ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ang. vikten av opartiskhet  (läst 1206 gånger)

2006-03-05, 21:50
läst 1206 gånger

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1309
  • Senast inloggad: 2024-05-07, 23:14
    • Visa profil
Om inte sanningen är sann så gäller det att tjata på tills dess att den uppfattas som sann.
Är det ditt motto Ulf?
 
Vad är det för löjligheter Du håller på med, att den som inte tror på din sanning skulle vara i maskopi med hovet.
Din sanning är ju den att Du tycker att det finns likheter mellan Bernadotterna och dina släktingar, och då måste Carl XIV Johan vara far till en av dina förfäder.  
Är det detta Du tror om dina anmödrar Ulf?
Hon skall t.o.m hoppa i säng med kungen under hennes trolovningstid med en annan person. Det gör ju inte saken sämre i och med det att hon dessutom var prästänka.
 
Tror Du själv på denna din sanning Ulf?
 
Sen ropar Du efter Niclas, men Marc har skrivit ett inlägg som du bara hoppar över.

2006-03-05, 22:02
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Er andra: Det måste ni väl förstå...om nu detta är sant så har det ju varit en MEDVETEN strategi från både Karl Johan och alla inblandade att försöka sopa igen alla spår angående detta! Eller hur? Då är det väl inte så lätt att få fram säkra källor! Man måste söka efter oklarheter och försöka att sätta sig in i DERAS situation och hur man tänkte. Man får leka lite detektiv!  
 
Har det varit extra svårt att få fram information angående vigseldatumet...JA! Varför? Finns oklarheter angående vigseln? JA! Har Rudolf förmodligen blivit till FÖRE vigseln? JA! Finns solklara likheter emllan våra släkter? ett rungande JAAA! Finns likheter också emellan släkterna även på andra områden än de fysiska? JA! (Konstnärligheten, intelligensnivån, den extrema kvällsmänniskoläggningen (min mor och jag bl. a.). Finns solklara kopplingar emellan Christina (och hennes släkt) och Kungen? JA! (Johan Sandels - en nära släkting - var en av Kungens närmaste män. Hennes bror Olof var Kungens personlige präst 1827). Summa summarum: Jag kan även i fortsättningen sova lugnt på nätterna därför att jag har ett rent samvete!
 
Ulf.

2006-03-05, 22:09
Svar #2

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Rättelse! Ursäkta mig Niclas Rosenbalck! Jag blandade ihop dig med Michael Lehman...förlåt mig!
 
Ulf.

2006-03-05, 22:17
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7010
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 19:38
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: https://jts.arkivguiden.net/. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: https://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-03-05, 22:26
Svar #4

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Kan ingen avsluta denna diskussion, den har bara flyttat från en stängd diskussion till en öppen.
 
Vill Ulf Sawert tro att han är av kunglig börd, låt honom tro det. Ingen kan varken visa eller motbevisa honom. Ingen kommer att få fram fakta och de personer det gäller är sedan lång tid borta.
 
Detta känns bara som en meningslös diskussion där Ulf har bestämt sig för sin sanning och att den är den enda sanningen. Vill han inte släktforska på det sätt som vi andra, låt bli att svara på hans inlägg.
 
Har blivit urless på den urspårade tråden.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-03-05, 22:26
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Ingela: Men du får inte glömma, att Karl Johans dynasti var inte säkrad ännu vid denna tid. Hans son Oscar hade ännu inte gift sig med rätt person, än mindre fått några söner. Ingen visste med säkerhet hur saker skulle utveckla sig, det sista man ville ha i detta läge var skandaler. Tror nämligen att Karl Johan var en mycket trevlig och generös människa! Men omsorgen om ättens överlevnad på den svenska tronen tog förmodligen överhanden i detta fall. När sedan Oscar blivit Kung, gift sig med en äkta Prinsessa av Bayern, fått flera söner, så satt släkten betydligt säkrare på tronen och därmed kunde Kungen kosta på sig ett mera vidlyftigt leverne än sin far! Detta tror iallefall jag.
 
Vänligen: Ulf.

2006-03-05, 22:45
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Gunilla: Det finns ett jättebra sätt att undvika att må dåligt...gå aldrig mera in på de rubriker där jag medverkar!  
 
Ulf.

2006-03-05, 22:48
Svar #7

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Nu mår jag inte dåligt, jag är bara urless.
 
Ulf, anser du själv att du kommer någonstans, du har ju redan bestämt dig?
 
Mvh
 
Gunilla

2006-03-05, 23:01
Svar #8

Peter Karlsson (Peterk)

Ett ännu bättre sätt att få hela Anbytarforum att slippa må dåligt (men jag förnekar inte att det finns ett klart undrhållningsvärde i dumheterna) vore ju att stänga av Ulf härifrån helt och hållet nu. Jag hade nog allvarligt övervägt det vid det här laget om jag suttit vid rodret*..  
 
För trots 'underhållningfaktorn' får det väl finnas någon gräns för hur mycket man får förlöjliga forumet (och t.o.m [som nämnts] grovt smutskasta sina förfäder).
 
-Skaffa en ny hobby Ulf (ja, ny och ny; släktforskning har du ju faktiskt inte börjat med än.. :-)
 
 
*)Vill betona att detta inte är något försök att tala om hur saker borde skötas (för det är känsligt, det vet jag) - utan detta skulle jag kunna skriva under på även utan att faktiskt ha suttit vid detta roder.

2006-03-05, 23:05
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jag hoppas att Yvonne och alla andra skall förstå att jag bara besvarar frågor som ställts till mig i denna rubrik! Det är inte jag som driver något här utan det gör andra.
 
Till Helene: Har du hört talas om arbetsfördelning? Det är denna princip som gett oss välstånd! (kapitalismen t. ex. bygger på detta). Om jag nu kan få frivillig hjälp av proffs med att få fram fakta som går årtionden fortare än om jag själv skulle göra jobbet, varför skulle jag då inte begagna mig av detta? Varför försöker alla göra mig till släktforskare? Det är ju historia som intresserar mig mest, inte att gräva i arkiv! Jag är duktig på historia och att göra analyser, Ni är duktiga på att gräva fram fakta i arkiv, varför kan vi då inte sammarbeta i all vänskaplighet? Kräver jag av ER att ni skall läsa 100 böcker om historia? Var och en skall hålla på med det man är bra på och det man har tycke för. Att skilja släktforskning från historia är ung. samma sak som att försöka skilja skelettet från muskler och kött på en människokropp! Det går inte, de är odelbara!
 
Låt oss hjälpa varandra istället för att stjälpa varandra!
 
Vänligen: Ulf.

2006-03-05, 23:09
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja Peter...jag är glad över att du inte längre sitter vid rodret, jag har nämligen sett hur du ofta gick in i debatterna och tog ställning, ofta mot Marc Hernelind bl. a. och hur du drev med honom!
 
Ulf.

2006-03-05, 23:19
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-05-29, 21:05
    • Visa profil
Fantastisk diskussion. En efter en hoppar in i den och driver den vidare, när det bästa är att inte besvara påståendena. När nu detta sker så ska Ulf stängas av (tycker Peter), när det är andra som driver hela diskussionen framåt. Strunta i honom om ni inte står ut med skriverierna, det är bättre än att skapa martyrer

2006-03-05, 23:33
Svar #12

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22087
  • Senast inloggad: 2024-06-15, 16:51
    • Visa profil
Som jag skrivit tidigare tycker jag inte alls att diskussionen om Ulfs påstådda kungliga anor ska avslutas, i alla fall inte genom att han - som faktiskt redan skett fast det inte haft någon effekt - förbjuds att skriva om saken i Anbytarforum (om han inte har något nytt att anföra).  
 
Däremot behövs nog inte fler påpekanden för Ulf att hans 'teori' saknar allt stöd i källorna och att han bör gå en kurs i släktforskning etc etc. Detta har blivit upprepat intill tjatighet men inte heller det tycks ha haft någon effekt, utan bara fött misstankar om konspiration och 'påtryckningar från hovet'.
 
Alltså, låt diskussionen vara öppen eller, ännu hellre, återöppna den ursprungliga. Men för att få slut på meningslösa repriser skulle jag vilja uppmana både Ulf och övriga att låta diskussionen vila till dess att nya relevanta uppgifter eventuellt kan presenteras.
Hälsar vänligen
Maud

2006-03-05, 23:35
Svar #13

Niklas Persson

Hur vet Ulf Sawert att det varit extra svårt få fram information om vigseldatumet? han har ju inte försökt!
 
Den som hittade uppgifterna säger det var mycket enkelt! det tog en halvtimma.....
 
Sawert vill ha hjälp av proffs som är duktiga på att gräva fram fakta i arkiv, men han lyssnar inte på proffsen när det de hittar inte stämmer med de fakta han redan har.....
 
Det här kunde väl vara nåt för en ny såpopera i kanal 5: Finn din släkt med ett kungligt medium som är duktig på att göra analyser och ser det som inte står i kyrkböckerna när dina förfäder sopat igen alla spår    

2006-03-06, 00:06
Svar #14

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Stå på dig Ulf Sawert.
Försök att hitta en fimp eller näsduk etc. som någon av kungabarnen har lämnat efter sig. Det kanske går att muta någon servitör på Nobelmiddagen t.ex. eller på någon krog vid Stureplan. Sedan är det väl förmodligen dyrt att ordna en privat DNA-test, men det borde gå att ordna.
Själv är jag släkt med Karl XII på åtta olika sätt, utan att ha släktforskatt ett enda dugg, jag har bara utrett släktkopplingar. Men i detta forum räknas man ju inte som seriös då.
 
Mvh Göran

2006-03-06, 00:59
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Maud! Jag måste få tacka dig för dina inlägg här!! Vad skönt ändå att det finns sansade personer här också! Du är en modig och rakryggad kvinna! Jag håller med dig att rubriken: Walin, Johanna skall öppnas igen och att den skall vara vilande till dess ny information kommer fram! (Detta brukar ju dock reglera sig själv då debatten brukar självdö med tiden).
 
Tack även till dig Göran! Jamenvisst kan man göra privata DNA-tester, det är bara det, att ett sådan kostar ung. 20 000 kr! Sedan, om man nu vill att detta skall bli officiellt erkänt, måste det nog till experter i ämnet, annars godkänns det nog inte av myndigheterna. Göran: Gå in på rubriken: Hemlig son till Karl XIV Johan, där finns det foton som jämför våran släkt med Bernadottar! Se själv. Vill du se fler bilder kan du ringa eller maila mig, så skickar jag dig lite mer bevismaterial!
 
Nej, nu får det räcka för mig och mitt deltagande härinne för ett tag. Hoppas att känslorna skall börja att lugna ner sig lite med tiden...
 
Önskar ingen något ont!
 
Arrividerchi!
 
Ulf.

2006-03-06, 17:09
Svar #16

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Då den här diskussionen inte längre handlar om vikten av opartiskhet, utan har kommit att bli en fortsättning på en tidigare stängd diskussion, ser jag inte någon annan utväg än att stänga ner den.
 
Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna