att man eldar upp gården?  
Eller sig själv heller för den delen!
 
Men det vore chokladbra om flytten skedde till den gamla Maraboulokalen, när chansen finns är det väl synd och Sumpan?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-03-04, 16:50
Svar #13

Lars Öhman

Mmmm...  Marabou!

2005-03-04, 19:05
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Aja baja ha inte för roligt. Det kan komma någon som inte tycker det är passande när det handlar om släktforskning, att ha sköj.  
rune

2005-03-16, 20:27
Svar #15

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Riksarkivet har idag meddelat att man f.n. inte kan tänka sig att flytta mikrokorten från Arninge till Släktforskarcentrum i Sundbyberg. Frågan har snabbutretts, och även om det enligt Riksarkivet finns flera poänger med id?n, är man i Arninge angelägna om att få behålla korten och därmed besökarna/släktforskarna.
 
Sveriges Släktforskarförbund beklagar detta beslut, eftersom en flyttning av mikrokorten hade inneburit en betydligt bättre tillgänglighet för de allra flesta forskare, men kan samtidigt förstå och sympatisera med önskemålet i Arninge om att få behålla kontakten med den största nyttjargruppen.
 
Vad som däremot är omöjligt att förstå och sympatisera med är Riksarkivet/Mariebergs klena intresse för att bättra på sina besökssiffror. Lilla forskarsalen står idag skrämmande tom och öde med nästintill ingen verksamhet. Även den stora forskarsalen förefaller ofta bedrövligt glest befolkad.  
 
Varför inte flytta samlingen av mikrokort över juridiskt material, domböcker och bouppteckningar m.m. från Ramsele till Riksarkivet/Marieberg. Då skulle det bli nytt liv i de öde salarna där, samtidigt som ett mycket vitalt material skulle bli tillgängligt och därmed få den uppmärksamhet det förtjänar.
 
Vad hindrar en sådan utveckling?
 
Ted Rosvall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna