ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-10  (läst 1756 gånger)

2005-10-08, 00:52
läst 1756 gånger

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Snälla Yvonne
 
Kan Du inte få bort Gustav från Rötter ?

2005-10-08, 08:24
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det var just för att inlägg försvinner när man kommit upp i ett visst antal (jag kom då inte ihåg hur många) som jag inte postade ett tack för era fina bilder, Eivor och Peter. Jag ville ju inte bli orsak till att de kastades ut.  
 
Samtidigt som Kenneths inlägg kom in här skickade jag mail till Yvonne och bad henne stoppa Gustavs möjligheter att skriva här.

2005-10-08, 09:32
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Finns det plats för mig i sandlådan också? J
 
Jag har inte hunnit att gå igenom alla gårdagens inlägg från Prova Anbytarforum ännu - men de är mååånga ser jag i alla fall i inkorgen...
 
Men se på dem som ligger kvar där nu. Där finns fyra inlägg av Gustav under tre olika rubriker; hur kan någon bli upprörd av dem?
 
På ett ställe har Annki Roos råkat stava sitt namn Roosa, och då frågar Gustav om hon är släkt med Ankki Roos - och råkar därmed själv stava fel... J
 
Och på ett annat... ja se själva under  (OBS! rubriken...)
 
Man får ju vara totalt humorbefriad om man inte drar på munnen åt det...
 
Vad har han (?) mer gjort? Skrivit så många provinlägg att andras provinlägg försvunnit? Och...? Provinläggen försvinner kontinuerligt, so what? - för att citera ett tidigare inlägg av Annki.
 
Är det bara vissa personer som får leka i Prova Anbytarforum?
 
Lek och låt leka! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-08, 09:57
Svar #3

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Jörgen
 
Problemet är att han skrivit i Annki Roos namn och matat in hennes emailadress.
Så att kalla detta för att leka håller jag ej med om.

2005-10-08, 10:15
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har han? Anders antog att han gjorde det för att retas - men Annki själv har ju inte påstått att han verkligen gjorde det...
 
Låt oss nu inte göra denna misstanke till sanning utan bevis!
 
Ett litet länktips... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-08, 10:16
Svar #5

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Att utge sig för att vara någon annan (än den man är) är väl förvanskning av urkund ? Vet inte vad lagen säger om detta, kanske bara gäller i vissa speciella fall.
 
Mvh,
 
Henrik Törnqvist

2005-10-08, 10:32
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
F.ö. är det inga problem att kopiera bilder som har lagts in av någon annan - med eller utan användarkonto... J
 
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-08, 11:58
Svar #7

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Nej, Gustav har nog inte utgett sig för att vara Annki. Men han skrev inlägg på inlägg så fort, så att när man klickade på inlägget som Annki skrivit, så hade det redan försvunnit och man kom in på Gustavs inlägg istället. I början hade han inte kopierat av hennes bilder utan det var bara några konstiga krumelurer. Det var därför som jag reagerade och skrev mitt inlägg här, jag trodde i min enfald, att han hade redigerat hennes inlägg.
 
Så nu vet vi ju att Gustav inte kan ta sig in på andras konto. Det är väl inget att bråka om mer.

2005-10-08, 12:02
Svar #8

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jörgen, det tror jag de flesta vet. Det var inte riktigt bara det som det hela handlade om. Inlägg som jag gjorde igår ändrades och inlägg försvann. Inte bara under provinlägg. Det blev väldigt förvirrande, för man hann knappt få in en bild så hände en massa saker.
 
Jag tycker inte heller att Gustav bara retades, han var in på varenda rubrik och ställde till det. Utom där jag inte skrivit. Men så fort jag gjorde det allra minsta var han där. Dessutom tycker jag inte det känns som en lek med alla länkarna han la ut, dessutom hela tiden med samma meningar, under flera olika rubriker. Jag upplevde inte att han var ute för att bara retas lite, utan helt enkelt för att förstöra.
 
Nu fick vi ju tillåtelse att slänga in bilder (om vi ville) under provinlägg av Yvonne, då tycker jag nog att vi kan få göra det också.
 
Själv har jag lite svårt för att förstå varför du Jörgen Tollesson, tycker att det Gustav gör är så harmlöst, medan du samtidigt verkar anse att det jag (och Kina) gör är knepigt, ja t o m så knepigt att du måste citera mig i ett kör. Vi är som sagt inte ens anonyma, utan går ut helt öppet med vilka vi är. Det är mer än vad man kan säga om just Gustav.
 
Jag bryr mig inte ett dugg om att våra barnsligheter försvinner. Det är inte det som stör mig. Men jag tycker det är rätt taskigt att förstöra bara för förstörandets skull. Det anser jag vara ännu barnsligare och verkligen i sandlådenivå.  
 
Ja Jörgen, välkommen du också till sandlådan.

2005-10-08, 12:09
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Så inget allvarligt har alltså hänt..?! Annat än att någon som kallar sig Gustav lekar som alla andra under Prova Anbytarforum?
 
Förslag: låt systemet ta bort inlägg snabbare än efter 7 inlägg. Det behövs väl inte sparas mer än ett om man verkligen provar och inte längre än kanske 10 minuter?  
 
Och nu har ni väl lärt er hur man lägger in en bild.

2005-10-08, 12:18
Svar #10

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Ja Anders, alldeles riktigt, nu har jag verkligen lärt mig hur man lägger in en bild . Fort går det också. För några dagar sedan hade jag ingen aning om hur man gjorde.

2005-10-08, 14:06
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det jag finner knepigt med dina inlägg, Annki, jämfört med Gustavs, är att du tycks vilja ha lite olika villkor för olika skribenter.
 
Se det inlägg du gjorde här i onsdags. Där kommenterade du ett inlägg som Gustav hade gjort under Prova. Det rörde sig alltså inte om en massa inlägg för att putta ut dina (som i går), utan bara ett inlägg. Var det också att förstöra bara för förstörandets skull?
 
När jag då kom med en liten kort kommentar (prytt med en liten glad gube J) till din kommentar, så fick jag till svar av dig att om jag blir grinig (!) av din kommentar, så behöver jag inte läsa den...
 
Alltså: Du kan leka med provinlägg - andra får det inte; du får kommentera andras inlägg (t.o.m. starta en ny diskussion under Ordet är fritt särskilt för den saken) - dina inlägg må däremot icke kommenteras (inte ens i ett provinlägg som strax försvinner).
 
Jag finner bara detta något... inkonsekvent... Det var det hele!
 
Nä... nu tror jag att jag ska vaska av sanden från fingrarna och ta mig en bit mat! J
 
PS!
 
Du skriver att inlägg som du gjorde i går ändrades och försvann - inte bara under Prova. Kan du ge något exempel på det?
 
Inlägg kan ju bara ändras av den som har gjort inlägget (om det har skrivits med användarnamn) eller anbytarvärden, också under Prova; och det är bara anbytarvärden som kan ta bort inlägg under andra rubriker än Prova. (Ta bort inlägg i betydelsen radera är det naturligtvis bara anbytarvärden som kan göra också under Prova - men det finns alltså andra sätt...)  
 
Kanske du skrev något olämpligt...? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-08, 16:13
Svar #12

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hej,
 
Till Annki:  
Kulturförstörarens inlägg igår tog jag bort, då anonyma inlägg i Anbytarforums riktiga diskussioner inte är tillåtna. Jag har också lagt in en kommentar under ditt påföljande inlägg om varför jag gjorde det.
 
Till samtliga:
Det är inte någon som har gått in och ändrat i inläggen under Prova anbytarforum..., det kan bara den göra som har användarkonto och då endast de egna inläggen och 60 minuter efter att inlägget gjorts, samt jag som administratör.
 
Peter Karlsson har härovan i inlägget från fredag den 07 okt 2005 kl. 20.42, förklarat hur det kan gå till för att få det att verka som om någon ändrat i tidigare inlägg och varför inläggen försvinner från Prova...
 
Signaturen Gustavs inlägg är gjorda via Telia, men eftersom internetleverantörerna använder sig av dynamiska IP-adresser, går det alltå inte att enkelt se exakt vem som gjort inlägget. Jag tänker inte heller sätta igång någon stor apparat via Telia, för att få fram detta, då Gustavs inlägg är gjorda under Prova anbytarforum... och automatiskt kommer att försvinna, samt inte är brottsliga om än irriterande. Hade han? däremot gjort inläggen under någon av de ordinarie diskussionerna, hade saken hamnat i ett annat läge.
 
Just Prova... är till för att man ska kunna testa sig fram att öppna nya diskussioner, prova att skicka upp bilder, prova formatering m m. Jag säger inget om att ni skickar en eller kanske två roliga testbilder dit, fast försök att hålla igen litegranna, det är ju inte meningen att Prova... ska bli en chatt-hörna, det finns det lämpligare ställen till ute på nätet och tänk också på de användare som prenumererar på inläggen via e-post. Dessutom får ni vara beredda på att era inlägg under Prova... försvinner, när ett visst antal inlägg kommit in där, detta är inget att bli upprörd över, då rubriken är till för just provinlägg och dessutom rensas automatiskt.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd
 
Ps. Inläggen under Prova... som är bortrensade idag, är rensade av mig, för undvikande av alla missförstånd.

2005-10-08, 20:07
Svar #13

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hitills har jag inte skrivit något så olämpligt att det raderats, vad jag vet ;).
 
Det roliga/otroliga är att vi var två om att startade en ny diskussion, fast det verkar inte som om alla sett det. Det är skrivet från min dator, men jag och Kina satt och diskuterade vad vi skulle skriva, och vi var två om att anse att vi skulle skriva det under ordet är fritt. Vi har båda skrivit under.
 
  Igår var väl andra gången jag och Kina var ut på Prova... Första gången vi var där var för att jag bad henne om hjälp. Jag visste nämligen inte hur man gjorde. Sen höll vi på ett tag så jag kunde få träna mig. Men då kom ju Gustavs glada inlägg, som jag uppfattade som kritik, vilket jag ju inte var ensam om att uppfatta för övrigt.  
 
Vill bara säga dig en sak till Jörgen, jag har inte en enda gång påstått att vissa för göra saker, andra inte. Jag har heller inte sagt att Gustav inte ska få hålla på att lägga in text, bilder osv. Men han gör det för att sabotera och det tycker jag är onödigt. Jag har baske mig samma rätt att reagera som alla andra.
 
 Vem som helst får kommentera mina inlägg, men då får man väl också räkna med att jag kanske svarar, eller hur? Jag går heller inte medvetet in och försöker förstöra andras inlägg.  
 
Att du skulle vara grinig vet jag inte att jag ens tänkt. Men envis har jag absolut tänkt. För övrigt håller jag med dig, det är dags att tvätta bort sanden från fingrarna, inte får att äta utan för att tangentbordet blir så smutsigt .  
 
Yvonne, jag har sagt det förut men säger det igen. Jag är inte upprörd över att bilderna försvann, det är ju det som är meningen. Jag blev upprörd och förvirrad när bilderna försvann innan jag knappt hann få in dem. Blev också häpen när Gustav så metodiskt gick in på varje sak jag och Kina la in. Tyckte inte heller det var särskilt mysigt när han la in samma mening hela tiden på det inlägg som jag och Kina gjorde, och dessutom länkade dit i ett kör, under varenda rubrik på Prova.....Jag tycker fortfarande att det var onödigt gjort.
 
Ha en trevlig kväll alla.

2005-10-08, 20:41
Svar #14

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Jag vill bara tillägga att Annki har rätt i att jag var med om att ?starta? diskussionen under Ordet är fritt.
 
Som Annki skriver, även om det skrevs från hennes dator, så satt vi och diskuterade  oss fram.
 
 
Och det är underskrivet med både Annkis och mitt namn.
 
 
/Kina

2005-10-09, 01:48
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nåja, Annki, din historieskrivning är väl inte helt korrekt, varken i det senaste inlägget eller tidigare...
 
Jag har nu tagit mig tid att bläddra igenom provinläggen som kommit med eposten. (Jag kan väl också få leka... J)
 
Era bildövningar började den 1/10, fortsatte den 2, gjorde uppehåll den 3, och började på nytt den 4. Och det var först sent på kvällen den 4 - efter tre dagars bild-övningar av fyra möjliga i oktober, och över tjugo bilder - som Gustav kom med sin tydligen väldigt upprörande kommentar om alla dessa fåniga gubbar som några damer håller på att lägga in med jämna mellanrum.
 
Övningarna fortsatte så den 5/10, tog paus den 6, och återupptogs den 7. Och efter över tio bilder inom loppet av en timme på eftermiddagen den 7 tröttnade tydligen Gustav på att vara åskådare till övningarna och började att leka med...
 
Sammanlagt har det kommit 160 inlägg under Prova Anbytarforum hittills i oktober. Gustav leder inläggsligan med 46 (varav 45 under en och en halv timme den 7/10 - det gäller ju att det blir sju inlägg under en Prov-rubrik för att de gamla ska försvinna...), tätt följd av Annki med 40, sedan är det ett stort hopp ned till trean Kina med 15; övriga har alltså tillsammans samlat ihop 59.
 
Men nu störs jag som sagt inte av vare sig era övningar eller Gustavs förstörelse. Jag får visserligen inläggen per epost, men de är bara i ren text utan tunga bilder (bilderna syns bara som bildfilens namn inom klamrar: [bild]). Det är däremot något irriterande med falsk historieskrivning...
 
Så om du inte har något emot att andra kommenterar dina inlägg, och inte ens tänkt att jag var grinig när jag kom med min lilla kommentar - ja, då skrev du kanske ditt svar i sömnen...? J
 
Och därmed tror jag nog att jag har sagt det som finns att säga i denna oerhört intressanta släktforskningsdiskussion och drar mig tillbaka till mina gemak...
 
God natt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-09, 02:54
Svar #16

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Jörgen
 
Vad är det du vill säga? Vad är det i Annkis historiebeskrivning som är så fel?
Ursäkta men jag förstår inte. Du får nog uttrycka dig bättre innan Du drar dig tillbaks...
 
Kenneth

2005-10-09, 11:24
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag trodde som sagt att det inte fanns mer att tillägga... men eftersom jag tydligen inte får dra mig tillbaka från denna diskussion riktigt ännu, så kommer här, på om inte allmän så dock begäran, ett förtydligande:
 
Läs Annkis inlägg den 7/10 kl. 20.57 samt den 8/10 kl. 12.02 och 20.07.
 
Läs vad hon skriver om sina och Kinas övningar och hur ofta (eller snarare sällan) de hållit på. Läs hennes beskrivning av när Gustav dök upp och hur mycket (eller lite) de kunde göra utan att han förstörde. Jämför detta med fakta i mitt förra inlägg, där jag har gått till källan (alla sparade inlägg). Ja, Gustav gjorde många inlägg för att putta ut deras - men när började det, och hur många övningsbilder publicerades innan dess? Stämmer hennes beskrivning?: Våra bilder försvann per omgående.; Så fort jag gjorde det allra minsta var han där.
 
Läs hennes ord om hur gärna andra får kommentera hennes inlägg och vad hon inte ens tänkt. Jämför också detta med fakta, d.v.s. hennes tidigare svar till mig, som jag länkar till i mitt förra inlägg.
 
Som sagt: Lek gärna - det stör mig inte - men vräng inte på sanningen, särskilt inte på sanningen om vad andra har gjort! Och om man själv kommenterar andras inlägg, så ska man inte be folk att hålla käft när man får sina egna inlägg kommenterade av andra!
 
Om någon till äventyrs ännu inte har förstått vad jag menar, så är det inte mycket jag kan gör åt den saken - med eller utan tillstånd drar jag mig nu tillbaka från denna diskussion... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-09, 11:59
Svar #18

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:15
    • Visa profil
Vem har bett Dig hålla käft Jörgen?
Jag har också läst Annkis och Kinas inlägg, men tydligen så tolkar Du dessa annorlunda.

2005-10-09, 12:05
Svar #19

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jörgen, vet du vad! Jag beundrar din ihärdighet och envishet. Jag har aldrig någonsin stött på någon som är så envis och ihärdig när det gäller kontroller och faktabeskrivningar som vad du är. Var får du din ork ifrån?  
 
Jag är helt stum.....
 
Hälsningar Anita

2005-10-09, 12:05
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kenneth: Blir någon grinig över att kommentaren på kommentaren ligger här, ja låt då bli att läsa detta, och framför allt, att kommentera kommentaren av kommentaren. (Sagt av Annki som ett direkt svar på min lilla J-prydda kommentar...)
 
Anita: Släktforskare måste vara både envisa och noga med fakta... J
 
Och nu drar jag mig definitivt tillbaka - igen...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-09, 12:39
Svar #21

Karin Björkholm (Karin)


from the cat - what people really need is a good listening to.

2005-10-09, 12:47
Svar #22

Karin Björkholm (Karin)


2005-10-09, 17:42
Svar #23

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Att jag ?bara? kom 3:a i inläggsligan med HELA 15 inlägg (31 inlägg mindre än Gustav) gör mig absolut ingenting; jag är lika glad ändå .
 
 
/Kina

2005-10-09, 20:32
Svar #24

Annki Roosa

Ja kära nån, jag har nu inte samma möjlighet att kontrollera exakta tider och datum som du Jörgen....ännu. Jag skrev igår var VÄL andra gången. Det är tydligen väldigt viktigt att vara millimeterexakt här. Att jag skickat in så många som 40 bilder, ja det har jag heller ingen aning om, har inte räknat dem, synd nog.
 
Vad jag minns, så skrev jag och Kina vårat första inlägg (under rubriken ang forskning/testinlägg) till Gustav. Vad jag kan se så har han inte en enda gång svarat. Den enda som verkligen gått in med kraft att visa på hur fel jag har, det är du Jörgen. Knepigt.  
 
Du t o m sitter och kollar upp hur ofta, när och hur många bilder vi skickat in. inlägg.  
 
Du vill påstå att jag sitter och tänker på just dig när jag skriver ordet grinig. Jag kanske menar rent allmänt. Jag har heller aldrig någonsin bett dig hålla käft. Jag skriver så som jag ser det, och jag kan ha fel, visst. Tyckte jag skrev flera gånger att jag blev väldigt förvirrad den kvällen (7/10) när våra bilder försvann och det hände en massa saker under flera rubriker.  
 
Jag anser fortfarande att Gustav gjorde vad han kunde för att förstöra, det är min sanning, även om det inte är någon annans.Hitills har varken jag eller Kina fått något svar från honom, som sagt, utan vad vi har fått är din sanning Jörgen. Jag vill nog helst höra vad Gustav har att säga, men det lär jag nog inte få, tyvärr. Du Jörgen, vet väl inte hur han tänkte eller vad han gjorde. Det vet väl bara han själv antar jag. Men han har haft en bra försvarare i dig må jag säga, en som verkligen gått på djupet för att bevisa hur lögnaktig jag är.  
 
Det jag upplevde och kände, det är sanning för mig. Det kan inte du ändra på. Hur mycket du än sitter och letar i din mailbox. Du kan komma med data på exakt tid o d, det kan inte jag, men du kan inte känna vad jag kände. Du kan heller inte täppa till munnen på mig, eller bakbinda mina händer genom att komma med sådant som du gjort här ovan. Jag har inte påstått en massa dumheter, jag har inte modulerat med sanningen. Vems sanning föresten? Din, som om den vore den allena rätta.
 
Envis skrev jag att jag har tänkt när det gäller dig. Ja, visst är det bra att vara envis. Det är jag också. När det gäller släktforskning är jag både envis och väldigt noga med källor och fakta. Det tror jag de flesta är faktiskt.  
 
Nu har jag sagt mitt här. Detta börjar väl också likna en chatt, precis som detta med bilderna, eller hur?
 
Ha en fortsatt trevlig kväll.

2005-10-09, 20:33
Svar #25

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Titta, nu blev det Roosa igen. Är väl för snabb med fingrarna, ber om ursäkt ;).

2005-10-10, 02:04
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 19:45
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Förutom att det inte finns mera fakta att lägga till, så är det dessutom föga meningsfullt att diskutera med någon som laborerar med din sanning och min sanning...
 
'Sanning' är inget relativt begrepp; det finns en sanning, varken mer eller mindre. Och sanningen finns därute någonstans, oavsett om vi känner till den eller inte. Däremot kan man naturligtvis ha olika uppfattning om vad som är sanning - men inget är sant bara för att man tror eller påstår att det är sant.
 
Så när jag går till källan och kontrollerar fakta - hur många inlägg som sänts, av vem och när - så är det inte min sanning. Naturligtvis är det möjligt att något ebrev med ett inlägg kan försvinna i cyberrymden någonstans och aldrig nå målet - men sannolikheten är ganska liten att där skapas ett inlägg av sig självt, som sedan far iväg till min inkorg... J
 
Men nu är det naturligtvis inte så att jag har för vana att sitta och kolla upp hur ofta, när och hur många inlägg du skickar; tro det eller ej, det finns faktiskt intressantare saker att göra... I det här fallet hade jag helt enkelt en stund över, mer än ett dygn efter att övnings-kriget pågick, och tyckte att det kunde vara kul att se vad som egentligen hade hänt, eftersom det påstods så mycket om den saken. Därför gick jag igenom de inlägg som kommit.
 
Men någon större kraft har jag inte lagt ned på att visa hur fel du har. Det började ju bara med ett litet inlägg i den andra diskussionen (Ordet är fritt!: Ang forskning/testinlägg), där jag på ett skämtsamt sätt påpekade att du inte riktigt lever som du lär. Och senare la jag in en kopia av Gustavs första kommentar för att alla skulle se vad som hade fått äran av en egen diskussion...
 
Sedan hoppade jag in med ett inlägg i den här diskussionen när spekulationerna for iväg hej vilt om att Gustav hade kommit över lösenord och ändrade i inläggen m.m. Och också här har jag sedan (i endast två inlägg före detta) svarat på dina sanningar (i övriga inlägg har jag inte vänt mig till dig, bara med andra ord upprepat det jag sagt innan, då jag blivit ombedd att förklara det som redan framgick av tidigare inlägg...). Någon större kraftansträngning har det inte varit; jag har t.o.m. haft både ork och tid över till annat...   J
 
Om jag citerar vad som faktiskt står skrivet i ett inlägg, fullt synligt för alla, så har jag därmed inte påstått någonting om vad du satt och tänkte på när du skrev det; tankeläsare gör jag inte anspråk på att vara... Men jag var knappast den ende som missförstod ditt inlägg och trodde att när du kommenterade mitt inlägg i ett inlägg du gjorde direkt efter mitt, så riktade du dig till mig och inte bara kom med en kommentar rent allmänt...
 
Hur som helst kan man, oavsett vem uppmaningen riktar sig till, konstatera att skriver någon att om man blir grinig av att läsa hennes inlägg, så ska man låta bli att läsa det och framför allt låta bli att kommentera det - ja, då betyder det i klartext: Håll käft om du inte gillar det jag skriver!
 
Om detta sedan skrivs av någon som själv t.o.m. gör sig besväret att skapa en ny och riktig diskussion för att kommentera någon annans redan försvunna provinlägg - ja, då blir det svårt att inte dra på munnen, trots att man blir ombedd att hålla käft ...  J
 
Avslutningsvis kan jag bara ge dig rådet att om du inte har den i tankarna vars inlägg du faktiskt besvarar, så tala om vem du vänder dig till - och skriv det du menar, det är nämligen bara det skrivna ordet läsarna kan se, inte det du tänkte på när du skrev... Följer du dessa råd, så minskar i icke ringa grad risken för missförstånd...  
 
Men naturligtvis följer du inte mina råd - då skulle jag ju ha lyckats att täppa till munnen på dig och bakbinda dina händer...   J
 
Vill du ha sista ordet, så var så god! Jag har ingen mer kommentar till dina sanningar...
 
God natt!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-10-10, 05:16
Svar #27

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Morrn!
Jörgen! Om vi nu ska tala om sanning. Hmmm...  det blir lite filosofi här.....
 
Enligt min mening finns inga definitiva sanningar. Det som är sanning för dig behöver inte vara sanning för Annki. De fakta du staplar upp gång på gång må vara sant för dig, men Annkis beskrivning av sanningen är lika sann som din.  
 
Att du är duktig på källangivelser  har du bevisat gång på gång. Annkis sanningar är minst lika trovärdiga.

2005-10-10, 06:27
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Sanningen är väl densamma, eftersom fakta är som de är, däremot är kanske den upplevda sanningen inte densamma (hennes fakta kan väl inte vara annorlunda?). Man upplevde och förstorade varandras upplevelser en massa i denna tråden, men sedan lever inte fakta upp till upplevelserna (fast Annki förstorade inte sin upplevelse av antalet bilder).  
 
Det är väl trevligt att se släktforskare som kan ta fram fakta, i stället för att vi ska lyssna till/läsa urbana skrönor .  
 
Ja, även jag kunde ha hoppat över tråden. Om vi alla hade gjort det hade felaktigheter fått stå oemotsagda. Ska de det? Och det enda som bevisat hände var att någon annan lade in saker i samma PROV-tråd. Fick Gustav inte det? Alla vet att saker försvinner under den tråden. Den som kallade sig Gustav gick inte in och gjorde något efter Annkis inlägg under släktforskningstrådarna. Gustav citerade Annki (där hon vände sig mot Gustav) och hennes bilder under PROV-tråden.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. Som tycker att ganska mycket i tråden Användarkonto nu kan flyttas till en annan tråd

2005-10-10, 07:06
Svar #29

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Är vi där igen: the same procedure every time....
 
Eva! Det vore roligt om du ville utveckla i stället för att vi ska lyssna till/läsa urbana skrönor....
 
 
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna