ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brudkista  (läst 2736 gånger)

2001-02-17, 09:25
läst 2736 gånger

Utloggad Britt Marie Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-29, 19:19
    • Visa profil
Jag harköpt en brudkista på auktion i Bohuslän för flera år sedan I locket finns årtal + bokstäver enl. följande
ESD 1830, ALD 1855 och SJR 1950. Är det någon som kan hjälpa mig att spåra denna?
BMA
Signaturerna är målade på en oval ljusblå botten med slingor av gula och bruna blommor

2005-06-14, 00:38
Svar #1

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Misstänker att det är kistans ägare som skrivit sina signaturer i kistan. ESD skulle kunna vara Elin Svensdotter, ALD kan vara Anna Larsdotter. SJR verkar inte vara ett patronymikon, utan SJ kanske är förnamn och R efternamn. En början kan vara att titta i Sveriges dödbok eller Sveriges befolkning 1970 (finns som CD-skivor på landsarkiven och går att köpa), för att utröna vem SJR kan ha varit/är. Det borde vara en framkomlig väg om du (ungefär) vet var kistan kommer ifrån.
 
Mvh
Anders Karlsson

2012-08-22, 23:09
Svar #2

Utloggad Jerker Rolander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 10:09
    • Visa profil
I min släkt finns en brudkista som ska ha ärvts på mödernet. Den äldsta dottern ska ha den, säger familjetraditionen. Nu har jag läst på lite om brudkistor, mest på det här forumet, och förstått att det inte bara kvinnorna som hade kistor utan även männen. Saken är den att den här kistan har denna inskription:
 

 
Jag kan inte se att denna inskription är något annat än N N S vilket alltså tyder på att det ursprungligen skulle vara en mans kista?
 
Sen undrar jag över årtalet. Är det året för giftermål, eller kan det vara födelseår? Jag vill försöka spåra vem som är den ursprungliga ägaren av kistan så därför inser jag att jag behöver ha mer kunskap om dessa kistor.
 
Mvh
Jerker Rolander

2012-08-23, 08:39
Svar #3

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
N S anger patronymikon och jag tror att det är en drängakista där drängen hade sina personliga tillhörigheter. Skulle det vara en student, skulle man kalla det en resekoffert. Mycket tyder på en högreståndspersons kista.
 
Kolla insidan noga. Där kan finnas blyertsnoteringar. Min syster köpte för många år sedan på auktion en drängakista, där vi på insidan efter viss möda kunde tyda ett datum till 1753 och ett byanamn och delar av ett personnamn.

2012-08-23, 08:39
Svar #4

Utloggad Mats Sundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2016-03-07, 12:03
    • Visa profil
Det är mest troligt en man som hette Nils Nilsson. Jag gissar på att han fick den år 1812 och möjligen var han konfirmerad då. Bara en gissning som sagt. Andra kan säkert komplettera.
 
Mvh/Mats

2012-08-23, 08:54
Svar #5

Utloggad Jerker Rolander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2015-11-23, 10:09
    • Visa profil
OK, då har jag lite att går på! Tack!
 
Jag vet med säkerhet att denna tradition med att förstfödda dottern ska ha kistan sträcker sig tillbaka till min mormors mor som föddes 1885. Jag har bara bröder, så det hoppade över en generation och nu har min dotter den. Jag har ett gammalt släktträd som är gjort 1952 och där kan man följa detta släktled bakåt och min mormors mormor var enda dottern, men hennes mor var det inte utan hade en äldre syster som dock inte fick några barn. Men sen spricker teorin. I nästa generation finns det äldre systrar som fick barn och sen finns det en kvinna som fick sitt första barn 1814 och det skulle kunnat stämma med att hon gifte sig 1812, men det spricker på ju initialerna. Hon hette Gertrud och det är ju inte en flickas kista hur som helst.
 
Ska rota lite och se om jag kan hitta nån passande person bakåt i släktleden som kan ha varit kistans förste ägare!
 
(Meddelandet ändrat av Jerker63 2012-08-23 08:58)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna