ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelska almanackor i Norden?  (läst 511 gånger)

2002-02-01, 06:22
läst 511 gånger

Andreas Wikström

Jag har en bild på en man som arbetar som skräddare. Bilden ska vara tagen i Danmnark mellan åren 1915-1925. Nu på senare tid så har jag börjat misstänka att bilden egentligen föreställer mannens bror, som bodde och arbetade i USA. I bakrunden på bilden kan man se hur ett antal almanackor hänger på väggen. De har engelska text, bland annat en almanacka som kommer från Peoples Bank.
Hur vanligt var det på de tiden att man hade engelska almanackor hängandes på väggarna?
Fanns det inga bra svenska/danska almanackor?
Kan bilden vara tagen i USA?
/Andreas Wikström

2002-02-02, 21:54
Svar #1

Egon Bosved

1915-1925 fanns det förvisso dugliga almanackor både i Danmark och Sverige. Se programmet  Nordiska kalendrar här i RÖTTER. Den äldsta bevarade svenska almanackan är från 1585. Vad speciellt gäller väggalmanackor så vet jag inte.
 
Det torde knappast varit nytta med att hålla sig med angloamerikanska almanackor då helg- och namnsdagar skiljde sig åt och det måste enligt min mening varit synnerligen ovanligt att någon i Sverige eller Danmark haft en sådan almanacka uppsatt på väggen.

2002-03-12, 11:18
Svar #2

Anna Cedergren

...om man nu inte har en bror som bor och arbetar i USA och som skickar fina utländska almanackor till en. Då är det nog rätt naturligt att sätta upp dom på väggen.
 
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna