ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-20  (läst 1374 gånger)

2002-07-19, 20:41
läst 1374 gånger

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Det är beklämmande att läsa den nitiska polisiära ton som Lotta använder reglerna gäller alla och i alla diskussioner eller har jag också reagerat på alla dessa inlägg som bryter mot befintliga regler och undrar över varför detta är tillåtet. Särskilt med tanke på hur viktigt det anses vara att man följer reglerna i alla andra diskussioner.
 
Om nu redaktör/anbytarvärd har fått klart för sig vad det hela är frågan om och den anonyma person är känd för dem, vad är det då att bråka om?
 
Lottas språkval får mig närmast att tänka på just de politiska strömningar som rådde under slutet av 1930-talet i Europa och som väl ingen av oss vill ha tillbaka?
 
I Sverige nöjde sig de svenska myndigheterna med att tvångssterilisera personer av resandehärkomst, i Norge gick det inte lika bra för de resande, en del deporterades till Auschwitz och utgjorde en del av de 1,5 miljoner romer som mördades av de tyska nazisterna.
 
Förstår du detta Lotta? Att det kan finnas nu levande människor som ännu har detta i färskt minne. Att det svenska samhället i tysthet stog på Tysklands sida (jag tänker närmast på de fria tågtransporterna och järnmalmsexporten även Finlands sak är vår = få tänker ju på att Finland och Tyskland blev bundsförvanter), att det finns nu levande personer, vars hela liv har präglats av detta.
 
Jag vill gärna tro att du skriver som du gör p g a okunskap och tillfällig förvirring för jag tror inte att du på allvar vill jämföras med ovanstående!
 
Till sist trevligt att se Dig här Lilian (även om det var i ett otrevligt sammanhang). Mina bästa hälsningar till Dig och din familj!
 
Med vänliga sommarhälsningar till alla!
 
Gabriel

2002-07-19, 20:42
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ännu en av dessa märkliga diskussioner här i Anbytarforum...
 
Varför skulle det just under Resande finnas skäl att tillåta uppenbart anonyma inlägg?
 
Visst kan det finnas släktforskare som av personliga skäl (hänsyn till släktingar m.m.) kan vilja/behöva vara anonyma, men ingen har kunnat visa att det är något som bara gäller resande och inga andra - eller något som automatiskt gäller alla resande bara för att de är resande.
 
Tänk på alla (icke resande) som fötts som oäktingar (vilket ju tills helt nyligen ansågs som något mycket skamligt); och även i senare tid finns det naturligtvis de som letar efter okända fäder och eventuella syskon. Sedan har vi alla som adopterats och söker båda föräldrarna. Det kan självklart också finnas andra skäl till att släktingar ogillar att man rotar.
 
Om man tillåter anonyma inlägger i resandediskussionerna, men inte i resten av Anbytarforum, så ger man anonymitetsrätt även till de resande som inte av personliga skäl behöver vara anonyma, samtidigt som andra (icke resande) med anonymitetsbehov inte får den rätten. Man skapar alltså ett frälse med specialrättigheter enbart p.g.a. att de tillhör en viss folkgrupp, samtidigt som andra diskrimineras för att de står utanför den gruppen. Positiv särbehandling är bara en politisk floskel! Det finns inget positivt med diskriminering, lika lite som det finns positiv rasism, positiv tortyr eller positiv diktatur!
 
Hur ser det då ut i diskussionerna under Resande i dag? Jo, cirka 1/4 av alla inlägg har skrivits av någon som bara har satt ut sitt förnamn eller en signatur. Av de inlägg som har både för- och efternamn kommer cirka 1/3 från några få personer som är välkända även i andra diskussioner i Anbytarforum. Tar man bort dessa få kändisars inlägg, så är alltså cirka 1/3 av alla resandeinlägg uppenbart anonyma!
 
Men den som vill vara anonym kan ju hur lätt som helst vara det utan att det märks. Man kan t.ex. kalla sig Helmfrid Carlsson (för att nu bara hugga ett namn helt slumpmässigt ur luften J). Det går också att lämna sin riktiga epostadress utan att avslöja vem man är; det behövs inte ens en Hotmail-adress, även på seriösa bolag kan man skaffa sig ett alias som inte går att spåra.
 
Det finns alltså inget som helst behov av att tillåta inlägg från Wärmlandstater, Gjest, Nyfiken, Tjej, Undrande, Dinglaren, Hmm, Slektning m.fl., m.fl., m.fl. som det vimlar av i resandediskussionerna.
 
Vad är det då egentligen för skillnad på att kalla sig Hemfrid Carlsson och Nyfiken? Ja, i praktiken är naturligtvis båda lika anonyma. Frågan är helt enkelt om redaktionen har ambitionen att det inte ska vara några anonyma inlägg i Anbytarforum? Man kan ju inte med någon som helst trovärdighet tillrättavisa och radera skribenter som skriver uppenbart anonymt i andra diskussioner och sedan tillåta att vart fjärde resandeinlägg är just uppenbart anonymt!
 
Om man inte ska dra ett löjets skimmer över Anbytarforums regler, så finns det egentligen bara två alternativ:
 
1) Slopa alla namnregler och låt alla kalla sig precis vad de vill - i alla diskussioner.
 
2) Radera alla uppenbart anonyma inlägg - även på resandesidorna. Det hindrar som sagt inte någon (resande eller icke resande) från att vara anonym om man av personliga skäl vill/behöver vara det.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-19, 20:58
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Gabriels senaste inlägg är ett lågvattenmärke (för att uttrycka det mycket diplomatiskt)!
 
Att sätta likhetstecken mellan den som har haft minsta lilla synpunkt på något som rör resande (t.o.m. något så oskyldigt som Anbytarforums regler) och alla som tidigare förföljt och och mördat resande - ja, det är den typen av argument som mest av allt påminner om 30-talet, närmare bestämt herr Goebbels propagandaministerium!
 
Vet hut!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-19, 21:18
Svar #3

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jörgen!
 
Nu får du väl ge' dig!!!
 
Jag försöker förklara för Lotta varför resande reagerar som de gör på hennes inlägg och att hon kanske borde sluta att ihärda i den otrevliga tonen.
 
Varpå du snabbt konstaterar att jag anklagat Lotta för att vara nazist.
 
Vet hut själv!!!

2002-07-19, 21:52
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Jag har inte någonstans ifrågasatt vad resande och deras förfäder har råkat ut för, och jag har inte någonstans sagt (eller ens tänkt) att det var rätt. Jag har inte vänt mig emot resande på något sätt. Jag känner faktiskt flera av resandesläkt (fast inga som är otrevliga). Jag har däremot ifrågasatt redaktör Håkan Skogsjös sätt att särbehandla inläggsskrivare i Anbytarforum. Och det hade jag (som sagt) gjort vilken rubrik det än hade förekommit under. Jag har också bett om en förklaring till varför de som försvarar anonymiteten anser att den ska få förekomma. Då blir jag tillsagd att knipa igen, blir anklagad för att göra bort mig, att vara inhuman och  blir anklagad för att uttrycka mig polisiärt, vara snudd på nazist samt att jag drabbats av tillfällig förvirring. Sådant är skrämmande om något!
 
Det jag också vände mig emot tidigare var att inlägg med hot, kränkningar och rena oförskämdheter får ligga kvar i diskussionerna om resande (men ingen annanstans). Anser ni att sådant också borde få vara tillåtet?
 
Vill redaktören för Anbytarforum att det ska vara olika regler för olika deltagare i diskussionerna, så ska han klart och tydligt tala om detta för alla.  
 
(....och så minns jag någon som skrev alldeles väldigt mycket om att reglerna skulle följas för inte alldeles länge sedan....)

2002-07-19, 22:57
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej
Johan R:son Sjöberg tycker att jag ska be Lotta om ursäkt för att jag jämför henne med Utlämningsnämden. I kväll får jag väl tillstå att hon inte liknar dom.
 
Anna  
har rötter i resande som många andra. Men du har troligtvis den släkten minst 100 år tillbaka i tiden, så vad den blev utsatt för, vet du ingenting om. Oavsett vad du själv varit med om tror jag inte du tangerar ens ytterkanten, av vad dina anor inom resande var med om.
 
Lotta
Visst ska vi ha lika regler för alla? även resande.
Från att på 1950-talet ha varit samhällets parias till att på 1970 talet bli fullvärdiga SVENSKAR.
Dom har ju haft HELA 30 år på sig att bli dom goda och följsamma svenskar, som följer de regler som finns. Något som svenskar får i modersmjölken under generation efter generation, men ändå inte följer alla gånger.
 
Det är väl VERKLIGEN HUMANT, även med dina principer mätt eller hur??  
Dom har ju ändå haft hela 30 år på sig, att vara på andra sidan. Och borde ha lärt sig att man ska hålla sig till reglerna. Det är det viktigaste som finns.
Fast dom anonyma inläggen under resande stör mej inte. Det finns kanske det jag tycker stör mer.
 
mvh
rune

2002-07-19, 23:05
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Jag har läst inläggen under Resande och det har varit intressant av många olika skäl.
 
Och det är intressant att se hur snabbt en persons åsikter trycks ned snabbt av andra. Jag förstår inte varför. Jag har mina åsikter om saker och ting och jag respekterar att andra har sina.
 
Och sedan saknar jag svar på den fråga som många ställt - att varför det skulle vara besvärligt om det blev känt inom den egna släkten att man släktforskar. Varför är det så? Så varför vilja vara anonyma? Det är fortfarande okänt varför.
 
 
Gabriel Wallgren skrev i ett inlägg den 19 juli :
 Det är beklämmande att läsa den nitiska polisiära ton som Lotta använder reglerna gäller alla och i alla diskussioner  
- Mig veteligen har själva Rötters ledning angett att inga inlägg skall vara anonyma - så den nitiska polisiära tonen som används - den är vad jag och andr har lärt oss genom att använda Rötter. Det hör till spelreglerna för att använda Rötter - svårare är det inte.
 
 
Gabriel skriver efter texten om 1930-1950-talet:
 
Jag vill gärna tro att du skriver som du gör p g a okunskap och tillfällig förvirring för jag tror inte att du på allvar vill jämföras med ovanstående!  
 
Också ett sätt att få tyst på folk - att jämföra en persons åsikt i detta med Anonyma inlägg - att om du inte kan förstå att någon/några kan ha orsak till att vara anonym - så har med åsikter som hör hemma för 50-70 år sedan!!
 
Och varför referera till saker som hände på 1930-talet, 1950-talet.  
Hur många av er resande som skriver hör på Rötters hemsida var vuxna 1930-talet och 1950?
 
Och Gabriel - du känner väl till högervindarna ute i Europa? Vad gör du för att motverka detta?
Ägna hellre din energi åt att politisk verka för för att inte tidigare strömningar kommer åter - än att gå till angrepp mot personer. Det hedrar dig inte alls, utan minskar respekten för dig som person!
 
Den tid vi har är idag och gårdagen kan ingen göra något åt och framtiden vet vi heller inget om.
 
Och ibland verkar det som att allt under rubriken Resande endast är till för de som tillhör resande och inte för oss andra, som inte tillhör de resande.
 
På något sätt tycker jag att det mer och mer börjar bli så att man, oavsett diskussionsämne, får se till att vakta sina ord - för att inte bli påhoppad - och att som under denna rubrik, där Lotta mer eller mindre blir jämförd med att hysa åsikter från 1930-talet.  
Där går gränsen för vad jag tycker är acceptabelt.
 
Jag har varit stödjande medlem i Rötter i 5 år nu, men nu kommer jag inte att vara det länge när inlägg tillåts där en person blir utsatt för sådan påhopp.
 
Så ni resandemän och resandeforskar som skriver här:
Har ni slutat slå er hustru?

2002-07-20, 00:09
Svar #7

Marie Lindgren

Jaha här ligger det nog en hund begraven någonstans.... det osar katt...
Det här handlar om något helt annat om vad man har för signatur....
Ni vill åt personer med huvudställning
Och ni skyr inga medel vad det än ni får chansen att försöka provocera...
Vilken sandlåda varför inte sjunga rakt ut det verkar ni ju vara väldigt duktiga på
Synd att jag skulle ge er den chansen (Attan)
 
Jag tror inte anbytarforum går med förlust om du Sonja inte vill vara medlem längre
För det passar sig verkligen inte med dina uttryck... Slår resande männen sina kvinnor.
Tja vad säger man  
Men hövlig som jag är så ska jag inte sjunka till en såg låg nivå..
 
Visst ska man ha åsikter men då ska var och en acceptera respektive åsikt
Och sen detta långrandiga tjatiga ointressanta inläggen om samma sak fast ni fått förklaringar
Ja alla paragrafryttare har ni verkligen inget annat för er än sån här såpa
Jag beklagar verkligen jag trodde nog att ni hade mer kunskap om oss resande, men jag bedrog mig verkligen. Och för att ni nu ska kunna kritisera ledningen så är det ju väldigt bra med resandeforumet
 
 
Och jag tillägger angående Dinglaren så är det hans namn i alla sammanhang  hans smeknamn helt enkelt.Kärt barn har många namn
 
Med vänlig hälsning
Marie Lindgren
Resande och resndeforskare av kvinnokön och jag slår inte min man

2002-07-20, 00:24
Svar #8

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Sonia!
 
Jag hade egentligen inte tänkt kommentera ditt inlägg om det inte varit för det sista...
 
Du skriver först att jag refererar till saker som hände på 1930-talet (har med åsikter som hör hemma för 50-70 år sedan!!) för att därefter fråga om jag känner väl till högervindarna ute i Europa? Vad gör du för att motverka detta? idag?
 
Har inte Lilian gett exempel på att just samma id?er som var verksamma på 1930-talet fortfarande är verksamma?
 
Och jag är väl förtrogen med 1930-talets historia. Det ekonomiska klimatet just nu gör ju att det finns en stark grogrund för rasistiska och nazistiska åsikter. Här kan vi lära av historien och se till att historien för en gång skull INTE upprepas.  
 
Vidare skriver du ibland verkar det som att allt under rubriken Resande endast är till för de som tillhör resande och inte för oss andra, som inte tillhör de resande. Detta känner jag INTE alls igen och tar helt avstånd ifrån!!!
 
Det sista du skriver är väl ett lågvattenmärke om något!!!

2002-07-20, 00:48
Svar #9

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här var faktiskt Sonia avsiktligt bara väldigt fyndig. Att fråga någon om han har SLUTAT slå sin fru är en sådan där fråga som ingen kan svara vare sig varken ja eller nej på.
 
Hur man än svarar blir det fel. Svarar man ja säger man ju att man HAR brukat slå sin fru, svarar man nej säger man att man fortfarande SLÅR sin fru.
 
Med andra ord en väldigt träffande jämförelse med hela den här diskussionen.
 
Några ville veta mer om bakgrunden till att just resande släktforskare borde få skriva anonymt, och besvarades länge och väl bara med att de var otrevliga och borde knipa igen.
 
Det dröjde väldigt länge innan diskussionen åtminstone antydningsvis nådde lite mer saklig nivå och det gick att börja få förklaringen att många äldre resande tydligen kan bli väldigt sårade om familjedata läggs ut här.
 
Så har jag tolkat förklaringarna, men jag BER OM URSÄKT om jag just bara visade att jag inte heller har förstått något!

2002-07-20, 05:22
Svar #10

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Hej på er
 
Jag förstår mycket väl varför vissa vill vara anonyma. Har ni tänkt på att inte bara vi släktforskare använder detta forum. Det finns nämligen andra som går in och kollar. Och det har funnits de som har råkat illa ut tack vare att de har skivet ut namn och mailadress.
 
Det är dock inte bara resande utan även de som har invandrat till vårt land t o m på 1700-talet som har råkat illa ut. Jag känner en som har fått flytta på grund av detta.
 
Många hälsningar från Elisabeth Leek

2002-07-20, 08:40
Svar #11

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Jo, min fråga Har du slutat slå din fru? är en välkänd fråga inom t.ex. filosofin.
 
Och var och får själva fundera på vad som kan menas med denna fråga i ett större sammanhang.

2002-07-20, 11:58
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Hej
 
Johan R:son
Även om jag inte tycker att Lotta liknar Utlänningsnämden, så måste dom vara samma andas barn i byråkratiskt hänseende. Finns regler ska dom följas. Ska det vara några som helst undantag, ska det vara noga angett i bestämmelserna vad det gäller, hur och när dom får tillämpas. Några avsteg från den principen tolereras inte.  
 
INGEN av dom tar något ansvar vad som händer med den enskilde efteråt.
 
Lotta
Tror att Håkan har en acceptabel modell, att han inte ser dom anonyma inläggen under resande.
Även om byråkraten i dej lider alla helvetes kval, för den skull.  
 
Vi ska ju vara lika allihop på AF, men det ska vi ju vara inför lagen med.
mvh
rune

2002-07-20, 13:54
Svar #13

Anna Berg

Rune Edström ( m fl?) JODÅ; jag vet visst vad mina anhöriga har blivit utsatta för. Jag vet vad jag själv som barn blev utsatt för. Och det är INTE 100 år tillbaka i tiden!  
Det som hände för 100 år sedan har inte med dagens situation att göra. Även om det är en del av min släkts historia. Men det är INTE IDAG!
Försök inte skriva andras privata historia!  
Jag känner min. Jag känner inte din och jag tänker inte påstå något om vad du upplevt eller inte upplevt i din familj -varken idag eller för kanske 100 år sedan.
MEN: Jag anser att det är dags att folk kryper ut ur sina gymslen, sätter ljus på sin familj och dess historia samt slutar konservera gamla fördomar och skapar fortsatt oro. Den kan bli närapå ärftlig ibland.  
Räta på era ryggar och var stolta över er själva och sluta bär eländes elände på era axlar.  
Det behövs inte. Inte ens om mormor eller farfar TROR att helvetet släpper loss.
Ingen behöver egentligen vara anonym.
 
Eller ta bort alla regler som står där och irriterar oss, eftersom det tydligen ändå är skillnad på folk och folk i detta forum vad gäller behandling av ansvarig.

2002-07-20, 14:04
Svar #14

Anna Berg

Lilian! Jag tycker inte att du är otrevlig -men jag tycker du använder en aggressiv ton och ett  otrevligt sätt att angripa andra personligen och påstå saker som om jag eller andra ingenting vet.
 
Jag vet MYCKET VÄL vad min släkt blivit utsatt för. Jag vet hur det var här i Sverige och ute i Europa.
Men jag tänker inte hålla på med någon allmän vendetta pga historien.  
 
Jag ifrågasätter bara varför det ska vara skillnad på folk och folk i detta forum?  
Eller varför det finns regler som bara gäller vissa. DVS en del skapar sina egna regler och dessa ska gälla. punktum!  
Det är också ett sätt att visa förakt.

2002-07-20, 14:21
Svar #15

Ing-Marie Rosenheimer

Sonia Biörkeroth:  
 
Jo, min fråga Har du slutat slå din fru? är en välkänd fråga inom t.ex. filosofin.  
 
Inom vilken del av filosofin är denna fråga välkänd? Praktisk eller teoretisk filosofi? Kan du ge något exempel på var denna välkända fråga går att återfinna, vilket jag skulle tycka vore intressant då jag själv läst filosofi, men aldrig hört talas om detta. Är den så välkänd, borde det ju inte vara svårt för dig att ge ett exempel för att upplysa oss övriga som aldrig hört talas om denna frågeställning inom filosofin.

2002-07-20, 15:05
Svar #16

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Gabriel, i ditt inlägg i går kl. 20.41 skriver du:
 
Lottas språkval får mig närmast att tänka på just de politiska strömningar som rådde under slutet av 1930-talet i Europa och som väl ingen av oss vill ha tillbaka?
 
Därefter beskriver du vad resande utsatts för: tvångssterilisering och deportering till Auschwitz. Och så avslutar du med:
 
Jag vill gärna tro att du skriver som du gör p g a okunskap och 'tillfällig förvirring' för jag tror inte att du på allvar vill jämföras med ovanstående!
 
Om du inte inser att det är att sätta naziststämpel på Lotta, så är det inte hon som är tillfälligt förvirrad! Din slutkläm - (Jag vill gärna tro... o.s.v.) - är inte mycket till reservation. Det är som när skvallerpressen skriver lögner på löpsedlarna och sätter frågetecken efter. Ja, du är inte ens säker på att Lotta inte vill jämföras med ovanstående, du tror. Dessutom inleder du ju med att sätta frågetecken efter att ingen av oss villl ha tillbaka 30-talet. Om du inte menar det du faktiskt skriver, varför skriver du då inte i stället det du menar?
 
Orsaken till att jag reagerar mot reglerna för resandediskussionerna är att jag avskyr alla former av privilegier och diskrimineringar. Det är alltså samma orsak som fick mig att i ett tidigare sammanhang reagera på olikhet inför lagen i Anbytarforum (Den Stora Ofreden för två år sedan).  
 
Skulle någon kunna svara på några enkla frågor?:
 
* Om alla resande har behov av anonymitet i Anbytarforum, varför skriver då vissa personer under eget namn?
 
* Om inte alla resande har behov av anonymitet i Anbytarforum, varför ska då alla resande ändå ha rätt till anonymitet bara för att de är resande, även de som inte personligen behöver det?
 
* Varför ska inte också icke-resande ha samma rätt till anonymitet som resande, om de har personligt behov av det?
 
* Kort sagt: Varför ska gränsen mellan vilka som har respektive inte har rätt till anonymitet gå mellan dem som är respektive inte är resande, i stället för att avgöras av det personliga behovet? Varför denna apartheid i Anbytarforum?
 
Kan någon svara på detta utan att sätta naziststämpel på mig, utan att säga att jag ska knipa igen för att jag har fel åsikt, och utan att komma med löjliga konspirationsteorier om varför jag frågar?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-20, 15:20
Svar #17

JM

Jag brukar prata med resande på krogen i det goa Göteborg. Oftast har det varit väldigt trevligt och intressant, men någon enstaka gång har jag åkt på stryk. Gissar att jag i fortsättningen får lov att vara anonym på Anbytarforum då.
 
Jag är inte heller nazist, jag är socialdemokrat.

2002-07-20, 15:24
Svar #18

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Jag anser mig själv inte vara rasist, möjligen okunnig och kanske i bland fördomsfull. Men jag tycker att många här har gett raka och konstruktiva frågor, vilka har besvarats med oförskämtheter eller inte besvarats alls. Kan någon av resandesläkt förklara för mig vad rädslan ligger i att säga sitt riktiga namn, kanske punktvis för att bena ur det hela en gång för alla. Jag tycker att detta forum skall gälla alla med samma förutsättningar och regler, eller vill ni ha särbehandling i detta forumet, det vore synd men det är lite upp till er.           Jag tror inte att någon som skrivit här är på något sätt rasister, möjligen okunniga....Så lär oss mer, ur okunnskap kommer fördommarna. Och är det nu så att redaktionen anser att det är legalt och rättvist att ni får använda anonymitet under rubriken resande så är det för min del okej. Men det bör motiveras varför. Sedan saknar jag alla kommentarer från redaktionen, vad tycker ni.                        
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-20, 16:01
Svar #19

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Jaha, då fick vi en Tollessonsk språkdissektion också, tackar!!! ;-)
 
Om jag hade velat anklaga Lotta för att vara nazist (vilket jag INTE har eller har haft för avsikt att göra!) så hade jag väl skrivit det rakt ut.
 
Jörgen, du anklagar ju mig inte bara för att ha anklagat Lotta för att vara nazist utan du anklagar mig för att kalla alla som som har haft minsta lilla synpunkt på något som rör resande (t.o.m. något så oskyldigt som Anbytarforums regler) nazister. Indirekt så anklagar du dessutom mig för att vara nazist genom att likställa mina argument med de argument som användes av Goebbels propagandaministerium.
 
Jag har tidigare trott att du var en man som tyckte att man kunde diskutera ganska öppet här på anbytarforum, men jag förstår nu att det inte alls är så. Vissas uppfattning är vissare än andras, eller vilken uppfattning vill du att man skall få efter din premiär i den här debatten med din vänliga hälsningsfras Vet hut!?
 
Nej, jag skulle nog vakta min tunga lite mer om jag vore dig och inte gå bärsärkagång med språkdissektionskniven!

2002-07-20, 16:17
Svar #20

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Sari! (med flera)
 
Lilian har i ett inlägg (i går den 19 juli kl 20:14) redogjort varför anonyma inlägg bör tillåtas från resande både jag och min dotter har fått hotelser via våra hemsidor från dessa grupper [dessa grupper = rasister, nazister].
 
Detta är alltså INTE något som hände på 1930-talet, utan någonting som händer just nu år 2002!
 
Ändå envisas många här med att ställa samma fråga gång på gång varför skall de resande tillåtas vara anonyma?  
 
Är detta tydligt nog?
 
Med vänliga hälsningar
 
Gabriel

2002-07-20, 16:21
Svar #21

Marie Lindgren

Hej Jörgen!
 
Jag ska försöka att svara på några av dina frågor
 
 
Att en del använder sitt riktiga namn betyder att de i en del fall icke har växt upp i resandefamiljer utan varit bortadopterade
Vilket är mycket vanligt
Och har därför inte någon släkt att ta hänsyn till
Andra kan ha levt ett bättre liv med mycket bättre erfarenheter!!!!
 
Och att byta måltavla till Gabriel för hans uttalande är heller icke korrekt
Det handlar om som jag nämnt att acceptera andras åsikter.
Jag accepterar de regler som finns på Anbytarforumet samt medlemmarnas åsikter...
Och min avsikt med den förra signaturen var inte den utvecklingen jag tänkt mig.
 
Och ni som nu vill forska på oss resande så måste jag påpeka att ni behöver mer kunskap än vad en del verkar ha här inne.
 
Och Anders Pemer!!!!
Det finns över huvud taget inget fyndigt i Sonjas inlägg absolut inte
Att resande män samt resandeforsakre slår sina kvinnor.....
Och sen tycka att man är filosofisk
Nej just nu diskuteras det flitigt bland  oss resande och i våra föreningar  om vi behöver finna oss i ett sånt uttalande.
 
Och eftersom jag har andra diskriminerings frågor på mitt schema , så kanske man borde ta upp en sån här sak.
 
Och nu ska jag citera ett utdrag  ur Nordland som jag tagit från http://home6.swipnet.se/~w-69051/indexsv.html
 
 
Från: Nordlands hemsida  
TATTARNA SKILDRADES SOM FOLKGRUPP
 
Journalisten Bo Hazell har studerat olika resandekulturer i flera
europeiska länder och belyser då särskilt en för många okänd folkgrupp:
tattarna. Om du läser några historiska böcker kommer du säkerligen få läsa
om tattarna; De beskrivs som fattiga, nära besläktade till både zigenarna
och judarna. De beskrivs ofta som ett något smutsigt folk, den verkliga
underklassen och utan ambitioner att ta sig ur misären.
Det finns lika många tattare som samer i Sverige - omkring 25'000. Hazell
har gjort ett 15 timmars långt reportage för Sveriges Radio och när det
sändes väcktes starka reaktioner. Tre av programmen kommer att sändas i
repris den 31 december och 1 samt 2 januari i P1. Dessa program kan vara
värda att lyssna på och vi kommer återkomma till denna folkgrupp, endera i
Frihetsbrevet eller i Nordland.
 
Med vänlig hälsning
Marie Lindgren

2002-07-20, 16:36
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tänker inte ge mig in i denna ordväxling, och uppmanar alla att dra ett streck här. I stället tänkte jag komma med ett konkret förslag.
 
Låt oss respektera att de resande har starka skäl för att ibland vara anonyma. För mig så räcker de förklaringar som har givits här. Det är inte upp till mig att avgöra om de är befogade eller ej, om de anser att skälen finns så måste vi respektera det.
 
Å andra sidan håller jag med Lotta och Anna att även andra kan ha acceptabla skäl att vilja vara anonyma. Mikael Karlssons förslag att alla ska ha registrerade användarnamn skulle vara en möjlighet för den som behöver att ha en anonym identitet att regga en sådan. Anvisningarna bör dock starkt rekommendera att man använder sitt riktiga namn, och det borde framgå om ett namn är en pseudonym eller ett riktigt namn. Det finns ju starka skäl att använda ett riktigt namn, eftersom det sannolikt ökar chansen att få seriösa svar på sina frågor.
 
Det finns andra fördelar med användarnamn, såsom att det kräver lite större insats och seriositet innan man skickar iväg ett inlägg. Själva reggningsproceduren ger också möjlighet att föra fram forumets regler till medlemmen innan ett inlägg postas. Det borde också underlätta för redaktionen att hålla efter övertramp som begås.

2002-07-20, 16:55
Svar #23

Essan Gradhman

Nej, reglerna som finns ska gälla för ALLA! Utan undantag! Ingen människa idag behöver stå till svars för vad föräldrar eller andra släktingar gjort eller gör.  
Mvh
Essan G

2002-07-20, 17:04
Svar #24

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Gabriel och Marie!
Tror mig nu förstå er rädsla och nu fattar jag iallafall vad ni vill ha sagt. Det är sorgligt att det ska vara så här i det svenska samhället. Önskar att det blir bättring i framtiden. Hoppas att fler med mig har förstått nu...
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-07-20, 17:08
Svar #25

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Essan!
 
Skall jag tolka dig som att resande (som p g a de blir hotade idag år 2002) vill vara anonyma här i AF enligt dig har två val. Antingen att inte vara anonyma (med risk för förföljelse från nynazister) eller helt avstå från att skriva inlägg här på AF?

2002-07-20, 17:09
Svar #26

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Det fyndiga låg ju i vad Sonia faktiskt skrev, om man förstår det som både jag och Sonia har förklarat om uttryckets filsofiska betydelse.
 
Det VAR ingen anklagelse om att resande slår sina hustrur! Det var inte vad Sonia påstod!
 
Även om man kanske inte kände till uttryckets betydelse så poängterade ju först jag och sedan också Sonia det sedan, så jag förstår inte hur du fortfarande kan prata om att ni nu diskuterar bland resande diskuterar om ni ska finna er i ett sådant uttalande. Då är det ju bara en fråga om att inte förstå vad andra faktiskt säger.

2002-07-20, 17:11
Svar #27

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Däremot har jag tagit till mig fullt och fast att vissa resande bör få vara anonyma och varför, och önskar bara att det kunde ha varit tydligare om den saken från början, så hade många uttalanden inte blivit gjorda.
 
Men resandesidan och dess företrädare föredrog faktiskt länge och väl att bara mumla halvkvädna visor, och vissa skrädde inte orden utan tyckte att den som inte förstod det inte hade respekt och borde knipa igen. Det var den sida i debatten som var otrevlig.
 
Även om jag också kan förstå att det upplevdes som obehagligt att Lotta insisterade på att regler ska gälla för alla!

2002-07-20, 17:23
Svar #28

Mikael karlsson

Bara en som jag sett tagit notis om vad jag nämde igår men det klart här är ju fullt krig.
Jag har inte fått någon kommentarr från Håkan skogsjö eller Peter Karlsson.
 
Anders Berg har endast kommenterat den..
Och han säger det jag avsåg men jag skall utveckla.
 
Mitt förslag:
 
1. man måste registrera sig för att komma in på Anbytarforum.
 
2. Önskvärt att man använder riktigt namn, men om man vill kan man ta något helt annat användarnamn. Men då har ju de som sköter anbytarforum lättare att stänga av person som misssköter sig.
 
3 Det blir då rättvisa alla kan välja att vara anonyma utåt sett i anbytarforum om man tar upp grejer som ev skulle kunna vara känsliga.
 
Ps Målsättnigen måste ju vara att få bort oseriösa personer. och att det skall vara rättvist för alla. inte vad vi heter?
 
Hälsningar
Micke

2002-07-20, 17:24
Svar #29

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jag tar det här med har du slutat slå din fru en gång till, trots att jag förklarade det redan igår. Svarar man nej låter det alltså som om man slår sin fru, och svarar man ja låter det som om man har brukat slå sin fru, men har slutat med det. Och vad ville alltså Sonia visa genom att avsluta sitt inlägg med alla resandemän, har ni slutat slå er fru?
 
Jo, att debatten fördes från resandehåll med en inställning till den som inte redan förstod hur resande har det med nynazister o d, som andades samma mentalitet som om någon skulle ropa elakt till någon tvärs över en tunnelbanevagn Tjena Lasse, har du slutat slå din fru?.
 
Den som redan hade förstått alla risker för en resande med att skriva ut sitt namn här förtjänade er respekt, den som frågade så dumt och inte begrep någonting var nog allt en respektlös rasist som borde knipa igen. När några reagerade på att okunskap om förhållandena bara bemöttes med tyst nu och sluta fråga i stället så var de fortsatt bara respektlösa och begrep ingenting.
 
Nu tycker jag hela diskussionen har nått fram till svaret på de ursprungliga frågorna om varför anonymitet, och väl det. Tokigt bara att det skulle vara så svårt att komma hit.
 
Själv har jag varit förskonad från de problem jag nu har förstått att resande har med intoleranta människor, och det är inget jag önskar någon att leva så. Ni har min fulla respekt, och det smärtar mig att det finns människor som kan drabbas av andras elakhet på det sättet år 2002.
 
Jag är flitig debattör här på Anbytarforum i släktforskningsrelaterade ämnen, och även inom hockey-Sverige, så jag vet vad det kan säga att ådra sig någons misshag bara för att man har skrivit någonstans om att man tycker på ett annat sätt än vad den personen gör. Men jag kan inte ens föreställa mig hur det måste vara att vara förföljd för sitt ursprungs skull, och dessutom av sådana typer som dagens nynazister.
 
Så jag tycker det är jättetrist att det blev sådant här liv. Det hade varit mycket bättre om vi alla hade vetat vad resande både har gått och uppenbarligen fortfarande går igenom, så hade vi sluppit hela den här diskussionen.
 
Men nu har i alla fall jag, och säkert några till, fått lära oss lite till om den värld vi lever i idag. Men jag talar nog för fler när jag säger att jag ber om ursäkt att vi skulle behöva dra upp det här på det här sättet. Förlåt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna