ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anonyma inlägg under 'resande'  (läst 1098 gånger)

2002-07-22, 12:26
läst 1098 gånger

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, alla debattörer i rötmånadsklibbigheten!
 
Jag hade egentligen tänkt starta en ny diskussion gällande personlig integritet och säkerhet för utsatta etniska grupper. Själv har jag ingen spännande bakgrund och behöver inte vara rädd för rasistiska påhopp av något slag. Däremot så forskar jag sedan många år i den svensk-judiska minoritetens historia - ett mycket fascinerande uppdrag - och sitter inne med data om tusentals svenskar med just den bakgrunden.
 
Med tanke på dagens nyantisemitiska hot i Intifadans och den islamistiska väckelsens kölvatten har jag nu blivit alltmer restriktiv med att dela med mig av uppgifter om kända svenskars judiska bakgrund. (Judar har nyligen misshandlats på öppen gata i våra storstäder, något som knappast ens hände under 1930-talet.) Hotet mot judar, Israelvänner eller människor som kämpar aktivt mot nazister och islamister ökar för varje dag som går - det är inte bara Säpo som känner till detta fenomen.
 
Men till huvudsaken: Angående den här aktuella diskussionen (munhuggningen?) om resande och romer så tycker jag att engagemanget och energin istället bör vändas mot frågan hur släktforskare och skribenter tar hänsyn till den personliga integriteten hos våra landsmän med utomnordiska rötter.  
 
Vänliga hälsningar
Ulf Ståhlberg, Linköping
 
PS Det är viktigt att skilja mellan islamister och vanliga muslimer, precis som man skall skilja mellan mafiosi och vanliga sicilianare! DS

2002-07-22, 18:04
Svar #1

Peter Funke (Fun)

Efter att ha tagit del av den bitvis infekterade debatten här ovan undrar man förvånat om måhända rötmånaden tjuvstartat i år? Det är svårt för en nyanländ att skapa sig en bild av vad som orsakat den våldsamma diskussionen, men det verkar ha börjat med en fråga om inte ordningsreglerna bör tillämpas över hela ämneskatalogen, och därmed utbröt den stora sommarfejden...För egen del tror jag att en bidragande orsak till att ämnet är så känsligt är valet att skapa en egen kategori för etniska grupper. Personligen tycker jag att det känns olustigt att se judar, resande (tattare), samer (lappar) och zigenare samlade under en egen kategori, även om jag inser att syftet var positivt. Men såvitt jag vet letar de som forskar på resande i samma kyrkböcker som andra forskare, och jag förstår inte varför dessa namn inte ryms under övriga släkter? För speciella problemställningar borde det väl gå att skapa rubriken samesläkter (t.ex.) likväl som smedsläkter och vallonsläkter under övriga släkter? Förutom att detta skulle innebära en markering om att vi släktforskare har samma intresse oavsett vilken verklig eller fiktiv grupptillhörighet vi har så kanske det skulle minska intresset för de provokativa inlägg som tidvis förekommit under en av rubrikerna?

2002-07-22, 18:44
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Gabriel, ursäkten är accepterad! :-)
 
Dock tycker jag fler borde be om ursäkt, och definitivt inte bara till mig. Alla verkar ha förstått varför resande/resandeforskare anser att resande ska få göra inlägg anonymt i Anbytarforum. Däremot verkar inte alla resande/resandeforskare ha förstått att var och en ändå har rätt att ha åsikten att reglerna (som dom är skrivna) ska gälla alla. Att komma med förtäckta hot och oförskämdheter mot dem som har en annan åsikt och närmast krav på att åsikten ska ändras, det är skrämmande.  Man kan faktiskt förstå en annan persons åsikt utan att för den skull ändra sin egen, och utan att se ner på den som har avvikande åsikt.
 
Mvh//
Lotta

2002-07-22, 19:15
Svar #3

Utloggad Lilian Rosenheimer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 17:12
    • Visa profil
Lotta !
 
Kan du specificera de förtäckta hoten lite närmare !
Lilian
 
Gradhman !
Jag har fortfarande inte fått svar på ifall judar också bör använda sig av anonymitetsregeln.  
Svar;överlåt det till dem själva att bestämma!

2002-07-22, 22:22
Svar #4

JM

Läser just Åke Edwardssons deckare Låt det aldrig ta slut. Och på sidan 201:
 
'Det finns frågor som det inte går att svara vare sig ja eller nej på', svarade Bielke. 'Till exempel: Har ni slutat slå er fru, eller den som konstapeln just ställde.'
'Har du slagit din fru?' frågade Halders.
 
Bara som illustration till diskussionen...

2002-07-23, 08:30
Svar #5

Anna Berg

Sluta nu : återgå till släktforskningen och fortsätt inte med ert eviga tjatande om vem som sagt vad och vem som hotat etc; var inte så förbaskat envisa och rigida!  
Några har en förmåga att enbart haka upp sig på vad någon annan skrivit.Man kan undra varför vissa är så enfaldigt envisa. Inget nytt tillförs ursprungsdiskussionen - nu är det enbart tjurigt:
jag ska minsann ha rätt alternativt: jag ska minsann ha sista ordet.
Lite mera självkritik vore klädsamt!
STÄNG DENNA DISKUSSION IDAG. TACK!

2002-07-23, 09:27
Svar #6

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Anna Berg!
 
Snacka om elefanter i glashus...
 
Jag tror INTE att man löser det här genom att skrika ut 'STÄNG DENNA DISKUSSION IDAG'!  
 
Det finns fortfarande ett uttalande som Sonia Biörkeroth (gjorde fredag den 19 juli 2002 kl. 23.05) som av de resande har uppfattats som en mycket djup kränkning, för att inte säga ett grovt rasistiskt uttalande. Inte den minsta tillstymmelse till ursäkt har vi heller hört från Sonias håll... Eftersom det nu har gått så lång tid och Sonia tigit still, tror jag inte att någon bortförklaring från henne hjälper, men det vore en snygg gest från Sonias sida om hon uppriktigt och tydligt visar att hon djupt beklagar sina okunskaper om resande och därför gjort ett uttalande som fått en helt annan innebörd än den hon avsåg. Allt detta enligt mer praktisk filosofi, men den kanske inte är så känd i djupa filosofiska kretsar?
 
För övrigt håller jag med Dig Anna om att det vore skönt om vi kunde övergå till släktforskandet igen...

2002-07-23, 15:15
Svar #7

Rune Edström (Rune)

Hej
Sonia saknas tydligen, annars hade jag väldigt gärna velat säga som prästen när predikan är klar
 
     AAMENNNN!!!
 
mvh
rune

2002-07-23, 16:05
Svar #8

Utloggad Lilian Rosenheimer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 17:12
    • Visa profil
Jag vänder mig direkt till Sonja med citat ur Mona Sahlins brev. Vi resande ser Sonjas uttalande
som en stor kränkning av vårt folk .
 citat ur ett brev som kom från Näringsdepartementet och stadsrådet Mona Sahlin  
 
Till en av våra resandeföreningar  
 
20020610  
 
När det gäller nationella minoriteter föreslog regeringen i minoritespropositionen att samtliga grupper med romsk bakgrund och alla grupper med varietets bakgrund av Romani chib skulle bli erkända.  
 
Bakom förslaget fanns en tanke att alla grupperna skulle ges lika värde, status och skydd  
 
En enhällig riksdag beslutade sedan enligt det förslag som regeringen lämnade i propositionen  
 
Självklart är det upp till individen om hon eller han önskar ta del av det skydd som tillkommer en erkänd minoritet, dess språk och kultur  
 
Jag förstår att ni resande har formats av en femhundraårig historia i Sverige.  
 
Resandefolket är en del av det svenska kulturarvet  
 
Du kan också vara övertygad om att regeringen inte tvekar om att ta ordet resandefolket i mun, tvärtom så gör den det med glädje och stolthet.  
 
Så sent som i Januari månad i år antog regeringen en handlingsplan för de mänskliga rättigheterna. Målet för regeringens långsiktliga strävanden är att säkerställa full respekt för de mänskliga rättigheterna, ökad kunskap om de mänskliga rättigheterna samt bättre samordning av arbetet att främja mänskliga rättigheter  
 
En annan insats är regeringens initiativ att uppdra är ombudet mot etnisk diskriminering DO  
 
Att under en tvåårsperiod bedriva ett särskilt arbete för att förebygga och motverka diskriminering av romer  
 
När det gäller information till andra romer om ditt folk och dess särart så har regeringen självfallet ett ansvar att sprida kunskap om de nationella minoriteterna både bland minoritetsgrupperna och majoritetsbefolkningen  
 
Men jag tror att den bästa informatören är ni själva och jag vet att det finns andra romer som väl känner till er bakgrund och ert lidande just genom att resande själva berättat sin historia.

2002-07-23, 16:21
Svar #9

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Jag beklagar djupt mina okunskaper om resande.
Likaså beklagar jag djupt att min fråga, som var ett retoriskt uttryck, för att visa att det inte alltid finns ett givet svar, väckt upp så många känslor.
 
Om jag känt till att denna kända retoriska frågeställning, på något sätt, skulle ha anknytning till någon fördom om resande, så hade jag naturligtvis valt en annan retorisk fråga.
 
Min uppfattning om resande är att de är vänliga och gästfria och jag kunde inte ens föreställa mig att det funnits fördomar om att resandemän skulle slå sin hustru.
 
Att jag inte hört av mig tidigare beror på:
- under helgen har jag varit bortrest
- att det finns inlägg där det sägs att ingen ursäkt är önskvärd liksom att det är lite väl sent för en sådan
 
Jag inser att jag har en hel del kunskaper att inhämta om resande. Och jag kommer att göra det.
 
Mvh Sonia

2002-07-23, 16:48
Svar #10

Rune Edström

Lär av Sonias ursäkt, både buros och resande! Det är aldrig för sent att vara ödmjuk och ge varandra respekt. Nu återgår vi till släktforskningen och är sams.
 
mvh
rune
 
Detta inlägg är skrivet under falskt namn (EJ Rune alltså), vilket framgår av senare inlägg i denna diskussion.. /Anbytarvärden

2002-07-23, 17:05
Svar #11

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Amen!  
 
Och nu tror jag att jag delar Anna Bergs åsikt från i morse också ;-)
 
Med vänliga släktforskarhälsningar
 
Gabriel

2002-07-23, 18:25
Svar #12

Johan R:son Sjöberg

Hej Rune, angående ditt inlägg lördag den 20 juli 2002 kl. 11.58.  
 
Det är stor skillnad på utlänningsnämnden och Lotta Nordin (och mig med, för den delen). De regler som gäller för att få regeringens nåd att vara bosatt i paradiset Sverige (det är väl ingen som upptäcker att jag är ironisk?), kan mycket väl diskuteras, och bör också göras så. Jag kritiserar gärna utlämningsnämnden, som jag brukar kalla den. För utlänningsnämnden handlar om tvång, att medelst statligt våldsmonopol besluta om vem som skall få flytta in i landet eller ej, och vilka som skall få bo kvar här.
 
Men däremot, vad gäller Anbytarforum, så råder stor skillnad. Du är inte tvungen att deltaga å Anbytarforum, du riskerar inte att fängslas, torteras eller rent av mördas om du inte deltager å Anbytarforum. Anbytarforum är ett forum, där deltagande är frivilligt, under frivilligt överenskomna regler. För så är det. Den som väljer att deltaga å Anbytarforum, godtager de regler som gäller här. Om man inte uppskattar Anbytarforums regler kan man dessutom starta ett eget forum (trodde inte att jag skulle skriva det här och tolka nu inte detta som ett stöd för det förändringsobenägna gäng som åtminstone tidigare drog i trådarna kring Anbytarforum och Sveriges släktforskarförbund).
 
Och Rune, vad händer med den enskilde efter att dennes inlägg blivit raderat p.g.a. att inlägget var författat anonymt? Blir hon försatt i personlig konkurs? Hamnar hon i fängelse? Torteras hon? Mördas hon av brunklädda vakter? Nej, livet fortsätter (i stort) som vanligt.  
 
För övrigt, är deltagande å Anbytarforum, utan att taga hänsyn till där rådande regler, en mänsklig rättighet? På vissa låter det som om så vore fallet.

2002-07-23, 18:41
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Är det någon fler som vill ha sista ordet?

2002-07-23, 20:34
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Jo jag Anders
 
Kl 16.48 finns ett inlägg som är skrivet i mitt namn, men av någon annan. Har nog inte använt ordet buros, om jag skrivit. Kom ihåg det till nästa gång, du som använt mitt namn.
 
Johan
 
Håller med dej om att Lotta och utlämningsnämden är olika.  
 
Har jag förorättat henne på nåt sätt, så får jag be om ursäkt.
 
Men varför är det så förtvivlat viktigt att det ska finnas att det och det undantaget, den och den folkgruppen ska få tillåtelse att använda signatur. Är vi så vana vid det genomreglerade Sverige, att vi inte klarar oss utan krångliga regler. Är det inte bättre som det är nu, att Håkan inte ser dom.
 
Mitt förhållande till regler och förordningar är att dom ska vara enklast möjligt. Hellre frångå dom lite ibland. Dom brukar ha en märklig förmåga att bli krångliga, när dom ska ändras och  förenklas, och man ska nästan ha studerat juridik för att begripa, det som var så enkelt förut.
Dom brukar vara så den ragg jag inte har, vill resa sig. Är kanske allergisk mot dom.
 
mvh
rune

2002-07-23, 20:38
Svar #15

Rune Edström (Rune)


2002-07-23, 21:12
Svar #16

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Och jag som tyckte att jag fått in ett så snyckt Amen efter ditt inlägg...
 
Och därmed påpekade du ett problem som jag i så fall tycker är betydligt angelägnare än om inlägg skall få vara skrivna under pseudonym eller inte, nämligen att någon annan som det nu är kan ta en annan persons identitet, och i så fall är väl den lösning som Mikael och Anders föreslog att föredra, även om jag egentligen inte tycker om att krångla till det här forumet för mycket.

2002-07-23, 23:15
Svar #17

Gudrun Ek

Är det inte bättre att ni som skriver era inlägg här bättre ägnar er åt släktforskning i sommarregnet istället för att hålla på med en massa trams????
 
Själv dyker jag upp här eftersom när man loggar in på Rötter så ser man en massa nya inlägg men alltför många är inlägg på den här sidan.
 
Kan inte anbytarvärden stänga den här?
 
Hälsningar
 
Gudrun Ek

2002-07-23, 23:31
Svar #18

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Debatten var avslutad och bilagd, men det var sant... ingen som inte hade deltagit i den tidigare hade skrivit deltagarna ordentligt på näsan med vilket trams det var än... men då blev det ordentligt gjort den här gången också...

2002-12-31, 02:40
Svar #19

Olof Almkvist

Att sitta och läsa igenon hela storyn tar en ? två timmar att läsa igenom det hela. Det tar nog mer en ? två timmar at ta det beslut av sin tid för att bilda en uppfattning i den häringa frågan. Den är nog så jobbig att läsa igenom för att få den uppfattning samt det vore en krigsförklaring till den dam som utlöste fallet i frågan borde haft tänkt till lite grann utifall att det stormade till ordentligt... Vilket det gjorde också... Det blev mycket kraftiga orkanvindar vilket jag har förstått det hela...
Mycket väsen för ingen ting. För dessa ord måste ha haft en speciell klang i dess sammanghang.
 
mvh från olof almkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna